Volkswagen ID.3 | Nieuw: facelift 2023

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bimmert zei:
Dit is toch een beetje de teneur hier, bij andere merken praten we er niet over maar bij de VW deugt het niet. Idem qua afwerking, ik moet het zelf nog zien maar het zal echt niet onder doen voor wat andere volumemerken aanbieden schat ik in, op grond van wat ik in reviews hoor en lees. Als het wel zo is zou dat me tegen vallen omdat VW dat altijd prima doet. Als je een topafwerking wil moet je bij VAG traditioneel Audi kiezen.

Maar is er dan gegronde reden om bij een Hyundai Kona, Renault Zoë, Nissan Leaf, Kia Soul, Volvo XC40, Peugeot 2008, Opel e-Corsa etc. te klagen over de afwerking? Volgens mij is er over de Kona ook wel geschreven dat het interieur wat goedkoopjes aanvoelde, maar dat lijkt met de recente facelift opgelost.

Jij veronderstelt dat er onnodig veel aandacht is voor de afwerking van de ID.3 en dat het vergelijkbaar zal zijn met andere merken. Dus vraag ik of je dan redenen hebt om aan te nemen dat andere modellen inderdaad ook matig zijn afgewerkt.

Carfanatic zei:
Wintertest van de Kona:
Range at 90 km/h, 56 mph: 330 km, 205 mi
Range at 120 km/h, 75 mph: 250 km, 155 mi
https://www.youtube.com/watch?v=MN2cjKhkCqg

Tesla model 3 Dual Motor Long range
Result at 90 km/h, 56 mph: 560 km, 348 mi https://www.youtube.com/watch?v=KJpz5imqW5U
120 km/h, 75 mph: 176 Wh/km, 283 Wh/mi Estimated range: 420 km/260 mi https://www.youtube.com/watch?v=w4zjy6qxFBs

Tja, natuurlijk is die 260km van de ID.3 niet best, maar om nou te doen of het echt verschrikkelijk slecht is

Eens, mij valt meer het verschil tussen de Koreanen en de concurrentie op, waar de id3 en M3 bij de 90 test rond de wltp waarde schommelen komen de Niro en Kona gewoon ca 150km verder.
[video]https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=EuFN_CUwV64[/video]

Het gaat ook niet perse om die 260 kilometer, natuurlijk redden een hoop mensen het met dat bereik.
Het gaat om de verhouding tussen daadwerkelijke verbruik/range en de opgegeven theoretische range.

Het lijkt me wel duidelijk dat deze verhoudingen bij diverse fabrikanten niet gelijk liggen, oftewel de ene auto komt stukken dichter bij de opgegeven range in de buurt dan de andere. Zolang er geen uitgebreide tests zijn of onafhankelijke instellingen ( zijn die er hiervoor? ) zijn die die exact en eerlijk bijhouden moet je allemaal maar de fabrikanten geloven op hum mooie blauwe ogen. En natuurlijk heb je WLTP etc. maar blijkbaar zegt dat geen **** als je kijkt naar het daadwerkelijke bereik.

Je moet dus tot die tijd de theoretische getallen tegenover de daadwerkelijke getallen zetten en dat zou voor deze auto dus op dit moment zijn 424 kilometer tegenover 260 kilometer en Nee, dat is niet best.
Heb bijvoorbeeld even gekeken wat een Corsa E doet ( om er maar 1 te pakken ) en die doet op papier 337 kilometer en volgens de diverse tests die ik las in de praktijk tussen de 260 en 300, die verhouding is dus al veel beter.
Nogmaals, blijft allemaal koffiedik kijken zolang dit allemaal niet vastgelegd of officieel in de praktijk gecheckt wordt.

Waar is de tijd dat we het gewoon over het verbruik hadden? Dat doen we al sinds het begin van de automobiel, en ook bij elektrische auto's meet je de efficiëntie af aan het verbruik per 100 km. Als je weet dat de Tesla Model 3 per 100 km 17,6 kWh gebruikt en de ID.3 16,9-15,4/100 km, dan is die laatste dus zuiniger.

En dan ga je pas kijken hoeveel er in de accu kan. Wie heeft er dit jaar nog naar gekeken hoeveel liter er in z'n brandstoftank past?

Fiat-509.jpg

Tydelyck zei:
Waar is de tijd dat we het gewoon over het verbruik hadden? Dat doen we al sinds het begin van de automobiel, en ook bij elektrische auto's meet je de efficiëntie af aan het verbruik per 100 km. Als je weet dat de Tesla Model 3 per 100 km 17,6 kWh gebruikt en de ID.3 16,9-15,4/100 km, dan is die laatste dus zuiniger.

En dan ga je pas kijken hoeveel er in de accu kan. Wie heeft er dit jaar nog naar gekeken hoeveel liter er in z'n brandstoftank past?

Of een benzineauto nu 1:10 of 1:13 rijdt, de 500 km haal je wel. Bij een elektrische auto wordt het al spannend of je de helft daarvan haalt, dus is die uiteindelijke actieradius wel degelijk relevant.

Niet als je niet veel per dag rijdt en gewoon kan laden 's avonds en 's nachts.... Als doorsnee boodschappenauto meer dan voldoende! (30k km per jaar / 200 werkdagen is ook slechts 150 km/dag)

Ja die theorie is onderhand bekend. Toch blijkt de consument in het algemeen waarde te hechten aan de actieradius. Vergelijkbaar met een auto die in 15 seconden naar de 100 accelereert net zo geschikt is voor woon-werkverkeer als een die dat in 9 seconden doet. Toch verkoopt dat laatste beter...

Wouter82 zei:
Tydelyck zei:
Waar is de tijd dat we het gewoon over het verbruik hadden? (..)

Of een benzineauto nu 1:10 of 1:13 rijdt, de 500 km haal je wel. (..).

Mwah.. met kleine brandstoftanks in stadsauto's.. wordt het met 1 op 15 al wel spannend of je tot 500 kilometer kan komen.. ;)

Total Loss zei:
(..)
Het lijkt me wel duidelijk dat deze verhoudingen bij diverse fabrikanten niet gelijk liggen, oftewel de ene auto komt stukken dichter bij de opgegeven range in de buurt dan de andere. Zolang er geen uitgebreide tests zijn of onafhankelijke instellingen ( zijn die er hiervoor? ) zijn die die exact en eerlijk bijhouden moet je allemaal maar de fabrikanten geloven op hum mooie blauwe ogen. En natuurlijk heb je WLTP etc. maar blijkbaar zegt dat geen **** als je kijkt naar het daadwerkelijke bereik. (..)

Dit is toch niet anders dan zoals het met de brandstofauto's gaat? Als een auto bijna de opgegeven verbruikswaarden haalt, is dat vaak wel een stukje tekst in het testverslag waard.

Een brandstofauto zit in 5 minuten weer vol, bij een ev ben je gauw een half uur aan het laden om weer een beetje range te hebben. Vandaar dat bij een ev het bereik veel belangrijker is, samen met laadsnelheid. En natuurlijk kun je een ev thuis en op het werk aan de stroom hangen, maar als kunnen moeten wordt, is het minder prettig. Verder is bij een ev meer bereik ook beter voor de levensduur. Immers, laden leidt tot slijtage en meer range leidt tot minder laden.

Een MG ZS EV met niet de allerbeste actieradius of laadsnelheid was binnen no-time uitverkocht. Het geklaag over actieradius bij een elektrische auto :rolleyes:, het lijkt meer op krampachtig een reden te zoeken om vooral niet voor een elektrische auto te gaan.

Carfanatic zei:
Een MG ZS EV met niet de allerbeste actieradius of laadsnelheid was binnen no-time uitverkocht. Het geklaag over actieradius bij een elektrische auto :rolleyes:, het lijkt meer op krampachtig een reden te zoeken om vooral niet voor een elektrische auto te gaan.

Zou dat er misschien mee te maken hebben dat het een van de goedkopere volwaardige EV's is, met een vanafprijs die 7.000 euro onder die van de ID.3 ligt? :rolleyes:

Durashift zei:
Als een auto bijna de opgegeven verbruikswaarden haalt, is dat vaak wel een stukje tekst in het testverslag waard.

Dat is trouwens ook pas vooral zo sinds er meer en meer van die verbruikscijfers (zoals financiele voordeeltjes) afhangt...

Kolenkachels, dat was wat de norm wat voor verwarming de vorige eeuw tot in de jaren zestig.
Natuurlijk waren er ook al cv-systemen in veel gebouwen, en na de oorlog ook steeds meer in huizen.
Maar voor velen was de vooruitgang de overstap van de kolenkachel naar de gaskachel. Geen gesleep met kolen meer, je kon hem zo met een knopje aan- en uitzetten.
Uiteindelijk wilden we warmte in elk vertrek en die kachels waren toch ook maar lelijk en een sta-in-de-weg, dus daar werd ook vaak cv aangelegd. Je moest wel nog elk jaar zorgen voor onderhoud en vooral ook het water in het systeem bijvullen.
Maar de cv met radiatoren in je kamer is inmiddels ook op z'n retour: de warmte komt uit de vloer of de muren. We draaien nog aan een knopje op een kastje aan de muur, of doen wat op een app, of alles gaat automatisch.

De vooruitgang op het gebied van woningverwarming wordt omarmd. Niemand roept "ik wil de kolenkachel terug." Ja, er komen wat houtkacheltjes en open haarden voor de sfeer bij, maar het gemak heeft de overhand.

Zo moet je ook de vooruitgang van verbrandingsmotor naar elektrische motor in de automobiel zien.
Je hoeft niet meer op zoek naar een tankstation als de tank leeg is, je hoeft niet meer te tanken in de kou of regen, afrekenen bij zo'n apparaat waar mensen naar je pincode kunnen gluren, of binnen de verleidingen van het 'service'station weerstaan.
Nee, nu is je accu altijd vol of voldoende vol, als je parkeert even die stekker erin en je pasje langs de lezer, en de rest gaat vanzelf. Geen zoeken naar tankstations, de laadpalen staan overal aan de straat, bij de supermarkt, op het parkeerterrein van je kantoor, je hebt er misschien een bij je huis. Je hoeft niet meer naar een pompbediende te luisteren die je nog een liter olie wil aansmeren met het aanbod even te peilen, de chocoladerepen en zakken drop blijven in het schap liggen, je bent vrij en onafhankelijk met je elektrische auto.

Met die instelling kom je een stuk verder. Altijd maar vergelijken met het verleden levert weinig op. En binnen een paar jaar haalt elke elektrische auto meer km's op een acculading dan je zelf fijn vindt.

@Tydelyck, kan me niet heugen dat pompbediende me een liter olie wilde aansmeren. Misschien helpt het ook dat ik geen Audi rijd:)

Wouter82 zei:
Jij veronderstelt dat er onnodig veel aandacht is voor de afwerking van de ID.3 en dat het vergelijkbaar zal zijn met andere merken. Dus vraag ik of je dan redenen hebt om aan te nemen dat andere modellen inderdaad ook matig zijn afgewerkt.

Ik bedoelde niet dat er ' bovenmatig' veel aandacht voor de afwerking van de ID3 is, ik noem het opvallend dat AMS de auto vergelijkbaar beoordeelt als andere testers behalve die afwerking. Dat vond ik vreemd, en ik deed een gooi naar een mogelijke reden, bv als dat het een proto zou zijn of zoiets, want ik verwacht niet dat de ID3 slechter is afgewerkt dan ev's van andere merken, VW kennende.

Bimmert zei:
Wouter82 zei:

Ik bedoelde niet dat er ' bovenmatig' veel aandacht voor de afwerking van de ID3 is, ik noem het opvallend dat AMS de auto vergelijkbaar beoordeelt als andere testers behalve die afwerking. Dat vond ik vreemd, en ik deed een gooi naar een mogelijke reden, bv als dat het een proto zou zijn of zoiets, want ik verwacht niet dat de ID3 slechter is afgewerkt dan ev's van andere merken, VW kennende.

Ik heb afgelopen vrijdag de ID3 bekeken in Zwolle bij de dealer, materiaalgebruik is echt zeer veel minder dan willekeurig welke VW, helaas zelfs veel minder. Lakwerk idd flinterdun opgebracht ook groot berschil met een Polo of Golf. Wel zeer ruim... .

MCDubbellU zei:
Ik vind de achterkant niet om aan te zien maar verder best leuk bakkie. Het playmobiel/Up-kwaliteit interieur is wel jammer en ik zou niet graag testpersoon van VW willen zijn

Grappig, dat heb ik dan juist met de voorkant. De achterkant vind ik nog best mooi met dat zwarte deel.

"VW ID.3 in the first test: We would have expected more for the price" https://www.autobild.de/artikel/vw-id.3-1st-max-2020-test-preis-reichweite-17429425.html

De pricing analisten van VAG knopen de verkoopprijs aan die wat de concurrenten bieden, ongeacht de kwaliteit van het vehikel (ID-3)... Zolang er in dit segment weinig echte concurrentie is zal de prijs van een Model 3 het vertrekpunt zijn. Pas als de Chinezen hier gaan leveren wordt het interessant. Heb je een ID-3, daalt de prijs enorm, dus de restwaarde (leasemij doet dan huilie huilie) en de particulier rijdt nog 5 jaar langer door.

Autobild zei:
Die WLTP-Reichweite ist zu schaffen
Satter Durchzug oder maximale Sprints nuckeln natürlich schnell am Akku. Verhalten bewegt, schafft der ID.3 den von VW versprochenen WLTP-Reichweitenwert von 344 Kilometern. Und: Auch ein Verbrenner erreicht bei einer solchen Beschleunigungsübung nicht die versprochenen Verbrauchswerte. Der Ladevorgang bis auf 100 Prozent Füllung dauert bei entladenem Akku an einer 11-kW-Ladesäule eine Elektro-Ewigkeit: sechs bis sechseinhalb Stunden. Mit "Haushaltsstrom" geht mehr als ein ganzer Tag drauf. An der Schnelladesäule können nur maximal 75 Prozent Kapazität nachgeladen werden, ergeben nach Testverbrauch (21,3 kW) im Eiltempo nachgeladene 250 Kilometer Reichweite.

Beetje misleidend van Autobild, of in ieder geval onjuist. De WLTP-actieradius is geen 344 km, maar 424 km, 344 km is de EVDB Real Range. Dus als ik het zo lees, is de WLTP-range onhaalbaar en kun je wanneer je rustig aan doet die minder optimistische 344 km halen.

Voor de Kia e-Niro 64 kWh zijn de cijfers respectievelijk 455 en 370 km. Hyundai en Kia staan inmiddels bekend om hun realistische opgegeven actieradius voor elektrische auto's nadat ze eerder naam maakten met onrealistische verbruikscijfers voor auto's met verbrandingsmotoren, zie Kia Picanto-gedoe lang geleden bij Radar. De ANWB is "over een gevarieerde route naar de luchthaven van Lelystad op en neer (...) gereden vanaf het ANWB hoofdkantoor in Den Haag" en haalde daarbij 447 km. Ter referentie: de voordeligste Tesla Model 3 kwam geen 409 maar 359 km ver. Ik ben benieuwd hoe de ID.3 het ervan afbrengt, maar vooralsnog zijn de voortekenen zodanig dat de auto de WLTP-cijfers lang niet zo dicht gaat benaderen als de Niro, wat momenteel de te kloppen elektrische auto in zeg maar het sub-Tesla-segment is.

Bij Volkswagen moet je flink bijbetalen voor een aanvullende veiligheidsuitrusting, de Kia Niro lijkt een duidelijk betere afwerkingskwaliteit te hebben en zal zeker niet minder praktisch zijn, met duidelijk meer bagageruimte. De ID.3 is een stuk gestroomlijnder dan de Niro en heeft een speciaal EV-platform, maar in de praktijk merk je daar als consument niet veel van: de Niro is efficiënter.

Mijn conclusie: de ID.3 is een stap vooruit voor Volkswagen, maar niet voor de auto-industrie of EV-wereld als geheel. In bepaalde opzichten is de ID.3 zelfs een stap terug voor VW.

Rutger, beetje actuarieel geneuzel van je.... Je kan met zo'n auto X aantal kilometers halen. Zie de verbruiksmonitor, het grote gemiddelde is leading. Ze rijden er niet of nauwelijks dus voor een ieder wordt het, indien echt geïntresseerd, afwachten. Vooralsnog zal 90% via leasbakkie.nl op de weg worden gezet en wie maakt zich dan druk om verbruik?

We moeten de tests van die ene Noor even afwachten, die heeft altijd wel een zuivere vergelijking van hoeveel tijd het kost om 1000km te rijden en hoe vaak je dan moet laden.

Pietzoveel zei:
Rutger, beetje actuarieel geneuzel van je.... Je kan met zo'n auto X aantal kilometers halen. Zie de verbruiksmonitor, het grote gemiddelde is leading. Ze rijden er niet of nauwelijks dus voor een ieder wordt het, indien echt geïntresseerd, afwachten. Vooralsnog zal 90% via leasbakkie.nl op de weg worden gezet en wie maakt zich dan druk om verbruik?

Actuarieel? :)

Natuurlijk is het maar een voorbeeld, maar volgens mij is de uitslag van de test redelijk in overeenstemming met andere testen, namelijk dat de elektrische auto's van Hyundai en Kia de opgegeven (WLTP!) actieradius aardig benaderen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de elektrische PSA crossovers en volgens mij is de Nissan Leaf ook geen topper. Uiteraard is het te vroeg om de ID.3 af te schrijven op dat vlak, ik maak slechts een voorlopige conclusie op basis van de testen in Duitse media.

De laatste zin in je bericht komt volgens mij neer op zeggen dat al ons geneuzel er niet toe doet, want het wordt toch wel een succes met dank aan lease. Ik denk dat niemand zal ontkennen dat de ID.3 een succes gaat worden, zeker niet in de lease. Dat betekent niet dat we er hier niet over kunnen neuzelen, dit forum bestaat bij de gratie van ons geneuzel.

Zodra er 30.000 rondrijden, de bestuurders de reviews aanmaken en de verbruiksmonitoren worden gevuld zullen we het weten....

Ik kijk ook uit naar de test van die Noor, die geeft een leuke allround blik op auto's.
Kia en Hyundai worden genoemd als merken die 'eerder naam maakten met onrealistische verbruikscijfers'. Dat is wel een eufemisme voor fraude met verbruikcijfers hoor ;)
.
Elektriciteit is veel goedkoper dan benzine en de auto's zijn veel efficiënter dan ICE's . Het verschil in genoemde verbruikscijfers is misschien equivalent aan het verschil tussen 1 op 50 en 1 op 45 op benzine Als je zonnepanelen op je dak hebt laadt men 'gratis'. Dat zal ook een reden zijn dat EV rijders hier niet zo naar kijken.

Bimmert zei:
Elektriciteit is veel goedkoper dan benzine en de auto's zijn veel efficiënter dan ICE's . Het verschil in genoemde verbruikscijfers is misschien equivalent aan het verschil tussen 1 op 50 en 1 op 45 op benzine Als je zonnepanelen op je dak hebt laadt men 'gratis'. Dat zal ook een reden zijn dat EV rijders hier niet zo naar kijken.
Dat scheelt wel iets, maar als je gaat snelladen zit je qua kosten al snel op het niveau van een benzine-auto. Maarja, als de werkgever het betaalt zal geen berijder zich er druk over maken.

Bimmert zei:
.
Elektriciteit is veel goedkoper dan benzine

Ik denk dat daar de komende jaren erg verandering in gaat komen. Want de overheid mist ergens ook geld (niet alleen door Corona), maar de elektrische auto is ook wegenbelastingvrij, ondanks het aanzienlijk hogere gewicht, het wegdek slijt eerder door dat hoge gewicht.

speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Ik denk dat daar de komende jaren erg verandering in gaat komen. Want de overheid mist ergens ook geld (niet alleen door Corona), maar de elektrische auto is ook wegenbelastingvrij, ondanks het aanzienlijk hogere gewicht, het wegdek slijt eerder door dat hoge gewicht.

Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb.
https://nederlandelektrisch.nl/subsidies-financiering/motorrijtuigenbelasting-mrb

Ik zag er vandaag één op de snelweg, in het echt zie ik er toch meer Golf in dan op de foto's. Ben benieuwd hoe populair 'ie gaat worden.

speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Dit is exact de reden waarom we niet met waterstof moeten gaan kloten, nu kunnen we eindelijk de oliemaatschappijen buitenspel zetten (y)

speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Zou dat beetje extra gewicht echt bijdragen aan het slijtagepatroon van het wegdek? Ik denk dat het marginaal is tov van vrachtwagens die diepe geulen trekken.

Carfanatic zei:
speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Ik denk dat daar de komende jaren erg verandering in gaat komen. Want de overheid mist ergens ook (niet alleen door Corona), maar de elektrische auto is ook wegenbelastingvrij, ondanks het aanzienlijk hogere gewicht, het wegdek slijt eerder door dat hoge gewicht.

Vanaf 2026 betaalt men als bezitter van een elektrische auto de volledige mrb.
https://nederlandelektrisch.nl/subsidies-financiering/motorrijtuigenbelasting-mrb

nog 6 volle jaren dus, mooi meegenomen! daarna zal de wegenbelasting wel erg hoog worden gezien hun relatief hoge gewicht. Ben benieuwd hoe de autorijder er dan tegenaan kijkt.

speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Elektriciteit zal zeker goedkoper blijven dan benzine.

Zadelsnuiver zei:
Ik zag er vandaag één op de snelweg, in het echt zie ik er toch meer Golf in dan op de foto's. Ben benieuwd hoe populair 'ie gaat worden.

speedtouch zei:
Bimmert zei:
.

Dit is exact de reden waarom we niet met waterstof moeten gaan kloten, nu kunnen we eindelijk de oliemaatschappijen buitenspel zetten (y)

Daarom dat het inmiddels ook energiebedrijven zijn. :)

Zadelsnuiver zei:
Wishful thinking. Dat soort bedrijven zet je niet 'buitenspel', die gaan nu gewoon hun zakken vullen met/aan 'duurzame' energie. Wat dat betreft denk ik dat er weinig verandert.

Met waterstof zou ik zeker niet gaan kloten, daar is het veel te ontvlambaar voor. Maar je zou het imo prima in kunnen zetten voor specifieke doeleinden, bijvoorbeeld lijnbussen die vaste trajecten rijden en altijd op dezelfde plek bijtanken. Waarom slechts op 1 paard wedden?

Zadelsnuiver zei:
Ik zag er vandaag één op de snelweg, in het echt zie ik er toch meer Golf in dan op de foto's. (..) (y)

Gisteren spotte ik een demo. Inderdaad, alsof er een Golf rijdt maar dan wat expressiever. Logisch ook wel, de nieuwe Golf VIII is er alleen als PHEV.

Denk dat veel, potentiële rijders / kopers de associatie met een Golf wel kunnen waarderen. Maakt een overstap misschien wat makkelijk?

Nyland heeft ook een aardig referentiekader qua EV's. Dus er zal wel wat goeds zijn aan de ID3

Actieradius vlgs AutoMotorundSport, 280km
70% daarvan woon werk verkeer, 15% zeer zuinig en 15% sportief.

Hyundai Ioniq=245km
Kia EV=371km!!!!
Tesla3 standard range=302km

De id 3, komfortabel, fahraktiv, teuer, swankende verarbeitungsqualiteit, fragile elektronik, en zo'n matige aito komt dan toch, hoe kan het ook anders, op 1.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan