Versnellingsbak vervangen of niet

Lei 4253624

Wegverkenner
Dag allemaal,

Aangezien ik een totale leek ben en ook geen naasten heb met veel kennis, doe ik een poging hier. Ik heb ongeveer drie jaar geleden mijn eerste auto, Hyundai i20 gekocht, ivm eerste baan. Kilometerstand was 195.000. En mijn laatste kilometerstand dat ik met zekerheid kan zeggen is 251.524 km op 2 januari 2024 (nu geen zicht op km stand doordat die bij de garage staat). Destijds moest ik meer km rijden voor werk, nu rijd ik 208 km per week voor werk (doe ik +/- 1.5 jaar).

Gisteren op weg naar werk hoorde ik ineens gekke geluiden en het begon te stinken. Auto aan de kant gezet, ANWB gebeld, en die heeft een bakolielek geconstateerd. Vervolgens is mijn auto naar de garage gesleept. Garagehouder geeft aan dat versnellingsbak vervangen moet worden bij een derde partij en gokt op +/- 2000,- euro.

Mijn auto heb ik destijds voor +/- 4000,- euro gekocht, dus dit betekent dat een nieuwe versnellingsbak de helft van mijn aanschafwaarde is. Nu twijfel ik dus of ik mijn versnellingsbak het beste kan vervangen ofwel een nieuwe tweedehands auto aanschaffen. Ik heb afgelopen vier jaar nooit problemen gehad of grote reparaties. Hierdoor ben ik redelijk optimistisch dat ik nog een tijdje zou kunnen rijden met een nieuwe versnellingsbak, maar dit kan ik natuurlijk niet zeker weten, en jullie natuurlijk evenmin. Maar ben toch benieuwd naar jullie advies.
Qua persoonlijke situatie: ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en soms dagjes weg e.d. Verder houd ik rekening met een gezinsuitbreiding over +/- 4 jaar. Dus te zijner tijd zou een grotere auto passender zijn. Ik zit dus m.i een beetje in een 'tussenfase' qua auto behoeftes.

Dus qua mogelijkheden is het denk ik als volgt:
1) versnellingsbak vervangen en hopend dat het nog +/- 4 jaar meegaat, maar downside is dat ik binnen 4 jaar mogelijk toch nog een andere auto moet aanschaffen. Bovendien door de zomerperiode verwacht de garagehouder dat ik mijn auto pas over een maand met een nieuwe versnellingsbak weer terug heb.
2) een andere tweedehands hatchback auto aanschaffen die (ook hopelijk) +/- 4 jaar meegaat.
3) een andere tweedehands auto (van een groter formaat) voor toekomstig gezinsuitbreiding met hoger aanschafwaarde (echter hebben we nu nog niet zoveel ruimte nodig, en qua financiën zijn we ook bezig met aankoop van een huis)

Ik denk dat optie 1 en 2 dan de voorkeur genieten, echter vind ik een keus daarin maken toch lastig. Graag hoor ik jullie adviezen en overwegingen. En evt advies van wat voor soort auto indien optie 2.

Hartelijk dank alvast!

Laatst bewerkt:
De auto heeft al een flinke boodschap gedaan, en een defecte bak is ook niet niks. Ik zou gaan kijken voor een jongere auto. Met deze km-stand, is verder technisch leed niet uit te sluiten. Voordat je het in de gaten hebt, geef je er meer aan uit, dam dat de auto in aanschaf heeft gekost.

Als de garage een beetje zou meedenken voor de klant hadden ze een offerte voor een gebruikte versnellingsbak afgegeven. Aangezien de auto al een leeftijd heeft zijn zulke onderdelen bij een "sloopbedrijf" te koop, gecontroleerd, vaak met garantie en voor een betaalbare prijs en dan spreken we over een paar honderd euro. Natuurlijk komt het arbeidsloon voor de- en montage onder de i20 er nog bij. De genoemde € 2'000.- zijn niet serieus en anders liever bij een ander garagebedrijf om advies vragen.

Als de garage een beetje zou meedenken voor de klant hadden ze een offerte voor een gebruikte versnellingsbak afgegeven. Aangezien de auto al een leeftijd heeft zijn zulke onderdelen bij een "sloopbedrijf" te koop, gecontroleerd, vaak met garantie en voor een betaalbare prijs en dan spreken we over een paar honderd euro. Natuurlijk komt het arbeidsloon voor de- en montage onder de i20 er nog bij. De genoemde € 2'000.- zijn niet serieus en anders liever bij een ander garagebedrijf om advies vragen.
Het is een schatting een bak kost rond de 500 euro alles erbij rekenen zit je al gauw aan de 1700/1800 euro.

Wat is je eventuele budget voor een andere tweede hands?
Op zich ben ik daar wel flexibel in. Maar meegenomen dat ik mogelijk over +/- 4 jaar sowieso een andere auto aanschaf, wil ik ook niet te veel kwijt zijn aan een 'tussenauto'.

En ja ik heb misschien iets te veel afgerond! haha. Garagehouder zei zelf 1750,- euro en ik heb daar een rond getal van gemaakt: 2000 euro.

Als je maar 2000 wilt uitgeven zou ik hem repareren, kan je 4500 uitgeven zou ik een ander kopen met garantie.

Als je hem nu niet repareert dan zit je op 7ct de km afschrijving. Is op zich niet verkeerd.

4 jaar is een lange tijd om te overbruggen, zou gewoon een andere auto kopen op basis van jouw huidige behoeftes.

Ehm... Wat voor versnellingsbak gaat het om? Automaat of handbak?

Een gemiddelde versnellingsbak van de sloperij kost c.a. 250 -700 euro voor deze auto's (ik weet niet van welk bouwjaar jou auto is, hoe jonger hoe duurder)

Het monteren van een versnellingsbak is gelijk aan het vervangen van een koppeling (en die moet je echt gelijk mee vervangen als je de bak er af hebt, zeker met die kilometerstand) Gemiddeld kost dat zo'n 300-500 euro afhankelijk van het garagetarief inc onderdelen.
Even er van uit gaande dat dit een model is waar de versnellingsbak er volledig af kan voor de koppelingwissel (er zijn auto's waarbij dit niet zomaar kan, dan is het veel duurder)

De kosten zullen dus eerder tussen de 1000 en 1500 euro liggen. Dus die genoemde 1750 vind ik best reëel als de garagist wat duurder is.

Op zich het overwegen waard en het rondshoppen uiteraard.

Anderzijds. De auto heeft Ruim 250.000 km gereden... Wat is de staat van de rest van de auto? Is het nog wel waard om deze auto een nieuw leven te geven? Een auto is met ruim 250.000 kilometers aan meer reparaties toe en er zullen de komende 4 jaar ook nog best wat kosten aan kunnen komen wat puur slijtage is door de jaren heen.
Nu de bak, volgend jaar misschien de remmen, het jaar erop de wiellagers en draagarmen enz enz.
En daarbovenop de kosten van het regulier onderhoud. (banden, beurten, apk)

Wil niet zeggen dat het niet mogelijk, maar als je alles moet uitbesteden wordt het uiteindelijk een hele dure grap alles bij elkaar. En dat moet je wel in je overweging mee nemen.
Als je het zelf kan, is het te doen, want dan zijn de kosten veel lager.

Persoonlijk (en ik klus nog wel eens wat aan mijn auto's) zou ik met deze kilometerstand op zoek gaan naar iets anders.

Ehm... Wat voor versnellingsbak gaat het om? Automaat of handbak?

Een gemiddelde versnellingsbak van de sloperij kost c.a. 250 -700 euro voor deze auto's (ik weet niet van welk bouwjaar jou auto is, hoe jonger hoe duurder)

Het monteren van een versnellingsbak is gelijk aan het vervangen van een koppeling (en die moet je echt gelijk mee vervangen als je de bak er af hebt, zeker met die kilometerstand) Gemiddeld kost dat zo'n 300-500 euro afhankelijk van het garagetarief inc onderdelen.
Even er van uit gaande dat dit een model is waar de versnellingsbak er volledig af kan voor de koppelingwissel (er zijn auto's waarbij dit niet zomaar kan, dan is het veel duurder)

De kosten zullen dus eerder tussen de 1000 en 1500 euro liggen. Dus die genoemde 1750 vind ik best reëel als de garagist wat duurder is.

Op zich het overwegen waard en het rondshoppen uiteraard.

Anderzijds. De auto heeft Ruim 250.000 km gereden... Wat is de staat van de rest van de auto? Is het nog wel waard om deze auto een nieuw leven te geven? Een auto is met ruim 250.000 kilometers aan meer reparaties toe en er zullen de komende 4 jaar ook nog best wat kosten aan kunnen komen wat puur slijtage is door de jaren heen.
Nu de bak, volgend jaar misschien de remmen, het jaar erop de wiellagers en draagarmen enz enz.
En daarbovenop de kosten van het regulier onderhoud. (banden, beurten, apk)

Wil niet zeggen dat het niet mogelijk, maar als je alles moet uitbesteden wordt het uiteindelijk een hele dure grap alles bij elkaar. En dat moet je wel in je overweging mee nemen.
Als je het zelf kan, is het te doen, want dan zijn de kosten veel lager.

Persoonlijk (en ik klus nog wel eens wat aan mijn auto's) zou ik met deze kilometerstand op zoek gaan naar iets anders.
Het gaat om een handbak! Ik klus inderdaad niet aan auto's, dus ik besteed wel alles uit. Er is inderdaad een kans dat ik komende jaren ook nog onderhoud en reparaties voor mijn kiezen krijg.
Ik ben steeds meer overstag voor een nieuwe tweedehands auto.

Iemand nog suggesties of tips? :)

Onderhoud heb je altijd en ev. reparaties moet je ook bij een nwe. 2-hands op rekenen. Niet te vergeten het waardeverlies voor de opvolger dat hoger ligt als nog voor je huidige. Ook kan verzekering/wegenbelasting hoger worden afhankelijk wat het uiteindelijk voor een auto wordt.

Nog een kleine update. Ik heb de garagehouder gesproken. Het zit toch anders. De keerring van de price as moet vervangen worden. En hij raadt aan om dan ook gelijk de koppeling te vervangen. Garagehouder is optimistisch tov auto houden omdat de auto verder nooit iets mee mankeerde. En aanbod is nu laag tov een grote vraag. Hierdoor toch wel weer aan het twijfelen gebracht.

Als je bak al gekke geluiden begint te maken heeft die met verse olie en keerring ook geen lang leven meer hoor.
Koppeling vervangen is logisch, die zit vol met olie als de lekkage van de price-as komt.

Het aanbod is al jaren laag tov de grote vraag. Er staat genoeg te koop, alleen is het relatief snel doorverkocht.

op weg naar werk hoorde ik ineens gekke geluiden en het begon te stinken. Auto aan de kant gezet, ANWB gebeld, en die heeft een bakolielek geconstateerd.

De 'gekke' geluiden hoeven niet persé uit de versnellingsbak gekomen te zijn.. wellicht een klapperende koppeling die daarna in slip ging door de vettigheid en dat dus de stank verklaard?

Vraag aan de garagehouder of deze de bakolie wil testen (en aan jou laten zien) of er metaalslijpsel in de bakolie zit of niet. Als er slijpsel in zit is dat een teken van -hevige- slijtage en grotere kans op een defect in de komende tijd.

Aha, dat is nu een heel ander verhaal en ja, als de koppeling slipt kan het behoorlijk stinken. En als de garagehouder zelfs de aanbeveling geeft om de auto te laten repareren en door te rijden....

Terug
Bovenaan