Tank 300 / 400 (nieuw) / 500 (nieuw) / 700 / 800 (CN)

Rutger DC

Asfaltkampioen
Vorig jaar presenteerde Great Wall Motor (GWM) de Tank 300. Oorspronkelijk verscheen de auto onder Wey-vlag, het luxemerk van GWM, maar de Tank gaat verder als het vijfde submerk van GWM naast Haval (mainstream SUV's), Great Wall (pick-ups), Wey (premium SUV's) en Ora (elektrische auto's).

De Tank 300 ziet er niet alleen stoer uit, want met zijn ladderchassis en vierwielaandrijving moet de auto daadwerkelijk wat kunnen klaarspelen in het terrein. De auto is 4.76 meter lang en heeft daarmee ongeveer het formaat van de vijfdeurs Jeep Wrangler of Ford Bronco. In de eerste twee maanden van 2021 werden er al ruim 9.000 exemplaren in China geregistreerd.

202102124_8492228_11.jpg


202103102905_8534156_11.jpg


2021010781_8425419_11.jpg


20201211386_8352855_11.jpg


202103181591_8553785_11.jpg


20201212327_8363757_11.jpg


20201212324_8363754_11.jpg


20201212334_8363764_11.jpg


20201212328_8363758_11.jpg


20201212329_8363759_11.jpg


202103181650_8553844_11.jpg


202103061376_8534054_11.jpg


202103061374_8534052_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/6866/

Nieuwe modellen zijn inmiddels aangekondigd: de Tank 700 en 800.

20210417201227609698557393354.jpg


20210417201618517643926467692.jpg


20210417201630454612695676734.jpg


20210417201646764605894698820.jpg


20210417201825108052934542023.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2058273_1.html
 
Op Auto Shanghai heeft Tank de 700 en 800 SUV's gepresenteerd.

Tank 700

20210419160919029458294838089.jpg


703fe7d9178a4d828cb53731b14049c5.jpeg


9d16afb511f44225b711de98f054aba1.jpeg


20210419161358874620569944428.jpg


Bronnen: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2058352_1.html & https://www.sohu.com/a/461608098_430526

De Tank 800 lijkt het gemunt te hebben op de Hongqi E-HS9.

20210419162549352747861564717.jpg


20210419162646446764246660695.jpg


20210419162816067457429444012.jpg


Bron: https://info.xcar.com.cn/202104/news_2058353_1.html
 
Dit is wel erg kitsch-om-de-kitsch, dan liever die Hongqi. Dat ruitenwissertje op half zeven vijf is ook een beetje jammer.
 
Oei, ik was best onder de indruk van de ontwikkeling van Great Wall. In de loop der tijd hebben ze toch een herkenbare eigen stijl ontwikkeld. Misschien niet de spannendste modellen, maar wel netjes vormgegeven en af en toe doen ze iets bijzonders. Deze nieuwe Tank-modellen zijn echter niet bepaald mijn smaak. De 700 snap ik dan nog wel, als een soort stoere adventurer, maar de 800 ziet eruit als een rijdend bordeel.
 
LEea8Qs.jpg


TTUxuN6.jpg


LY0V79K.jpg


XUI4HtQ.jpg


wysDAzE.jpg


WbASVHc.jpg


wkVqlT2.jpg


Described as a near-production prototype, the 800 is set to become the Tank’s flagship luxury model. The Tank 800 will be powered by a 3.0-liter V6 that the company has designed itself, reports China’s Auto 163. The engine will get help from a plug-in hybrid system, making it more efficient and smoother. Power is sent to all four wheels through a 9-speed automatic gearbox.

Tank also promises level 3 autonomous functionality and an auto valet functions to keep the 800 thoroughly technologically advanced as well as luxurious. It won’t all be self-driving, though. With adaptive suspension tech, it also promises to be a handy off-roader.

The production version of the Tank 800 is expected to hit China’s roads in 2022. Bron en meer foto's: https://www.carscoops.com/2021/04/great-walls-tank-brand-bricks-the-rolls-royce-cullinan-into-the-800-concept/
 
Ha, pure kitsch.
Anderzijds, de vernieuwingsdrift vanuit China is wel echt indrukwekkend. Ik zeg al jaren dat ik het niet meer bij kan houden, maar inmiddels heb ik echt totaal geen idee meer welke merken, submerken er zijn. Laat staan welke modellen.
De Tank-serie is dan wel weer relatief makkelijk te onthouden, dat dan weer wel. :)
 
Ik zeg al jaren dat ik het niet meer bij kan houden, maar inmiddels heb ik echt totaal geen idee meer welke merken, submerken er zijn. Laat staan welke modellen.

En dan roepen mensen steeds "de Chinezen komen!". Ja als ze het bij paar merken houden kan het wel een succesje hebben (zie MG) maar tig nieuwe merken op de markt lukt gewoon niet.
 
Die 800 met dat paarse fluweel (of zoiets). Wat een wanstaltig ontwerp en een smakeloos interieur qua kleurcombinatie... Het Mercedes-Maybach van China?
 
MCW zei:
En dan roepen mensen steeds "de Chinezen komen!". Ja als ze het bij paar merken houden kan het wel een succesje hebben (zie MG) maar tig nieuwe merken op de markt lukt gewoon niet.

Het is inderdaad een wirwar aan merken en submerken.

Echter, in het geval van SAIC worden in Europa modellen van Roewe als MG verkocht, sommige modellen van Baojun of Maxus heten in sommige landen ook MG.

In Australië is er een website voor alle modellen van Great Wall Motor met de merken GWM en Haval: https://gwmhaval.com.au/homepage
GWM verkoopt de pick-up Ute (in China Great Wall Cannon/Pao); Haval heeft de Jolion (volgt de H2 op), nieuwe H6 en H9, maar de Tank 300 komt waarschijnlijk als Haval Tank op de Australische markt.

De Chinese situatie is onoverzichtelijk, althans voor ons, waar geen van de Chinese merken tot de gevestigde orde gerekend kan worden in tegenstelling tot in China. Maar voor exportmarkten zullen de fabrikanten vast kiezen voor één merk, die dan de meest kansrijke modellen van de fabrikant krijgt. Dus in het geval van MG zijn dat soms modellen van MG zelf en soms omgestickerde producten van Roewe. In Europa zal GWM vermoedelijk kiezen voor hetzij Haval hetzij Wey als merknaam, met een modellengamma bestaande uit de meest kansrijke producten van GWM.
 
Tank 500

Het vierde model en tweede productiemodel van Tank is de Tank 500. De auto was kortstondig bekend onder de naam Tank 600, maar die naam is kort voor de introductie gewijzigd. Het is GWM's antwoord op de eveneens nieuwe Beijing BJ60 (al is de Tank hoger gepositioneerd) en BJ80, duurdere uitvoeringen van de Maxus D90/Territory en Roewe RX8, Ford Everest, Nissan Terra en Isuzu mu-X. Er is keuze uit twee aandrijflijnen: een 3.0 V6 Turbo met 360 pk (vanaf 335.000 RMB ) en een PHEV die later verschijnt. De Tank 500 is 4878 mm lang (reservewiel niet meegerekend), 1934 mm breed en 1905 mm hoog. De wielbasis is 2850 mm en de massa leeg een kolossale 2,5 ton, zoals je kunt verwachten van een SUV met ladderchassis.

2022041901201420141806204623_9616645_11.jpg


2022041901201420142217520920_9616646_11.jpg


202204190120182018204611120_9616640_11.jpg


202204190120142014218121789_9616643_11.jpg


202204190120142014899063721_9616642_11.jpg


2022041823244424441718133298_9616018_11.jpg


20220310435_9490296_11.jpg


20220310428_9490291_11.jpg


2022041900105110511413730955_9616576_11.jpg


202204190010531053562816169_9616573_11.jpg


20220629941_9792019_11.jpg


202204190121162116366241513_9616743_11.jpg


20210916222955295528391_9021295_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/7583/

PHEV

202208293668176949053464539_9963395_11.jpg


Fotogalerij: https://photo.yiche.com/serial/9756/

Tank 400

Dan is er nog een vijfde model, de 400. Net als de Tank 700 en 800 is de 400 nog niet in productie. Optisch is het een gekrompen 700.

c4d0fed9bd65452dae067687195ff76a.png


03f570d6a8fb47bcb289e4d1df3ad8f5.png


672c727f40d1497ca2c46969f091165e.png


06cf08da0c084b518e30d58a880e9baf.png


Bron: https://news.yiche.com/hao/wenzhang/52509982/
 
Great Wall’s Tank 330 Uncovered After 1,000 Orders Placed In Six Seconds

Images and details of Great Wall’s new Tank 330 have surfaced thanks to the Chinese Ministry of Industry and Information Technology (MIIT).

xiImhz5.png


GwdU7rq.png


tA5TIoe.png

As you may have guessed from its name, the Tank 330 is based on the existing Tank 300 that’s not just sold in China but also in various other countries, including Australia. The vehicle was originally announced in March last year through a crowdfunding project, presumably as a way for Great Wall to see if there was enough demand to bring the vehicle to production. Within six seconds of the campaign opening, 1,000 orders had been placed.

The Tank 330 shares a lot in common with the Tank 300 Frontier Limited Edition, Car News China notes. As such, it is equipped with a new front bumper complete with a black bull bar and is equipped with black fender flares. Unlike the model it is based on, the Tank 300 does not have a snorkel but does rock a unique hood with cooling vents.

Elsewhere, we can see that the latest off-roader from Great Wall has a roof rack, beadlock wheels finished in black and wrapped in mud-terrain tires, and rock sliders. Distinguishing its rear from other Tank 300 models is the roof-mounted spoiler and the new badges.

Slotted beneath the skin of the Tank 330 will be the firm’s 3.0-liter turbocharged V6 with a solid 355 hp (265 kW) and 369 lb-ft (500 Nm) of torque. This engine is coupled to an automatic transmission driving all four wheels and MIIT documents reveal the new model has an approach angle of 36 degrees, a departure angle of 37 degrees, and a wading depth of 900 mm (35.4 inches). It tips the scales at 2,480 kg (5,467 lbs) and is 4,772 mm (187.8 inches) long, 1,970 mm (77.5 inches) wide, and stands 1,960 mm (77.1 inches) tall with a 2,750 mm (108.2-inch) wheelbase.

 
Terug
Bovenaan