Van Toyota Corolla naar een stille auto? En van lease naar koop?

Citrus

Startmotor
Hi! Ik ben op zoek naar een stillere auto. Ik lease momenteel een Toyota Corolla station (2020). Het is voor mij de perfecte auto, behalve de hoeveelheid lawaai die de cabine in komt wanneer je tussen de 100-130 km/u rijdt. Ik wil dat echt anders hebben. Ik lees dit meer terug in recensies online en van andere gebruikers en passagiers. Ik heb ervaren dat het in andere auto's een stuk stiller is, zoals de Volkswagen Golf of de Tesla Model 3. Het wisselen van banden maakt niet uit voor de Toyota qua afrolgeluid. Mijn leasecontract loopt bijna af en ik twijfel of ik een nieuwe auto ga leasen of eentje ga kopen. Ik rijd ongeveer 25k per jaar zakelijk en privé gecombineerd.

Mijn afwegingen zijn als volgt:

Lease
Leasen moet een BEV zijn en ik weet dat de huidige Tesla Model 3 en Model Y enorm veel stiller zijn dan mijn Toyota. Een ander model zit ik niet echt aan te denken, omdat de Tesla's zo goed uitgerust en relatief scherp geprijsd zijn.

Financieel: De Model 3 kost mij zo'n 910 euro netto per maand en de Model Y zo'n 1000 euro netto per maand. Dit is als volgt berekend: ik derf mijn mobiliteitsbudget en moet wél bijtelling betalen. Het totale verschil tussen het mobiliteitsbudget uit laten keren en wel bijtelling te betalen laten die netto bedragen op mijn loonstrook zien.

Koop
Met dat maandbedrag van netto 910/1000 euro per maand kan ik ipv een Tesla ook een eigen auto op de weg houden. Het liefste zit ik daar natuurlijk wat onder qua maandlasten. Onder maandlasten schrijf ik afschrijving ook toe, naast de (reservering) voor onderhoud, MRB, brandstof, etc. Met mijn 25.000 km per jaar is mijn vermoeden dat ik wel ruim onder die 910 euro per maand kan blijven. De belangrijkste voorwaarden zijn dat ik graag een stille, betrouwbare stationwagen wil. Mijn budget is €15k, maar wat minder is beter. Ik heb geen voorkeur voor een merk, het hoeft geen snelle auto te zijn en liever meer richting comfort dan sportiviteit.

Ik denk zelf aan:
  • Volkswagen Golf station of Sportsvan, omdat ik weet dat deze een stuk stiller zijn.
  • Toyota Prius. Deze heb ik nog niet zelf gereden, dus ik weet niet hoe deze zich verhoudt tot de Corolla
  • Citroen C5. Een fijne reisauto. Wellicht wat aan de grote kant. Ik weet ook dat deze stil genoeg is.
  • Volvo V40. Een beetje aan de kleine kant, maar deze is ook beduidend stiller dan de Corolla.
Hebben jullie nog andere modellen die voldoen aan mijn eisen? Dank alvast.

Kan je een beetje fatsoenlijk laden bij jou in de buurt? Want bij Lease heb je voor het zelfde geld een nieuwe auto zonder kans op onverwachte kosten.

De Toyota Corolla is relatief lawaaiig in zijn klasse.
De meeste concurenten zijn stiller.

De VW Golf, Renault Megane, en Skoda Octavia zijn bijvoorbeeld een stuk stiller.

De Citroën C5 is een stille en comfortabele auto, ik zou dan wel een diesel kiezen. De DS5, Peugeot 508 facelift, Opel Insignia en Renault Talisman zijn goede alternatieven.

Het meest eenvoudig is om gewoon een elektrische auto te gaan leasen.

wel grappig dat je de Tesla als zo stil ervaart. Ja elke EV is relatief stil maar juist de Tesla model 3 vond ik niet echt stil voor een EV die ene keer dat ik er in heb gereden. Maar ook bij collega's is het hier een veel gehoorde opmerking. Blijkbaar vond tesla dat ook , want bij de vernieuwde model 3 hebben ze daar blijkbaar wel een finke verbetering in gemaakt volgens de eerste rij-testen.

Wat ik wil zeggen; het is net wat je zelf stil vind. Ik vind Toyota's over het algemeen altijd al vrij luidruchtig. Laatst in een CH-R viel mij dat ook al op. Denk dat je met de meeste concurrenten al een flinke stap maakt. als je iets wil kopen/leasen.

Bij tesla vind je blijkbaar een Sedan prima, maar bij koop moet het een station zijn... Een station is doorgaans een stuk rumoeriger dan een sedan. Daar pak je heel makkelijk de eerste winst al als geluid een speerpunt is. Nog een voordeel; een sedan is doorgaans goedkoper omdat het minder populair is

Een ander model zit ik niet echt aan te denken, omdat de Tesla's zo goed uitgerust en relatief scherp geprijsd zijn.

In de aanschaf is het een prima aanbieding maar hoe zit het tegenwoordig in de lease? tov andere EV's? Ik hoorde dat de leaseprijzen van Tesla aardig omhoog geschoten zijn door de onvoorspelbaarheid van de restwaarde. Bij vrijwel alle model 3's in Nederland schieten de leasemaatschappijen er gigantisch bij in qua restwaarde.

Je zou een Golf Variant met 1,0 TSI motor kunnen overwegen. Deze is op motorisch gebied erg stil. Deze 3 cilinder is onder 4500 tpm vrijwel niet te horen.

wel grappig dat je de Tesla als zo stil ervaart. Ja elke EV is relatief stil maar juist de Tesla model 3 vond ik niet echt stil voor een EV die ene keer dat ik er in heb gereden. Maar ook bij collega's is het hier een veel gehoorde opmerking. Blijkbaar vond tesla dat ook , want bij de vernieuwde model 3 hebben ze daar blijkbaar wel een finke verbetering in gemaakt volgens de eerste rij-testen.

Wat ik wil zeggen; het is net wat je zelf stil vind. Ik vind Toyota's over het algemeen altijd al vrij luidruchtig. Laatst in een CH-R viel mij dat ook al op. Denk dat je met de meeste concurrenten al een flinke stap maakt. als je iets wil kopen/leasen.

Bij tesla vind je blijkbaar een Sedan prima, maar bij koop moet het een station zijn... Een station is doorgaans een stuk rumoeriger dan een sedan. Daar pak je heel makkelijk de eerste winst al als geluid een speerpunt is. Nog een voordeel; een sedan is doorgaans goedkoper omdat het minder populair is
Ik vond de vorige Model 3 niet héél stil, maar toch een stuk beter dan de Toyota. En precies wat je zegt, de nieuwe Model 3 zou nog een stuk stiller moeten zijn, al heb ik daar nog niet in gereden. Ik vind bij Tesla een sedan prima, omdat het toch een D-segment auto is met een ruime kofferbak voor de kinderwagen en dergelijke. Als ik echter toch een eigen auto ga halen, dan denk ik dat het een station wordt. Elektrische stations zijn er vrij weinig helaas. Je opmerking over de stilte van een sedan zet met wel aan het denken.
In de aanschaf is het een prima aanbieding maar hoe zit het tegenwoordig in de lease? tov andere EV's? Ik hoorde dat de leaseprijzen van Tesla aardig omhoog geschoten zijn door de onvoorspelbaarheid van de restwaarde. Bij vrijwel alle model 3's in Nederland schieten de leasemaatschappijen er gigantisch bij in qua restwaarde.
Ja, de model 3 is relatief laag in het maandbedrag. Vergeleken bijvoorbeeld met de elektrische Kia Niro: die is een paar tientjes duurder per maand als je ongeveer dezelfde uitvoering wilt als de Tesla en dan rijd je alsnog een segment lager. Ander voorbeeld: die nieuwe Volvo EX30 wordt gezien als een goedkope EV, maar als je die enigszins aankleedt zit je ook al gauw op het maandbedrag van een Model 3. Qua bijtelling ontlopen de auto's elkaar niet zoveel. Dan komt het echt op voorkeur aan.

Leasen is inderdaad de makkelijkste optie, maar goed, dat kost me dan ook een paar duizend euro meer per jaar dan zelf een auto kopen. Ik heb nog steeds de voorkeur voor zelf een auto kopen ipv leasen.

Mijn shortlist momenteel bestaat uit de volgende auto's in willekeurige volgorde:
  • Renault Mégane station (Vanaf 2019 wegens de 1.3TCe motor van Mercedes)
  • Opel Astra K station (2017 of later, het liefst met de 1.0 motor)
  • Volkswagen Golf station (2017 of later)
Wat denken jullie hiervan? Is er een duidelijke auto die beter is dan de andere? De Renault schijnt heel stil te zijn.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat het allemaal heel dicht bij elkaar ligt hoor. De megane heeft als voordeel dat hij een 4 cilinder heeft (die niet van mercedes is maar van renault zelf) die in de basis iets beter in balans is. Maar de het meeste geluid komt toch van de rijwind en banden. gewoon zelf eens rijden. Alle 3 verwacht ik wel net een tandje stiller dan de Toyota

De Corolla is inderdaad ondermaats qua geluid en dat valt op als je uit een ander merk komt.
Dat was een van de redenen dat we deze niet hebben gekocht. Zelfs onze oude fiesta uit 2013 was aanmerkelijk stiller op de snelweg.

Het is mogelijk de auto beter te isoleren.
Google op: geluidsisolatie auto

Ik vond de vorige Model 3 niet héél stil, maar toch een stuk beter dan de Toyota. En precies wat je zegt, de nieuwe Model 3 zou nog een stuk stiller moeten zijn, al heb ik daar nog niet in gereden. Ik vind bij Tesla een sedan prima, omdat het toch een D-segment auto is met een ruime kofferbak voor de kinderwagen en dergelijke. Als ik echter toch een eigen auto ga halen, dan denk ik dat het een station wordt. Elektrische stations zijn er vrij weinig helaas. Je opmerking over de stilte van een sedan zet met wel aan het denken.

Ja, de model 3 is relatief laag in het maandbedrag. Vergeleken bijvoorbeeld met de elektrische Kia Niro: die is een paar tientjes duurder per maand als je ongeveer dezelfde uitvoering wilt als de Tesla en dan rijd je alsnog een segment lager. Ander voorbeeld: die nieuwe Volvo EX30 wordt gezien als een goedkope EV, maar als je die enigszins aankleedt zit je ook al gauw op het maandbedrag van een Model 3. Qua bijtelling ontlopen de auto's elkaar niet zoveel. Dan komt het echt op voorkeur aan.

Leasen is inderdaad de makkelijkste optie, maar goed, dat kost me dan ook een paar duizend euro meer per jaar dan zelf een auto kopen. Ik heb nog steeds de voorkeur voor zelf een auto kopen ipv leasen.

Mijn shortlist momenteel bestaat uit de volgende auto's in willekeurige volgorde:
  • Renault Mégane station (Vanaf 2019 wegens de 1.3TCe motor van Mercedes)
  • Opel Astra K station (2017 of later, het liefst met de 1.0 motor)
  • Volkswagen Golf station (2017 of later)
Wat denken jullie hiervan? Is er een duidelijke auto die beter is dan de andere? De Renault schijnt heel stil te zijn.
De Renault heeft een door Renault en Mercedes ontwikkelde viercilindermotor, een viercilinder is van nature beter in balans.
En maakt met de zelfde isolatie vaak minder geluid.
De motor staat bekend als degelijk en betrouwbaar.

In mijn Renault Clio zit de zelfde 1.3 TCe (met automaat),
en vindt het een hele fijne, krachtige, zuinige en stille motor.
De Clio heb ik nu 3,5 jaar, geen storingen en geen rammels.
Doet het super goed, en alleen maar jaarlijks de standaard zeer voordelige onderhoudsbeurten.

Ga gewoon proefritten maken en voel zelf de verschillen.
De Opel en Renault zijn wel goedkoper dan de VW.

Die achterbank houdt een hoop tegen bij een sedan. In de Tesla handleiding staat ook een waarschuwing dat er meer geluid is als je de achterbank plat legt. Het blijven rare Amerikanen natuurlijk dus als je dat niet meldt, krijg je een claim aan je broek....

Ik heb van mijn Corolla destijds behoorlijk vaak de banden gewisseld om hem stil te krijgen. Telkens als er nieuwe banden onder zaten, was de auto weer stil tussen 100-130 km/h. En na 20k km/3 maanden waren ze weer gecupt. Helaas wilde de leasemaatschappij er telkens een B merk onder zetten, die weer extreem snel gingen cuppen. De achteras schijnt een dingetje te hebben die het cuppen versterkt.

Dank voor de reacties. Ik ga er nog even over nadenken.

Ik twijfel nu vooral over de koop of de lease. Een Model 3 lijkt me wel wat, maar ik weet niet of het 900 euro per maand waard vind. Vooralsnog ben ik vooral gecharmeerd van een VW Golf station rond 2018/2019.

Terug
Bovenaan