Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Vandaag kon ik dan eindelijk de Passat ophalen. Vanmorgen om 8:30 uur gaan rijden om vervolgens netjes aan te sluiten in de file, wat is het toch druk op de A9. Hoezo crisis?
Pas om 10:30 uur kwamen we aan in Vuren. Eerst koffie gedronken en toen zijn mijn broer Theo en ik de deuren erin gaan hangen. Alles zag er een stuk beter uit dus gingen we vol goede moed aan de gang.
De motorkap echter was nogal vlekkerig opgedroogd. Donkere en lichtere plekken wisselden elkaar af. Helaas moesten we die dus achterlaten zodat die een 3e keer gespoten gaat worden. Die zal nooit meer roesten:)
Op de terugweg hadden we aardig honger gekregen dus maakten we effe een tussenstop, daar is deze foto genomen.

DSC09023.jpg


De terugreis verliep verder prima. Net als bij het heenbrengen hadden we gelukkig droog weer. Een beetje mazzel moet je hebben.
Thuisgekomen eerst maar eens koffie gedronken en toen de auto van de ambulance geduwd.
Eindelijk staat ie weer op het pad. Ik laat de koets voorlopig met rust omdat ik nu met het subframe bezig ben. Eerst wil ik nieuwe rubbers in de draagarmen persen maar de eerste poging gisteren leidde nog tot niks. Een rubber eruit persen gaat nog goed maar erin is een ander verhaal.
Misschien vraag ik mijn vriend raad die bij Martin Schilder werkt, de garage waar we de technische meeting hadden.

Nu nog 2 detailfoto's

DSC09027.jpg


DSC09028.jpg
 
Ziet er strak uit! En nog veel bekijks gehad onderweg? Trouwens, heb je zelf een pers of waar kun je zo'n ding huren?

Edit: LX-ling

lx.jpg
 
Zo, daar gaan we weer! Het subframe met veerpoten opknappen is een zeer tijdrovende klus. Er zit van alles op. Modder, roest, olie, organische bestanddelen, lijkjes ( ik heb DNA afgenomen van welke beestjes het allemaal is:)) en tectyl. Oh ja, ook nog spinnewebben.
Het spuiten is zo gebeurd maar spuitklaarmaken kost &^%$@ heel veel tijd.

DSC09060.jpg

DSC09064.jpg

DSC09061.jpg



Ik doe het in in 2 lagen grondverf en daarna 2 lagen zwart hoogglans. Eerst laat ik het een beetje opdrogen in het schuurtje en daarna gaat het naar zolder om verder uit te harden.

DSC09066.jpg


Mevrouw Zonneveld zal af en toe wel wanhopig zijn met al die drogende onderdelen tussen het wasgoed die wachten op montage.

DSC09065.jpg
 
Het steekt wel mooi af tijdens het wasgoed!(y) Tip: hang de Passat-onderdelen te drogen op het moment dat er beddegoed te drogen hangt. Dan kun je 's nachts nog beter dromen van je Passats.;)
 
Een bekend spreekwoord zegt: Achter elke goede restaurateur staat een begripvolle vrouw! (nog even door de addergroene appel heen bijten, mevrouw Z!) :cool:
 
Goed nieuws, de GLX is vanochtend voor de APK geweest en goedgekeurd (zonder adviespunten) tot 29 november 2014 :D

DSC01141.jpg


In de tussentijd ook bezig geweest onder de motorkap, door wat elektrische storingen een heel zooitje onderdelen vervangen,
bougies, bobine, contactpuntjes en bougiekabels, maar de storing bleef nog steeds.
Bleek het achteraf om een doorgebrande diode (op de achterkant van de tellerbak) te gaan....
Ook ben ik bezig geweest om de kappen die de rijwind naar de radiateur geleiden na te maken,
omdat de originele kappen kapot en uitgescheurd zijn.
Het bovenste deel is nagemaakt en zwartgespoten, dit was ook de makkelijkste nu nog een keer de andere twee maken....

DSC01146.jpg


DSC01147.jpg
 
Gefeliciteerd Niels. Altijd mooi om te weten dat je werk APK-waardig is(y)
 
We had our big annual VW show here in Melbourne today. More photos coming later but I had to show you these:

orn04.jpg


Kzwjv.jpg


Most B1's together in Australia at the one time since they were sold new at a dealership in the seventies! :LOL:
 
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/f_particulier_zakelijk-alles/f_bouwjaar-voor%201995/audi-80-bouwjaar-1977-120194153.html?q=audi
120194153_3_large.jpg
 
@ Frank 8 prachtige B1's naast elkaar. Wat zal je trots geweest zijn.
En nog wel 2 Variant's.
Zo te zien was je de enige met een facelift.
 
An amazing sight huh? :) Yup, yet again mine was the only facelift :( I have heard rumours of a silver variant facelift in the eastern suburbs here in Melbourne but have never seen it.

They are all in great condition, especially the grey and the green ones. Those two have been fully restored, inside and out. Almost all those cars are in the 2013 calendar, all bar the white variant and the Fox :)
 
Vanmorgen met 1 van de remklauwen begonnen. Ze zijn natuurlijk niet om aan te zien vanwege de vele remstof vermengd met remvloeistof en verdere oxidatie. Om ook de binnenzijde te reinigen moet de zuiger eruit geperst worden. Je kan dat met perstlucht doen met een doek eromheen maar ik blijf dat een gevaarlijke methode vinden. Ik heb gekozen om het met een vetspuit te doen.

DSC09073.jpg


Daarna begint het grote schoonmaken en ontvetten. Voor de coating heb ik gekozen voor hittebestendige verf omdat de remklauw behoorlijk heet kan worden. De verf moet eerst een uur bij kamertemperatuur drogen en vervolgens minimaal een half uur afbakken bij 160 graden Celsius. Ik heb tegen beter weten in mevr. Rush gevraagd of ik de oven in de keuken mocht gebruiken maar het antwoord wist ik al van tevoren. Ik zou ook bij god niet weten of een pizza 4 stagioni lekker smaakt met verflucht. Dus moest ik een andere oplossing bedenken.
Ik kwam met de oplossing om een föhn te gebruiken, daarop een luchtfilterslang en de remdelen in een metalen kist. Niet zomaar een kist maar één van Bosch:) Ik ga er vanuit dat het heet genoeg is geworden.

DSC09077.jpg


Om het verschil te laten zien heb ik foto's gemaakt van het resultaat.

DSC09071.jpg

DSC09072.jpg


Daarna nog een beginnetje gemaakt met de handrem. Eigenlijk alleen maar gedemonteerd.

DSC09076.jpg
 
@Frank: Nice pictures (y). All te cars seem to look in fabulous condition! By the way, the b1 calendar is hanging on the wall at my office, so I can see it every day!

@Rush: kent mevrouw Rush de pizza Motip al?;)
 
marathonmetallic zei:
@Frank: Nice pictures (y). All te cars seem to look in fabulous condition! By the way, the b1 calendar is hanging on the wall at my office, so I can see it every day!
Leuk zeg :) I have my copy waiting here, got too many VW/Audi calendars hanging up with lovely photos for 2012 to take down yet. I'll swap it on January 1st :)

Just about all the cars that came are in excellent condition or got a very good wash before the show :) The yellow variant is going to get an all over restoration next year, it has brand new old stock bumpers on it.
 
Vandaag ben ik naar Hillegom gereden om onderdelen te gaan stralen. Je kan daar straalkasten huren voor 7,50 euro per kwartier. Er zijn sowieso een aantal onderdelen niet meer nieuw te bestellen en ik wil ze er niet roestig weer op terugschroeven. Een aantal bouten en moeren zal ik gerust wel nieuw kunnen bestellen maar ik wil dat ze er geel gegalvaniseerd uitzien en dat weet je nu eenmaal nooit hoe ze binnenkomen.
Ongeveer zo zag het eruit:

DSC09093.jpg


Het stralen gaat met scherp zand in een lekkere ruime cabine waar goed licht in zit en stofafzuiging. Je handen steek je door 2 gaten waar rubberen handschoen aan zitten.

DSC09094.jpg

DSC09095.jpg


Het resultaat is lekker schoon alleen is het naar mijn zin nog iets te ruw om te galvaniseren.

DSC09096.jpg


Daarom ben ik alles nog een keer gaan glasparelen. Dit gebeurd in een zelfde soort kast maar dan uiteraard met glasparels als straalmateriaal.
Thuis heb ik alles nog maar weer eens uitgestald en in gelabelde zakjes gedaan zodat het gegalvaniseerd kan worden.

DSC09097.jpg
 
Passat liefhebbers.

Ik kwam een paar foto`s tegen in de laatste Klassiek en Techniek van een passat b1 meeting.

Zelf organiseer ik een treffen voor de Polo 1 en Audi 50. Een redelijk vergeten auto in het Vw wereldje.
Een vriend van mij is in het bezit geweest van een Audi 80 b1. Deze auto`s zijn net zo vergeten als de Polo 1 en audi 50 voor mijn gevoel.

Toen ik dit treffen voor de eerste keer organiseerde vorig jaar speel de het idee al om naast de Polo`s en audi 50`s ook de B1 in een leuk daglicht te zetten.
Dit idee speelt nog steeds en wellicht is hier animo voor vanuit de b1 eigenaren?

Mvg Arno
 
Hoi Arno,

Wat mij betreft lijkt mij dat een erg leuk idee om eens een keer een combi-meeting te houden. Komen er nou veel auto's naar een Polo/Audi 50 meeting?

Groetjes Rush
 
That sounds like a great idea, Arno. We never got the Mk1 Polo or Audi 50 here :( I think there's still a few of the Polo's and Audi's being well cared for in the UK, and I see them pop up on Ebay Germany from time to time. I don't know if any ever made it to Australia, but I'd love to own one.
 
Goede avond.

Het idee had ik al een paar jaar omdat de Vw polo vaak onder gewaardeerd is. Op evenementen komen mensen voor de Golf, jetta en kever.
De polo en ook de passat is weinig interesse voor terwijl die liefhebber misschien wel veel meer tijd, geld en energie in hun project hebben zitten omdat bijv. onderdelen niet op iedere site te vinden zijn. Een project kost dus vele malen meer tijd omdat je veel zoek werk hebt.

De Vw Polo, Derby en Audi 50 hebben als type benaming 86(c). Dit type is gebouwd vanaf 1974 tot 1994. Hierna kwam de 6n.
Het evenement wat ik afgelopen april heb georganiseerd was bedoeld voor de Vw type 86(c). Daar vallen de polo`s derby`s Audi 50`s onder maar ook de latere types zoals de G40 coupe.
Natuurlijk was de Audi 50 in de minderheid maar de mensen vonden het leuk. Ook omdat niet iedereen het geld heeft zijn auto in nieuw staat te brengen. Ook deze mensen vonden het leuk omdat het vooral om de hobby gaat die iedereen met elkaar deelde die dag.

We hadden afgelopen april op de allereerste meeting 74 auto`s wat boven verwachting was. Bezoekers uit Nederland, Belgie, Duitsland en zelf uit Engeland.
Kort geleden heb ik de datum voor de 2e editie bekend gemaakt en je ziet op verschillende site`s leuke reacties. Project die mensen dan klaar willen hebben enz.
Vanuit Engeland zijn ze een Roadtrip aan het organiseren (www.polo3.co.uk) en vanuit Duitsland ook al verschillende reacties binnen.

afgelopen jaar was een test met succes. In 2013 hebben we een indoor hal. Ik had het idee om een stukje van het terrein vrij te houden voor een aantal passats en Audi 80`s. Hiermee kunnen we kijken wat de reacties zijn en wellicht een jaar later een gecombineerde treffen te houden.

De site word binnenkort geupdate.

polo treffen

En nog een facebook pagina.
facebook

Mvg Arno
 
Zow Arno,

Dat is echt een grote meeting geweest. Wij zijn al blij als er 10 auto's op de meeting afkomen.
Wat me wel opvalt is dat er veel getuned wordt terwijl wij de auto's zoveel mogelijk van originele componenten voorzien.
Ik wil graag op zondag 14 april 2013 komen en ik hoop dat er nog een paar Passatvrienden willen verschijnen.
Waar is de meeting eigenlijk?

Groetjes Ruud
 
Hoi Ruud.
het pimpen is ook niet mijn ding. omdat de modellen tot 94 gemaakt zijn de latere type's goed betaalbaar voor de jeugd.
De getunede type 1's ziin van de duitse bezoeker. ook daar hebben de mensen een andere smaak.
Maar het gaat vooral om de hobby die op zo n meeting door jong en oud gedeeld word.

Van de echte oudjes waren er ook niet heel veel maar ik weet zeker dat we er dit jaar meer kunnen verwachten.

Dit treffen is in Cuijk net onder Nijmegen.

Gr Arno
 
Leuk initiatief Arno (y). Ik wil ook wel komen met mijn oude Passat. Ik vind die oude Polo's leuke wagentjes. Ik heb 8 jaar geleden nog een Polo 1.3 coupe gehad van 1986. Daarvan heb ik afscheid moeten nemen want die kwam niet meer door de APK.
 
Hi,

Hierbij weer even een berichtje van mij. De GLS staat al weer enige tijd in de garage te wachten tot het voorjaar. Binnenkort ga ik de voorschermen demonteren om de conditie van de binnenschermen goed te kunnen beoordelen.

11650168.jpg


Verder vond ik nog 2 foto's in het familiealbum:

11650272.jpg


Net achter de spiegel ben ik waar te nemen als klein knulletje. (k70 110 pk ! toen al !)

11650280.jpg


Mijn vader poserend voor de Passat met Adria aan de trekhaak (omstreeks 1980)
 
Vandaag bij Delft de 66-NF-.. gezien...laatste cijfers weet ik niet meer helaas. Een 5 deurs Passat.
 
Vandaag ben ik verder gegaan met de remmen. Ik had ze al gespoten en ik moest wachten tot ik de revisiesetjes binnen had. In de cilinder zit een rubberafdichtring en om de zuiger een rubberen stofkap. Verder zitten er om de geleiders voor het zwevende remzadel rubberen manchetten die als een harmonica langer en korter kunnen worden.
Het geheel ingevet met remcilinderpasta om het monteren makkelijker te maken en latere corrosie te voorkomen. Dit goedje is remvloeistofbestendig.

DSC09116_zps04efae2a.jpg

DSC09115_zps060904ea.jpg


Ook ben ik bezig geweest met de trommels achter. Het is daar een smerig zooitje van stof en roest. De remcilinders heb ik vervangen en nieuwe schoenen had ik nog liggen. Verder alles van een nieuw laagje verf voorzien.

DSC09106_zps35db729e.jpg


Wat een verschil hè?
Tussen de spuitbeurten ben ik ook nog bezig geweest met de afdekkap bij de radiator. Ik had nog een redelijke liggen en heb die eerst maar eens recht gemaakt. Verder de scheuren en beschadigingen met hars opgevuld en met schoolbordenverf zwart gemaakt.

DSC09113_zpsd2bc8620.jpg
 
Hi Rush,

Ziet er weer top uit !

Ik kwam vanochtend de 35-TF-HF tegen bij Nieuwerkerk a/d Ijssel. Eeen lichtgroene 2 deurs diesel (1979). Is deze reeds bekend ?
 
Ik herinnerde me zojuist dat toen ik de 1e Passat af had we een kerstfoto hadden gemaakt van ons bij de Passat. Het was kerst 2005.
Voor een gelukkig kerst is het een beetje laat maar ik wens al onze Passat/Audi vrienden een gelukkig 2013.

2005_1218kerstfotot0077_zpsa7bf9ade.jpg
 
@Rush: voor jou en je gezin ook een in alle opzichten goed 2013 gewenst! Ook voor alle andere b1 liefhebbers een voorspoedig 2013! :D
 
Hallo Rush, ook een goed nieuwjaar gewenst ! Het is nog niet te laat voor de kerst.

Chris Rea rijdt (nog steeds) naar huis voor de kerst en komt onderweg een manillagroene Passat tegen met aanhanger erachter. Zie youtube, Driving home for Christmas.
 
Gisteren heb ik het stuurhuis in elkaar gezet. Deze onderscheid zich van de 1300cc basismodellen doordat er een extra gasdemper op gemonteerd zit.
Deze vangt trillingen op die vanuit de wielen worden doorgegeven.

DSC09216_zps8e1d9049.jpg


Ook heb ik het subframe in elkaar gezet. In de draagarmen zijn nieuwe rubbers geperst. De rubbers van het subframe zijn de originele. De klemmen voor de torsieas en de bouten zijn gestraald en geel gepassiveerd.

DSC09215_zpsaaba1cb2.jpg


Verder ben ik naar Motorenco in Beverwijk geweest om bouten te kopen met een hardheid van 10.9
De bouten voor de remklouwen, torsieas, achteras, fusee en de stuurinrichting krijgen heel veel krachten te verduren. Bouten van 8.8 zijn wat makkelijker te krijgen maar gelukkig is Motorenco een gespecialiseerd bedrijf. Ik heb deze bouten ook wel gekocht bij de VW dealer maar dan kreeg ik heel veel zwarte bouten en die vind ik minder mooi, hoewel je er bijna geen fuck van zie :D
 
De veerpoten zijn ook meestal behoorlijk verroest. Bovendien was bij rechts voor ook nog een ashoes stuk dus daar was ook nog eens een hoop vet tegenaan geslingerd.

DSC07626_zps575f18f0.jpg

DSC07630_zpsba24e5db.jpg


Eerst maar weer eens 2 lagen primer.

DSC00052.jpg


En dan als laatste een zwart laagje en de boel weer in elkaar zetten. Blijft altijd weer een spannend klusje met die veerspanners.

DSC09222_zps4339fbf8.jpg


Zo onstaat er op zolder een lekker voorraadje van allerlei spulletjes.

DSC09227_zps27b882b3.jpg
 
dat glimt daar mooi.

Ik ben een beetje een passat noob. een modelautomerk gaat een Passat in 1:18 uitbrengen. Maar is het een B1 of B2. Volgens mij een B2
00006139.jpg
 
Dit is idd goed gedetailleerd. En nog wel een prachtige TS/GLS. Maar je zegt "een modelautomerk' , mag je op dit forum geen reclame maken?
Ik zou toch graag willen weten welk merk er mee komt.
 
Terug
Bovenaan