Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Pietzoveel zei:
26 september: Gaspedaal: 418 ID-3's te koop aangeboden. Dacht dat er een wachtlijst voor was?
Inschrijven/reserveren wekt die suggestie maar hoeft niet hetzelfde te zijn.
 
Zag vandaag voor het eerste een ID.3 in het wild, een zwarte met leuke, grote zwarte velgen, een beetje zoals deze. Leuk modelletje, vind 'm ook een stuk mooier dan een Golf.
 
rOrkU2v.jpg


yfOWVKx.jpg


bfbFked.jpg


Zag 'm vandaag rijden. Leuke auto om te zien
 
Ik zag zaterdag een witte rijden. Oogt goed, heeft een beetje dat Apple appeal. Wit, aaibaar, tech
 
Wat ik nog steeds niet begrijp aan de auto is dit 'gaatjes'-patroon in de voorbumper:

id3.jpg


Ik denk dat het snel vol zit met vuil en moeilijk schoon te maken is. Bovendien kan ik me voorstellen dat het de auto net een tikje minder gestroomlijnd maakt dan een gladde bumper.

Maar misschien kan iemand me wel uitleggen wat wel doel ervan is?
 
Tydelyck zei:
Maar misschien kan iemand me wel uitleggen wat wel doel ervan is?

Ik denk dat het wel iets met "verbeterde" aerodynamica zou kunnen zijn. Zoals een golfbal putjes heeft. Het effect zal wel heel klein zijn. Meer een gimmick denk ik.
 
Joris 6091088 zei:
Tydelyck zei:
Maar misschien kan iemand me wel uitleggen wat wel doel ervan is?

Ik denk dat het wel iets met "verbeterde" aerodynamica zou kunnen zijn. Zoals een golfbal putjes heeft. Het effect zal wel heel klein zijn. Meer een gimmick denk ik.

Het is inderdaad bedoeld om de aerodynamica te verbeteren, maar zoals bij bijna alle consumentenauto's kan je je afvragen hoeveel het bijdraagt. De meeste maatregelen zetten pas bij veel hogere snelheden dan wat we rijden zoden aan de dijk. Met mijn kennis van aerodynamica zou ik meer effect verwachten als deze putjes meer aan de zijkant en achterkant van de auto zouden zitten. Maar ook dan kan je je afvragen wat het nut is bij snelheden tot 130km/uur.
 
MCDubbellU zei:
rOrkU2v.jpg


yfOWVKx.jpg


bfbFked.jpg


Zag 'm vandaag rijden. Leuke auto om te zien

In het echt, maar ook op de foto die jij hebt gebruikt, ziet de auto er eigenlijk beter uit dan in alle persmomenten. Een collega van me heeft vorige week een proefrit gemaakt en hij was er erg over te spreken. De afwerking aan de binnenkant moet je van houden. Het is goed gemaakt, maar het moet je smaak zijn.
 
Joris 6091088 zei:
Ik denk dat het wel iets met "verbeterde" aerodynamica zou kunnen zijn. Zoals een golfbal putjes heeft. Het effect zal wel heel klein zijn. Meer een gimmick denk ik.

Ik dacht ook aërodynamisch voordeel. Zwemmers gebruikten bij de Olympische Spelen van 2000 al pakken met ruw oppervlak, vergelijkbaar met haaienhuid. Daar is onderzoek naar geweest.

haai-huid.jpg

Microscopisch vergrote haaienhuid met scherpe schubben.

Harvard-wetenschappers hebben een kunstmatige haaienhuid gemaakt. Ze scanden de schubben van een haai en gebruikten een 3D-printer om de haaienhuid te realiseren. Vervolgens werd de huid getest in water. De schubben zorgden voor een snelheidstoename van 6,6%. Het energieverlies nam met 5,9% af.

Maar de VW-gaatjes slibben volgens mij dus langs de randjes dicht, zodat het effect zal teruglopen als het niet constant goed schoon wordt gehouden. En het is maar een relatief klein randje op de voorbumper.
 
Tydelyck zei:
Maar de VW-gaatjes slibben volgens mij dus langs de randjes dicht, zodat het effect zal teruglopen als het niet constant goed schoon wordt gehouden. En het is maar een relatief klein randje op de voorbumper.

Ik denk ook dat het echt meer een gimmick is ipv dat het echt merkbaar effect heeft.
 
Gewoon een designdingetje om het wat aparts/futuristisch te geven: https://www.netcarshow.com/Volkswagen-ID_Concept-2016-1024-01.jpg Beetje om gebrek aan grille te compenseren
 
In het echt, maar ook op de foto die jij hebt gebruikt, ziet de auto er eigenlijk beter uit dan in alle persmomenten

Ik had het stoer gevonden als ze de nieuwe Golf zo hadden uitgebracht. De zoveelste 'facelift' van dat gedateerde model gaat 'm niet worden denk ik
 
Ik betrapte me erop dat ik in Autostadt met iemand sprak, en ik de ID3 steeds Golf noemde. In het echt vind ik het een leuke auto. Het gimmick van de pedalen vind ik tof, gas is "play" en rem "pauze"
r4yDpbXl.jpg


fT0oUEVl.jpg

De ID.3 mag niets trekken, maar er is wel een fietsdrager.

uMYfg7fl.jpg

Ik mocht niets aanraken, maar de aardige mevrouw haalde graag sleutels zodat we de binnenkant mochten zien.

cpqR8ogl.jpg


Ik betrapte me erop dat ik een ID.3 tof vind, zeker in de wat leuke kleuren. Natuurlijk vind VW het wiel niet uit, maar ik vind het mooie auto.
 
Peter O zei:
Ik betrapte me erop dat ik in Autostadt met iemand sprak, en ik de ID3 steeds Golf noemde. In het echt vind ik het een leuke auto. Het gimmick van de pedalen vind ik tof, gas is "play" en rem "pauze"
r4yDpbXl.jpg

Dat had de Renault Twingo RS jaren geleden ook al. :)
 
Zat net een recent filmpje van Bjorn Nyland te kijken. Hij vertelde dat de wielbasis van de ID 3 langer is dan van een Passat en Polestar 2.. :eek:

Dat zie je er in ieder geval niet aan af.
 
De Passat ook? Als ik de ID.3 in het echt zie kan ik me dat eigenlijk maar moeilijk voorstellen.:confused: Zullen de verhoudingen dan wel zijn...
 
Als je nagaat dat de ID.4 op dezelfde basis staat dan snap ik het wel. Bij een kleinere wielbasis zouden de verhoudingen bij dat model compleet zoek zijn geweest
 
Vind het toch best een leuke auto, en de verkopen beginnen ook lekker te lopen las ik. De ID4 zou ik zelf liever hebben, stukje ruimer, meer auto.
 
Er staan er nu 435 op gaspedaal.... van de 645 die nu een kenteken hebben. Dus of het nu echt storm loopt....
 
Pietzoveel zei:
Er staan er nu 435 op gaspedaal.... van de 645 die nu een kenteken hebben. Dus of het nu echt storm loopt....
Ik denk niet dat het steeds om fysiek geregistreerde auto's gaat die ze aanbieden op Gaspedaal.
 
Barri zei:
Pietzoveel zei:
Er staan er nu 435 op gaspedaal.... van de 645 die nu een kenteken hebben. Dus of het nu echt storm loopt....
Ik denk niet dat het steeds om fysiek geregistreerde auto's gaat die ze aanbieden op Gaspedaal.

Ik zie dat er maar een paar van de daar geadverteerde wagens gekentekend zijn inderdaad.
 
Uiteraard! Maar de orderboeken waren toch, net als bij Tesla, bijna megalomaan goed gevuld? (Lazen we ook hier op AW). Ik zou alles wat binnenkomt gelijk aan die kopers de deur uit doen. (Hoe meer op de weg, des te betere reclame!)
 
Nou, ik heb er de afgelopen dagen toch al 2 gespot zonder reclame erop. Wellicht dat ik in een EV rijke regio rijdt... alhoewel bij de plaatselijke dealer ook exemplaren met 'voorraad' op de ruit heeft staan.
 
De auto zelf doet me niet veel maar kijk wel naar de registraties. Heden morgen stonden er 440 ex. ID.3 op Autoscout24.nl geparkeerd, daarvan een zeer hoog aantal met registratie 09 resp. 10/2020. Dus goed voor de verkoopstatistiek van Pon. De dealer in mijn woonplaats heeft 6 ID.3's in sept. 2020 op naam gezet, per vandaag staan ze nog op het terrein en in de showroom. Het zal wel loslopen met de hype Electric Vehicle.
 
Ik kwam vanmorgen op de A12 richting DL twee vrachtwagens vol met ID3's tegen. Stuk of 16 gezamenlijk en die gaan denk ik de Achterhoek in.
Allemaal overigens in uiterst saaie kleuren zwart en grijs
 
Ik kan de treinen hier bijna vanuit huis langs zien komen, en heb al vele wagons vol met ID.3's voorbij zien komen, richting Amersfoort.
De grasvelden waar de eerste productie-maanden stonden zullen dus wel leegraken nu.:)
 
adinsx zei:
Ik kwam vanmorgen op de A12 richting DL twee vrachtwagens vol met ID3's tegen. Stuk of 16 gezamenlijk en die gaan denk ik de Achterhoek in.
Allemaal overigens in uiterst saaie kleuren zwart en grijs

Perfect passend bij de omgeving dus;)
 
Vergelijkingstest tussen de VW ID.3 en Nissan Leaf (beide met 58 kWh bruikbaar accupakket):

Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-31.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-4.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-2.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-3.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-38.jpg


Volkswagen%20ID.3%20vs%20Nissan%20Leaf-46.jpg


Verdict

First place: Volkswagen ID.3
The ID.3 feels entirely like the car to carry VW into the next era. It’s fast, smooth, comfortable, quiet, full of tech and cheaper than the Leaf with more incentives to buy, too. It boasts great practicality and plenty of usable range, so feels like the Golf for a new generation when the Golf seems to have gone off the boil. It’s a very good electric car that shows the Leaf is now severely lacking in many areas.

Second place: Nissan Leaf
Once a contender in the family EV class, even in e+ trim – which boasts strong usable range and slightly better efficiency than the ID.3 – the Leaf feels cheap (yet is pricier than the VW), low on quality, and not so great to drive, lacking comfort compared with its rival. The tech is also past its best; the VW’s touch-sensitive set-up might not be perfect, but it’s much more modern and responsive.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/electric-cars/353402/volkswagen-id3-vs-nissan-leaf

Nissan, Kia en Hyundai moeten eigenlijk de prijzen wel flink omlaag gaan gooien, anders wordt het volgens mij wel heel erg lastig om nog verkopen te genereren naast de scherp geprijsde ID.3 en Enyaq.
 
@Joris, Ik zie toch echt maar twee schakelaars in het blok met de spiegelbediening, op het portier.... Engelse uitvoering?
 
Lees anders ook even het woord boven de knopjes. Ze hebben een dubbele functie:rolleyes:
 
Wat een armoedig interieur.. Zou hem alleen al daarvoor laten staan. Genoeg fraaiere opties. Zeker als je range niet super belangrijk is.
 
Soms lastig om te zien op een foto maar inderdaad spat hier het hoge Playmobil gehalte er echt wel vanaf, geen twijfel.
Interieur van de Nissan ziet echt veel aaibaarder uit.
 
Wat een ongeordende chaos, dat Nissan interieur. ID.3 ziet er modern en strak uit. Kan me niet voorstellen dat er nog iemand nog voor een Leafje gaat.
 
De afstand tussen het stuur en de voorruit doet mij denken aan de eerste New Beetle, ook al zo'n designflop.
Waar Mini en de Fiat 500 dus wel in slaagde.
 
Monsieur Le Loure zei:
De afstand tussen het stuur en de voorruit doet mij denken aan de eerste New Beetle, ook al zo'n designflop.
Waar Mini en de Fiat 500 dus wel in slaagde.

Ah de angel is eruit! Eureka! De afstand stuur-voorruit bepaalt of design "design" is. En of dus succesvol.
 
Joris 6091088 zei:
Monsieur Le Loure zei:
De afstand tussen het stuur en de voorruit doet mij denken aan de eerste New Beetle, ook al zo'n designflop.
Waar Mini en de Fiat 500 dus wel in slaagde.

Ah de angel is eruit! Eureka! De afstand stuur-voorruit bepaalt of design "design" is. En of dus succesvol.

Ik ben zo blij voor je, zo erg dat het bijna niet in woorden valt uit te drukken. Kus.
 
Rutger DC zei:
Vergelijkingstest tussen de VW ID.3 en Nissan Leaf (beide met 58 kWh bruikbaar accupakket):

Verdict

First place: Volkswagen ID.3
The ID.3 feels entirely like the car to carry VW into the next era. It’s fast, smooth, comfortable, quiet, full of tech and cheaper than the Leaf with more incentives to buy, too. It boasts great practicality and plenty of usable range, so feels like the Golf for a new generation when the Golf seems to have gone off the boil. It’s a very good electric car that shows the Leaf is now severely lacking in many areas.

Second place: Nissan Leaf
Once a contender in the family EV class, even in e+ trim – which boasts strong usable range and slightly better efficiency than the ID.3 – the Leaf feels cheap (yet is pricier than the VW), low on quality, and not so great to drive, lacking comfort compared with its rival. The tech is also past its best; the VW’s touch-sensitive set-up might not be perfect, but it’s much more modern and responsive.

Complete vergelijkingstest: https://www.autoexpress.co.uk/electric-cars/353402/volkswagen-id3-vs-nissan-leaf

Nissan, Kia en Hyundai moeten eigenlijk de prijzen wel flink omlaag gaan gooien, anders wordt het volgens mij wel heel erg lastig om nog verkopen te genereren naast de scherp geprijsde ID.3 en Enyaq.

Mooie test, begrijpelijke uitslag, de ID3 is weer een slag nieuwer.
 
Vrijwel alles bedienen via dat scherm vind ik een gruwel. Echt geen ID3 voor mij. En dan ook nog Pon als importeur dan is het helemaal duidelijk.
 
In veel EV's is het scherm onvermijdelijk, dus dat wordt lastig. Met Pon heb je als bestuurder niks te maken, je koopt/ least de auto bij een dealer en via dat verkooppunt loopt ook je garantie. 4 jaar op de auto, 8 jaar op de accu en 6 jaar onderhoud inbegrepen !
 
Beyond zei:
Vrijwel alles bedienen via dat scherm vind ik een gruwel. Echt geen ID3 voor mij. En dan ook nog Pon als importeur dan is het helemaal duidelijk.

Ik zie in je profiel dat je zeer Renault minded bent. Dan lijkt me de Zoë meer voor de hand liggender voor je.
 
Vind de ID3 vele malen leuker dan de Golf 8. Zie de ID3 steeds vaker rijden in tegenstelling tot de Golf 8.
 
Mach1 zei:
Zie de ID3 steeds vaker rijden in tegenstelling tot de Golf 8.

Ondanks de veel latere introductie heb ik nu al meer ID3tjes dan Golfjes gezien. Al zegt dat misschien meer over het zo goed als geheel ontbreken in het straatbeeld van die laatste, dan een enorm succes van die eerste...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan