Toch een optie uit zetten.

rke

Wegverkenner
Ik krijg wel eens de vraag hoe bij een auto een bepaalde optie uitgezet moet worden.

Tegenwoordig is de auto - zeker een volledig elektrisch exemplaar - een rijdend netwerk van meerdere computers waarbij de eigenaar weinig invloed heeft op wat de auto wel en niet moet doen. Veel van die opties hebben vooral voordelen maar er zijn ook wel eens nadelen te bespeuren. Als eigenaar kan je dan de wens hebben zo'n optie uit te schakelen.
Bijvoorbeeld: de auto herkent snelheidsborden. Dan staat er een bord langs de snelweg bij een afrit die aangeeft dat je 60 km/uur op de afrit mag rijden. De kunstmatige intelligentie van de botsdoos denkt vervolgens "oh, ik mag hier maar 60" en trapt bij 130 km/uur op het ho-ijzer terwijl de rest van het verkeer geen enkele reden ziet om op die plek af te remmen.

Als je regelmatig langs die afrit rijdt, kan er de wens ontstaan die "borden-herkenning" uit te zetten. Als eigenaar/gebruiker van de auto lijkt dat onmogelijk (honderden pagina's handleiding in pdf-vorm), dus sta je met je verzoek al snel in de werkplaats waar de monteurs beweren dat dit niet mogelijk is.

Maar klopt die bewering wel? Zijn er gespecialiseerde bedrijven die alle ins en outs kennen van jouw rijdende computer-netwerk? Dus mensen die de specialistische kennis hebben van het deel van de auto wat volgens de wet WEL gemanipuleerd zou mogen worden? De chip-tuners voor de rest van het netwerk?
En wat denken de overige automobiele bemoeials er van? De verzekeraars, de keurmeesters, oom agent, de gemeente?
 
Ja die bestaan er zeker. En op een auto van voor Juli 2024 heb je een behoorlijke kans dat het goed werkt en blijft werken (mits je de juiste hebt besteld) zolang je maar updates van de fabrikant en Over-the-air blijft weigeren. Legaal is het niet overigens.

Bij auto's van Juli 2024 en later zit er gegarandeerd een aantal controles ingebouwd die dit voorkomen of kunnen detecteren. De autofabrikant blijft ook gedurende bijna de hele levensduur die detecties in de gaten houden. Daarnaast is er veel meer controle of de juiste software wel aanwezig is in de auto en zonodig wordt dit automatisch weer overschreven. Wel heeft de autofabrikant veel meer mogelijkheden gekregen om bijvoorbeeld zo'n eenvoudige manier van afschakelen binnen de wet goedgekeurd te krijgen en ook op bestaande auto's dit te mogen toepassen.
 
Laatst bewerkt:
De beste plek om dergelijke informatie te vergaren zijn naar mijn mening community forums. Merkdealers weten tegenwoordig helaas nog maar bar weinig van hun producten af.

Vwb de verkeerstekenherkenning waar je van spreekt. Deze kan over het algemeen bij de meeste moderne auto's (waar ik ervaring mee heb) gewoon via het instellingen menu van de auto worden uitgeschakeld. Daar hoeft geen OBD aan te pas te komen.
 
welke lobby clubjes hebben zo lang op de eu ingepraat dat al die onzin verplicht is? Bosch?
Niemand wil al die piepjes en bliepjes, helemaal niemand.
 
Je kunt, als je dagelijks hinder van dat bord hebt, ook van de 6 een 8 maken. Met dit bericht snap ik nu ook waarom ik soms borden zie waar dat is gebeurt.
 
Ook wel handig om te weten: mijn auto reageerde op de 40 in dit fietsknooppuntenbord. Moest wel flink rondsnuffelen om erachter te komen waarom ik steeds de onlogische maximumsnelheid van 40 in het display kreeg, voor een paar tiental meters. Andere nummers van fietsknooppunten worden wel genegeerd.
nqdH0Qj.jpeg
 
Is het zo dat bij alle auto's van na juli 2024 by default de ACC gekoppeld is aan de verkeersbordherkenning? Of is dit nog steeds een keuzemogelijkheid?

Ik meende dat enkel de snelheidswaarschuwingen verplicht waren geworden (en goddank nog -per rit- uitschakelbaar).
 
Is het zo dat bij alle auto's van na juli 2024 by default de ACC gekoppeld is aan de verkeersbordherkenning? Of is dit nog steeds een keuzemogelijkheid?

Ik meende dat enkel de snelheidswaarschuwingen verplicht waren geworden (en goddank nog -per rit- uitschakelbaar).
Op zowel onze i4 (2022) en onze ID.7 (eind 2024) is dit vanuit de instellingen los te koppelen van de ACC/drive assist. Deze instelling wordt ook onthouden en hoeft niet elke rit opnieuw ingesteld te worden, zoals dat bij de sinds kort verplichte snelheidswaarschuwing (pieperdepiep) op onze ID.7 wel moet.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inmiddels al meerdere keren met een modern Volkswagen-product op de A2 van Utrecht naar Amsterdam mogen rijden. Richting het einde van de trajectcontrole weten deze auto's een 50-bord uit het niets te herkennen en gaan ze, midden op de snelweg, vol in de ankers. Hartstikke frustrerend en bovenal onveilig, en dat door een ''feature'' die de rijveiligheid zou moeten bevorderen.

Sowieso lijkt de verkeersbordenherkenning het vaker fout dan goed te hebben. In veel nieuw-verkochte auto's denkt men dat 130 overdag nog is toegestaan, en 30 en 50 lijken willekeurig uitgekozen te worden. Het zou fijn zijn als de overheid van die grote, rood-omrandde borden langs de weg zou zetten waar de maximumsnelheid op wordt aangegeven, dan hoeft de auto zelf niet zo veel op te letten ;)
 
Sowieso lijkt de verkeersbordenherkenning het vaker fout dan goed te hebben. In veel nieuw-verkochte auto's denkt men dat 130 overdag nog is toegestaan......
Mijn ervaring is dat dit vaak een fout is van de wegbeheerder/beborderaar (is dat Nederlands? ;) )

Zo is er een situatie (geweest) op de A1 waar een stukje 90 mocht worden gereden, vanwege vermeend glad wegdek. Echter werd deze situatie na een aantal honderd meter opgeheven door een bord "Einde snelheidsbeperking".

Daarmee intepreteert mijn VW (en in mijn ogen terecht) dat ik daar dus 130 mag.
Immers, bij geen plaatselijke snelheidsbeperking geldt de maximumsnelheid op dat wegvlak (in Nederland dus 130).
Had de wegbeheerder gewild dat ik daar tussen 6.00 en 19.00 maar 100 mag rijden, dat had hij die snelheidsbeperking moeten herhalen.

OT: de automatische snelheids-aanpassing op de verkeersborden kan voorzover ik weet worden uitgezet.
Grappige is, dat "verkeersbordherkenning" juist een item is dat vaak bij VAG met VCDS aan wordt gezet, terwijl het niet als optie op de auto zat.;)
 
M'n eigen auto's zijn allen gelukkig nog gevrijwaard van al die troep, maar zo af en toe rijd ik ook wel eens in zo'n modern gedrocht van een ander (een elektrische Mercedes van net een jaar oud) die dus wel vol zit met allerlei systemen die mij mateloos irriteren en hiermee dus tevens m'n aandacht weer van het verkeer afhouden.
Een paar weken geleden kreeg ik (na een totaal nutteloze stuur- en remingreep op een buitenafweggetje met fietssuggestiestroken) de ingeving om dat vierkante kastje in de bumper (schijnt een soort radar te zijn?) met het aluminium folie van m'n lunchpakket af te gaan dekken, maar helaas was de eigenaar van die auto het daar totaal niet mee eens dus dat experiment ging niet door.
Volgens hem kon je het e.e.a. van die systemen wel tijdelijk uitschakelen via het menu maar dat uitschakelen zou je dan ook bij elke start weer opnieuw moeten doen...?

Maar heeft iemand het wel eens geprobeerd of dat werkt om al die troep buiten spel te zetten door simpelweg dat kastje af te schermen, blijft de auto dan ook nog gewoon rijdbaar zonder fratsen of zit je dan opeens opgescheept met een tuinornament vol storingsmeldingen? (met name voor dat laatste was de eigenaar van die Mercedes dus vrij bang)
 
Verdorie, ik vind het artikel dat ik vrij recent las niet terug, maar constructeurs doen er écht alles aan om de boel qua software dicht te timmeren.
Genre wat Engineer2 hierboven schreef. In de laatste blog van Sjon van Rijt Auto’s ging het over software updates als je een OPF delete of tune hebt laten doen. Garage ziet direct wat er aan de hand is bij een update.
 
Verdorie, ik vind het artikel dat ik vrij recent las niet terug, maar constructeurs doen er écht alles aan om de boel qua software dicht te timmeren.
Genre wat Engineer2 hierboven schreef. In de laatste blog van Sjon van Rijt Auto’s ging het over software updates als je een OPF delete of tune hebt laten doen. Garage ziet direct wat er aan de hand is bij een update.
Na al het commentaar op Dieselgate (zowel op de fabrikanten als op de machteloosheid van de wetgever), iedere keer dat er een hack is op een auto, en het gedoe bij bijvoorbeeld Tesla (Autopilot schakelt zichzelf uit kort voor een crash) en Xiaomi (de functie van de rij-assistent werd steeds verder uitgebreid zodat de bestuurder denkt een echte auto-pilot te hebben - totdat er een dodelijke crash mee was)...
Het publiek heeft er zelf op aangedrongen dat er maatregelen kwamen. En dat die maatregelen dan ook consequenties hebben moet je niet raar van opkijken.
 
Is het zo dat bij alle auto's van na juli 2024 by default de ACC gekoppeld is aan de verkeersbordherkenning? Of is dit nog steeds een keuzemogelijkheid?

Ik meende dat enkel de snelheidswaarschuwingen verplicht waren geworden (en goddank nog -per rit- uitschakelbaar).
Klopt. Het ingrijpen op basis van de snelheidsherkenning is een functie die fabrikanten zelf hebben bedacht.
En het valt mij iedere keer weer op dat er heel veel klachten hierover zijn vooral uit VW concern. Bij anderen zijn die klachten er soms ook wel maar wordt dat vaak al snel (soms binnen paar weken) verholpen met een SW update.
 
M'n eigen auto's zijn allen gelukkig nog gevrijwaard van al die troep, maar zo af en toe rijd ik ook wel eens in zo'n modern gedrocht van een ander (een elektrische Mercedes van net een jaar oud) die dus wel vol zit met allerlei systemen die mij mateloos irriteren en hiermee dus tevens m'n aandacht weer van het verkeer afhouden.
Een paar weken geleden kreeg ik (na een totaal nutteloze stuur- en remingreep op een buitenafweggetje met fietssuggestiestroken) de ingeving om dat vierkante kastje in de bumper (schijnt een soort radar te zijn?) met het aluminium folie van m'n lunchpakket af te gaan dekken, maar helaas was de eigenaar van die auto het daar totaal niet mee eens dus dat experiment ging niet door.
Volgens hem kon je het e.e.a. van die systemen wel tijdelijk uitschakelen via het menu maar dat uitschakelen zou je dan ook bij elke start weer opnieuw moeten doen...?

Maar heeft iemand het wel eens geprobeerd of dat werkt om al die troep buiten spel te zetten door simpelweg dat kastje af te schermen, blijft de auto dan ook nog gewoon rijdbaar zonder fratsen of zit je dan opeens opgescheept met een tuinornament vol storingsmeldingen? (met name voor dat laatste was de eigenaar van die Mercedes dus vrij bang)
Nee dat valt op zich wel mee. Een radar (althans diegene die in auto's mag worden toegepast) kan ook niet door sterke regen of sneeuw heen kijken en dan blokkeert deze soms. Je ziet die melding dus weleens langskomen. Als het meerdere ritten optreedt (of als de verwarming in de radar lang heeft gewerkt) dan zou er wel een fout kunnen optreden. Vervelender lijkt mij dat je ook je noodremassistent daarmee uitschakeld. En dat is nu eenmaal een systeem wat in mijn ervaring echt heel veel waarde toevoegt - zelfs bij een oplettende bestuurder wil dit systeem nog weleens net wat sneller zijn. Daarbij heeft vrijwel elke autofabrikant dat inmiddels behoorlijk in de vingers zodat valse meldingen echt een zeldzaamheid geworden zijn.

Helaas zijn er nog steeds autofabrikanten die die fietssuggestiestroken maar niet onder de knie krijgen. Anderen maken die fout ook wel maar hebben dat met een paar weken met een SW update wel opgelost. Ik krijg hooguit nog weleens een waarschuwing maar al heel lang geen onnodige ingrepen daarop gehad.
 
@Engineer2 interessant, weer wat bijgeleerd.
Vraag gezien jij in de sector werkzaam bent: kan je als particuliere klant / eigenaar software updates op 1 of andere manier weigeren buiten de garantie periode? Hoe gaat dat dan bij “over the air” in zijn werk?
Op mijn vorige auto, een Mazda CX-3 heb ik de software / mapping van de CX-5 laten zetten, krek dezelfde motor tot het laatste boutje, maar de 3 had louter software matig 45 PK minder wegens lager in het gamma.
Aan de specialist doorgegeven en gezegd om daarvan af te blijven of hij is een klant armer. Was geen probleem. Hij gaf zelf toe dat de auto een stuk beter reed :ROFLMAO:
 
Grappig.

De aanleiding kwam van een bedrijf waar een setje nieuwe elektrische VW-busjes aangeschaft zijn zodat ook de stadscentra bereikt kunnen worden. Het gaat inderdaad over een snelheidsaanduiding voor een afrit van de snelweg waar de busjes vol in de ankers gaan omdat er een bord voor 60 km/uur staat.

Ik begrijp uit het verhaal van Engineer2 dat veel van deze opties verplicht aanwezig moeten zijn.

Ik vind dat een misser, want elektrische hulpjes zorgen ook voor een slaapverwekkende manier van autorijden. Een veel gehoorde klacht uit de hoek van hulpverleners en schade-mensen is dat mensen soms als een zombie rondrijden.
Echt, ouderwets, een auto besturen is niet meer nodig maar daarmee verdwijnt ook de aandacht voor het verkeer. Als je niet meer hoeft op te letten hoe snel je rijdt, niet meer moet opletten dat je op de weg blijft, niet meer moet uitkijken wat de auto voor je (en alle andere auto's in jouw gezichtsveld) doet, je niet meer moet opletten of de techniek wel optimaal kan werken....
Dan ben je als automobilist meer een soort bewaker en dat is een activiteit waar mensen moeite mee hebben.


Welke manier van autorijden is leuker dan met volle aandacht een klassieke Corvette over een bochtig bergweggetje te sturen?
 
De aanleiding kwam van een bedrijf waar een setje nieuwe elektrische VW-busjes aangeschaft zijn zodat ook de stadscentra bereikt kunnen worden. Het gaat inderdaad over een snelheidsaanduiding voor een afrit van de snelweg waar de busjes vol in de ankers gaan omdat er een bord voor 60 km/uur staat.
Maar dat gebeurt neem ik aan alleen als de adaptive cruise control ingeschakeld staat, en wel in de setting waarbij de snelheid automatisch via verkeersbordenherkenning wordt ingesteld?

Als de vraag is of dát uitkan dan moet het antwoord volgens mij gewoon 'ja' zijn. Want a) de ACC kan uit, en b) ACC hoeft niet via verkeersbordenherkenning geregeld te worden.
 
@Engineer2 interessant, weer wat bijgeleerd.
Vraag gezien jij in de sector werkzaam bent: kan je als particuliere klant / eigenaar software updates op 1 of andere manier weigeren buiten de garantie periode? Hoe gaat dat dan bij “over the air” in zijn werk?
Op mijn vorige auto, een Mazda CX-3 heb ik de software / mapping van de CX-5 laten zetten, krek dezelfde motor tot het laatste boutje, maar de 3 had louter software matig 45 PK minder wegens lager in het gamma.
Aan de specialist doorgegeven en gezegd om daarvan af te blijven of hij is een klant armer. Was geen probleem. Hij gaf zelf toe dat de auto een stuk beter reed :ROFLMAO:
Dat kan je weigeren, en bij een OTA is het zelfs verplicht dat je de optie hebt te weigeren.
Let wel dat het kan zijn dat vooral connectiviteit functies uitgeschakeld worden als je een te oude software versie hebt; net als met smartphones

Software van een andere versie erop is wel mogelijk nog maar ook formeel past de auto dan niet meer bij de typegoedkeuring. Ik kan me wel voorstellen dat je zo'n update bij de fabrikant zal kunnen bestellen en dan is het gewoon legaal. Polestar en Mercedes hebben of hadden dat al.
 
Grappig.

De aanleiding kwam van een bedrijf waar een setje nieuwe elektrische VW-busjes aangeschaft zijn zodat ook de stadscentra bereikt kunnen worden. Het gaat inderdaad over een snelheidsaanduiding voor een afrit van de snelweg waar de busjes vol in de ankers gaan omdat er een bord voor 60 km/uur staat.

Ik begrijp uit het verhaal van Engineer2 dat veel van deze opties verplicht aanwezig moeten zijn.

Ik vind dat een misser, want elektrische hulpjes zorgen ook voor een slaapverwekkende manier van autorijden. Een veel gehoorde klacht uit de hoek van hulpverleners en schade-mensen is dat mensen soms als een zombie rondrijden.
Echt, ouderwets, een auto besturen is niet meer nodig maar daarmee verdwijnt ook de aandacht voor het verkeer. Als je niet meer hoeft op te letten hoe snel je rijdt, niet meer moet opletten dat je op de weg blijft, niet meer moet uitkijken wat de auto voor je (en alle andere auto's in jouw gezichtsveld) doet, je niet meer moet opletten of de techniek wel optimaal kan werken....
Dan ben je als automobilist meer een soort bewaker en dat is een activiteit waar mensen moeite mee hebben.


Welke manier van autorijden is leuker dan met volle aandacht een klassieke Corvette over een bochtig bergweggetje te sturen?
Je moet natuurlijk eerder denken aan het moderne verkeer. File rijden in de Randstad, Stuttgart, Shanghai, Los Angeles, etc. Of de 50km/h tegenwoordig op de rondweg van Parijs. Gewone auto's zijn vanwege de klantenwensen steeds minder om het rijden maar meer de realiteit om het vervelende dagelijkse werk zo comfortable mogelijk te maken. En daarbij zijn er steeds meer mensen die alleen zo nog gewend zijn te rijden.

Geeft op zich niet; het verschil met sportwagens wordt zo steeds groter en die krijgen daarmee een duidelijkere marktpositie. Geen halfbakken compromis auto's.

Maar goed; er zijn nu eenmaal fabrikanten die dit niet echt onder de knie krijgen en dan kan ik me voorstellen dat je het wilt uitschakelen. En dat kan ook gewoon alleen moet je dat bij elke start doen. Ook dat kan bij sommige fabrikanten heel eenvoudig (vaak zelfs via de stembesturing) en bij andere is dat weer ingewikkeld.
 
Maar goed; er zijn nu eenmaal fabrikanten die dit niet echt onder de knie krijgen en dan kan ik me voorstellen dat je het wilt uitschakelen. En dat kan ook gewoon alleen moet je dat bij elke start doen. Ook dat kan bij sommige fabrikanten heel eenvoudig (vaak zelfs via de stembesturing) en bij andere is dat weer ingewikkeld.
Aan jouw nick te zien moet jij bekend zijn met de uitdrukking: "niet iedere verandering is een verbetering".

Het is tijd voor standaardisatie en in de competitieve autohandel is standaardisatie vloeken in de kerk.

Ik vind (en daar ben ik uniek in, dat weet ik) dat je als mogelijke koper een lijstje moet maken waar een nieuwe auto aan moet voldoen en wat er eventueel wel (of juist niet) op mag zitten. Tegenwoordig is dat echter geen lijstje meer maar eerder een boekwerk.

Ik merk aan mezelf dat ik in een oude Dacia waarin ik bijna alles zelf moet doen met meer plezier en aandacht rondrij dan in een splinternieuwe leasebak van de werkgever. (Inclusief het schelden op de drammer die hem er voor gooit)
Dat uit zich o.a. in het gemak waarmee ik snelheidsovertredingen maakt (saai rijden zorgt voor ook scheuren, het lijkt zo makkelijk), hoe vaak anderen agressief reageren (bijvoorbeeld toeteren) op mijn gedrag en hoe extreem anderen mijn rijkunsten overschatten.

Met de Duster gebeurt dat vooral wanneer ik probeer met een grote aanhanger (een sleurhut) aan het verkeer deel te nemen - dan vindt men mij te langzaam? - en ik zie het invoegen zodat ik de reflexen van Bruce Lee moet hebben als ernstig overschatten.
Als je gewend bent dat jouw botsdoos zelf remt, reken je er niet op dat die bestuurder van die andere auto zelf moet reageren om op het ho-ijzertje te stampen. Maar hij prakt die duizend kilo wel in jouw kofferbak omdat hij een paar tienden nodig heeft.
 
Terug
Bovenaan