rke
Wegverkenner
Ik krijg wel eens de vraag hoe bij een auto een bepaalde optie uitgezet moet worden.
Tegenwoordig is de auto - zeker een volledig elektrisch exemplaar - een rijdend netwerk van meerdere computers waarbij de eigenaar weinig invloed heeft op wat de auto wel en niet moet doen. Veel van die opties hebben vooral voordelen maar er zijn ook wel eens nadelen te bespeuren. Als eigenaar kan je dan de wens hebben zo'n optie uit te schakelen.
Bijvoorbeeld: de auto herkent snelheidsborden. Dan staat er een bord langs de snelweg bij een afrit die aangeeft dat je 60 km/uur op de afrit mag rijden. De kunstmatige intelligentie van de botsdoos denkt vervolgens "oh, ik mag hier maar 60" en trapt bij 130 km/uur op het ho-ijzer terwijl de rest van het verkeer geen enkele reden ziet om op die plek af te remmen.
Als je regelmatig langs die afrit rijdt, kan er de wens ontstaan die "borden-herkenning" uit te zetten. Als eigenaar/gebruiker van de auto lijkt dat onmogelijk (honderden pagina's handleiding in pdf-vorm), dus sta je met je verzoek al snel in de werkplaats waar de monteurs beweren dat dit niet mogelijk is.
Maar klopt die bewering wel? Zijn er gespecialiseerde bedrijven die alle ins en outs kennen van jouw rijdende computer-netwerk? Dus mensen die de specialistische kennis hebben van het deel van de auto wat volgens de wet WEL gemanipuleerd zou mogen worden? De chip-tuners voor de rest van het netwerk?
En wat denken de overige automobiele bemoeials er van? De verzekeraars, de keurmeesters, oom agent, de gemeente?
Tegenwoordig is de auto - zeker een volledig elektrisch exemplaar - een rijdend netwerk van meerdere computers waarbij de eigenaar weinig invloed heeft op wat de auto wel en niet moet doen. Veel van die opties hebben vooral voordelen maar er zijn ook wel eens nadelen te bespeuren. Als eigenaar kan je dan de wens hebben zo'n optie uit te schakelen.
Bijvoorbeeld: de auto herkent snelheidsborden. Dan staat er een bord langs de snelweg bij een afrit die aangeeft dat je 60 km/uur op de afrit mag rijden. De kunstmatige intelligentie van de botsdoos denkt vervolgens "oh, ik mag hier maar 60" en trapt bij 130 km/uur op het ho-ijzer terwijl de rest van het verkeer geen enkele reden ziet om op die plek af te remmen.
Als je regelmatig langs die afrit rijdt, kan er de wens ontstaan die "borden-herkenning" uit te zetten. Als eigenaar/gebruiker van de auto lijkt dat onmogelijk (honderden pagina's handleiding in pdf-vorm), dus sta je met je verzoek al snel in de werkplaats waar de monteurs beweren dat dit niet mogelijk is.
Maar klopt die bewering wel? Zijn er gespecialiseerde bedrijven die alle ins en outs kennen van jouw rijdende computer-netwerk? Dus mensen die de specialistische kennis hebben van het deel van de auto wat volgens de wet WEL gemanipuleerd zou mogen worden? De chip-tuners voor de rest van het netwerk?
En wat denken de overige automobiele bemoeials er van? De verzekeraars, de keurmeesters, oom agent, de gemeente?