Voor de liefhebbers van de Volkswagen Passat b1 / Audi 80 b1

Wat een drukte hier ineens met de werkzaamheden, een goede zaak natuurlijk,
@ Arnaud,
leuk dat je nu ook de weg naar dit forum gevonden heb. Ik vroeg me laatst nog af hoe het er met je GLX voorstond, gaat goed zo te zien !!
@ Rush,
je bouwt gewoon een mooiere/betere auto dan dat ze dat in de fabriek doen. Echt heel mooi zeg
@ marathonmetallic,
Ik vond je Passat al een mooie maar wordt alleen maar beter zo (y) Dat `vetband` kun je dat gewoon bij de automaterialenzaak halen, want zulk soort spul zoek ik nog voor tussen de voorschermen bij de GLX...

Vanavond maar weer verder met de GL, proberen om de kriksteun linksvoor na te maken want deze is toch wel redelijk ver heen,
niet meer geschikt om de auto mee op te krikken iig...

Om de nieuwe pagina maar gelijk goed te beginnen een foto van de GL in vroeger tijden.....
16.jpg

Ja, ja wat een drukte hè?
Het zullen wel de voorjaarskriebels zijn.

@ Arnaud: Ze hebben ook overal op dezelfde plekken rottingsproblemen. Zo te zien pak je het goed aan. Ga zo door. Uiteraard hopen we hem een keertje in het echt te mogen aanschouwen.

@ Niels: ik dacht laat ik me maar eens aanmelden! Dit lijkt de beste plek voor B1 liefhebbers...
@ Rush: deze plek lijkt te komen door het ontbreken van een binnen'kuip' noem ik het maar om alle opspattende water/pekel etc tegen te houden. Heeft iemand al eens een plastieke kuip van bv een golf 1 geprobeerd in een B1? Of misschien een latere passat/audi?

En Rush, jouw passat wordt wel erg mooi. Is dat niet Viper green? Mooie kleur hoor (y)

@ Arnaud: de binnenkuipen van de Passat 32B (de opvolger van de B1) passen, met wat aanpassingen. Je kunt ze ook zelf maken, zie mijn fotoverslag op de vorige pagina. Overigens ook mijn complimenten hoe je de Audi aanpakt. De meesten zouden de auto al lang een enkeltje sloop hebben gegeven, maar gelukkig heb je je hiertoe niet laten verleiden (y).

Zie dit topic bij toeval voor het eerst. Maar wat een leuke wagens zijn die Passats en ik kan echt genieten van de projecten die ik op de vorige pagina zag, goed bezig! (y)

En Rush, jouw passat wordt wel erg mooi. Is dat niet Viper green? Mooie kleur hoor (y)[/quote]

Jip, dit is viperngrun L96N

Na lange tijd ben ik hier ook weer eens gaan kijken. Wat een hoop mooi werk! Ruud, jouw Passat wordt weer een prachtwagen!
Heb gister het rechter voorwiellager van mijn Passat vervangen. Die was echt goed kapot:

IMG_0400.JPG

Afgelopen kerst periode was ik ook al druk met het hele koelwater systeem. Heb de boel geflushed, nieuw koelwater, nieuw temp opnemer voor de fan, nieuwe thermostaat etc. Komende tijd ook een hoop andere klussen die ik wil doen. En rijden natuurlijk!

De Passat is terug van de spuiter :). Afgesproken was dat ze de voorschermen en de bovenranden van de voorportieren zouden spuiten. Maar ze hebben de voorportieren helemaal gespoten, voor dezelfde prijs. Helemaal prima natuurlijk (y). Er zaten wat beschadigingen op het onderste deel van de portieren en die zijn nu mooi weg. In ieder geval is ook de lelijke plek op het lv scherm verdwenen en zijn de gaatjes van de oude baggerspiegels nu ook netjes weggewerkt. Ik heb snel even een fotootje gemaakt. Als de auto weer opgebouwd is zal ik nog wat betere foto's posten.

DSC00638_zps86d4765b.jpg

Geleend van het sloperijtopic.
Een audi 80.
Deze staat bij Sloperij Kok in Tilburg.
Foto-L4ICKVVR-D.jpg

Door een computerstoring heb ik de laatste 2 weken geen verslag kunnen doen van de vorderingen van de groene. Uiteraard heb ik niet stil gezeten.
De buitenzijde is opgesierd met chromen strippen.

DSC09367_zps82234d94.jpg

Alle deuren zijn voorzien van de ramen, sloten en sierstrippen. Drie van de vier zijn ook aan de binnenzijde bekleed. Het hemeltje zit erin en alle stijlen zijn bekleed. De ramen in de bagageruimte zitten erin en de zijpanelen zijn ook gemonteerd.
De achterklep is voorzien van de badges en de ruit zit erin.
Gisteren het tapijtje gewassen en vanmiddag in de auto gelegd.

DSC09387_zpsafa49b4b.jpg

DSC09389_zpsa1029d03.jpg

Geweldig Ruud! Prachtige combinatie, die groene lak met dat bruine interieur. En dan die GLS-trim met tapijt en speakerbakken op de deurpanelen maakt het helemaal af. (y)

Wow, dit wordt echt geweldig!:eek:(y) Zoals Marathonmetallic terecht opmerkt is het de kleurencombinatie met dan ook nog eens de GLS-uitvoering die prachtig bij elkaar passen. De origineel Nederlandse lichtblauwe kentekenplaat maakt het plaatje compleet.
Wat is het toch jammer dat in de huidige auto's nauwelijks meer gewaagde kleurencombinaties mogelijk zijn, als je ziet hoe mooi dit felgroen en bruin bij elkaar passen. Dit wordt weer een Variant om helemaal verliefd op te worden.

Nou nou heren, ik wordt zowaar een beetje verlegen van jullie lovende reacties:confused:
Zelf ben ik ook zeer tevreden hoe mooi de kleuren combineren,het ziet er heerlijk seventies uit.

Nog ff wat anders. Een tijdje geleden melde Arno zich op ons forum met een mededeling dat hij een Polotreffen organiseert in Katwijk (Cuijk).
Het lijkt hem leuk als er ook wat Passat's komen. Het is op 14 april. Informatie op www.polotreffen.nl
Zijn er mensen die interesse hebben?

0251rush2112 zei:
Nou nou heren, ik wordt zowaar een beetje verlegen van jullie lovende reacties:confused:
Zelf ben ik ook zeer tevreden hoe mooi de kleuren combineren,het ziet er heerlijk seventies uit.

Nog ff wat anders. Een tijdje geleden melde Arno zich op ons forum met een mededeling dat hij een Polotreffen organiseert in Katwijk (Cuijk).
Het lijkt hem leuk als er ook wat Passat's komen. Het is op 14 april. Informatie op www.polotreffen.nl
Zijn er mensen die interesse hebben?
Verlegen? Ja, dan moet je maar niet zulke mooie Passats maken.;)

Wat betreft de Polo-meeting: ik wil er op zich best naar toe gaan, want ik zie graag originele Polo's en Audi 50's, maar er zijn op die dag nog drie andere evenementen die ik eventueel wil bezoeken. Ik moet dus een keuze maken...

Waar ik zeker wél naartoe ga:

Op zondag 28 april houden we de eerste Audi 80/Volkswagen Passat B1-meeting van het jaar. We zijn dan te gast bij de gebroeders Z. in een van hun loodsen met veel mooi oud VAG-materiaal (en nog veel meer!). Ben je een regelmatige meelezer van dit topic en wil je graag aanwezig zijn, stuur dan s.v.p. een pb aan me met je naam en e-mailadres. Ik zorg dan dat t.z.t. de locatie en het begintijdstip worden doorgegeven.

Komt allen! We maken er weer een leuke meeting van!

Phoenixrood74 zei:
Op zondag 28 april houden we de eerste Audi 80/Volkswagen Passat B1-meeting van het jaar. We zijn dan te gast bij de gebroeders Z. in een van hun loodsen met veel mooi oud VAG-materiaal (en nog veel meer!). Ben je een regelmatige meelezer van dit topic en wil je graag aanwezig zijn, stuur dan s.v.p. een pb aan me met je naam en e-mailadres. Ik zorg dan dat t.z.t. de locatie en het begintijdstip worden doorgegeven.

Ik kom wel weer met een 32b'tje (of meer?). Dat vinden de heren Z. ook wel mooi :)

Die meeting ga ik ook overwegen! Ik bespreek het thuis even! Uiteraard komen we in stijl met een VW! Een Kever of een Golf, al staat er ook een leuke K70 te koop (zie EMW topic) :)
Maarja, nog een klassieker erbij? En het geld heb ik zo even niet voor een extra auto over.

Hierbij even een aanvulling van broer Z. op het bericht van Phoenixrood. De meeting op zondag 28 april vindt in Mijdrecht plaats.

Dat kan ik bijna lopen! :D Top! (y)

@klassiekerrijder: wellicht een lift vragen van D. Elzinga vanaf Hilversum?

Het rijden op een fiets is bij uitstek dé klassieke manier van vervoer... :)

De restauratie van de groene beperkt zich voornamelijk tot het interieur. Zo lang ik de voorassen er nog niet inzet is de auto lekker wendbaar op de zwenkwieltjes.
Ik heb het dashboard er ingezet en dan begint natuurlijk het aansluiten van de electronica. In het handschoenenkastje bouw ik een moderne radio in, die dus uit het zicht blijft. In de console zit een radio/cassette die in het tijdsbeeld past maar die sluit ik niet aan. Vorige winter had ik die al voorzien van een laagje fineer die in de buurt komt van de nephouten strip in het dashboard.

DSC09408_zps87275515.jpg

DSC09409_zpsf9b4a6d2.jpg

Na alles aangesloten te hebben heb ik alles qua afdekpanelen maar eens gemonteerd. Het ging mij er vooral om hoe de console zou aansluiten op het dashboard. De console heeft n.l. zijn montagepunten op de tunnel die ik er nieuw ingelast heb en het komt op een paar mm mooi uit

DSC09411_zps59fb83e6.jpg

DSC09410_zpscc911aac.jpg

DSC09413_zpse22d7355.jpg

Helaas had de vorige eigenaar in de achterpanelen van de bagageruimte gigantische gaten gezaagd om daar een paar speakers in op te hangen.
Ik had dus geen andere keus om daar ook maar weer een paar te monteren. Ik heb er dus nu 4 op de radio aangesloten, n.l. inclusief de speakers die al in de voordeuren zaten. Al met al best een goed geluid. Uiteraard heb ik de hele tijd Rush gedraaid:cool:

DSC09414_zps99aa93e7.jpg

DSC09415_zps83ba4381.jpg

Dit is wat mij betreft het mooiste interieur dat Volkswagen voor de b1 heeft geleverd. Na de facelift is het allemaal wat zakelijker en minder frivool geworden. En dat snaarstrakke dashboard zonder golven of scheuren is een lust voor het oog. Mogen wij dit moois de 28e april in het echt aanschouwen, meneer Rush?

Ik wist het wel, slaapzakje achterin, dan slaap je vast heerlijk:) Rush cdtje aan...

Manman, dat is gewoon kunst!! Prachtig zeg, die kleurencombinatie, al die seventies-details en dat alles in een beter-dan-nieuwstaat!! (y) :eek:

Ondanks de kou toch weer wat gedaan. Gelukkig kan ik binnen werken hoewel dat niet ideaal is vanwege ruimtegebrek. Het was nu tijd om het subframe onder de auto te monteren en dan moet natuurlijk ook de wielophanging en stuurinrichting.

DSC09444_zpse76f792a.jpg

De voorruit is erin gegaan.

DSC09449_zpsdf6f0681.jpg

En nog wat tutteltjes zoals de motorkapsloten.

DSC09451_zpsb5dc682c.jpg

marathonmetallic zei:
. Mogen wij dit moois de 28e april in het echt aanschouwen, meneer Rush?

Ik doe maar geen uitspraken over wanneer ik het af wil hebben. In ieder geval zeker niet de 28e april.
Mijn dochter vraagt zo'n beetje elke week wanneer ik de Sunbeam weer eens van stal haal. Die moet ik ook nog tussendoor weer APK klaar maken.
Tevens heb ik de rode Passat vorig jaar geschorst omdat ik daar geen tijd voor nam om die te laten keuren. Ook daar wil ik wat aandacht aan besteden.
Ben jij eigenlijk wel bezig met het opbouwen van jouw Passat?

Ik ben er wel mee begonnen maar het is nog niet af. Niet dat het nou zo mega-veel werk is, maar ik ben een tijdje ziek geweest en het koude weer werkt ook niet mee. Ook werk ik meteen wat roestplekjes weg. Inmiddels heb ik via VW Classic Parts enz. wat onderdeeltjes binnen gekregen, sierlijstklemmetjes en nog wat klein spul. Op het programma staat ook nog het vervangen van de stootrubbers en stofkappen van de voorschokbrekers. Toen ik de spatborden en binnenschermen eraf had gehaald, zag ik dat deze kapot waren en aan een kant zelfs helemaal te ontbraken...

Zollie zei:
Phoenixrood74 zei:

Ik kom wel weer met een 32b'tje (of meer?). Dat vinden de heren Z. ook wel mooi :)
Leuk dat je er weer bij bent! Geef wel even via een pb je e-mailadres aan me door, dan kan ik je t.z.t. nadere gegevens toesturen. Dat geldt natuurlijk ook voor D.Elzinga, Klassiekerrijder en andere liefhebbers die aanwezig willen zijn. De locatie zal hier namelijk niet openbaar worden gemaakt. We hebben in ieder geval al een mooie opkomst!

Zo, weer even alle restauratiefoto's en -verslagen hierboven doorgenomen. Er wordt goed gewerkt!(y)

Zelf heb ik ook een leuk nieuwtje: mijn Passat heeft een dinitrolbehandeling bij Sjaak van Aalst in Alphen a/d Rijn gekregen en kan er dus voorlopig ook weer tegen. Toen ik hem afgelopen zaterdag ophaalde, vertelde hij me dat er heel veel bekijks van andere klanten voor was geweest. Zelf vond hij het ook een hele leuke auto en hij vond dat ik er maar heel zuinig op moest zijn. Leuk om zoiets te horen van iemand die dagelijks de meest exclusieve auto's onder handen krijgt. Zo stond er nu bijvoorbeeld een eerste generatie Maserati Quattroporte (midden jaren '60). Langzamerhand beginnen we toch steeds meer erkenning te krijgen voor onze B1's!
Veel belangrijker nog: de onderkant van de auto was in heel goede staat. Vorig jaar is er aan gelast (ophanging reactiearm was doorgeroest), maar nu was de enige kleine tegenvaller een lekke benzinetank. Die is op drie plaatsen gelast en kan er tijdelijk weer even tegenaan, maar een blijvende oplossing is het niet. Weet iemand een goed adres waar zoiets blijvend kan worden gerepareerd of heeft er nog iemand een tank te koop? Qua carrosserie waren er nog wel wat aandachtspuntjes, maar die waren al bekend: het rechtervoorscherm is flink geplamuurd en slecht overgespoten en onder de raamlijsten van de zijramen achter zit roest. Hoe dan ook: de Passat is gewoon heel gezond en is voor de komende jaren goed beschermd.

@PR74: mooi dat je Passat er weer even tegen kan! En bekijks is altijd leuk. Een tijdje terug werd ik ingehaald door een busje vol bouwvakkers. Er werd getoeterd en de duimen gingen omhoog. Geinig.

Voor die tank zou je eens bij die gast uit Fijnaart kunnen informeren die altijd op marktplaats adverteert (even zoeken op Passat b1). Als hij een tank heeft liggen wil ik hem wel een keer voor je ophalen wat ik kom daar wel eens in de buurt. Of misschien hebben de bekende broers nog wel een tank voor je.

@Marathonmetallic: ja, die reacties onderweg zijn altijd erg leuk. Het lijkt erop dat Rush me verder kan helpen met de tank. Bij die jongen uit Fijnaart heb ik al eens wat gekocht. Ik vond het erg aan de prijs en koop liever bij een echte liefhebber.

Ondanks de paasverplichtingen heb ik toch wel het één en ander kunnen doen. Bijvoorbeeld als je een film zit te kijken en er komt een reclameblok dan gaat de één naar de wc en de ander kan bijvoorbeeld de garage in om een spruitstukje montage klaar te maken. Of de één gaat uitslapen en de ander monteert een luchtfilterje. Of de één kruipt onder een kleedje en de ander hangt een motorblokje in de auto.

Dochtertje Rush begint toch steeds vaker te vragen wanneer ik de Sunbeam weer APK klaar ga maken dus heb ik die vandaag maar weer eens van stal gehaald. Met een beetje startpiloot sloeg hij toch wel erg snel aan. Blijft toch ook een goed motortje.

DSC09462_zpseb61a958.jpg

DSC09468_zpse7a6d2c9.jpg

DSC09464_zps2a524a62.jpg

Terug
Bovenaan