wegenbelasting grijskenteken autoimport tarief zakelijk of particulier

Jeroen 5157812

Net ingestapt
Hoi Allemaal,

Heeft iemand ervaring/ een antwoord op punt 5?

1)Auto in belgie gekocht
2) wordt nu omgebouwd naar grijs kenteken en daarna naar rdw gekeurd voor grijs kenteken en tenaam gesteld
3) aangifte bpm nul tarief wordt gedaan op particuliere inzet ( bouwjaar auto range rover 2014,dus ouder als 5 jaar)
4) ik ben wel in het bezit van een eenmanszaak op mijn naam
5) Weet iemand of ik wel automatisch het voordeligde grijskenteken zakelijke mrb tarief krijg omdat ik een eenmanszaak op mijn naam heb? of krijg door de particuliere bpm aangifte dan ook automatisch particulier grijs kenteken tarief?

Ik hoor u graag

Als die op je bedrijf geregistreerd wordt betaal je zakelijk tarief als je hem op jouw natuurlijk persoon hebt geregistreerd (als houder) betaal je particulier tarief.

Nope, als eenmansbedrijf/zzp kun je alleen maar een voertuig als natuurlijk persoon registreren en niet op een bedrijfsnaam.
Indien je een KvK nummer op naam hebt krijg je voor een bestelauto normaliter automatisch het ondernemerstarief mrb grijs kenteken toebedeeld.
Het maakt voor de fiscus verder niet uit of je de auto zakelijk of privé boekt, de fiscus gaat er enkel van uit dat je auto wel geheel voldoet aan de fiscale eisen voor grijs kenteken (en die zijn heel anders als de RDW-eisen voor grijs kenteken) en dat je de auto minimaal 10% zakelijk gebruikt. (wat je bij een belastingcontrole dus ook aan moet kunnen tonen middels een kilometerregistratie o.i.d.)

Maar goed, daar krijg je vanzelf wel post over van de fiscus als het voertuig op naam gezet is (toekenning ondernemerstarief grijs kenteken), en in die brief staat ook precies wat je moet gaan doen als je niet aan (één van) de voorwaarden van de fiscus voldoet.

Terug
Bovenaan