Vakantie auto (en kamperen met een cabrio?)

Beste Autoliefhebbers,

Nadat ik eerder op het forum erg goed geholpen ben met het vinden van een verhuisauto, zou ik nu graag van jullie expertise en advies gebruik willen maken bij het vinden van een prettige auto om mee op vakantie te gaan.

Mijn vrouw en ik willen deze zomer namelijk graag met een eigen auto richting de Balkan rijden. We nemen het liefst onze tent en kampeerspullen mee, zodat we daar kunnen beslissen of we in een hotel of op de camping overnachten. We zijn daarom op zoek naar een compacte en betrouwbare auto, waarin je relatief comfortabel lange afstanden kunt rijden en waar je ook wat bagage mee kunt nemen. Het lijkt m'n vrouw fantastisch om in een cabrio te rijden, maar dit lijkt vanwege de beperkte bergruimte niet goed verenigbaar met kamperen. Zien jullie dit ook zo, of zijn er cabrio's waar je wél meer bagage kunt meenemen? Verder is een airco een must en ligt ons budget rond de €5000,-.

Onze vorige auto hebben we weggedaan omdat we die na het verhuizen te weinig gebruikten (+/- 1x per maand). Tegelijk hebben we daar ook wel weer spijt van, omdat een eigen auto toch wel heel erg handig is op het moment dat je ergens niet met de fiets of het OV kunt komen. Hoewel we nu dus vooral een auto zoeken voor de vakantie, bestaat de kans wel dat we hem daarna willen houden.

Verder nog een paar afwegingen:

- Onder ons appartement hebben we een eigen garagebox, maar deze is gebouwd met afmetingen voor een jaren-'80-auto. Onze Colt was 1,7 m breed en dat paste, maar veel breder moet het niet worden, want dan kun je niet meer uitstappen :LOL:. Liever zouden we zelfs nog een iets smallere auto willen.

- Recent hebben we voor een weekend kamperen van vrienden een Nissan Micra geleend. Met de bank plat paste onze kampeerspullen daar prima in. We vonden dat ook wel een prettige auto, maar in hoeverre zo'n auto betrouwbaar en betaalbaar in het onderhoud is weet ik niet.

Dus mijn vragen aan jullie zijn: welke auto's zouden jullie aanraden en waar moet ik op letten? En: bestaan er cabrio's waarin je ook nog wat bagage kwijt kan, of moeten we gewoon voor een 'normale' auto gaan?

Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor jullie hulp! :)

Laatst bewerkt:
Een cabrio is leuk, maar niet op lange ritten op de snelweg. Ik zou dus voor een gewone auto gaan.

5K? Veel te krap budget voor een goede lekdichte betrouwbare cabrio met een deftig werkende airco…dat is echt de sub-onder-onderkant van de markt. Niet realistisch.
Ik zou of het budget x2 doen of - de betere optie - iets praktischer zoeken voor 5K als ik jullie was.

Bedankt voor de reacties! En duidelijk: een cabrio is voor ons budget gewoon geen goed idee. Dus dan gaan we op zoek naar een gewone auto.

Als je perse wat smaller wil en toch ook enigszins ruim,dan is de 5 deurs daihatsu cuore generatie 2007-2013 een aanrader
Dat ziet er inderdaad wel compact uit, met toch nog voldoende ruimte! Ik twijfel wel of het met zo'n wagentje prettig is om lang te rijden/reizen. Wellicht is dan nét iets groter/krachtiger toch fijner?

Bedankt voor de reacties! En duidelijk: een cabrio is voor ons budget gewoon geen goed idee. Dus dan gaan we op zoek naar een gewone auto.
Die conclusie vind ik wat voorbarig.

Ik heb een tijdje een opel tigra twintop gehad en die lijkt me voor jullie doel best geschikt.
Ingeklapt verdwijnt het dak in de kofferruimte.
Lekken en tochten heb ik nooit last van gehad. Met het dak dicht is de kofferbak best ruim.
Doorrijden op de snelweg wil je toch niet langdurig met de kap open.
Eenmaal aangekomen zet je je tent op en ga je 'open' genieten van de lokale binnenwegen.

wat suggesties: Fiat Panda, Renault Twingo 2, Opel Karl, Lancia Ypsilon, of iets groter een Nissan Note, of Honda Jazz.

Fiat Panda, met dat budget koop je een prima 2de generatie Panda, met het superbetrouwbare FIRE blokje.
Beetje zoeken en je kan er ook vinden met het grote glazen schuifdak, toch een beetje cabrio.
Bank naar beneden en heel veel ruimte.

Er zijn genoeg cabrio's die voldoende bagageruimte bieden voor 2 personen. Bij een compacte vierzitter van het formaat Golf cabrio kun je ook de achterbank benutten.

Een cabrio is leuk, maar niet op lange ritten op de snelweg. Ik zou dus voor een gewone auto gaan.
Oneens. Ik heb duizenden kilometers met een Mustang Convertible afgelegd met bijna altijd het dak eraf. Goed, zorg ervoor dat je ramen dicht zijn anders is het erg luid, maar ik vond het echt heerlijk rijden.

Ik denk dat je je spullen wel kunt passen, gewoon relatief weinig meenemen. Wel denk ik, in lijn met enkele andere reacties, dat €5000 vrij krap is.

Dat ziet er inderdaad wel compact uit, met toch nog voldoende ruimte! Ik twijfel wel of het met zo'n wagentje prettig is om lang te rijden/reizen. Wellicht is dan nét iets groter/krachtiger toch fijner?
Denk idd dat je gelijk hebt, maar wellicht interessant om mee proef te gaan rijden. Wel voor de uitvoering gaan met de verschuifbare achterbank

Natuurlijk kan zo'n mooie vakantie in een cabrio. Afhankelijk van je uitrustig past er best wat in ook. De volgende modellen voldoen in elk geval aan je eis van maximaal 1m70. Besef wel dat de deuren van een 2- of 3-deurs-auto altijd wat langer zijn dan die in een vijfdeurs. Anders is het helemaal onmogelijk om achterin te komen. Dat zou dus wat extra yoga kunnen opleveren bij het instappen in de garagebox.

Golf cabrio ('aardbeienmandje')

Megane cabrio

Tigra twintop

De golf en de megane hebben een klein kofferklepje, dat kan een beetje onhandig zijn om spullen in te stoppen. Maar ze hebben ook een achterbank waar van alles kan liggen. De tigra heeft een ruime kofferbak (440 liter), maar daar moet het dak ook liggen als je die open wilt doen. Dan blijft er zo'n 250 liter over. De tigra heeft dan weer geen achterbank.

Voor je vergelijk: onze opel cascada heeft een vergelijkbare kofferruimte met dak open en dicht als de tigra. Wij kunnen prima op vakantie met onze zoon van 5 en alle extra's die daarbij komen kijken; vooral speelgoed. Onderweg naar bestemming zit het dak dus dicht. Vanwege de bagageruimte, maar achterin heb je ook niets te zoeken met open dak op de snelweg.

Tsja, hoeveel ruimte heb je nodig met kampeervakanties hangt voornamelijk van jezelf af.

Ik ken een stel welke met een Peugeot 206CC gekampeerd hebben en er ruimte genoeg in hadden. Ik ken ook mensen die in een dikke D segment station met een caravan van 5m lang nog ruimte te kort komen.
En een ander bevriend stel van me, gaan jaarlijks 2 weken op wandelvakantie en die hebben genoeg aan 2 rugzakken met zn 2en (en zelfs hun tent zit dan al in die rugzakken erbij).

Zelf zou ik niet voor een cabrio gaan, maar een kleine daihatsu zoeken, eventueel met een dakraam wat open kan (als die bestaan).
Die zou je moeten kunnen vinden voor je budget en dan hou je waarschijnlijk nog geld over om de airco te laten fixxen. Ik heb weleens begrepen dat na een jaar of 10 a 15 de condensor daarvan wel op is.

Kamperen in een cabrio gaat heel goed.

Afgelopen zomer ben ik 3 weken wezen kamperen bij een rondreis door Italie. Tentje etc mee in de MX5 van de 1e generatie.
Grootste stukken lekker open gereden, met motoroordopjes tegen het geruis.

Qua wat je kunt meenemen is het wel écht behelpen. Dus alleen de basics (wij waren met zijn 2en). En bij de tussenstops wordt je helemaal flauw van de auto in- en uitruimen. Aan het eind van de vakantie de enkele nachten in een b&b gedaan.

Maar een fatsoenlijke mx5 is wel écht krap voor €5000...

Er zijn genoeg cabrio's die voldoende bagageruimte bieden voor 2 personen. Bij een compacte vierzitter van het formaat Golf cabrio kun je ook de achterbank benutten.
Kan allemaal best wel voor die prijs, maar TS heeft het erover dat hij amper kan uitstappen in die garage met een stadsautootje. Laat staan een cabrio dus.

Kamperen in een cabrio gaat heel goed.

Afgelopen zomer ben ik 3 weken wezen kamperen bij een rondreis door Italie. Tentje etc mee in de MX5 van de 1e generatie.
Grootste stukken lekker open gereden, met motoroordopjes tegen het geruis.

Qua wat je kunt meenemen is het wel écht behelpen. Dus alleen de basics (wij waren met zijn 2en). En bij de tussenstops wordt je helemaal flauw van de auto in- en uitruimen. Aan het eind van de vakantie de enkele nachten in een b&b gedaan.

Ja het kan; alles kan qua roadtrippen als je maar genoeg offers brengt zeker...
Het leuke van een NA is als je een originele kap hebt je gewoon het achterruitje kan openritsen, wel doen met beleid of die oude rits is naar de haaien.

Er staat trouwens een Tigra TT op mobile.de voor 450€, een schattig dieseltje met 'wat' kilometers. Dat er geen foto bij staat met het dak open verklapt het wellicht al. Voor 590€ ook nog 1 met een check engine light in een Harlekin 3-tone uitvoering & zetelverwarming.

Een Suzuki cappuccino zal ook wel niet zo'n grote koffer hebben ... en vindt er maar eens eentje binnen budget ...

Een NB zou ik wel aandurven voor dat budget. Rekje op de achterklep met een waterdichte koffer/tas en gaan.
Kan allemaal best wel voor die prijs, maar TS heeft het erover dat hij amper kan uitstappen in die garage met een stadsautootje. Laat staan een cabrio dus.
TS heeft het over een Colt. Mij niet bekend welke generatie, maar dat zal niet veel schelen met de genoemde Golf van de eerdere generaties. De Colt was er ook als cabrio overigens, die is bij mijn weten niet breder dan de dichte versie. Uitstappen kan altijd nog via het dak. ;)

Bedankt voor alle reacties weer! :)

Ondanks de goede suggesties voor cabrio's neig ik nu toch naar een auto met een 'hard dak'. Want ik denk dat het met cabrio's toch te krap wordt met de bagage. Ter indicatie, de vorige keer namen we het volgende mee:
3 boodschappenkratten met campinggerei, 2 weekendtassen kleren, 2 slaapzakken, een tweepersoonsslaapmat en een tent (+/- 10 KG). Dit paste goed in de Micra, maar dan moest wel de achterbank plat. Als ik de genoemde opties zo bekijk wordt dat in de meeste cabrio's behoorlijk proppen, als het al past.

Daarnaast denk ik dat het ook vanwege het budget toch beter is om af te zien van een cabrio. Als ik moet kiezen steek ik het geld namelijk liever in de betrouwbaarheid van de auto dan in een opvouwbaar dak. Met open dak rijden lijkt me wel heel leuk, maar wachten op pechhulp langs een Bosnische snelweg iets minder.. :oops:

Besef wel dat de deuren van een 2- of 3-deurs-auto altijd wat langer zijn dan die in een vijfdeurs.

Aan de lengte van de deuren in 2- of 3-deurs auto's had ik nog helemaal niet gedacht, dat is een goeie om rekening mee te houden.

Fiat Panda, met dat budget koop je een prima 2de generatie Panda, met het superbetrouwbare FIRE blokje.
Beetje zoeken en je kan er ook vinden met het grote glazen schuifdak, toch een beetje cabrio.
Bank naar beneden en heel veel ruimte.

De Panda met panoramadak vind ik geen gek idee, dan heb je toch nog een beetje open lucht! Ik vind Panda's sowieso erg sympathieke autootjes.

Verder heb ik me wat verdiept in de Opel Karl, die ak2 ook noemde. Die zijn wat nieuwer dan de 2e generatie Panda's, wat ze wellicht wat comfortabeler maakt om lang mee te rijden?

En dat brengt me bij mijn volgende vraag: Wat is handig, een nieuwere auto met meer kilometers op de teller, of juist een oudere met minder? Wat denken jullie? Buiten de vakanties zullen wij er niet veel mee rijden.

Tot slot ben ik toch ook benieuwd waarom de Daihatsu Cuore getipt wordt. Hoe is deze auto in vergelijking met de Panda en de Karl?

Benieuwd naar jullie inzichten!

Je kan ook, zoals J. Clarkson het noemde, kiezen voor de snelste auto's te wereld; huurauto. Kan bijv lokaal cabrio zodat je een smalle auto voor thuis, zoals bijv fabia station of juist een cabrio zoals eerder genoemde tigra tt, en tijdens de vakantie andere punten - schade, mankementen etc -zijn niet echt jouw probleem.

Een NB zou ik wel aandurven voor dat budget. Rekje op de achterklep met een waterdichte koffer/tas en gaan.

TS heeft het over een Colt. Mij niet bekend welke generatie, maar dat zal niet veel schelen met de genoemde Golf van de eerdere generaties. De Colt was er ook als cabrio overigens, die is bij mijn weten niet breder dan de dichte versie. Uitstappen kan altijd nog via het dak. ;)

Nee, maar de deuren van 2/3 deurs coupé/cabrio's zijn significant langer, en dat merk je wel bij krap moeten uitstappen.

De Panda met panoramadak vind ik geen gek idee, dan heb je toch nog een beetje open lucht! Ik vind Panda's sowieso erg sympathieke autootjes.

Verder heb ik me wat verdiept in de Opel Karl, die ak2 ook noemde. Die zijn wat nieuwer dan de 2e generatie Panda's, wat ze wellicht wat comfortabeler maakt om lang mee te rijden?
Ik heb ervaring met beiden. De Panda is ruimer dan de Karl, maar de Karl rijdt véél volwassener. Hij is wél kleiner en er kan geen trekhaak aan. Als je voor een Panda zou gaan, kijk dan voor een late 1.2, bouwjaar 2011, 2012. Of, als je goed zoekt, een 1.2 van de laatste generatie (https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...-edizione-cool-carplay-airco-camera-onderhoud). Die zijn minder onderhoudsgevoelig dan de 0.9-twinair motoren.

Als een Micra zo beviel, waarom dan niet een Nissan Micra CC? Cabrio met vast dak. Of eventueel een Fiat 500c, als je spullen op de achterbank kunt leggen. Wij gaan met een gezin van 3 met een Fiat 500C TwinAir Turbo met een oldtimer Kip Caravan op vakantie (een KK400 met hefdak) en dat gaat uitstekend. De Fiat trekt de caravan van beladen 700 kg prima en ter plaatse lekker met de Fiat met het cabriodakje open rijden. Maar een caravan (of vouwwagen of aanhanger met tent) is misschien niet wat je met kamperen bedoelde..

Nee, maar de deuren van 2/3 deurs coupé/cabrio's zijn significant langer, en dat merk je wel bij krap moeten uitstappen.
Die opmerking heeft dan betrekking op (2/)3 deurs in het algemeen en niet specificiek op cabrio's/coupés. Een deur van een Golf cabrio is bij mijn weten niet langer dan die van een driedeurs hatchback (waarbij een cabrio het voordeel heeft van frameloze ruiten wat nog zonodig nog net iets meer bewegingsruimte biedt). Ik weet niet wat voor Colt het uitgangspunt is, maar lijkt me een bijzonder krappe garage als een auto van het formaat (oudere) Golf niet past.

Dat je niet met € 5.000 een cabrio kan vinden waarmee je op vakantie kan vind ik zelf onzin. Genoeg mensen die auto’s voor een fractie van die prijs hebben en ook richting verre bestemmingen reizen. Wellicht wat krap qua garageruimte, maar zou een Volvo C70 interessant zijn? Betrouwbaar en ruim aanbod voor onder de € 5.000. Zowel beschikbaar met stof- en stalen kap, afhankelijk van welke generatie je uitkiest. Prima reisauto voor lange afstanden.

Je kan voor 5K ook nog wel een Porsche 944 vinden... Of dat een verstandig idee is voor een roadtrip richting verre oorden is een ander verhaal.
Bij een roadtrip denk ik spontaan aan mooi weer, verre horizonten, lekker sturen / rijplezier, gezellige campings met deftig sanitair en een bar en een zwembad. Niet aan in panne vallen met een oude cabrio met een complex elektrisch dak en een gare airco.
De OPM van de lengte van de deur die iemand maakte is zeer terecht. Daar sta je niet bij stil in eerste instantie maar in een parkeergarage heb ik toch al een paar oeps momentjes gehad, geraak ik er nog in?

Je kan voor 5K ook nog wel een Porsche 944 vinden... Of dat een verstandig idee is voor een roadtrip richting verre oorden is een ander verhaal.
Bij een roadtrip denk ik spontaan aan mooi weer, verre horizonten, lekker sturen / rijplezier, gezellige campings met deftig sanitair en een bar en een zwembad. Niet aan in panne vallen met een oude cabrio met een complex elektrisch dak en een gare airco.
De OPM van de lengte van de deur die iemand maakte is zeer terecht. Daar sta je niet bij stil in eerste instantie maar in een parkeergarage heb ik toch al een paar oeps momentjes gehad, geraak ik er nog in?
Dat laatste herken ik zeker. Cabrio in of uit heb ik wel wat deur ruimte nodig want je zit erg laag. 65+ -er zijn helpt trouwens ook niet.

Ik rijd een Renault Megane CC. Die zijn voor 5K nog volop te vinden. Comfortabele auto. Wel risico dat hij niet volledig waterdicht is. Wel voldoende bagageruimte voor vakantie, goeie stoelen, in gesloten toestand best stil en kan lange afstanden aan.

5k voor een 944, das war einmal… je kan echt best wat nette werkende cabrio’s vinden voor € 5.000. Desnoods met een stoffen handmatige kap, als je gaat kamperen is bivakkeren onder een stoffen kap denk ik geen zorg.

Bedankt voor alle reacties weer!

Nadat Dakloos ons hier wees op het bestaan van een Colt Cabrio hebben we vanochtend een proefrit gemaakt in deze auto.

En dat was eigenlijk wel een erg leuk ritje! Het rijden voelde zoals we gewend zijn van de Colt, maar dan met iets meer vermogen en op leren stoelen.

Met ons lekenoog hebben we geen grote gebreken kunnen bespeuren, de auto leek netjes in orde. Het dak ging soepel open en dicht. En met gesloten dak is er in de kofferbak meer dan genoeg ruimte voor onze kampeerspullen. We hebben ook een stuk met open dak gereden, dat was ook prettig en minder lawaaiig en winderig dan ik gedacht had.

We zijn dus wel enthousiast, maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe jullie er over denken. Is dit een goede koop?

Grappig ding! Wel veel kleurverschil. Ze zijn niet gewild dus doe daar je voordeel mee! Heerlijk autootje voor een leuke reis!

Ziet er leuk uit. Sinds de import in NL eigenlijk maar 1 eigenaar voor 8 jaar. En dan nu een 2e eigenaar sinds maart dit jaar. Dat is kort en roept bij mij de vraag op waarom alweer zo snel een verkoop? Verder zie ik weinig red flags en kan je je eigenlijk voor 2,5k geen buil vallen. En heb je dat bedrag nog een keer achter de hand voor evt onderhoud of onverwachte kosten (uitgaande van je budget van max 5k)

Ziet er leuk uit. Sinds de import in NL eigenlijk maar 1 eigenaar voor 8 jaar. En dan nu een 2e eigenaar sinds maart dit jaar. Dat is kort en roept bij mij de vraag op waarom alweer zo snel een verkoop? Verder zie ik weinig red flags en kan je je eigenlijk voor 2,5k geen buil vallen. En heb je dat bedrag nog een keer achter de hand voor evt onderhoud of onverwachte kosten (uitgaande van je budget van max 5k)
Op Finnik kun je ook zien of en hoe lang een auto bij een handelaar/garage staat. Zou mij niks verbazen als de verkoop niet zo snel gaat en hij dus al een tijdje te koop staat. Ook handig om te weten, kun je je voordeel mee doen.

Bedankt voor alle reacties weer!

Nadat Dakloos ons hier wees op het bestaan van een Colt Cabrio hebben we vanochtend een proefrit gemaakt in deze auto.

En dat was eigenlijk wel een erg leuk ritje! Het rijden voelde zoals we gewend zijn van de Colt, maar dan met iets meer vermogen en op leren stoelen.

Met ons lekenoog hebben we geen grote gebreken kunnen bespeuren, de auto leek netjes in orde. Het dak ging soepel open en dicht. En met gesloten dak is er in de kofferbak meer dan genoeg ruimte voor onze kampeerspullen. We hebben ook een stuk met open dak gereden, dat was ook prettig en minder lawaaiig en winderig dan ik gedacht had.

We zijn dus wel enthousiast, maar ik ben natuurlijk benieuwd hoe jullie er over denken. Is dit een goede koop?
De huidige, korte, eigenaar heeft er ook maar weinig mee gereden.
Weet je ook wat het verhaal er achter is? Wellicht een erfenis of zo?

Verder een leuke wagen!
Wat kan je gebeuren voor deze prijs?

Die Colt Cabriolet lijkt me best leuk. Zou wel een aankoopkeuring laten doen, bij bijvoorbeeld een Vakgarage.

Kijk ook even goed naar de banden, ik denk als ik kijk naar de conditie van een band dat ze al oud/ te oud zijn. En je wil niet stranden met een lekke band, of nog erger.

Zie wel veel kleurverschil.

Die Colt Cabriolet lijkt me best leuk. Zou wel een aankoopkeuring laten doen, bij bijvoorbeeld een Vakgarage.

Kijk ook even goed naar de banden, ik denk als ik kijk naar de conditie van een band dat ze al oud/ te oud zijn.
Zie wel veel kleurverschil.

Ja, an sich goede tips maar een aankoopkeuring laten doen - al snel 150 -200€ - op zo een oud barrel?

Wat extra info: De verkoper sleutelt zelf aan auto's voor vrienden en familie. Hij heeft deze auto gekregen van een bekende, als inruil voor een ander die hij voor haar opgeknapt heeft. Als ik het goed begreep heeft hij de cabrio daarvoor ook voor haar in onderhoud gehad. De afgelopen APK's zijn allemaal zonder problemen en/of opmerkingen gepasseerd.

De verkoper was van plan de auto weer netjes te maken en te verkopen, maar de belangstelling valt tegen en hij is daarom al wat in prijs gezakt (volgens AutoScout24 vroeg 'ie eerder €2950,-).

Het korte eigenaarschap is daarmee verklaard en de verkoper maakte op ons wel een betrouwbare indruk. Ik denk dat we het maar doen, de auto lijkt in orde en zoals hier al gezegd kunnen we er voor dit geld ook geen grote buil aan vallen.

Terug
Bovenaan