Welke belastingen moeten worden betaald?

James 7396618

Net ingestapt
Hallo allemaal.
Ik zou graag van experts willen weten met welke belastingen en verplichtingen ik te maken kan krijgen. Ik denk er namelijk over om mijn eigen vrachtvervoerbedrijf te beginnen. Het is nog maar een idee, maar eerst moet ik informatie verzamelen om op alles voorbereid te zijn. Mijn plan is om een vrachtbus te kopen en te beginnen met het vervoeren van meubels, grondstoffen, voedsel, alles wat vervoerd moet worden. Maar door gebrek aan kennis heb ik nog niet besloten om de eerste stap te zetten. Misschien moet ik eerst alle koppelingsdocumenten en vergunningen regelen? Het probleem is dat niemand in mijn sociale omgeving hier iets vanaf weet.
Ik zou u dankbaar zijn voor uw hulp)

Onderneming specifiek kun je goed informeren bij KvK

Vervoer specifiek is van heel veel factoren afhankelijk. Gaat het oom een B-rijbewijs transporten of c of hoger? Denk dat je eerst moet weten wie je klanten gaan zijn en daar vragen welke eisen ze stellen. Denk aan bepaalde verzekeringen, tracking, bewaakt parkeren, etc.

Bij koeriers is er in elk geval nog een aanvullende heffing die vanaf een bepaald GVW of laadvermogen van toepassing is. De details weet ik niet meer, maar dit kwam ik een jaar geleden eens tegen.

Als je beroepsmatig spullen voor derden wilt vervoeren, heb je zowiezo een NIWO vergunning nodig. Daarnaast dient je transportmiddel een digitale tachograaf te hebben, als de M.T.M. ervan de 3500 kg overschrijdt. En dan moet je dus minimaal rijbewijs C1 hebben, en code 95 cursussen volgen.

Laatst bewerkt:
en een Aansprakelijkheidsverzekering voor je bedrijf en soms een Vervoerdersaansprakelijkheidsverzekering of een transportverzekering. (Boeken vol mee geschreven, maar afhankelijk wat je vervoert en op welke condities je dit doet kan de aansprakelijkheid van schade aan de vervoerde spullen ook bij jou liggen).

Heb je al in de logistiek of het transport gewerkt zodat je weet wat er zo'n beetje bij komt kijken en of het je überhaupt aantrekt?

Als je beroepsmatig spullen door derden wilt vervoeren, heb je zowiezo een NIWO vergunning nodig. Daarnaast dient je transportmiddel een Digitale tachograaf te hebben, als de M.T.M. ervan de 3500 kg overschrijdt. En dan moet je dus minimaal rijbewijs C1 hebben, en code 95 cursussen volgen.
Die NIWO Eurovergunning bedoel ik inderdaad! Het schijnt dat je daar onderuit kan als het laadvermogen minder is. Dit kwam ik tegen toen het opviel dat bij veel bestelauto's het GVW was teruggekeurd. Zo te zien heeft men die maas in de weg per 01-01-2024 grotendeels dichtgezet door de eis uit te breiden naar dat het GVW minimaal 2500kg moet zijn.

Niet alleen het laadvermogen is bepalend voor de vergunningplicht, maar ook de toelaatbare maximummassa van uw voertuig (of samenstel van voertuigen). Heeft uw voertuig een laadvermogen van meer dan 500 kg of een toelaatbare maximummassa van meer dan 2500 kg, dan heeft u een Eurovergunning nodig.

Om te beginnen een NIWO vergunning zoals genoemd. Onder die 500 kilo blijven is nagenoeg onhoudbaar. Denk verder goed na over of je dit wil. Het is een zeer concurrerende markt. Misschien is het een idee om eerst eens bij een koeriersbedrijf te gaan werken. Er komt heel veel bij kijken om een bedrijf in het transport op te starten en je mag wel heel goed weten wat je aan het doen bent anders kan het zomaar zwaar geld kosten.

Het is ook zwaar werk, lange dagen op de weg en weinig rust in verhouding. Het moet je wel echt liggen om dit te doen, daarom het advies om eens te solliciteren bij echte koeriersbedrijven. En wie weet kan je vanuit die positie je papieren halen en gaan charteren voor dat bedrijf.

Voor startende bedrijven is de fiscus wel mild, mag je het eerste jaar achteraf betalen, maar daarna krijg je vooraf vaak al aanslagen....

Ik zou contact opnemen met KvK of branchevereniging. Wat je in ieder geval niet moet doen is een bedrijf starten op basis van informatie van leken (die je niet kent!) op een internetforum.

Terug
Bovenaan