Toyota bZ4X/Subaru Solterra

Volt

Gebruiker
Prima auto volgens Auto Express

New Toyota bZ4X 2022 review
We’ve waited a while for Toyota’s first full EV, the bZ4X, but it’s been worth it

Overall Auto Express Rating 4.5 out of 5

Toyota%20bZ4X%202022%20-24.jpg

"Verdict

Toyota’s first electric car is a good one. It may be no more of a head-turner than rival EV SUVs, but the way it drives will get people talking. It’s super-comfortable and has plenty of space inside, it’s well made and comes with plenty of tech. It’s not the cheapest electric SUV on the block, but with Toyota’s reputation for reliability and the prospect of ten year’s warranty cover if you have it cared for by Toyota, this is one of the most appealing new EVs you can buy."

https://www.autoexpress.co.uk/toyota/bz4x/357429/new-toyota-bz4x-2022-review

Viking

Gebruiker
@volt, jou link dateert van 8 juni j.l. , de meest recente test van 21 december...... , en conclusie 3.5 star out of 5, niet geweldig en wagen heeft enkele duidelijke tekortkomingen. Ik hoop dat ze snel wat aan de range gaan doen van de wagen andersxkrijgt de bz4x het erg moeilijk. De ID4 staat op 1 in de verkooen in Noorwegen, deze Bz4, 16e plaats....... .

Volt

Gebruiker
De bZ4X Active en Dynamic met 18 inch velgen zijn comfortabeler en hebben een prima WLTP actieradius van 500+ km. In de winter uiteraard minder zoals elke elektrische auto. Zeker een paar verbeterpunten zoals de ondersteunig voor elektrisch rijden van het infotainment, daar wordt aan gewerkt! Voor Noorwegen zeer geschikt ook voor slechtere wegen en off road mede dankzij de grote bodemvrijheid en het geavanceerde AWD systeem waar Subaru veel aan gewerkt heeft.

Viking

Gebruiker
@volt. Ben benieuwd wat de Bz in de lease/verkoop gaat doen in Europa. En zeker EV land Noorwegen.... waar Toyota altijd sterke positie had.

L Breevoort

Gebruiker
Volgens mij is de beknopte conclusie dat Toyota de meeste 'auto dingen' gewoon goed doet (zoals we gewend zijn), maar dat ze hopeloos falen bij alle 'EV dingen'. Range, laadsnelheid, efficientie, temperatuurhuishouding, allemaal belangrijk bij een EV en het gaat allemaal mis bij de bZ4X.

Er lijkt inmiddels wel duidelijkheid te zijn over de accucapaciteit. Toyota geeft 71,4 kWh op, zonder te zeggen of het netto of bruto is. Het is dus bruto. De netto capaciteit weten we inmiddels uit de Chinese database voor EV-subsidies: 66,7 kWh. Tot zover niets bijzonders. Maar wat Toyota vervolgens met de software doet, is een beetje volksverlakkerij. Als de teller op 0% staat, blijkt er nog ongeveer 7 kWh beschikbaar te zijn. Feitelijk heb je dus een in de praktijk bruikbare capaciteit van net geen 60 kWh. Die laatste 7 kWh ga je namelijk niet gebruiken, omdat je geen idee hebt hoeveel stroom er nog daadwerkelijk beschikbaar is. De auto vertelt je immers 0% SoC en -- km range beschikbaar. Bij een WLTP-test wordt die laatste 7 kWh wel aangesproken, omdat die test doorgaat tot de software het geleverde vermogen gaat 'throttelen' (verminderen) en de testauto op de rollenbank niet meer 100 km/u kan volhouden. Voor een eerlijke benadering van de consument zou Toyota in haar reclame-uitingen eigenlijk een goede 10% van de WLTP-range moeten aftrekken, om een eerlijk beeld te schetsen.

Efficientie: de meeste testen laten een aanzienlijk hoger verbruik zien dan de meeste concurrenten, soms wel tot 25% ongunstiger. Het lijkt er niet op alsof het verbruik bij lagere snelheden, waarbij de efficientie van de aandrijflijn relatief de grootste invloed heeft, relatief gunstiger is dan bij hogere, Het is dus zeer waarschijnlijk dat Toyota een inefficiente aandrijving monteert. Dit was ook al het geval bij de eerdere electrische Lexus, die in de praktijk ook op alle snelheden relatief onzuinig bleek.

Snelladen: dit is misschien wel de grootste blunder van Toyota, aangezien dit tot ergernis bij gebruikers gaat leiden. Toyota claimt een maximale laadsnelheid van 150 kW, maar die krijg je alleen onder ongeveer 15% SoC. Daarboven neemt de laadsnelheid rap af en de bZ4X is een van de traagste snelladers gemeten door de meeste testers. Boven de 80% SoC laadt de wagen zelfs trager op DC dan op een reguliere AC laadpaal van 11 kW. Dit is ronduit bizar. Toyota zal het wel doen om de garantie/levensduur, maar dit is echt sterk overdreven. Er zijn inmiddels genoeg voorbeelden van o.a. electrische taxi's, die binnen korte ruim 200.000 km hebben afgelegd, alleen met DC laders zijn opgeladen, en buitengewoon weinig degradatie laten zien. (Bjorn Nyland deed een test bij een EQC taxi, in Shanghai rijdt de MG5 stationwagon in grote getale probleemloos als taxi, tien jaar oude BYD's e6 taxi's in Shenzhen, etc)

Toyota heeft voor hun tweede bZ in China alle 'EV dingen' uitbesteed aan BYD. Misschien is dat wel het beste. Dan krijg je de 'auto dingen' van Toyota en de 'EV dingen" van een fabrikant die wel snapt hoe je een BEV hoort te maken.

Durashift

Gebruiker
^^ als je weet dat er bij 0 SOC nog 7 kWh prik in zit, kan je er nog wel een kilometer of 30-40 mee rijden. Hoef je maar één keer uit te proberen, toch?

Volt

Gebruiker
Toyota weet als geen ander hoe snel je een batterij kunt opladen en er tegelijkertijd voor kan zorgen dat de levensduur gegarandeerd blijft. Je ktijgt niet voor niets een uitstekende garantie. In Europa hebben we de in Japan gebouwde bZ4X met Panasonic batterijen deze laden in ongeveer 30 minuten naar 80 procent. In andere werelddelen kunnen batterijen van andere leveranciers gebruikt worden, resultaten kunnen dan verschillen en zijn hier niet relevant.

L Breevoort

Gebruiker
Ook de in Scandiavie geteste bZ4X-en lieten een zeer trage oplaadcurve zien, dus het lijkt een ingebakken feature voor alle modellen. DIt is natuurlijk te herstellen met een software update, maar het is de vraag of Toyota daartoe bereid is.

Viking

Gebruiker
L Breevoort zei:
Ook de in Scandiavie geteste bZ4X-en lieten een zeer trage oplaadcurve zien, dus het lijkt een ingebakken feature voor alle modellen. DIt is natuurlijk te herstellen met een software update, maar het is de vraag of Toyota daartoe bereid is.

Mee eens, Autovisie had ook zelfde ervaringen met Bz4x in voorlaatste nummer.

Jan 6032373

Gebruiker
Toyota zal zijn geld wel hard nodig hebben voor andere zaken, zoals investeren in de toekomst ipv fossiele(n) brandstof modellen. Slim dat ze dat van het marketingbudget afsnoepen. Ze zullen zelf ook best weten dat je de Bz4abcxyz beter niet kunt (ver)kopen.

Viking

Gebruiker
Jan 7666490 zei:
Toyota zal zijn geld wel hard nodig hebben voor andere zaken, zoals investeren in de toekomst ipv fossiele(n) brandstof modellen. Slim dat ze dat van het marketingbudget afsnoepen. Ze zullen zelf ook best weten dat je de Bz4abcxyz beter niet kunt (ver)kopen.

Dat is onzin Jan. Toyota adverteert, ook op TV, nu volop voor de Corolla Cross en Aygo, de Bz4x in geen velden of wegen te bekennen..... . Het lijkt erop, dat weer wel, dat ze zelf ook niet zo goed raad weten met de BZ4x..... . Het komt allemaal niet overtuigend over in ieder geval, zeker niet als je ziet hoe succesvol Kia op dit moment is, op hybrid gebied en EV'S, dat zal Toyota echt aan het denken zetten, of dat zou tijd worden.... . Louwman adverteert veel meer met BYD, onder andere op de Wall bij Utrecht, prioriteiten liggen duidelijk bij Byd......

Majortom

Gebruiker
Omdat ik bij mijn huidige merk (Volvo) geen elektrische auto kon vinden die ik aantrekkelijk(XC40/C40) vond binnen budget, ben ik om me heen gaan kijken.
Aangezien ik de Toyota best stoer uit vind zien, ben ik in de showroom gaan kijken. Ik vind het nooit erg zinvol een afspraak te maken voor een proefrit als een auto bij de visuele check al afvalt.
Ik had de dag ervoor een Nissan Ariya in de showroom bekeken en die had me in positieve zin verrast wat betreft interieur en zitcomfort.
Ik kan alleen maar stellen dat bij de Toyota precies het tegenovergestelde gebeurde; voor een auto van 50K plus is het interieur wat mij betreft een aanfluiting. De kwaliteit van de gebruikte materialen doet vermoeden dat ze ook het interieur bij BYD hebben besteld....
Aangezien het interieur voor mij altijd een van de belangrijkste factoren in de aanschaf van een auto is, viel de bZ4X ook gelijk af....
Ik geloof gelijk dat de lange termijn kwaliteiten van de auto meer dan in orde zijn, maar dat is voor mij gezien de leasetermijn van 4 jaar per definitie al geen verkoopargument. Ik staar me heus niet blind op de initiële laadsnelheden van b.v. Tesla, Hyundai of Kia (omdat die laadcurves na 50% altijd behoorlijk afvlakken), maar ook op dat gebied zet Toyota geen topspecs neer. De Ariya die ik inmiddels heb besteld overigens ook niet, maar daar klopt wat mij betreft het totaalplaatje (interieur, luxe, range met grote batterij) voor hetzelfde geld wel een stuk beter.....

Carfanatic

Gebruiker
Toyota geeft aan zijn verkoopdoelen voor de bz4x voor 2023 en 2024 niet te halen

Toyota is confronting an “unprecedented” challenge to revive its electric vehicle sales.
https://www.ft.com/content/be270883-d687-4295-9fb8-367e86a8ffbc (vanaf 1:30)

MCW

Actieve Gebruiker
https://www.youtube.com/watch?v=xuwuXj-574w

Ik heb heel filmpje bekeken:

- Erg goede rijeigenschappen. Zowel besturing, demping/vering als gevoel.
- Fijn kleiner stuur maar blokkeert wel een beetje het schermpje
- Goed AWD-systeem, doet het goed in de sneeuw.
- Vlotte prestaties maar niet snel. Niet zo'n boost als bij de meeste.
- Infotainment is vrij snel en genoeg fysieke knoppen.
- Ruim genoeg voor volwassen. Wel met wat opgetrokken knieën achterin.
- Veel windgeruis op hoge snelheden (max 170 km/h), bij normale snelheden wel prima.
- Vooralsnog geen range/laad/route-mogelijkheid in navigatie
- ongeveer 270 km winter (sneeuw)
- ongeveer 320 km winter (10 graden en zon)

Hij is erg enthousiast over de auto zelf, maar qua EV-dingen valt ie tegen in de winter.

Viking

Gebruiker
Carfanatic zei:
Toyota geeft aan zijn verkoopdoelen voor de bz4x voor 2023 en 2024 niet te halen

Toyota is confronting an “unprecedented” challenge to revive its electric vehicle sales.

Verkopen zijn desastreus voor Toyota, lijkt uit te draaien op enorme flop. Hadden ze maar beter hun best moeten doen op de bz4x. Dan komt Lexus nog met hun RZ en nog mindere specs......imagoschade voor Toyota en Lexus compleet. Onvoorstelbaar dat het bedrijf zo ondermaats presteert vwb EV transitie....... .

Volt

Gebruiker
Informatieve review van Autogefühl. Niet zo polariserend ook, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen. ;)

Bimmert

Gebruiker
Viking zei:
Carfanatic zei:

Verkopen zijn desastreus voor Toyota, lijkt uit te draaien op enorme flop. Hadden ze maar beter hun best moeten doen op de bz4x. Dan komt Lexus nog met hun RZ en nog mindere specs......imagoschade voor Toyota en Lexus compleet. Onvoorstelbaar dat het bedrijf zo ondermaats presteert vwb EV transitie....... .

Lang op waterstof gewed, onzin over elektrisch rijden en Tesla verspreiden, stellen dat elektrisch rijden en stekkeren onzin is en onhandig, te weinig investeringen in li-ion accu's en productiefaciliteiten enzovoort. En dan moet er ineens toch een BEV komen, ja dat kan niet. Elke fabrikant kende opstartproblemen, het is naïef om te denken dat dat Toyota bespaard zou blijven. En nu zitten ze met de gebakken peren, ze halen het gezien de bescheiden productiecapaciteit die ze begroot hebben ook niet zomaar in- als ze die auto al binnen redelijke termijn geoptimaliseerd krijgen.

Viking

Gebruiker
Wat dieselgate voor VW was is BZ gate voor Toyota. Imago schade is enorm. Bij Usa management Toyota is kwartje ook nog steeds niet gevallen, ze blijven negatief over de BEV, echt ongelooflijk dat die Texaanse mafketels daar hun mond niet houden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Skoda Enyaq vs. Subaru Solterra

skoda-enyaq-iv-80x-vs-subaru-solterra-35.jpg

skoda-enyaq-iv-80x-vs-subaru-solterra-01.jpg

skoda-enyaq-iv-80x-vs-subaru-solterra-03.jpg

skoda-enyaq-iv-80x-vs-subaru-solterra-02.jpg

Ons verdict
Tegenover een Subaru Solterra die zeker dynamischer is, maar ook een meer polariserend karakter heeft, werpt de Skoda Enyaq zich op als de rationele keuze. De Tsjech is niet alleen ruimer en praktischer, maar ook spaarzamer, wat – samen met zijn grotere batterij – vooral uitmondt in een veel interessanter rijbereik. Allemaal in ruil voor een lagere startprijs… of een vergelijkbare afrekening als je niet al te kwistig bent met optionele uitrusting. Bij automobilisten die graag bochten aaneenrijgen of de gebaande paden verlaten, zal de Solterra echter onmiskenbaar de voorkeur genieten.

Vergelijkingstest: https://www.autogids.be/autotests/vergelijkende-test/verdict--skoda-enyaq-iv-80x-vs-subaru-soltera-attack-of-the-clones.html

Majortom

Gebruiker
Viking zei:
Sombere vooruitzichten Toyota...

Sombere vooruitzichten voor Toyota en transitie naar Bev. Pas vanaf 2027, 2028 zal Toyota de markt echt gaan betreden met Bev...... tevens in artikel aangegeven dat er een geheel nieuw platform ontwikkeld gaat worden.

Ik denk dat Toyota last heeft van de wet van de remmende voorsprong in combinatie met een typisch Japanse dosis conservatisme....
Ze waren hun tijd vooruit met hybride technologie (hoewel ze die jammer genoeg in niet bijster aantrekkelijke vormgeving verpakten) en maken structureel bijna altijd betrouwbare auto's, maar hebben te lang (net als sommige andere fabrikanten) op hun bestaande businessmodel gezet.
Nu hebben ze, tegen hun gewoonte, snel een BEV op de markt gedropt, waarvoor ze dan voor een deel leentje buur hebben gespeeld bij BYD. Juist dat laatste is niet "des Toyota's" en dat breekt ze nu op. Ik denk wel dat ze als gigant in de auto industrie hier wel weer bovenop komen, mits ze hierin wel duidelijke keuzes maken.....

Aangezien ik zelf in de markt was voor een BEV ben ik ook naar de BZ4X gaan kijken, maar na het zien van het interieur heb ik de proefrit overgeslagen....:rolleyes:

MCW

Actieve Gebruiker
Subaru Solterra Faces Urgent Recall For Unresolved Hub Bolt Issue
Owners are advised not to drive their vehicles and to have them towed to their nearest dealer.

Subaru is issuing a recall for select Solterra EVs, numbering a total of 1,182 vehicles in North America – all of which were the subject of an earlier recall requiring the replacement of original hub bolts.

This recall is a result of an issue identified in the original hub bolts of the affected Subaru Solterra units, which were repaired at two port locations by a team of contractors. It was found that the repair procedure was not completed to specifications, leading to the potential for under-torqued bolts. To ensure the safety of its customers, Subaru has decided to recall all vehicles repaired at all port locations supported by the third-party contractor.

The good news for vehicle owners is that the remedy for this issue is simple and free of cost. Subaru retailers will inspect the hub bolts and retorque them to specifications, if necessary. https://www.motor1.com/news/652016/subaru-solterra-hub-bolt-recall/

L Breevoort

Gebruiker
Natto is volgens de Japanners een delicatesse. Het is een gerecht dat helemaal bestaat uit gefermenteerde soyabonen, of in gewoon Nederlands: rottende soyabonen. Ik kan uit ervaring vertellen, dat Natto een 'uitdaging' is voor de Europese smaak.

Ruim twee jaar geleden, toen Tesla Toyota voorbijstreefde in beurswaarde, liet Akyo Toyoda zich verleiden tot uitspraken over de Amerikaanse nieuwkomer. Hij zei dat Teslakopers zich lieten verleiden door het recept, maar dat Toyota een echte keuken met een echte chefkok was. Hij zei letterlijk:
"They aren’t really making something that’s real, people are just buying the recipe. We have the kitchen and chef, and we make real food."

Leedvermaak is geen mooie eigenschap, maar in de hele bZ4X-saga moest ik toch af en toe even aan deze woorden terugdenken. Toyoda zal wel gemerkt hebben dat Tesla best wel echte dingen maakt. De bZ4X moest onlangs in China noodgedwongen duizenden euroos in prijs dalen en de zojuist gelanceerde bZ3 kreeg nog voor z'n marktdebuut een prijsverlaging.

Terwijl Tesla z'n technische haute cuisine niet langer alleen aan de elite verkoopt, maar ook de massa er warm voor loopt, staat de kok in de Toyota-keuken vertwijfeld te staren naar een portie rotte soyabonen.

Bimmert

Gebruiker
L Breevoort zei:
Ruim twee jaar geleden, toen Tesla Toyota voorbijstreefde in beurswaarde, liet Akyo Toyoda zich verleiden tot uitspraken over de Amerikaanse nieuwkomer. Hij zei dat Teslakopers zich lieten verleiden door het recept, maar dat Toyota een echte keuken met een echte chefkok was. Hij zei letterlijk:
"They aren’t really making something that’s real, people are just buying the recipe. We have the kitchen and chef, and we make real food."

Leedvermaak is geen mooie eigenschap, maar in de hele bZ4X-saga moest ik toch af en toe even aan deze woorden terugdenken. Toyoda zal wel gemerkt hebben dat Tesla best wel echte dingen maakt. De bZ4X moest onlangs in China noodgedwongen duizenden euroos in prijs dalen en de zojuist gelanceerde bZ3 kreeg nog voor z'n marktdebuut een prijsverlaging.

Terwijl Tesla z'n technische haute cuisine niet langer alleen aan de elite verkoopt, maar ook de massa er warm voor loopt, staat de kok in de Toyota-keuken vertwijfeld te staren naar een portie rotte soyabonen.

Hoogmoed komt voor de val. Toyoda zat er heel erg naast met zijn 'visie', maar is nu vervangen al is dat wellicht meer voor de bühne daar hij erg veel macht houdt binnen het concern. We gaan zien of en tot welke veranderingen dat bij Toyota gaat leiden.

Engineer2

Gebruiker
Dus en een hoog verbruik en na een paar keer snelladen (origineel 2 maar straks 3 of 4x) in 24 uur dan zoek je het maar uit...
En dan ook nog onduidelijk op het dashboard hoeveel je nog hebt te gaan als de low battery warning komt. Nee, dit verkoopt niet echt zo.

Ik heb laatst de Solterra in het echt kunnen bekijken. Echt geen verkeerde auto. en in het echt (en met een kleur anders dan grijs) werkt het design ook. Maar dit wordt toch een gevalletje terug naar de tekentafel.

L Breevoort

Gebruiker
Toyota zegt dat het hoge verbruik op de boordcomputer mede komt omdat ze het verbruik inclusief laadverlies tonen. Dit it op z'n minst, ehm, apart, aangezien laadverlies en verbruik tijdens rijden volkomen ongecorreleerd zijn.

L Breevoort

Gebruiker
"Adding insult to injury.."
Bovenstaand zijn een paar linkjes naar de 1000 km challenge door Bjorn Nyland weggevallen. Bjorn's laatste test maakt de bZ4X-affaire echter extra pijnlijk. Hij reed de 1000 km in een Nissan Townstar (Nissans versie van de Renault Kangoo) met 45 kWh accu drie kwartier sneller dan in de Toyota met 70 kWh accu.

Bovenaan