Wat zijn signalen voor accu die kapot aan het raken is?

eerste opel

Wegverkenner
Enkele weken geleden is mijn auto voor APK en beurt bij de garage geweest. Ik heb een prettige garage die altijd belt of ik het er mee eens ben dat ze extra kosten gaan maken, voor onderstaande heb ik dan tot op heden ook nog even gekozen om het te laten.

Nu hadden ze het erover dat de accu van inmiddels net iets meer dan 8 jaar oud waarschijnlijk wel aan vervanging toe is om te voorkomen dat je in de winter blijft staan. Voor toen heb ik dat even weggewoven omdat de auto net 3 weken stilgestaan had door vakantie en de rit naar hen de enige rit was in die weken. Maar ik denk dat bij een auto van 2015 het netjes is als een (start)accu na 8 jaar vervangen moet worden of niet? Ondanks dat bij mijn auto uit 2001 de accu 10,5 jaar gezeten heeft veranderen tijden, en is dat mogelijk ook een mooie uitzondering geweest.
Mijn vorige auto was een oud beestje van 2001, nu rijdt ik een relatief nieuwe van 2015 met start/stop systeem. Ik neem aan dat de accu's daarvan duurder zijn omdat ze krachtiger (moeten) zijn. Bij mijn vorige auto betaalde ik in 2011 ongeveer € 75,00 voor een nieuwe accu, hoe liggen de prijzen voor een start/stop accu? Betaal je dan het dubbele of nog meer? Natuurlijk zijn ze in de loop der jaren ook duurder geworden, dat snap ik!

Van de garage kreeg ik ook de vraag of ik al eerder startproblemen had ervaren. Nee, dat heb ik niet maar bij mijn vorige auto sloeg die ook 'gewoon' nog binnen enkele keren rond gaan aan bij rit X maar vervolgens bij rit Y was het 'zoek het maar uit, ik heb er de kracht niet voor'.
Is dat normaal?
Of moet je normaal toch wel ervaren dat je de sleutel vaker moet rond draaien omdat je een 'lamme arm' krijgt van het continue starten terwijl die niet aanslaat en je dus tussendoor het contact ook uit zet om een nieuwe poging te doen?

Zijn er indicatoren waaraan je kunt merken dat de accu het aan het begeven is? Men heeft het vaak over langzamer rond gaan van de startmotor maar wellicht zit ik al zo lang in dat stadium dat ik het verschil met een goede accu van enkele jaren geleden niet meer hoor. Zijn er nog meer indicatoren zoals ruitenwissers die bij regen langzamer de regen van de ruit halen, een niet werkend start/stop systeem of andere dingen?
Kun je redeneren dat zo lang het start/stop systeem nog werkt dat de accu dan nog goed is? Of kan de accu dan alsnog tijdens een winterdag de geest geven omdat met de sleutel starten meer kracht kost als dat een start/stop systeem aan stroom gebruikt?
 
Simpele manier om de accu even te testen, is de spanning meten tijdens het starten, die mag niet onder de 10V komen.
Doet hij dat wel, dan is het wel tijd voor een nieuwe.
Persoonlijk, zou ik niet teveel naar leeftijd kijken. Ik heb accu's gehad die meer dan 10 jaar oud waren voordat ze stuk gingen, maar heb ook wel accu's gehad die na amper een jaar stuk waren. 1x een lege accu kan genoeg zijn.
 
Simpele manier om de accu even te testen, is de spanning meten tijdens het starten, die mag niet onder de 10V komen.
Doet hij dat wel, dan is het wel tijd voor een nieuwe.
Persoonlijk, zou ik niet teveel naar leeftijd kijken. Ik heb accu's gehad die meer dan 10 jaar oud waren voordat ze stuk gingen, maar heb ook wel accu's gehad die na amper een jaar stuk waren. 1x een lege accu kan genoeg zijn.
Dit is eigenlijk de enige juiste indicatie.
Je kunt altijd bij een garage een accutestje laten doen als je dat leuker vind.
Maar ik heb vaak zat accutesters gezien die accus nog als OK beschouwen terwijl ze zwaar onder de 10v zakten bij belasting. En als niet OK terwijl ze daarna nog meerdere jaren probleemloos dienst hebben gedaan.
Die beneden 10v is een hele sterke indicatie dat de cellen het niet bij kunnen houden.

Verder is de meest duidelijke indicatie die je kan hebben: De auto start slechter, vooral na lange stilstand of bij koud weer.
Naast dat kun je merken dat na een lange rit je koplampen feller branden dan na een tijdje stilstaan. Een accu heeft normaal geen hoge zelfontlading, een accu die defect is of defect aan het raken is heeft een veel hogere zelfontlading.

Een start/stop accu wordt zwaarder belast en kan daardoor een kortere levensduur hebben dan wat normaal wordt geacht. Maar het zijn daarom ook ander soort accu's, waardoor ze inderdaad wat duurder zijn.
Kijk even naar de accu die er in zit en zoek het typenummer op google op, dan weet je de prijs snel genoeg.
 
Een niet werkend start/stop systeem is inderdaad de eerste indicatie, dat de accu van plan is met pensioen te gaan. Maar let vooral op het start-geluid van de startmotor. Als dat hoorbaar lager wordt, dan is het hoog tijd om de accu te controleren en zo nodig te vervangen. Zeker nu we richting winter gaan.
.
De startmotor vraagt altijd dezelfde hoeveelheid stroom, ongeacht of je met de sleutel start, of dat een start-stop systeem de startmotor aanstuurt. ( ervan uitgaande dat de benzine motor in beide gevallen op temperatuur is .)
 
Uit ervaring weet ik wel dat het snel kan gaan.
In mijn geval; auto startte altijd netjes en vlot, tot het plots koud werd en 's ochtends merkte ik ineens dat de auto moeizaam startte en diezelfde middag kwam ik niet meer van mijn plek. Gestart met behulp van een andere auto met startkabels, kwam toen wel van mijn plek maar later die middag startte ie weer niet. Weer gestart met een andere auto en toen ben ik meteen doorgereden naar de garage.

Eerste tekenen zijn altijd dat het start/stop systeem niet meer werkt. En start/stop accu's zijn gemiddeld 2x zo duur als een 'gewone' accu.

Een leeftijd van 8 jaar is gemiddeld wel het einde van een accu hoor, al spelen er veel variabelen mee waardoor de leeftijd hoger of lager uit kan vallen.

Vroeg of laat zal je je accu toch moeten vervangen dus waarom nu niet meteen? De winter komt eraan dus als je er ergens een keer last van gaat krijgen is het dan wel. Zul je straks zien dat ie je net laat staan op een moment dat het echt niet uit komt...
En als je je auto niet nog eens 10 jaar wil rijden zal je nog maar 1x een accu wissel moeten laten doen, dan beter nu meteen zodat je er langer plezier van hebt.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik pik er even een aantal dingen tussenuit.

Zoals in openingspost gezegd is de accu bij mijn vorige auto ook 10,5 jaar oud mogen worden. Voordeel van de accu die er nu in zit (het is het origineel af-fabriek; ik heb auto nieuw gekocht) is dat die nooit leeg is geweest. Een spanningsmeter heb ik overigens niet in huis. Ik weet ook niet of het voor mij verstandig is die aan te schaffen met 2 linkerhanden en bovendien moet je dan met 2 personen zijn (denk ik) om te zien wat die aangeeft als de startmotor rond gaat of niet? Ik woon maar alleen.

Bedankt voor de links naar autoweek en problemcar. Deze kende ik inderdaad nog niet, en heb ik dus ook nog niet doorgelezen.

De garage heeft bij de APK en beurt enkele weken terug een accutestje gedaan. Uitkomst van hun dure accutester was 'laadt accu en test opnieuw'. Maar zoals in de openingspost gezegd had auto toen net 3 weken stilgestaan door vakantie met camper. Het kan een indicatie van een slechte accu zijn maar wellicht hebben goede accu's daar ook last van. Tijd om te laden heeft die ook niet gehad omdat garage binnen 10 á 15 minuten van huis ligt via voornamelijk binnenwegen, 50 km./h. Ze laden pas vanaf 80 (goed) heb ik altijd begrepen.
Slechter starten is voor mij te relatief. Wordt daaronder verstaan normaal binnen 2 keer rondgaan startmotor aanslaan en nu 6x en dan aanslaan dat dat slechter starten is. Of wordt daar echt mee bedoeld na 20 á 25 keer rondgaan startmotor. Sleutel even terugdraaien etc?

Het start/stopsysteem werkt nog. Dan zou de accu dus nog goed moeten zijn? Voor wat betreft het hoorbaar slechter starten. Daarin ben ik heel slecht. Ik hoor het pas als het te laat is. Dan is de motor de laatste keer aangeslagen en heeft er de volgende keer de kracht niet meer voor.
De garage gaf bij de APK inderdaad ook wel aan dat een 8 jaar oude accu wel al een heel eind op leeftijd is. In verband met andere grote uitgaven die wat langduriger zijn probeer ik te besparen op de auto maar als je komt te staan kun je ook letterlijk niet verder.
Dan kan ik wel een Wegenwacht abonnement hebben, maar bij kou zijn zij ook superdruk en zullen een lange wachttijd hebben. Bovendien is voorkomen beter dan genezen. En uiteindelijk moet je ook daar de accu betalen.
 
Nee als de startmotor gewoon normaal rond gaat en het duurt lang voordat ie aanslaat is er wat anders aan de hand.
Teken dat de accu op zn einde is is vooral dat de startmotor heel langzaam rond gaat. En dat kan wel als gevolg hebben dat ie wat langer nodig heeft om te starten.

Maargoed je kan het proberen goed te praten wat je wil maar feit is dat je accu 8 jaar oud is en de garage ook advies geeft een nieuwe te nemen. Ook hier krijg je min of meer hetzelfde advies.
Doe er mee wat je wil maar als je enkel dit topic opent om de bevestiging te krijgen dat ie nog een paar jaar mee kan (en je dus niet wilt horen dat ie vervangen moet worden) dan ben je op het verkeerde forum :p
Ik snap dat een nieuwe accu geld kost maar autorijden kost geld. Kun je je het veroorloven dat ie je op een onverwacht moment laat staan dan kun je prima door blijven rijden (met het risico dat je vervolgens als niet-lid de wegenwacht moet bellen met een dikke rekening tot gevolg).
Als je echt een betrouwbare auto nodig hebt is er maar 1 advies: vervangen
 
Bij de garage heb ik het advies gekregen het even in de gaten te houden. Dit kwam nadat ik vroeg of dat de 3 weken stilstand er iets mee te maken zouden kunnen hebben en dat konden ze niet (volledig) ontkennen. Maar eerlijkheidshalve had ik voor mezelf ook al in overweging om de accu nog voor de winter te laten testen minimaal, en dus eventueel vervangen als het nodig is. Ik wil ook niet hebben dat ik niet van mijn plaats kom. Na de reacties hier is me wel duidelijk dat dat toch wel heel verstandig is.
9 van de 10x zou ik het me kunnen veroorloven op een onverwacht moment te blijven staan maar je zal altijd net zien dat het de 10e keer gebeurd als het niet uitkomt. Overigens ben ik wel Wegenwacht-lid zoals in de post van eerder vandaag gemeld, maar dat terzijde.

Het topic heb ik niet geopend om bevestiging te krijgen maar om te achterhalen of ik zelf aan bepaalde signalen zou kunnen merken dat de accu aan zijn pensioen toe is. Ik ben een leek dus dan zouden het wel hele makkelijk te herkennen dingen moeten zijn. En zelf vind ik het ook wel eens leuk automonteur te spelen alleen weet ik vaak niet hoe dingen te herkennen. Dus eigenlijk is het niet voor me weggelegd maar ik vind het wel leuk om te weten hoe dingen in elkaar steken, en dingen te proberen.
Dat autorijden geld kost is me afgelopen jaren wel helder geworden ;).
 
Laatst bewerkt:
Ah van de wegenwacht heb ik verkeerd begrepen dan.
Mijn auto staat trouwens ook wel eens 3 weken of langer stil, mijn oldtimer ook, die hebben allebei nog frisse accus en die starten ook na 3 weken niet slecht (ja de oldtimer wel maar dat ligt niet aan de accu )
 
Bij de garage heb ik het advies gekregen het even in de gaten te houden. Dit kwam nadat ik vroeg of dat de 3 weken stilstand er iets mee te maken zouden kunnen hebben en dat konden ze niet (volledig) ontkennen. Maar eerlijkheidshalve had ik voor mezelf ook al in overweging om de accu nog voor de winter te laten testen minimaal, en dus eventueel vervangen als het nodig is. Ik wil ook niet hebben dat ik niet van mijn plaats kom. Na de reacties hier is me wel duidelijk dat dat toch wel heel verstandig is.
9 van de 10x zou ik het me kunnen veroorloven op een onverwacht moment te blijven staan maar je zal altijd net zien dat het de 10e keer gebeurd als het niet uitkomt. Overigens ben ik wel Wegenwacht-lid zoals in de post van eerder vandaag gemeld, maar dat terzijde.

Het topic heb ik niet geopend om bevestiging te krijgen maar om te achterhalen of ik zelf aan bepaalde signalen zou kunnen merken dat de accu aan zijn pensioen toe is. Ik ben een leek dus dan zouden het wel hele makkelijk te herkennen dingen moeten zijn. En zelf vind ik het ook wel eens leuk automonteur te spelen alleen weet ik vaak niet hoe dingen te herkennen. Dus eigenlijk is het niet voor me weggelegd maar ik vind het wel leuk om te weten hoe dingen in elkaar steken, en dingen te proberen.
Dat autorijden geld kost is me afgelopen jaren wel helder geworden ;).

Dat vind ik dus zo'n onzin. Als het je interesseer, waarom zou je er geen tijd aan besteden om jezelf wat dingen aan te leren. Ik ben begonnen met een ANWB autoboek uit de jaren 70. Heel basic, maar enorm veel van geleerd en die basis is vandaag de dag ook nog gewoon hetzelfde.
 
Als een accutester aangeeft dat de accu moet worden bijgeladen, nadat je 3 weken hebt stilgestaan is dat normaal.
Dus dan moet je eerst zorgen dat de accu bijgeladen wordt, voor je opnieuw test... Precies hetgene wat de accutester aangeeft...
Dit is geen indicatie voor een slechte accu. Ook een nieuwe, maar lang opgeslagen accu, zal die melding geven omdat die te ver ontladen is geraakt.
Een slechte accu zal na lange stilstand wel verder ontladen zijn dan een goede. En een echt slechte accu houdt het nog geen 3 weken vol voor je niet meer kan starten.

Slechter starten door een slechter wordende accu is vooral dat de startmotor langzamer begint te draaien tot t moment dat het alleen nog maar klik is en de startmotor niet rondgaat en je dashboardverlichting ook uit gaat.
Je merkt het eerder ook al dat de startmotor langzamer gaat draaien en minder slagen kan maken in dezelfde tijd als anders.
Als een startmotor 25x rond moet gaan voor de motor aanslaat is dat geen indicatie voor een accuprobleem, dat is meer een indicatie voor een brandstof of ontstekingsprobleem.
Als een startmotor te langzaam ronddraait zal die ook niet of slechter aanslaan, zonder dat er problemen zijn met de brandstof of ontsteking.

Bij moderne auto's zal vaak eerst het start/stop systeem niet meer werken (dit geeft vaak wel een melding)
Daarnaast kan het zijn dat je plots niet meer kan starten en er een pieptoontje komt wat niet in het instructieboekje terug te vinden valt...
Dit komt omdat moderne auto's soms een laag accuvoltage beveiliging hebben die voorkomt dat een accu geheel leeggetrokken wordt na lange stilstand. Starten vraagt veel van een accu, zeker een die leeg is. En een auto-accu mag niet te ver ontladen worden, anders gaat hij zeker kapot.

Dat je een leek bent, is geen excuus om iets te leren.
Een multimeter koop je voor 5 euro bij de action. Zolang je het niet in een stopcontact steekt (daar zijn die goedkope dingen niet geschikt voor, ondanks dat ze het wel kunnen meten) kun je daar heel veel mee uitproberen om te leren.
En er zijn verschillende zelfleer boeken in de handel (geweest) om jezelf wijzer te maken.
Een mens is nooit te oud om te leren zeggen ze wel eens.

@Marcel21674 : Hier staat de jaren 80 versie in de kast(ooit 2e hands ergens gekocht). Die is zelfs nu nog zeer leerzaam!
 
Ik lees hier dat de normale vervangingsinterval voor een accu 8 jaar is.
Binnenkort de accu van mijn eigen auto maar eens vervangen dan. Want daar zit de 1e accu (waar de auto mee geleverd werd in 2008) er nog in. Hij start overigens nog prima, maar heb geen zin om van de winter weer een dure accu vd anwb te moeten kopen als het weer een keer een nacht echt koud is geweest en ik toevallig weer eens niet thuis ben.
 
Gewoon vervangen. Bij een wintercheck bij de dealer willen ze het risico niet nemen indien de accu meer dan 6 jaar oud is. Zo duur is een startaccu niet, tenzij een start/stop systeem is.
 
Ook een slechtere accu kan de auto onder gunstige omstandigheden goed aan de praat krijgen.

Maar als het eens anders gaat dan normaal, je laat bijvoorbeeld je alarmlichten te lang aanstaan, kan je accu zomaar plat zijn. En dat komt dan meestal op een moment dat het niet uitkomt...

Ik heb dat aan de hand gehad met een 10+ jaar oude accu.
 
Gewoon vervangen. Bij een wintercheck bij de dealer willen ze het risico niet nemen indien de accu meer dan 6 jaar oud is. Zo duur is een startaccu niet, tenzij een start/stop systeem is.
Kun je er niet gewoon een reguliere accu in gooien? Het start/stop systeem herkent dat en schakelt zichzelf dan gewoon uit. Voor zover ik weet schakelt een start/stop systeem zich uit als:
1. Als een aantal start/stop cycles is bereikt --> dan moet het worden gereset
2. Grote voltage drops tijdens het starten --> wat automatisch gebeurt bij een normale accu
Kan iemand hier wat meer over vertellen?
 
Inmiddels heb ik op relatief korte termijn een afspraak bij mijn eigen universele garage staan. Dit heb ik ook gedaan omdat ik hier lees dat gemiddeld 8 jaar wel de levensduur is van een accu tegenwoordig (wat de garage mij ook zei enkele maanden geleden). En eerlijk gezegd denk ik ook wel dat die aan vervanging toe is, afgelopen zondag bij 4 graden Celsius startte die niet heel goed en toen ik de blower meer naar de beslagen voorruit zette, te weten één standje verder als waar die op stond, zag ik de verlichting rondom de knoppen zwakker worden. Auto had toen alleen nog stationair gedraaid.

Vanwege het feit dat ik vroeger heel erg gestotterd heb en nu nog wel eens blijf hangen pak ik niet graag de telefoon. Ik heb hem via de online agenda ingepland. Nu is het alleen zo dat ik enkele minuten na de afspraakbevestiging een mail kreeg van de garage met de vraag een foto van de bovenkant van de oude accu te maken. Die moesten zij dus bestellen; mijn accu ligt niet standaard op voorraad.
Ondanks dat ik in het opmerkingenveld gevraagd heb eerst de oude te testen en indien nodig vervangen voelt het toch minder vrijblijvend om de nieuwe accu niet af te nemen omdat ze die speciaal voor mij besteld hebben. Als zij dus over het testen heen hebben gelezen vind ik het moeilijk om daar alsnog voor op te komen in dit geval.
 
Een beetje garage kan onderdelen prima retourneren. Hebben ze niet goed gelezen en maken ze daarmee kosten, tja, dat is een stukje leergeld voor de garage.
 
Vanmorgen de accu laten vervangen bij mijn eigen universele garage. De prijs schrok ik van, te weten meer dan 3x zo duur als de vorige accu die ik bij een auto uit 2001 vervangen heb. Maar die had géén start/stop en dat was in 2011, alles is duurder geworden dus dat mocht geen verrassing zijn. En met 8 jaar had die het wel héél goed gedaan. Om te voorkomen dat je komende winter stil komt te staan adviseerde zij toch wel echt tot vervanging over te gaan. Ongeveer 5 jaar en dan begeven de meeste het.

Sinds de nieuwe accu vanmorgen alleen het ‘probleem’ dat de Cruise Control niet meer werkt. Op de factuur zie ik ‘adaptie waarde resetten accu’. Er is dus wel iets gereset.
Van de garage naar huis is 10 á 15 minuten rijden. En daarna heb ik wederom een rit van die tijd ongeveer gemaakt. Kan het zijn dat er een wat langere rit nodig is om een bepaald iets ingeleerd te krijgen en dat de Cruise Controle het dan ‘ineens’ wel weer doet? Of is het nu al aan te raden terug te gaan omdat ze iets vergeten zijn?
De stuurwielbediening werkt verder wel. Ik kan volume radio veranderen, ik kan radio vanaf stuur op andere zender zetten, spraakbesturing werkt etc. Alleen de CC en de limiet (snelheid vast zetten dat je ook niet harder kunt dan dat) werken niet.
Voor wat het waard is: het gaat om een automaat dus van een koppelingspedaal is geen sprake. Dit zeg ik omdat ik al wat gegoogled heb.
 
Laatst bewerkt:
Voor wat het waard is: het gaat om een automaat dus van een koppelingspedaal is geen sprake.

Deze opmerking is heel veel waard! Een auto met handbak kun je bij lege accu nog proberen aan te duwen/slepen, maar bij een automaat moet je al sowieso startkabels bij de hand hebben. Dus is het extra goed dat je er nu voor gekozen hebt de accu te vervangen, ook al twijfelde je of hij al aan z'n eind was. Dat voorkomt veel ellende.
 
Ik zou met die cruise control even teruggaan.
Dit kan een fout zijn die ze gemaakt hebben met het inleren van de accu (ja nieuwe accus moeten soms worden ingeleerd bij modernere auto's, zoals ook op je factuur staat)
Het is niet normaal als dat ineens niet meer werkt.
 
Ik zou met die cruise control even teruggaan.
Dit kan een fout zijn die ze gemaakt hebben met het inleren van de accu (ja nieuwe accus moeten soms worden ingeleerd bij modernere auto's, zoals ook op je factuur staat)
Het is niet normaal als dat ineens niet meer werkt.
Voor de cruise control vanmorgen gelijk even gebeld. Soms is het zo simpel, maar je moet het net even weten. Gelukkig konden ze me telefonisch op weg helpen. Omdat de auto spanningsloos is geweest stond deze stand-by. Met één druk op een bepaalde knop ging het witte lampje van de cruise control op het instrumentarium weer branden (deze had ik ook nog niet gemist ).
Klein testritje gemaakt en hij werkt weer.
Deze opmerking is heel veel waard! Een auto met handbak kun je bij lege accu nog proberen aan te duwen/slepen, maar bij een automaat moet je al sowieso startkabels bij de hand hebben. Dus is het extra goed dat je er nu voor gekozen hebt de accu te vervangen, ook al twijfelde je of hij al aan z'n eind was. Dat voorkomt veel ellende.
Startkabels heb ik zelf standaard in de auto liggen in de pechhulptas. Dat was dus het probleem niet geweest. Wellicht dat het probleem wel was geweest een donorauto te vinden rond 07.30u in een wijk met overwegend oude (gepensioneerde) mensen.
Uiteindelijk in ieder geval op voorhand ellende, (grote) wachttijden voorkomen.
 
Terug
Bovenaan