eerste opel
Wegverkenner
Enkele weken geleden is mijn auto voor APK en beurt bij de garage geweest. Ik heb een prettige garage die altijd belt of ik het er mee eens ben dat ze extra kosten gaan maken, voor onderstaande heb ik dan tot op heden ook nog even gekozen om het te laten.
Nu hadden ze het erover dat de accu van inmiddels net iets meer dan 8 jaar oud waarschijnlijk wel aan vervanging toe is om te voorkomen dat je in de winter blijft staan. Voor toen heb ik dat even weggewoven omdat de auto net 3 weken stilgestaan had door vakantie en de rit naar hen de enige rit was in die weken. Maar ik denk dat bij een auto van 2015 het netjes is als een (start)accu na 8 jaar vervangen moet worden of niet? Ondanks dat bij mijn auto uit 2001 de accu 10,5 jaar gezeten heeft veranderen tijden, en is dat mogelijk ook een mooie uitzondering geweest.
Mijn vorige auto was een oud beestje van 2001, nu rijdt ik een relatief nieuwe van 2015 met start/stop systeem. Ik neem aan dat de accu's daarvan duurder zijn omdat ze krachtiger (moeten) zijn. Bij mijn vorige auto betaalde ik in 2011 ongeveer € 75,00 voor een nieuwe accu, hoe liggen de prijzen voor een start/stop accu? Betaal je dan het dubbele of nog meer? Natuurlijk zijn ze in de loop der jaren ook duurder geworden, dat snap ik!
Van de garage kreeg ik ook de vraag of ik al eerder startproblemen had ervaren. Nee, dat heb ik niet maar bij mijn vorige auto sloeg die ook 'gewoon' nog binnen enkele keren rond gaan aan bij rit X maar vervolgens bij rit Y was het 'zoek het maar uit, ik heb er de kracht niet voor'.
Is dat normaal?
Of moet je normaal toch wel ervaren dat je de sleutel vaker moet rond draaien omdat je een 'lamme arm' krijgt van het continue starten terwijl die niet aanslaat en je dus tussendoor het contact ook uit zet om een nieuwe poging te doen?
Zijn er indicatoren waaraan je kunt merken dat de accu het aan het begeven is? Men heeft het vaak over langzamer rond gaan van de startmotor maar wellicht zit ik al zo lang in dat stadium dat ik het verschil met een goede accu van enkele jaren geleden niet meer hoor. Zijn er nog meer indicatoren zoals ruitenwissers die bij regen langzamer de regen van de ruit halen, een niet werkend start/stop systeem of andere dingen?
Kun je redeneren dat zo lang het start/stop systeem nog werkt dat de accu dan nog goed is? Of kan de accu dan alsnog tijdens een winterdag de geest geven omdat met de sleutel starten meer kracht kost als dat een start/stop systeem aan stroom gebruikt?
Nu hadden ze het erover dat de accu van inmiddels net iets meer dan 8 jaar oud waarschijnlijk wel aan vervanging toe is om te voorkomen dat je in de winter blijft staan. Voor toen heb ik dat even weggewoven omdat de auto net 3 weken stilgestaan had door vakantie en de rit naar hen de enige rit was in die weken. Maar ik denk dat bij een auto van 2015 het netjes is als een (start)accu na 8 jaar vervangen moet worden of niet? Ondanks dat bij mijn auto uit 2001 de accu 10,5 jaar gezeten heeft veranderen tijden, en is dat mogelijk ook een mooie uitzondering geweest.
Mijn vorige auto was een oud beestje van 2001, nu rijdt ik een relatief nieuwe van 2015 met start/stop systeem. Ik neem aan dat de accu's daarvan duurder zijn omdat ze krachtiger (moeten) zijn. Bij mijn vorige auto betaalde ik in 2011 ongeveer € 75,00 voor een nieuwe accu, hoe liggen de prijzen voor een start/stop accu? Betaal je dan het dubbele of nog meer? Natuurlijk zijn ze in de loop der jaren ook duurder geworden, dat snap ik!
Van de garage kreeg ik ook de vraag of ik al eerder startproblemen had ervaren. Nee, dat heb ik niet maar bij mijn vorige auto sloeg die ook 'gewoon' nog binnen enkele keren rond gaan aan bij rit X maar vervolgens bij rit Y was het 'zoek het maar uit, ik heb er de kracht niet voor'.
Is dat normaal?
Of moet je normaal toch wel ervaren dat je de sleutel vaker moet rond draaien omdat je een 'lamme arm' krijgt van het continue starten terwijl die niet aanslaat en je dus tussendoor het contact ook uit zet om een nieuwe poging te doen?
Zijn er indicatoren waaraan je kunt merken dat de accu het aan het begeven is? Men heeft het vaak over langzamer rond gaan van de startmotor maar wellicht zit ik al zo lang in dat stadium dat ik het verschil met een goede accu van enkele jaren geleden niet meer hoor. Zijn er nog meer indicatoren zoals ruitenwissers die bij regen langzamer de regen van de ruit halen, een niet werkend start/stop systeem of andere dingen?
Kun je redeneren dat zo lang het start/stop systeem nog werkt dat de accu dan nog goed is? Of kan de accu dan alsnog tijdens een winterdag de geest geven omdat met de sleutel starten meer kracht kost als dat een start/stop systeem aan stroom gebruikt?