Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

@Tydelyck: bedankt voor alle foto's! Ze zijn zeer welkom, want ik houd nog steeds het Passat-register bij, waarbij ook dit soort archieffoto's erg leuk zijn om te hebben.

Dat is ook waarvoor ik het doe, ik denk niet dat iemand anders geïnteresseerd is. Hoeveel kentekens staan er inmiddels in het register?

Bij de opnames van de jeugdserie Q en Q (rond 1974) maakten ze ook al gebruik van de Passat:

8a41yIh.jpg

Rik 3193999 zei:
Bedankt voor de tip! Helpt zeker om de juiste gegevens paraat te hebben (en dat is nog verrassend lastig bij deze wagens...)
Hallo Rik, ik zag deze oude post van jou. Als je op zoek bent naar onderdeelnummers... ik heb vele VW microfiches en een microfichelezer. Lastig digitaliseren maar iets opzoeken en controleren doe ik graag. Verder heb ik ook een verzameling V.A.G. verkoopzakboekjes, hierin vind je de M-optiecodes, uitrustingen, kleuren en prijzen e.d. uit die tijd.

Gr,
Vmn

Dank voor de laatste twee toevoegingen!

Tydelyck zei:
Dat is ook waarvoor ik het doe, ik denk niet dat iemand anders geïnteresseerd is. Hoeveel kentekens staan er inmiddels in het register?

Ik houd het register in excel bij en heb het ingedeeld in vier tabbladen:
1. met APK
2. geen APK, kenteken geldig
3. geëxporteerd en gedemonteerd
4. onbekend en archief

Deze categorieën zijn gekoppeld aan en gebaseerd op foto's die ik ofwel zelf gemaakt heb of op internet heb gevonden, vaak met behulp van anderen.

Toen ik nog een Passat had, hield ik het register regelmatig bij, maar 'af' is het nooit geweest. Nadat ik het een hele tijd heb laten versloffen, ben ik het de laatste maanden weer wat aan het opschonen.
De eerste twee categorieën zijn het meest interessant, omdat dit om auto's gaat die nog rondrijden, recent hebben rondgereden of dat binnenkort hopelijk weer gaan doen.
Op dit moment kom ik tot 44 auto's met APK en daarnaast nog tot 27 met een geldig kenteken, maar zonder APK. Zoals gezegd: ik ben niet bij, maar ik denk dat het een goede indicatie is. In de tien jaar dat ik met dit register bezig ben (geweest), ben ik nooit hoger gekomen dan 50 Passats met APK.

Kijk, dat geeft tenminste wat info over waar de kentekens terechtkomen. Het aantal incl. APK zal wel nooit meer groter dan 50 worden, vrees ik. En hoeveel zijn er in categorie 3 en 4 (waar de meeste die ik vindt wel terecht zullen komen)?

Ik ben zelf bezig met een register van een concurrent van de b1 en heb er 44 in categorie 1 en 2 (dat waren er 4 jaar geleden nog 60) en circa 65 in categorie 3 en 4. Ik voeg zoveel mogelijk details toe om de mix van verkochte versies (van ONK exemplaren) te achterhalen: motorkeuze, carrosserietype, kleuren. Maar ik doe het voor de lol, deze auto's zijn op een paar na allang vergaan.

Nog een toevoeging:
Passat S variant uit 1975.
kenteken 00-MH-56
Kenteken was van 1976 omdat het een omgebouwde bestelwagen is.
VW-Passat-00-MH-56-03bw.jpg

Laatst op vaderdag werd ik door mijn dochters verwend met een heuse Passat pet. Het is al een tijdje geleden maar ik post hem toch even.
XPXi971.jpg

Ben er weer vijf tegengekomen met leesbaar kenteken (en ook nog een paar zonder leesbaar kenteken).

2039-XU-19760304.jpg

20-39-XU

42-BD25-1974.jpg

42-BD-25

27-BR70-19791002.jpg

27-BR-70

19-DE43-198007.jpg

19-DE-43

DP24-FX-19840814.jpg

DP-24-FX

Volgens mij kan dat nog wel hersteld worden. Vond het zelf wel een gave auto...

Moet er geen Dasher op de klep staan?

Gewoon in de bankschroef zetten en weer rechtbuigen.

@rzasa,

Ik denk wel dat het een originele Passat is. Van de Audi 80 weet ik in elk geval dat die een tijdje in het VK is geleverd met zulke bumpers, de Passat misschien ook wel en dan mogelijk ook in Zwitserland. Bij een Dasher zouden er ook sidemarkers op moeten zitten.

De Dasher had in Noord-Amerika veelal geen verstelbare hoofdsteunen maar stoelen met vaste hoofdsteunen (zoals in de VW Up) en hij had sowieso schakelaars met tekst erop in plaats van de hier gebruikelijke symbolen.

Ik denk met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dit een originele Passat LX is. In het onderhoudsboekje staat een stempel van een autobedrijf in Zurich gestempeld op 30-03-76 bij een kilometerstand van 21 km.
Het verwarrende zijn natuurlijk de Amerikaanse deurpanelen en bumpers. Ik meen wel eens eerder die deurpanelen gezien te hebben bij een LX maar de bumpers niet.
Die bumpers zet je er niet voor je lol op lijkt mij, ik vind ze spuuglelijk.
Verder zijn een paar details voor de LX. De sierstrips in deze uitvoering (kunststof-chroom-kunststof) vond je alleen op de LX. .Zo ook verchroomde frisse lucht roostertjes en verchroomde deurhaken binnenzijde.

Hallo,
Ik heb zelf twee Passat's uit 1973...
Een origineel Nederlands de andere incompleet uit Duitsland gehaald. De Nederlandse is de 24-62-ZR nummer 192 op chassis nummer en moet hem nog verder opknappen. Ik weet niet of deze al geregistreerd is in het register.... Ik heb de auto al geruime tijd in bezit en de auto uit Duitsland gehaald voor onderdelen om eindelijk weer verder te komen met de auto. Ik vraag me af of er iemand is die nog plaatwerk heeft die het zelf niet nodig heeft. Ik heb namelijk de driehoek steunen voor onder de voorschermen en het front achter de koplampen nodig dan hoef ik die andere Passat niet uit elkaar te slijpen.

Mét vriendelijke groet Ramon Nienhuis

marathon zei:
Dat is echt een van de allereerste Passats! Geweldig(y)
Ja dit is zeker een van de eersten en ook origineel Nederlands... Ik kwam er ook pas later achter hoe het chassis nummer in elkaar zit... Ik heb de auto al heel lang maar heel lang geen tijd en mogelijkheid om verder te komen wil het nu oppakken en af maken...

Mooi hoor Ramon zo'n erg vroege Passat. Welke kleur en uitvoering is het?
Misschien heb ik nog van die 3-hoekige platen.
Moet ik daarvoor kijken?
Ze zijn niet per se nodig voor de APK. Maar dat weet je waarschijnlijk wel.

Hallo,
Ik heb zelf nog een project....
s!Avs3VEr6T8jViq1AngTRNBl4Hw_Dcg

Passat van Augustus 1973 origineel Nederlands kenteken 24-62-ZR nummer 192 op chassis nummer..
Als iemand nog een front van dit type weet te liggen....
Groeten Ramon Nienhuis

Nee klopt ik heb inmiddels driehoek steunen gevonden maar ik wil de auto graag zo origineel mogelijk maken ook qua lakwerk.....

Ramon 9506007 zei:
Nee klopt ik heb inmiddels driehoek steunen gevonden maar ik wil de auto graag zo origineel mogelijk maken ook qua lakwerk.....
c7SNPGDKQMPZ79L99

https://photos.app.goo.gl/c7SNPGDKQMPZ79L99

Beste liefhebbers, ik heb een Volkswagen Passat B1 uit 1974. Deze gebruik ik al sinds 2014 voor dagelijks vervoer. Helaas is mijn spoorstang linksvoor gebroken waardoor mijn linker voorwiel niet meestuurt. Hij is van binnenuit doorgeroest. Volgens de monteur moet de veerpoot in zijn geheel worden vervangen. Ook de rechter veerpoot moet vervangen worden voor de zekerheid. Heeft iemand tekeningen of nummers zodat ik dit onderdeel kan bestellen. Misschien weten jullie een adres hiervoor. Het zou mooi zijn als ik de auto kan blijven gebruiken want ik geniet er dagelijks van. Groeten, Hylke de Vos

Hartelijk dank voor de reacties, sorry voor mijn onduidelijke omschrijving, het gaat hier om de veerpoot zelf. De uitstekende arm die deel uitmaakt van de veerpoot en hol van binnen is. Deze is van binnenuit doorgeroest en gebroken. Aan het einde van deze arm zit de stuur/spoorstang gemonteerd. Helaas lukt het mij niet om een foto bij te voegen.

De spoorstang en veerpoot is niet één geheel. De spoorstang kun je van de veerpoot loshalen en dus vervangen. Deze zijn ook gewoon nog leverbaar.

Bedoel jij niet de stuurstang Avant?
De spoorstang is één geheel met de veerpoot.
De veerpoten heb ik trouwens liggen.

De spoorstang en stuurstang zijn naar mijn weten dezelfde.
Wij hebben die veerpoten ook liggen maar daar zitten geen niet afneembare stangen aan.

Naampje bij 't praatje: pitmanarm is eraf gerot, bij deze Passat één geheel met de veerpoot.
(zo ook bij de Polo 86/86c, lijken er zelfs veel op, alleen zitten de pitmanarmen dan naar achter gericht ipv van naar voren zoals bij de Passat)
Wel opmerkelijk trouwens: meestal is de veerschotel als eerste verrot.

Een plaatje bij het praatje zou ook helpen, want een pitmanarm bij een Passat: dat lijkt me sterk. Die komt namelijk niet voor bij een tandheugelbesturing (die de Passat volgens mij wel gewoon heeft). De pitmanarm is de verbinding tussen een (kogelkringloop)stuurhuis en de spoorstangen en zit niet bij de veerpoten. Zou het kunnen dat hier een fuseearm wordt bedoeld?

Wat een kreten komen hier voorbij. Pitmanarm, nog nooit van gehoord. Kogelkringloopstuurhuis, deze ga ik bewaren voor scrabble.
Hylke heeft gewoon een veerpoot nodig. Daar zit een horizontale arm aan gelast en daar zit de stuurkogel dan weer aangeschroefd.
Ik heb deze ook wel eens gezien waar een gaatje ingerot was maar nog niet afgebroken gezien.

Pitmanarm is van oudsher wellicht niet de juiste benaming, maar wel een benaming die nu gebruikt wordt.
Grappig, met google kwam ik weer terug naar deze topic, oude foto's van Rush:
DSC00052.jpg

DSC09222_zps4339fbf8.jpg

Dat is inderdaad in de verste verten geen pitmanarm. Maar het is nu in elk geval wel precies duidelijk welk onderdeel bedoeld wordt.:) Als het beestje dan toch een naampje moet hebben, zou ik het gewoon stuurarm noemen.

Sorry voor mijn late reactie, de auto is nu afgesleept naar een plek bij het garagebedrijf waar hij veilig staat. Leuk dat er zoveel reacties op komen! Het gaat trouwens om het kenteken 52BK14. Als je hierop googled kom je foto's tegen van mijn Passat. Helaas lukt het me nog niet om foto's te uploaden naar dit forum, ik wilde namelijk een foto van het gebroken gedeelte van de veerpoot sturen, maar volgens mij is het al duidelijk waar het om gaat. De foto's van Sjon77 laten het mooi zien.
De horizontale arm (stuurarm of pitmanarm, leuk woord nooit van gehoord) die aan de veerpoot vast zit is gebroken, dus heb ik inderdaad een hele nieuwe veerpoot aan de linker kant nodig.
Heeft iemand hier toevallig een artikel/onderdeel nummer van? of misschien heeft iemand nog een linker (liefst ook een rechter) veerpoot ter overname liggen.

Hallo allen,

Sinds gisteren zijn wij eigenaar van een 1979 Passat B1. Het is een origineel Nederlandse met kenteken FP-60-NZ. Ik weet niet of deze al bekend was, maar hierbij. Hij moet nog opgeknapt worden maar hij is zo goed als compleet. Hij is wat roestig, maar prima op te knappen. Specifiek de beide voorste en achterste binneschermen zijn weg/erg slecht.

Het viel ons op dat de onderdelenvoorziening wel erg klein is, hebben julie nog adressen of plekken waar eventuele onderdelen te vinden zijn? Nieuw plaatwerk zit er grotendeels bij, met uitzondering van een rechter spatbord. De linker is een nieuwe, maar de rechter is nog de oude en een verloren zaak. Ook biede bumpers (plasic met chromen biesje bij deze) hebben betere tijden gekend. Als iemand nog een site/plek weet waar nieuwe/betere te vinden zijn, laat het graag weten!

Hierbij nog een foto (hopelijk werkt dit zo)

gnRBgB6N

Met vriendelijke groet

Gaaf hoor, veel plezier met opknappen. Ik hoop voor je dat Avant turbo reageert. Die heeft samen met zijn broer plaatwerk liggen.
Nieuwe bumpers lijkt vrij kansloos maar ik denk dat ik nog een nieuwe achterbumper heb liggen. Renoveren is ook een goede optie.

TGPvdK, leuk dat je een Passat hebt, deze was nog niet bekend. Wel zag ik er pas geleden een op Facebook te koop staan in Herkenbosch. Kan het zijn dat dit deze Passat is?

Een rechter scherm moeten wij nog wel hebben liggen. Ik stuur jou een privébericht.

Bedankt voor alle reacties, het opknappen zal veel plezier opleveren.

Wat betreft de bumpers, valt het erg mee. Op het tweede gezicht zijn alleen de stripjes buitenom kapot, het plastic en de binnenbumper zijn nog wel goed.

En Otto Oto, het is inderdaad de Passat die in Herkenbosch te koop stond.

Terug
Bovenaan