Volkswagen Up maakt raar ratelend geluid (krekelachtig)

Van 2111850

Net ingestapt
Beste Autoweek Forum,

https://youtube.com/shorts/_cdN9umTQ9g?feature=share

Vorige maand heb ik mijn eerste auto gekocht, tijdens de test rit was alles helemaal prima en nu na een maand hoor ik continue een raar irritant geluid.

Het is niet altijd aanwezig, de ene rit niet en de andere rit continue.

Vaak als ik optrek, gas los laat, schakel of lage toure zit komt het tevoorschijn.

Het geluid zit ergens aan de voorkant van de auto. (dashboard, motor, ventilatie?) Geen idee waar en wat het precies is.

De dealer zegt natuurlijk: “niks te horen/ geen idee wat het is”

Ik hoop dat jullie wellicht weten wat het is.

Groet,

Filmpje bekeken/geluisterd maar kan er niet uit opmaken wat hey probleem is.
Hoeveel kilometers heeft de auto gereden? Is het onderhoud altijd netjes uitgevoerd? Is het één import of een origineel geleverd Nederlandse auto? Heb je de auto gekocht bij een VW garage of bij een handelaar?

Is het geluid er alleen bij koude motor of hoor je het ook na bijvoorbeeld een half uur rijden?

Het kan iets simpel en onschuldig zijn als een opgedroogd blaadje in de ventilatie of iets vrij ernstig, maar zonder meer informatie onmogelijk om vast te stellen. Kijk eens onder de auto of er geen afdekplaten half los hangen.

Hi!

Bedankt voor de tips.

Hoeveel kilometers heeft de auto gereden?
160 duizend km

Is het onderhoud altijd netjes uitgevoerd?
Ja, volgens het boekje wel.

Is het één import of een origineel geleverd Nederlandse auto?
Orgineel geleverd

Heb je de auto gekocht bij een VW garage of bij een handelaar?
Handelaar.

Is het geluid er alleen bij koude motor of hoor je het ook na bijvoorbeeld een half uur rijden?

Eigenlijk zodra de auto een beetje op gang is.

Ik zal even vanmiddag even goed alles bekijken, baal er wel van. Leuke auto is het en zo’n geluid is toch een stoor factoor

Ik hoor het geluid ook niet. Maar vaak komen zulke geluiden uit het ventilatiesysteem: blaadje er in, of ergens iets wat scheef dit. Dus test even met ventilatie uit, met ventilatie vol aan, dat soort dingen.

Ik hoor het wel, het is in ieder geval niks terminaals. denk iets in het dashbord of in de deuren wat meetrilt.
Kan soms ook zoiets simpels zijn als rommel, wat in een opbergvakje ligt.

Ik hoor het wel en het lijkt op het geluid dat onze Up maakt als je bij lage toeren optrekt. Bij 70 in de 5e versnelling optrekken brengt dit geluid met zich mee. Wat ik heb gelezen is dit een producteigenschap die te maken heeft met de constructie van de versnellingsbak. Rij je de motor meer op toeren dan doet ie het niet. Ik zou niet het advies van de schakelindicator volgen, maar later schakelen om de techniek minder te belasten.

Kristian2 zei:
Ik hoor het wel en het lijkt op het geluid dat onze Up maakt als je bij lage toeren optrekt. Bij 70 in de 5e versnelling optrekken brengt dit geluid met zich mee. Wat ik heb gelezen is dit een producteigenschap die te maken heeft met de constructie van de versnellingsbak. Rij je de motor meer op toeren dan doet ie het niet. Ik zou niet het advies van de schakelindicator volgen, maar later schakelen om de techniek minder te belasten.

Wat jij zegt! Fijn om te horen dat iemand dit “probleem” ook ervaart. Is hier iets aan te doen? Moet ik mij zorgen maken?
Vind het een fijne auto.

Terug
Bovenaan