VW Scirocco DSG problemen

Guest
Beste forumleden,

Ik heb een Volkswagen Scirocco uit 2009, 1.4 TSI DSG 7. Nu heb ik daar twee maanden geleden voor het eerst problemen mee gekregen. Tijdens het rijden begon hij erg te schokken, schakelde hij onevenredig en knipperde de versnellingen 1 2 3 4 5 6 7 in mijn dashboard. Ik kon niet verder.

Ik heb hem naar Martin Schilder gebracht en zij constateerde dat de mechatronic stuk was. Ik heb deze laten vervangen en de auto reed weer aardig.. Af en toe tijdens de kickdown stommelde de bak, maar dat zou komen omdat de auto opnieuw alles moet afstellen.

Nu twee maanden later heb ik de soortgelijke symptomen. Hij schakelt onevenredig en het lijkt alsof hij de versnellingen 1 3 5 7 niet pakt. Ik heb door Martin Schilder een diagnose laten doen, die zeggen: versleten koppelingsplaat. Omdat ik een second opinion wilde heb ik een diagnose laten maken door een specialist. Die zei: kapotte schakelgaffel.

Het vreemde is dat de DSG het op sommige momenten prima doet, en dan lijkt er niets aan de hand. Hij schakelt goed en pakt dan ook de 1 3 5 7. Ik vind het daarom raar dat er een diagnose wordt gesteld dat er iets mechanisch defect is. Want ik zou zeggen: stuk is stuk. Dan doet ie het ook niet af en toe. Zou het alsnog iets met de mechatronic kunnen zijn? Wellicht een software update of verkeerde montage of iets dergelijks?

Hebben jullie hier ervaring mee?
Zo ja, wat zou het kunnen zijn?

Ik hoor graag jullie advies, mening en opmerkingen.

Alvast bedankt!!
 
Joosttxl zei:
... Want ik zou zeggen: stuk is stuk. Dan doet ie het ook niet af en toe....

Hoeft niet. Vuil, temperatuur, slijtage en belasting zijn allemaal factoren waardoor het soms net wel en soms net niet goed gaat.

Op het forum valt regelmatig de term 'de DSG Dokter'. Pols daar eens.
https://www.dsg-dokter.nl/
 
Vreemd, dat hij de oneven versnellingen niet goed pakt, en de even versnellingen wel.
Hoeveel km heeft de auto gereden?
 
TomTom zei:
Vreemd, dat hij de oneven versnellingen niet goed pakt, en de even versnellingen wel.
Hoeveel km heeft de auto gereden?

Dat hoeft niet vreemd te zijn als je de werking van een DCT transmissie bekijkt.
Aan de ene koppeling zitten de even versnellingen en aan de andere koppeling zitten de oneven versnellingen.
1,3,5 en 7 zitten dus achter dezelfde koppeling en dezelfde primaire as.
 
Of doelt Tomtom op het feit dat de oneven versnellingen achter de grotere koppeling zitten en de even versnellingen achter de kleinere koppeling, wat eerder een probleem in de even versnellingen zou doen verwachten?
 
V0RQ zei:
Joosttxl zei:
... Want ik zou zeggen: stuk is stuk. Dan doet ie het ook niet af en toe....

Hoeft niet. Vuil, temperatuur, slijtage en belasting zijn allemaal factoren waardoor het soms net wel en soms net niet goed gaat.

Op het forum valt regelmatig de term 'de DSG Dokter'. Pols daar eens.
https://www.dsg-dokter.nl/

Kun je zeker terecht, al wordt de afgelopen jaren door professionals er weer wat meer met argusogen naar gekeken. Bedrijf is beetje te hard gegroeid, overigens heeft de eigenaar Ronald Logmans een bizarre hoeveelheid kennis over de aansturing en problemen met de DSG7.
Grootste issue volgens mij is dat het frictiemateriaal van de koppelingen niet goed is waardoor de boel gaat schokken. Komt ook voor op demo auto's, al wil PON niets erkennen daarin. Zeker een belletje waard de DSG Dokter.

Alternatieven: Autrans, Ganzeboom Transmissies en Hong Paul te Duiven.
 
Ik heb zo'n vermoeden dat we van de TS niets meer gaan horen.

@golfdiesel: de werking van deze bakken is me bekend. :T
 
Dank voor alle reacties en meedenken iedereen!
Was een paar dagen in het buitenland, vandaar late reactie!
 
Terug
Bovenaan