Twingo I met stoffen vouwdak

Kalman2

Gebruiker
Hoi allemaal,
Ik oriënteer me op een extra auto. Ik woon op het platteland en we delen nu twee auto's met vier mensen met een rijbewijs. Het resultaat is dat ik vaak zonder vervoer zit als ik iets wil doen (boodschappen, met de honden naar het bos, de bouwmarkt etc.).
Een barrel voor erbij met lage maandlasten zou wel handig zijn. Luxe en rijcomfort is niet belangrijk.

Nu ben ik al lang gecharmeerd van de Twingo I. Dat vind ik gewoon een sympathiek slim en autootje. Bovendien zag ik dat je de achterbank helemaal tegen de voorstoelen kan wegklappen. Zo kunnen de honden ook prima mee.

In de buurt staat er nu één te koop uit 2002 met een vouwdak. Dat lijkt me een leuke optie. Ik zie mezelf al met open dakje rondrijden. Ik vraag me alleen af hoe degelijk zo'n dak is en of ik een heel groot risico op lekkage heb. Heeft iemand hier ervaring mee?

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Het is een dakje wat op het dak ligt (anders dan een 'normaal' dakje wat er in ligt). Het is heel simpel en hufter proof. Wel is het nadeel dat deze constructie wel voor aanzienlijk meer geluid zorgt in de auto met hogere snelheden. En uiteraard wel goed kijken of het dakje zelf verder netjes en heel is. Vaak zie je ook wel als er problemen zijn met het dakje aan vochtvlekken in de auto. Maar doorgaans zijn met deze constructies weinig problemen.

Kalman2

Gebruiker
@AsconaGT. Dank je wel voor de reactie. Dat geluid maakt me niet zo veel uit, wordt toch voor niet al stukken op binnenwegen gebruikt. Ik zal goed letten op vochtplekken in de auto zelf.

Kalman2

Gebruiker
@Twix . Ik ben me daar terdege van bewust. Ik heb inmiddels behoorlijk wat oude autootjes gehad. Soms met meer, soms met minder mazzel. Ik let in ieder geval goed op met de testrit.

Twix

Actieve Gebruiker
Dat is goed. Ik wist niet in hoeverre je verstand van (oude) auto's hebt, maar dat komt dus wel goed.

Jean 1106250

Gebruiker
Ik heb zelf ook een Twingo met zo'n dak, zo lang je niet hard met een hogedrukspuit op de naden van het dak gaat, blijft alles prima droog;) Beetje vet op de naden misschien, maar verder heb je er ook weinig omkijken naar.
Gewoon doen:)

929V6

Actieve Gebruiker
Twingo I-vouwdakjes van de sloop zijn erg populair voor gebruik in andere auto's, tot klassieke DS-en aan toe. Dat zegt misschien wel iets over de kwaliteit, maar het kan natuurlijk ook gewoon gebrek aan ander aanbod zijn.

Nissan GTR R34

Gebruiker
Zo'n dakje ligt inderdaad een stukje over het dak heen. Bij een normaal zonnedak heb je een rubber wat vaak vergaat, en die dan vaak ook lastig te vinden zijn. Of de afwatering gaat verstopt zitten.

Daar heeft zo'n twingo dakje volgens mij helemaal geen last van, omdat hij dus een stukje over het dak ligt. Het water kan er niet echt tussen komen. Tenzij het dak echt lek is natuurlijk.

Kalman2

Gebruiker
Dank allemaal voor de reacties. Ik ben gisteren bij de auto wezen kijken. Het dakje was prima, maar de rest van de auto was moe :) Deze wordt het dus niet. Ik denk dat ik wat meer moet uitgeven en rustig wachten tot er een mooi exemplaar voorbijkomt.

Quatrelle

Gebruiker
Check vooral de subframes en achteras ophanging. Die willen wel vaak doorroesten. Zeker bij de Phase 1 van de 1e lichting. De latere modellen zijn wat resistenter.

Jean 1106250

Gebruiker
Dank allemaal voor de reacties. Ik ben gisteren bij de auto wezen kijken. Het dakje was prima, maar de rest van de auto was moe :) Deze wordt het dus niet. Ik denk dat ik wat meer moet uitgeven en rustig wachten tot er een mooi exemplaar voorbijkomt.

Gewoon rustig zoeken naar de krenten in de pap:)
Soms niet eens nodig je budget te verhogen, gewoon opletten wat er voor nieuws op Marktplaats komt kan al genoeg zijn - en dan snel reageren;)

Bovenaan