Welk type auto is slim bij 60.000 km per jaar?

Hi allemaal,

Ik overweeg mijn Volvo V40 diesel (2015) te vervangen. Ik rijd ongeveer 60.000 km per jaar, vrijwel alleen snelweg (woon-werk: ~220 km retour). Ik wil lagere maandlasten en toekomstbestendigheid, maar ook voldoende actieradius-marge als het om een electrische auto gaat. Mijn budget voor aankoop is zo'n € 20.000,-

Wat is wijheid? Diesel, electrisch of hybride?
(Thuisladen aan eigenpaal is een mogelijkheid)

Welke keuze zouden jullie maken in mijn situatie?

Dank voor het meedenken!

^^ Kan je op locatie bij je werkgever (voordelig) laden?

Écht besparen zal pas kunnen als je werk dichter bij huis regelt, denk ik.

Als je nabij huis of werkplek (voordelig) LPG kan tanken, dan zou ik die brandstof ook meenemen in je berekening.
Kan je, bijvoorbeeld, een recente Dacia Sandero op LPG rijden.

Laatst bewerkt:
Ook zonnepanelen? Met zoveel kilometers laad je dan wel veel buiten je eigen opwekking op denk ik? Je zal vaak moeten laden. Alsnog goedkoper dan brandstof, maar toch...
Met 60k per jaar misschien nog een diesel voor 3 jaar en dan weer kijken naar een EV?
Nu niet teveel aan uitgeven, kan je de rest vast opzij zetten voor een EV t.z.t. die wat meer bereik heeft. Voor 20k een EV occasion kopen en dan zoveel kilometers rijden per dag en jaar, vraag mij af of dat de beste optie is.
Misschien mhev dan nog wel de beste als je geen diesel meer wil, of LPG.

Ook wel benieuwd naar de overweging van de V40 wegdoen. Doorrijden is geen optie? Nog even doorsparen voor een betere elektrische optie wellicht?

Is dat echt goedkoper? Ik rijd wel minder. Ongeveer 40.000 km maar ik krijg een EV niet goedkoper dan de reeds afgeschreven diesel.

Let wel ik reken met afschrijving erbij. Als ik die extra 30k zou aftikken en vergeten dan is het goedkoper om EV te rijden.

Is dat echt goedkoper? Ik rijd wel minder. Ongeveer 40.000 km maar ik krijg een EV niet goedkoper dan de reeds afgeschreven diesel.

Let wel ik reken met afschrijving erbij. Als ik die extra 30k zou aftikken en vergeten dan is het goedkoper om EV te rijden.
Dat is puur de brandstof inderdaad, geen afschrijving.

Dat is puur de brandstof inderdaad, geen afschrijving.
En dan heb ik nog gerekend met zeker 2500 kWh gratis.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat iemand er nog meer dan 20 euro voor geeft als er meer dan 2 ton op staat.

Onze Aygo staat er nota bene nog steeds..... Met zijn astronomische kilometerstand van 138000 km.

Ik rij zo rond de 5.5 cent aan stroom per kilometer (185 watt per kilometer x € 0.29 per kW, prijs van Oxxio). Bij 5.000 km per maand dus 5.000 x 0.055 = € 275,- , per 1-1-2026 € 93 verzekering en € 80 MRB. Onderhoud tot nu toe € 0.014 per km, zal bij 5.000 dus iets meer zijn, maar stel € 100,-. Kosten dan per maand € 550 excl afschrijving.

Terug
Bovenaan