Toyota bZ4X/Subaru Solterra

Jean 1106250

Gebruiker
CD9LOP zei:
EclecticBlue zei:
Volgens mij beweerde jij stellig dat deze Bxyz1234x dezelfde actieradius in zomer en winter zou hebben. Ook dat is al niet waar dus. Belooft weinig goeds voor de praktijk. Wat een afzichtelijk ding is deze Toyota Cryptogram toch…

Nee hoor, een EV verbruikt altijd meer in de winter. Toyota heeft een andere strategie inzake WLTP gekozen bij de presentatie van de BZ4X zoals Ford en VAG door niet te gaan overdrijven met niet haalbare WLTP. 640km Mustang is een utopie. Toyota heeft gekozen voor een meer realistische weergave en in de praktijk zal het zo'n 330 km (winter) tot 450km zijn (zomer), met plus en min afhankelijk van rijstijl en omstandigheden. Het uiterlijk is een smaak kwestie, echt Toyota en dus succesvol.

Overigens gaat Toyota 50.000 exemplaren van de BZ4X maken en jaar erop 60.000 exemplaren. De BZ1 is het volgende model, een stadauto met een Wltp opgave van zo'n 330km.

Leuk oninteressant stukje. Maar je praat er volledig omheen. Zoals iDS al zegt, je praat onzin. Accepteer eens dat Toyota achterloopt.

CD9LOP

Gebruiker
Toyota is meest succesvolle autofabrikant ter wereld en ook in Nederland zeer succesvol, dat is lastig te accepteren voor velen. Op gebied van EV, brandstofcel ontwikkeling, motoren op waterstof, Woven city, autonome vervoerssystemen (Tokio) en patenten en investeringen loopt Toyota niet achter de feiten aan maar voorop. Dat ze de matige eerste generatie EV's overslaan, dat mag duidelijk zijn en met reden.

Niet op de man spelen.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Jean 1106250

Gebruiker
Ik denk dat jij vooral sociale, intellectuele vaardigheden en adapterend vermogen mist. Kijk eens in de spiegel;)

Toyota loopt achter, dat is een feit. Kan je leuk verbloemen met ‘generatie overslaan’, maar het feit is dat ze praktijkervaring missen. De betrouwbaarheid zal dus niet vanzelfsprekend zijn.

CD9LOP

Gebruiker
EclecticBlue zei:
Ik denk dat jij vooral sociale, intellectuele vaardigheden en adapterend vermogen mist. Kijk eens in de spiegel;)

Toyota loopt achter, dat is een feit. Kan je leuk verbloemen met ‘generatie overslaan’, maar het feit is dat ze praktijkervaring missen. De betrouwbaarheid zal dus niet vanzelfsprekend zijn.

Daarom geven ze ook 10 jaar garantie en garanderen ze 90% accu capaciteit na 10 jaar, lijkt mij betrouwbaar genoeg zeker voor een EV. De Bz4x gaat niet geleverd worden in Japan, de jaar productiecijfers zijn afkomstig van Global newsroom van Toyota zelf. Japan gaat niet aan de EV maar aan de brandstofcel/waterstof. vandaar de Mirai en recente ontwikkeling van motoren op waterstof, een voorbeeld wat Ford, Renault en ook Kia Hyundai volgen.

Jean 1106250

Gebruiker
Garandeerden ze niet ook dezelfde actieradius in zomer en winter? Zelfs daar is dus niks van terecht gekomen. Belooft weinig goeds voor de andere ‘beloftes’.

Toyota is het Nokia van de autowereld.

MCW

Actieve Gebruiker
Onzin. Ze zijn nog steeds de grootste en na VW het merk met de meest verkochte low emission cars in Europa: https://www.motor1.com/news/575688/electric-car-registrations-soar-february/ Het hele idee dat als je niet de eerste bent dat je dan maar een 'Nokia' bent (of zoals op de homepage door trollen 'edge case' genoemd) slaat nergens op. Bv VW was juist laat met compactere SUV's maar dat heeft de verkopen ook geen effect gehad op de latere verkopen van die dingen.

En rond 2035 willen ze dat je in Europa alleen nog maar EV's verkocht is nog redelijk ver weg (in tussentijd kan nog veel gebeuren) en 10 jaar ervoor is dus echt niet te laat.

CD9LOP

Gebruiker
Velen zien Nederland als centrum van de wereld, als ik commentaren lees bij artikel op homepage. Ik heb idee dat Toyota, Kia/Hyundai toch meer Azie als centrum zien met Europa als 'bij' markt. En als ik de Geopolitieke ontwikkelingen goed volg en interpreteer zijn China, India, Korea, Japan, Indonesie toch echt de nieuwe economische grootmachten. Vlgs mij staan de Japanners en Koreanen dan ook heel goed voorgesorteerd.... .

Fransosowitz

Gebruiker
Eerder gaf ik aan de range (450km toen nog) tegen te vinden vallen. De opgegeven WLTP van 516km vind ik dan wel weer netjes in relatie tot de grootte van de batterij en het formaat auto.
Is er al wat meer bekend over het snelladen (10-80% tijd bijvoorbeeld)?
En een maximaal trekgewicht?

Soloman

Gebruiker
Ik vind het een mooie auto, alleen aan de dure kant, 60.000 euro. Ik vraag me ook af waar dat vierkante stuur is gebleven.

Volt

Gebruiker
De vanafprijs voor de Toyota bZ4X zal, afgaande op de prijzen in Luxemburg en Duitsland, rond de 50.000 Euro zijn. Zeker met de te verwachten lange levensduur en lage onderhoudskosten een nette prijs.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Zouden die levensduur en onderhoudskosten nu echt (zoveel) langer respectievelijk lager zijn dan bij een EV6, Ioniq 5, Nissan Ariya, ID.4, Enyaq of Mustang Mach-E?

CD9LOP

Gebruiker
Rutger DC zei:
Zouden die levensduur en onderhoudskosten nu echt (zoveel) langer respectievelijk lager zijn dan bij een EV6, Ioniq 5, Nissan Ariya, ID.4, Enyaq of Mustang Mach-E?

Verwacht het wel, tijd zal het leren maar Toyota heeft reputatie hoog te houden.

Frits79

Actieve Gebruiker
Soloman zei:
Ik vind het een mooie auto, alleen aan de dure kant, 60.000 euro. Ik vraag me ook af waar dat vierkante stuur is gebleven.
Die krijg je met de steer by wire optie, tenminste dat was de bedoeling en volgens het introductie filmpje komt het ook.
Voor de rest weinig bijzonders voor het geld, weinig vermogen awd wat weinig toevoegd en hij ziet erniet uit en heeft een belachelijke naam.

MCW

Actieve Gebruiker
Ja dus? Dat kan ook zeggen dat ze het nog niet helemaal vertrouwen en de berijders niet in de kou willen laten staan.

CD9LOP

Gebruiker
MCW 84 zei:
Ja dus? Dat kan ook zeggen dat ze het nog niet helemaal vertrouwen en de berijders niet in de kou willen laten staan.

Kijk MCW dat je mijn posts niet waardeert is prima, dat is vaak over en weer zo, maar je moet geen onzin uitkramen.

Bimmert

Gebruiker
Die 10 jaar garantie is om maar een USP te hebben, het is marketing, op andere punten maken ze het verschil niet en ze moeten wat om aandacht te vestigen. Je betaalt die garantie als consument natuurlijk gewoon zelf in aanschafprijs en onderhoudsprogramma. Daarbij zouden ze zo las ik- net als enkele andere fabrikanten- de 'truc' toepassen van het monteren van een wat grotere accu dan ze aangeven om daarmee marge ingebouwd te hebben met het oog op degradatie van de accu. Risico op degradatie van het niveau dat onder garantie valt is daarmee zeer klein. En of het meerwaarde heeft voor de overwegende zakelijke consument die een nieuwe auto koopt in dit segment, ik denk van niet.

CD9LOP

Gebruiker
Bimmert zei:
Die 10 jaar garantie is om maar een USP te hebben, het is marketing, op andere punten maken ze het verschil niet en ze moeten wat om aandacht te vestigen. Je betaalt die garantie als consument natuurlijk gewoon zelf in aanschafprijs en onderhoudsprogramma. Daarbij zouden ze zo las ik- net als enkele andere fabrikanten- de 'truc' toepassen van het monteren van een wat grotere accu dan ze aangeven om daarmee marge ingebouwd te hebben met het oog op degradatie van de accu. Risico op degradatie van het niveau dat onder garantie valt is daarmee zeer klein. En of het meerwaarde heeft voor de overwegende zakelijke consument die een nieuwe auto koopt in dit segment, ik denk van niet.

We zullen zien maar Toyota kijkt ook verder dan de leasemarkt met haar producten, en terecht. verwacht weinig tot geen belangstelling 2e hands van huidige generatie EV's over 5 a 6 jaar vanwege accu degradatie. De EV zal toch ook omarmd moeten gaan worden door de niet zakelijke rijder. Hoewel ik er van uitga dat autobezit voor particulieren in toenemende mate onbereikbaar wordt in de toekomst.

Bimmert

Gebruiker
Voor de tweedehands klant is doorlopende garantie een pluspunt natuurlijk. Maar aan die groep verkoop je geen nieuwe auto's.

iDS

Gebruiker
CD9LOP zei:
Rutger DC zei:

Verwacht het wel, tijd zal het leren maar Toyota heeft reputatie hoog te houden.

En de Koreaanse merken hebben geen reputatie hoog te houden o_O
Dus langer: helemaal geen vaststaand feit.

CD9LOP

Gebruiker
iDS zei:
CD9LOP zei:
Rutger DC zei:

En de Koreaanse merken hebben geen reputatie hoog te houden o_O
Dus langer: helemaal geen vaststaand feit.

En uiteraard hebben Kia en Hyundai een uitstekende reputatie en dat is een feit getuige de hoge noteringen van deze merken in betrouwbaarheidsstatistieken etc, net zoals Toyota/Lexus. .

MCW

Actieve Gebruiker
CD9LOP zei:
MCW 84 zei:

Kijk MCW dat je mijn posts niet waardeert is prima, dat is vaak over en weer zo, maar je moet geen onzin uitkramen.

Volgens mij snap je mijn punt niet. Zoveel jaar garantie geven zegt niet perse dat het heel betrouwbaar zal zijn (wellicht wel). Dit is ook voor Toyota nieuw dus je kan er wel blind op vertrouwen maar dat is pas onzin.

MCW

Actieve Gebruiker
Basismodel:

0N5qmsT.png

X8iZbnC.png

xqp7WC3.png

Volt

Gebruiker
"Toyota: The bZ4X Is Ready For Market Launch Across Europe

First customer deliveries are set for this summer."

toyota-bz4x-europe.jpg

https://insideevs.com/news/577144/toyota-bz4x-ready-launch-europe/

Jean 1106250

Gebruiker
Sterkte voor de buren van die 'first customers'. Wat een lelijk hok, zeg. Die ingespoten wielkasten zijn ook een lachertje. Zo is het wel heel duidelijk dat Toyota aan het bezuinigen is.

CD9LOP

Gebruiker
Echte Toyota, herkenbaar ook, goede EV, met goede specs en naar verwachting dito betrouwbaarheid. Er worden 50k exemplaren gemaakt dit jaar en voor 2023, 60k exemplaren. Japan krijgt de bz niet, die schakelen over op brandstofcel.

Wouter82

Moderator

Prijzen Toyota bZ4X

204 pk, 265 Nm Voor 516 kilometer
218 pk, 336 Nm Voor en achter 470 kilometer

204 pk Active € 48.495
204 pk Dynamic € 53.495
204 pk Premium € 56.995
218 pk Premium AWD € 59.495

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/prijzen-toyota-bz4x-vanaf-e48-495/

Fransosowitz

Gebruiker
Om zelf antwoord te geven op mijn eerder gestelde vraag: maximale trekgewicht voor alle versies (ook de AWD) ligt op 750kg. Jammer voor de mensen die af en toe een paardentrailer, caravan of andere zware aanhanger willen kunnen trekken…

CD9LOP

Gebruiker
Fransosowitz zei:
Om zelf antwoord te geven op mijn eerder gestelde vraag: maximale trekgewicht voor alle versies (ook de AWD) ligt op 750kg. Jammer voor de mensen die af en toe een paardentrailer, caravan of andere zware aanhanger willen kunnen trekken…

Keuze van Toyota, altijd aan voorzichtige kant, ook veel hybrids van ze mogen niet veel trekken.

Frits79

Actieve Gebruiker
Gezien de hoge prijzen zal het geen verkooptopper worden, de AWD versie is te duur voor wat je krijgt.

Arno

Gebruiker
Prijzen zijn marktconform; 48 mille voor 72kWh en >500km WLTP is concurrerend en 2,5 mille extra voor een extra motor en 4WD is eveneens redelijk te noemen.

Frits79

Actieve Gebruiker
Arno zei:
Prijzen zijn marktconform; 48 mille voor 72kWh en >500km WLTP is concurrerend en 2,5 mille extra voor een extra motor en 4WD is eveneens redelijk te noemen.
Maar 14pk extra is natuurlijk een lachertje, bij de concurrentie heb je een stuk meer, heb je dat nodig niet echt maar leuk dat het kan. Voor de rest heeft deze toyota geen usp.

CD9LOP

Gebruiker
Frits79 zei:
Arno zei:
Maar 14pk extra is natuurlijk een lachertje, bij de concurrentie heb je een stuk meer, heb je dat nodig niet echt maar leuk dat het kan. Voor de rest heeft deze toyota geen usp.

Het is een Toyota, USP genoeg.

Arno

Gebruiker
Frits79 zei:
Arno zei:

Frits, je schreef dat de bZ4X geen verkooptopper wordt gezien de hoge prijzen. Dat vond ik nogal voorbarig en onjuist wat betreft prijsstelling. En die 2,5 mille voor 4WD en een extra motor; dat is niet veel. Inderdaad, 14 pk extra is ook niet veel, daar heb je gelijk in, maar het gaat bij deze auto duidelijk niet om nóg meer vermogen. Veel mensen zitten niet te wachten op nog meer banden-vretende acceleratiekracht. Voor hen (en mij) is 7 tot 8 seconden sprint meer dan voldoende en als ik privé een goeie EV koop, wil ik een accu die lang meegaat, die op een redelijk en constant tempo wordt geladen (en niet in no-time wordt volgepompt).

Daarnaast; uit de eerste reviews in bijvoorbeeld Noord-Amerka, waar veel 4WD's worden verkocht, maak ik op dat men blij is met de relatief lage meerprijs voor 4WD. Daar heeft men meer behoefte aan extra grip ipv 2 seconden sneller naar 60 mile :D

Frits79

Actieve Gebruiker
CD9LOP zei:
Frits79 zei:
Arno zei:

Het is een Toyota, USP genoeg.
Dat is alleen in jou droomwereld genoeg, Toyota springt er alleen nergens in uit in de Elektrische auto's.

Frits79

Actieve Gebruiker
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:

Frits, je schreef dat de bZ4X geen verkooptopper wordt gezien de hoge prijzen. Dat vond ik nogal voorbarig en onjuist wat betreft prijsstelling. En die 2,5 mille voor 4WD en een extra motor; dat is niet veel. Inderdaad, 14 pk extra is ook niet veel, daar heb je gelijk in, maar het gaat bij deze auto duidelijk niet om nóg meer vermogen. Veel mensen zitten niet te wachten op nog meer banden-vretende acceleratiekracht. Voor hen (en mij) is 7 tot 8 seconden sprint meer dan voldoende en als ik privé een goeie EV koop, wil ik een accu die lang meegaat, die op een redelijk en constant tempo wordt geladen (en niet in no-time wordt volgepompt).

Daarnaast; uit de eerste reviews in bijvoorbeeld Noord-Amerka, waar veel 4WD's worden verkocht, maak ik op dat men blij is met de relatief lage meerprijs voor 4WD. Daar heeft men meer behoefte aan extra grip ipv 2 seconden sneller naar 60 mile :D
Dan nog je kan een heel mooi verhaaltje verzinnen maar door zal hij niet meer verkopen, in Amerika worden al helemaal niet veel 4WD's verkocht dus ook daar zal je hem weinig zien.

MCW

Actieve Gebruiker
Volgens mij hebben alleen Tesla's USP's omdat hun techniek ontzeggend goed is. De rest zijn gewoon allemaal prima EV-spul dat er allemaal net wat anders uitziet. Deze Toyota voegt eigenlijk niks toe maar zal genoeg mensen trekken omdat het een Toyota is. Van de looks moet je verder maar houden.

Arno

Gebruiker
Frits79 zei:
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:

Dan nog je kan een heel mooi verhaaltje verzinnen maar door zal hij niet meer verkopen, in Amerika worden al helemaal niet veel 4WD's verkocht dus ook daar zal je hem weinig zien.

Beste Frits, geen mooie verhaaltjes verzinnen; in Amerika is meer dan 50% van de nieuw verkochte auto’s voorzien van 4WD.

CD9LOP

Gebruiker
Deze Toyota wordt dit jaar in een oplage van 50.000 stuks gebouwd vlgd jaar 60.000 stuks voor de Europese en Usa matkt. Voor een nieuwe Toyota bescheiden productie aantallen. Japan krijgt vooralsnog deze bz4x niet. Verder recht toe recht aan Toyota met gewoon goede specs, uitstekende garantie voorwaarden en schappelijke prijsstelling. De wagen zal ongetwijfeld de leasemarkt bedienen maar echte succes voor de BZ serie zal komen met de BZ1 serie, kleine crossover die in 2023 komt. Toyota is vanouds vooral succesvol in a, b en c segment in Europa.

Frits79

Actieve Gebruiker
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:

Beste Frits, geen mooie verhaaltjes verzinnen; in Amerika is meer dan 50% van de nieuw verkochte auto’s voorzien van 4WD.
Waar haal je dat sprookje vandaan? Nog geen 2% heeft 4wd

CD9LOP

Gebruiker
Toyota verkoopt er honderduizenden Tacoma's, Rav4, Tundra's, Ford en Ram, honderduizenden trucks, vrijwel altijd 4wd.

Arno

Gebruiker
Frits79 zei:
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:
Frits79 zei:
Arno zei:

Waar haal je dat sprookje vandaan? Nog geen 2% heeft 4wd

Beste Frits, geen sprookjes, in mijn beleving een bekend fenomeen, maar ik heb even voor je gezocht:
all-wheel drive usa

Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk, no problem. Hoe kom je aan 2%?

Frits79

Actieve Gebruiker
Arno zei:
Maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk, no problem. Hoe kom je aan 2%?
Blijf jij deze onzin geloven, de feiten laten zien dat het niet zo is.
Maar we gaan zien hoeveel Toyota er gaat verkopen

Arno

Gebruiker
Welke onzin Frits? Laat me zien waar je de 2% aandeel 4WD in Amerikaanse autoverkoop vandaan hebt. En welke feiten tonen aan dat Jato en de Amerikaanse autopers onzin publiceren?

Bovenaan