Tips? Auto-ongeluk met economische total loss

cagriaslan f1484329

Net ingestapt
Hallo allemaal,

Ik zit momenteel in een lastige situatie met mijn verzekeringsmaatschappij na een auto-ongeluk afgelopen weekend, en ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Mijn moeder en ik werden van achteren aangereden terwijl we stilstonden bij een zebrapad, nadat we voetgangers voorrang hadden gegeven. De tegenpartij reed veelste hard en zat niet op te letten.

Na het incident heb ik mijn verzekeringsmaatschappij ingeschakeld en zij hebben een expert gestuurd om de schade te beoordelen. Helaas heeft de expert de auto als economisch total loss verklaard vanwege de geschatte reparatiekosten die hoger zijn dan de dagwaarde van de auto.

Nu komt het lastige gedeelte: de aangeboden schadevergoeding van de verzekeringsmaatschappij bedraagt slechts 900 euro, terwijl de geschatte reparatiekosten meer dan 2000 euro bedragen. Dit plaatst ons voor een financiële uitdaging, aangezien we niet genoeg geld hebben om de auto weg te doen en een nieuwe te kopen.

We begrijpen dat de verzekeringsmaatschappij zich houdt aan de regels met betrekking tot de economische total loss, maar we voelen ons onrechtvaardig behandeld omdat we niet de veroorzakers zijn van het ongeluk. We willen graag de auto behouden en laten repareren, maar met het aangeboden bedrag is dat niet haalbaar.

Hebben jullie misschien advies over hoe we hiermee om kunnen gaan? Zijn er juridische stappen die we kunnen nemen om een eerlijke vergoeding te krijgen voor de schade aan onze auto? Alle suggesties zijn welkom. Het gaat om een Seat Ibiza uit 2008 met 350.000 kilometer op de teller, maar die nog steeds uitstekend rijdt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Als je Gaspedaal of Marktplaats raadpleegt kan je deze auto's uit dat bouwjaar en met die kilometerstand voor rond de € 1.000 terugvinden. Als ze via een garage worden aangeboden zit daar enige mate van garantie op alsmede hun winstmarge. Dus die € 900 zou wel eens reeel kunnen zijn.

Tja, daar sta je dan, buiten je schuld. Zo werkt het helaas met schades, daar wordt je niet beter of vrolijk van. Je kunt waarschijnlijk je verzekering wel vragen of iemand anders nog een keer de zaak wil beoordelen. Soms worden de bedragen ietsje vriendelijker maar veel beter zal het niet worden.

Wat bij economisch totall loss wordt gedaan is dat je een schadevergoeding krijgt "met behoud van wrak", als je de auto niet kwijt wil. Het lijkt er op dat dit 900 euro is?

Het gaat om een auto die gewoon qua waarde in gelden eigenlijk niet veel meer is.
Een 15 jaar oude auto die zeer veel kilometers heeft gereden.

De schadetaxatie is echter altijd gebonden aan originele onderdelen en volledige reparatietarieven te tellen. Dat betekend dat de geschatte reparatiekosten altijd hoger zijn dan de werkelijke reparatiekosten, als je dit zelf of door een onafhankelijke schadehersteller laat doen.

Immitatiedelen, onderdelen van sloperijen en "net goed genoeg" repareren is een stuk goedkoper dan alles volgens de originele specificaties en met originele onderdelen.

Krijg je de auto voor die 900 euro gerepareerd zoals die was? Als je het laat uitbesteden waarschijnlijk niet, maar je kunt met een imitatiebumper, gebruikte achterklep en , wat duw en trekwerk aan de koets vast wel weer wat toonbaars ervan maken. Als je het zelf zou doen kan dat makkelijk voor 900 euro. (al hangt dat af van wat het koets richtwerk kost)

Het maakt helaas voor schadevergoedingen niet uit wie de schuldige is. Het enige wat daarmee bepaald wordt is wie de schade (of schadevergoeding) mag betalen.

Mocht je nekklachten hebben overgehouden aan die aanrijding en is dat bekend gemaakt bij de verzekering (en enigszins aantoonbaar met bijvoorbeeld bezoeken aan huisarts/ziekenhuis/fysio), kun je nog aanspraak maken op een schadevergoeding onder het mom van smartengeld. Maar maak daar geen misbruik van.

Heel vervelend.

Als de auto nog rijdt kan je wat makkelijker shoppen bij herstellers, vraag offertes, zoek zelf tweede hands onderdelen op onderdelenlijn.nl. Als de auto niet meer rijdt kan je wat goede filmpjes en foto's maken en rondsturen.

Stel bijvoorbeeld "beste heer/mevrouw, kunt u deze schade repareren met spuitwerk, voor €500? En voor hoeveel zonder spuitwerk"
(dat spuitwerk kan je later weer iets voor verzinnen, eventueel doe je dat zelf.)
Zet er ook bij dat je geen leenauto nodig hebt en de auto bijvoorbeeld twee weken kan missen.)

Juridisch kun je niets meer doen.
Zoals hierboven ook al aangegeven kun je alleen proberen bij diverse bedrijven te vragen voor welk bedrag ze het met gebruikmaking van gebruikte delen de auto weer fatsoenlijk rijdbaar kunnen maken.
Hij hoeft optisch toch ook niet meer 100 % te zijn, voor de dagwaarde maakt dat niets uit, die is toch al zeer gering.

Terug
Bovenaan