Te mooi om waar te zijn houderschapsbelasting

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
Ik heb lang vast gehouden om voor mezelf en voor anderen te zoeken op gewicht. Reden was dat de overheid dit niet zomaar 4x vereenvoudigd oid. Daarnaast gooide ik die paar gulden/ euro verschil liever in de tank dan dat ik het aan belasting betaal. Daarnaast vind ik gewoon heel interessant om te kijken welke auto het lichtste is in zijn segment. Voor mezelf keek ik zltijd tot 850kg , en toen ik overstapte op automaat tot 950 kg.

Mijn vraag s welke tijdelijk houderschapsbelastingregeling en of daar op volgende "onverwachtse" afschaffing heeft voor jouw de meeste indruk, impact of ergenis , verbazing oid geleid.

Voor mij heeft de afschaffing voor korting op hybride het meeste impact. Maar dat is voor mij geen reden geweest een auto wel of niet te kopen. Ik zie auto ook als hobby en koop de auto die mij op dat moment gelukkig maakt. HSB die daar bij hoort is voor mij bijzaak. Maar ik besef me ook dat dat niet zo is voor iedereen en dat het veel geld is.

Ik verbaas me meer over de mensen die 40/50/60 hebben betaald voor een auto om vervolgens te gaan klagen dat je maandelijks veel moet betalen. Dat had je vooraf ook kunnen uitzoeken natuurlijk.

Ik werk in de zorg en daar had je veel collega's die particulier grijs kenteken reden. Het is allemaal al geen vetpot in de zorg en deze werden dubbel gestraft en de regeling viel zonder overgang weg en de auto's waren in 1 klap geen moer meer waard ivm teveel aanbod. Regels afschaffen snap ik nog maar geen fatsoenlijke overgang vind ik heel asociaal. Bijvoorbeeld zolang je hem nog hebt geldt het nog, zodat je alleen op afschrijving wordt gestraft en ook geen overvloed krijgt van oncourant auto's op de ocasionmarkt , maar dit meer spreidt

Nou toch ben ik benieuwd. Mijn vrouw zit ook in de zorg. Maar wel deels in ZZP schap. Ik denk dat ik daar ook wel wat mee kan. 35% youngtimer regeling bijvoorbeeld. 15 jaar oud valt nu reuze mee. Daar zit best wel interessant spul tussen.

Bij EV's en PHEV's wordt het HSB betalen nu rustig aan opgebouwd. In 2013 of 2014 kwam er weer HSB op de eerder vrijgestelde zuinige diesels. Dat had wel impact: voor een B-segmenter kwam er zomaar €80 per maand bij.
Er zijn veel wieltjes om aan te draaien qua opbrengsten en stimulans en de HSB is daar één van.

Dat mensen die geld genoeg hebben om 50.000 euro voor een EV te kopen geen HSB hoeven te betalen en het tekort voor de staatskas wordt opgevuld door de mensen die amper een oud autotje kunnen rijden jist extra HSB te laten betalen.

Ja maar, is that not up to them. Ik bedoel...dat moeten ze toch lekker zelf weten verder?

Dat mensen die geld genoeg hebben om 50.000 euro voor een EV te kopen geen HSB hoeven te betalen en het tekort voor de staatskas wordt opgevuld door de mensen die amper een oud autotje kunnen rijden jist extra HSB te laten betalen.
Gelukkig zijn er mensen die een nieuwe EV kopen, anders komen er nooit tweedehands EVs beschikbaar voor de mensen die dat niet kunnen.

Gelukkig zijn er mensen die een nieuwe EV kopen, anders komen er nooit tweedehands EVs beschikbaar voor de mensen die dat niet kunnen.
En de kopers van een EV brengen meer BTW in het laadje dan mensen die een oud gebakje kopen. En de kans dat ze meer inkomstenbelasting betalen is ook aanwezig.

Terug
Bovenaan