Toyota bZ4X/Subaru Solterra

MCW

Actieve Gebruiker
CD9LOP zei:
Video met heel kort overige modellen BZ serie, verdere uitleg Bz4x

Van Toyota global.com. Kia EV6 tegenhanger, heel kort te zien aan begin video en grote Suv, wel uiteraard in 'donker'.

new-toyota-e-tnga-platform-detailed-every-model-will-be-electrified-by-2025_1.jpg

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?27,5933225

MCW

Actieve Gebruiker
Kom maar met een link. Ik zie ze niet.

f2YvWYJ.jpg

9E9SGXd.jpg

of9BPxv.jpg

1gW5GBT.jpg

0NtcANa.jpg

Meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/11/first-look-the-2023-toyota-bz4x-spearheads-the-companys-electric-push-and-offers-up-to-250-miles-of-range/

MCW

Actieve Gebruiker
2023-toyota-bz4x-white-front.jpg

2023-toyota-bz4x-white-three-quarters.jpg

2023-toyota-bz4x-red-side.jpg

2023-toyota-bz4x-white-side.jpg

2023-toyota-bz4x-side.jpg

2023-toyota-bz4x-white-rear-three-quarters.jpg

2023-toyota-bz4x-rear.jpg

Persfoto's: https://www.motor1.com/news/548378/toyota-bz4x-production-spec-debut/

Wouter82

Moderator

De Solterra vind ik net wat beter overkomen, hopelijk wordt die ook leverbaar met de kleine dakluifels.

Ik hoop bij elke nieuwe Toyota dat ze dat lelijke allegaartje van punten en hoeken overboord zetten. Ik vrees dat het alleen maar erger wordt. Wat een bende dit...

CD9LOP

Gebruiker
Klassiekerrijder zei:
Ik hoop bij elke nieuwe Toyota dat ze dat lelijke allegaartje van punten en hoeken overboord zetten. Ik vrees dat het alleen maar erger wordt. Wat een bende dit...

Ziet er m.i. prima uit, echt Toyota, ook niet zo obese als de Kia ev6 en andere EV's. Goede specs ook met naar verwachting nauwelijks minder actieradius in winter omstandigheden, een first. Bz4x wltp van meer dan 450 en voorwielaangedreven versie meer dan 500km, prima. Gaat suc6 worden.

Engineer2

Gebruiker
Waarom zo hameren op het gewicht. Ik zie dat het zo rond de 1900kg is. De dikste accu, meest luxe uitrusting, panoramadak, etc van een EV6 of Ioniq5 zitten ook bij de 1900kg rijklaargewicht. Alleen de 4wiel aandrijving versies zitten er over met 2000kg rijklaar.
Goed gedaan dus maar niet uniek.

Qua looks is het helemaal een Toyota SUV. Druk maar dat is de familielijn. Doet daardoor wel wat groter en Amerikaanser aan dan andere met een lagere daklijn, minder SUV uitstraling of gladdere look.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De bZ4X en Solterra debuteren nu op de autoshows van Los Angeles en Guangzhou.

9555-0fb6c2fa1a65e4dfe95d69ff1ce1fbb0.jpg

131c-f2ecafc7f71a48ca59013755ee331326.jpg

5782-4807470ec056c60a7ee2414eaa293828.jpg

293b-69ec7dfbd23b274638cb9f0b977225de.jpg

Bron: https://k.sina.com.cn/article_5769535635_157e42093001012yya.html

subaru-solterra-2023-04-badge-blue-exterior-front-grille-headlights-suv.jpg

subaru-solterra-2023-03-blue-exterior-front-angle-suv.jpg

subaru-solterra-2023-09-blue-exterior-rear-angle-suv.jpg

subaru-solterra-2023-13-front-row-infotainment-system-interior-steering-wheel-suv.jpg

Bron: https://www.cars.com/articles/up-close-with-the-2023-subaru-solterra-subarus-electric-suv-443960/

toyota-bz4x-2023-02-badge-exterior-front-grille-headlights-silver-suv.jpg

toyota-bz4x-2023-01-exterior-front-angle-silver-suv.jpg

toyota-bz4x-2023-04-exterior-profile-silver-suv.jpg

toyota-bz4x-2023-06-exterior-rear-angle-silver-suv.jpg

toyota-bz4x-2023-08-badge-exterior-rear-silver-suv-taillights.jpg

toyota-bz4x-2023-10-front-row-infotainment-system-interior-steering-wheel-suv.jpg

toyota-bz4x-2023-12-front-row-interior-suv.jpg

Bron: https://www.cars.com/articles/2023-toyota-bz4x-up-close-terrible-name-decent-effort-444073/

Afschuwelijk interieur. En verder, tja. Cars.com noemt het een decent effort. Dat vat het allemaal wel samen.

CD9LOP

Gebruiker
Prachtige wagen, uitstekend bereik, mooi interieur en ongetwijfeld betrouwbaar, dat vat het allemaal wel samen.

Fransosowitz

Gebruiker
De kracht van de boodschap ligt in de herhaling, nietwaar CD9LOP? :p

Heb de video gekeken, maar ik ben niet zo enthousiast: exterieur lijkt best mooi, maar twijfel erg over de zwart gespoten delen rondom de wielen. Interieur kan me niet bekoren: ondanks dat het vrijwel alleen maar zwart is komt het druk op mij over door al die vormen. Ruimte lijkt prima, wel jammer dat er geen frunk is.
Specificaties zijn ok, maar niets bijzonders vergeleken met de concurrenten die al een tijdje in de showroom staan. Jammer, want ik had wat meer verwacht van een model die halverwege 2022 in de showroom komt.

CD9LOP

Gebruiker
Fransosowitz zei:
De kracht van de boodschap ligt in de herhaling, nietwaar CD9LOP? :p

Heb de video gekeken, maar ik ben niet zo enthousiast: exterieur lijkt best mooi, maar twijfel erg over de zwart gespoten delen rondom de wielen. Interieur kan me niet bekoren: ondanks dat het vrijwel alleen maar zwart is komt het druk op mij over door al die vormen. Ruimte lijkt prima, wel jammer dat er geen frunk is.
Specificaties zijn ok, maar niets bijzonders vergeleken met de concurrenten die al een tijdje in de showroom staan. Jammer, want ik had wat meer verwacht van een model die halverwege 2022 in de showroom komt.

De specs zijn gegeven relatief kleine accupakket wel bijzonder, tevens na 10jaar 90% accucapaciteit en bereik in winter vlgs fabrikant nauwelijks minder dan in de zomer, dat zal in praktijk moeten blijken maar dat zou een first zijn voor een EV. Verder wltp 4x4 bz4x mininaal 450km, uit bron importeur, 480km en de voorwielaangedreven versie 525km, dat is prima. Voor goede info over deze Toyota moet je op website zijn van Autovisie stond dit allemaal te lezen en in redactioneel artikel. Verder wordt deze bz4 in splinternieuwe fabriek gebouwd volledig uitstoot vrij, beyond zero gaat dus verder dan de wagen zelf. Alleen vervoer is niet klimaatneutraal per schip maar daar wordt met Samsung aan gewerkt. En ja blijf herhalen, dat doet iedereen hier toch?

CD9LOP

Gebruiker
Zoals altijd een zeer genuanceerd verslag van Sjoerd, Autovisie natuurlijk niet voor niets beste automagazine van Nederland.

MCW

Actieve Gebruiker
Solterra STI Concept. It is based around the current production model and sports a new roof spoiler as well red accents across the front splitter, side skirts, and rear diffuser.

01_o.jpg

02_o.jpg

Volt

Gebruiker
Prijs van de bZ4X begint bij € 48.010,- in Luxemburg.

https://www.toyota.lu/modeles/bz4x/toyota-bz

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Nog wat meer foto's van de Solterra STi Concept:

9-B2-BBA29-A7-D1-4-CC5-90-EA-361-F48-D66512.png

1-CC38-E22-00-CB-46-F1-A697-F31-E7425-F6-FB.png

73251-E5-D-0311-48-CD-844-B-57362-D06-BEA0.png

3023-B813-49-CD-40-D7-A77-C-D45212-D130-EF.png

03-D8855-F-E5-CB-4-D16-94-C3-254-A5817-A271.png

Bron: https://www.carscoops.com/2022/01/subaru-sti-e-ra-electric-concept-charges-into-tokyo-with-1073-horsepower/

De Solterra staat al bij de Chinese dealers:

20220114213240324020753_9383114_11.jpg

20220114213240324024452_9383115_11.jpg

2022011421324432445657_9383112_11.jpg

20220114213241324113564_9383111_11.jpg

20220114213335333511335_9383149_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7644/

Vind nog steeds dat de modellen een goedkope, verre van verfijnde uitstraling hebben. Waar de Ioniq 5, Kia EV6, VW ID.4 en Audi Q4 een zekere harmonie hebben in hun ontwerp, vind ik deze modellen toch iets teveel ogen als een verzameling van onderdelen. Nu kun je daar tegenin brengen dat de auto's wel 'stoer' ogen. Ben benieuwd hoe de auto's in het echt ogen.

CD9LOP

Gebruiker
Stromverbrauch Toyota bZ4X kombiniert in kWh/100 km: 19,3-15,9; elektrische Reichweite bei voller Batterie: 370 + Winter -450 + km Sommer; CO2-Emissionen in g/km: 0 (Werte gemäß WLTP-Prüfverfahren)

MCW

Actieve Gebruiker
Gewoon een prima auto dat nergens in uitblinkt. Zou 'm zelf niet overwegen als ik in die markt was voor een EV. Van buiten niet mooi (ook niet lelijk) en interieur is niet mijn smaak.

CD9LOP

Gebruiker
Zwemt mee met de rest en qua kwaliteit en garanties bovenaan, bereik/verbruik realistisch waatschijnlijk, bij Toyota altijd zo. Ben meer benieuwd naar BZ1, de vlgd....

Wouter82

Moderator

ANWB

AutoWeek
https://www.autoweek.nl/autotests/artikel/test-toyota-bz4x/

Nu al niet grensverleggend of echt iets vernieuwends en dan worden de eerste pas over een jaar uitgeleverd...

Volt

Gebruiker
Natuurlijk is deze auto grensverleggend op het gebied van betrouwbaarheid en levensduur, daar komen ze bij de ANWB ook wel achter na een paar jaar. Laat staan na tien jaar, dan rijdt deze auto nog vrolijk rond en zal het ook als occasion prima doen.

CD9LOP

Gebruiker
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Holy shit wat lelijk. De tandjes zeg.

Doe normaal, 13 in 12 ontwerp niets bijzonders en heel Toyota, met marktconforme specs en uitstekende garanties, echt Toyota dus.

MCW

Actieve Gebruiker
Doe zelf normaal, dat is gewoon zijn mening. Waarom zou je daar tegenin gaan? Als je alleen maar positieve reacties wilt zien dan kan je beter op een Toyota forum zitten.

Reyner

Gebruiker
Aras zei:
CD9LOP zei:
Deze Solterra en BZ4x zien er vergeleken bij obese Id4 en Enyac rank en slank uit, zeer herkenbaar Toyota ook. Met de uitstekende wltp van 450 en 500km plus, goede laadsnelheid, actieradius in winter welke nauwelijks minder zal zijn dan in de zomer en garantie op capaciteit van accupakket, na 10 jr nog 90%, verwijst Toyota, Vag volledig naar tweede plan. Had niet anders verwacht. Bz serie wordt een suc6.
En je vergeet een USP, als die bejaarde doelgroep een paar pilaren in een parkeergarage meepakt is dat nauwelijks te zien op dat wanstaltige design.

Dit gaat buiten een paar fanboys, met roze bril met mee gespoten glazen, niemand kopen in Europa. Hooguit een paar verstokte Toyota rijders die al 40 jaar Toyota rijden. Die Subaru is helemaal kansloos. Het is ongelofelijk dat jappen toch weer steeds lelijkere auto’s weten te verzinnen.

Overdrijf anders…

Durashift

Gebruiker
Ik begrijp de weerzin tegen het design ook niet zo goed. Sluit, in mijn ogen, aan bij wat Toyota de laatste jaren neerzet, plus wat technische design zaken (dakspoiler) dat een beetje toebehoort aan EV's.

De naam, die blijf ik apart / vreemd vinden. Alsof je begint met het oplezen van een kentekennummer.. "ik rij een B.Z vier X"..

Volt

Gebruiker
"Toyota gears up its first EV with safer, longer-lasting battery"

"We focused on balancing three factors: cruising range, battery degradation and charging speed," Masaya Yamamoto, a project manager at Toyota, said at a test-drive event for the bZ4X sport utility vehicle (SUV) prototype last week.

BEVs typically take hours to charge, and using quick-charging methods often cause the battery's cells to heat up, leading to degradation. That, in turn, reduces cruising range over time, hurting a vehicle's resale value.

Toyota said its batteries, developed with Panasonic Corp (6752.T), contain a special coolant that does not conduct electricity easily. Battery packs are also structured to keep the cells and coolant separated in case of a leak.

This and other innovations mean the new BEV series' batteries would retain more than 90% of their capacity after a decade, Toyota said.

https://www.reuters.com/technology/toyota-gears-up-its-first-ev-with-safer-longer-lasting-battery-2022-02-28/

Wouter82

Moderator

Mooi, maar niet waar de consument echt op zit te wachten lijkt mij. Die wil snelladen en een fatsoenlijke actieradius.

Volt

Gebruiker
Prima auto van topkwaliteit met uitstekende levensduur, lijkt wel een Toyota! :p Fatsoenlijke actieradius nieuw en na tien jaar, snelladen exact afgestemd op de mogelijkheden van de accu dus niet achteraf ingrijpen met lagere snelheden vanwege te veel slijtage zoals diverse andere fabrikanten, die niet genoeg kennis van accudegradatie hebben, doen en de verantwoordelijkheid voor de accu levensduur afschuiven naar de gebruiker. Ook een nog veiliger accu. Zal ook een zeer goede restwaarde hebben!

MCW

Actieve Gebruiker
Prima auto van topkwaliteit met uitstekende levensduur (...) Fatsoenlijke actieradius nieuw en na tien jaar

Bijzonder hoeveel mensen hier een glazen bol hebben :rolleyes: topkwaliteit en levensduur is ook nog niet zeker. Toyota moet dat nog bewijzen voor een EV.

Volt

Gebruiker
Volt zei:
"Toyota gears up its first EV with safer, longer-lasting battery"

"We focused on balancing three factors: cruising range, battery degradation and charging speed," Masaya Yamamoto, a project manager at Toyota, said at a test-drive event for the bZ4X sport utility vehicle (SUV) prototype last week.

BEVs typically take hours to charge, and using quick-charging methods often cause the battery's cells to heat up, leading to degradation. That, in turn, reduces cruising range over time, hurting a vehicle's resale value.

Toyota said its batteries, developed with Panasonic Corp (6752.T), contain a special coolant that does not conduct electricity easily. Battery packs are also structured to keep the cells and coolant separated in case of a leak.

This and other innovations mean the new BEV series' batteries would retain more than 90% of their capacity after a decade, Toyota said.

https://www.reuters.com/technology/toyota-gears-up-its-first-ev-with-safer-longer-lasting-battery-2022-02-28/

De lange levensduur wordt hier uitgelegd! Geen glazen bol wel vertrouwen dat ze dit waarmaken, ook al prima garantie op de Lexus UX 300e en Toyota Proace electric. De batterijen voor de bZ4X zijn ontwikkeld in samenwerking met Panasonic die ook veel ervaring hebben.

CD9LOP

Gebruiker
MCW 84 zei:
Prima auto van topkwaliteit met uitstekende levensduur (...) Fatsoenlijke actieradius nieuw en na tien jaar

Bijzonder hoeveel mensen hier een glazen bol hebben :rolleyes: topkwaliteit en levensduur is ook nog niet zeker. Toyota moet dat nog bewijzen voor een EV.

Toyota hoeft niets te bewijzen geven gewoon 10 jaar garantie op hun wagens, vertrouwen heet dat. De bz4x is als totaalpakket een goede EV, met marktconforme actieradius welke in praktijk wel benaderd zal worden. Van alle ice wagens heeft Toyota de geringste afwijking op de verbruiksopgave. Dat zal niet anders zijn bij deze Bz4x. Wel zo eerlijk aan te geven dat wltp 450 + km voor 4x4 is en 480+ voor de voorwielaangedreven uitvoering. Winter, 330km, ook een first voor een fabrikant dit te melden. Ze hadden evengoed zoals bij Ford en Vag kunnen aangeven 650km of 540wltp, wat in praktijk 330 a 400km blijkt te zijn. De range voor huidige EV's is gewoon voor alle modellen en merken rond 350 a 400km, meer zit er niet in met huidige stand van techniek.

MCW

Actieve Gebruiker
Toyota hoeft niets te bewijzen geven gewoon 10 jaar garantie op hun wagens, vertrouwen heet dat

Vertrouwen op techniek dat nieuw voor hun is.. langer garantie hoeft niet aut. te betekenen dat het goed spul is. Verder is het vooral Wij van WC-eend..

CD9LOP

Gebruiker
WLTP dus 516 km, zal in de praktijk zoals Toyota eerder ook zelf heeft aangegeven 330km in de winter zijn en 450 km in de zomer afhankelijk van rijomstandigheden en rijstijl uiteraard, marktconform.

Jean 1106250

Gebruiker
Volgens mij beweerde jij stellig dat deze Bxyz1234x dezelfde actieradius in zomer en winter zou hebben. Ook dat is al niet waar dus. Belooft weinig goeds voor de praktijk. Wat een afzichtelijk ding is deze Toyota Cryptogram toch…

CD9LOP

Gebruiker
EclecticBlue zei:
Volgens mij beweerde jij stellig dat deze Bxyz1234x dezelfde actieradius in zomer en winter zou hebben. Ook dat is al niet waar dus. Belooft weinig goeds voor de praktijk. Wat een afzichtelijk ding is deze Toyota Cryptogram toch…

Nee hoor, een EV verbruikt altijd meer in de winter. Toyota heeft een andere strategie inzake WLTP gekozen bij de presentatie van de BZ4X zoals Ford en VAG door niet te gaan overdrijven met niet haalbare WLTP. 640km Mustang is een utopie. Toyota heeft gekozen voor een meer realistische weergave en in de praktijk zal het zo'n 330 km (winter) tot 450km zijn (zomer), met plus en min afhankelijk van rijstijl en omstandigheden. Het uiterlijk is een smaak kwestie, echt Toyota en dus succesvol.

Overigens gaat Toyota 50.000 exemplaren van de BZ4X maken en jaar erop 60.000 exemplaren. De BZ1 is het volgende model, een stadauto met een Wltp opgave van zo'n 330km.

iDS

Gebruiker
EclecticBlue zei:
Volgens mij beweerde jij stellig dat deze Bxyz1234x dezelfde actieradius in zomer en winter zou hebben. Ook dat is al niet waar dus. Belooft weinig goeds voor de praktijk.
Klopt.
Hij trekt zijn kak al in zoals ze dat zo mooi zeggen in Vlaanderen o_O

Bovenaan