Subsidie op elektrische auto blijft in 2024 bijna 3000 euro

Volt

Asfaltkampioen
"De subsidie voor nieuwe elektrische auto's blijft volgend jaar toch 2950 euro. Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur) schrijft in een Kamerbrief dat ze een voorgenomen vermindering van de subsidie terugdraait. De CDA'er is geschrokken van de achterblijvende vraag van consumenten naar schone auto's."

Idioterie. Subsidies voor dure auto's voor mensen met een goed inkomen. Als EV's echt goed genoeg zijn gaan mensen wel overstag. Blijkbaar voor veel mensen niet interessant genoeg vanwege zwaar gewicht, mindere actieradius ivm ICE, in veel gevallen minder trekgewicht, snel verouderde techniek (een tweedehands Zoë of Leaf is al niet echt interessant) en onzekerheid over de toekomst mbt wegenbelasting en wanneer nieuwe ICE's nou echt uitgebannen gaan worden.

Vaker de fiets pakken, een normale hybride kopen en beter letten op hoe je consumeert, en op vakantie gaat, zet meer zoden aan de dijk.

Idioterie. Subsidies voor dure auto's voor mensen met een goed inkomen. Als EV's echt goed genoeg zijn gaan mensen wel overstag. Blijkbaar voor veel mensen niet interessant genoeg vanwege zwaar gewicht, mindere actieradius ivm ICE, in veel gevallen minder trekgewicht, snel verouderde techniek (een tweedehands Zoë of Leaf is al niet echt interessant) en onzekerheid over de toekomst mbt wegenbelasting en wanneer nieuwe ICE's nou echt uitgebannen gaan worden.

Vaker de fiets pakken, een normale hybride kopen en beter letten op hoe je consumeert, en op vakantie gaat, zet meer zoden aan de dijk.
Beetje een zure reactie, dure auto's komen helemaal niet in aanmerking: 'Voorwaarde is wel dat de auto niet meer dan 45.000 euro kost. Voor tweedehands elektrische auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar.'

Ik vermoed dat de prijzen eerst worden verhoogd, zodat ze met de subsidie weer onder een "lekker" klinkend bedrag blijven.... € 29.900,- na subsidieaftrek, of zoiets.

Inmiddels al heel wat jaren EV's te koop. Dat de prijs maar niet daalt is bedenkelijk voor de toekomst. In combinatie met een steeds duidelijker beeld dat over nu en 10 jaar bij lange na geen goede infrastructuur zal zijn om alles re kunnen laden. Toch beter om je benzineauto goed te vertroetelen.

Inmiddels al heel wat jaren EV's te koop. Dat de prijs maar niet daalt is bedenkelijk voor de toekomst. In combinatie met een steeds duidelijker beeld dat over nu en 10 jaar bij lange na geen goede infrastructuur zal zijn om alles re kunnen laden. Toch beter om je benzineauto goed te vertroetelen.
Prijzen dalen juist wel, en zullen alleen maar verder dalen als er ladingen Model 3/ID3 etc uit de lease de markt op komen.

Prijsdalingen zullen echt nog wel komen, de afgelopen jaren waren natuurlijk niet de beste referentie want ook ICE auto’s zijn significant in prijs gestegen. Vergeet daarnaast niet dat de gemiddelde verkoopprijs nieuw ca €42.000 bedraagt. Dus die grens van 45k is zo slecht nog niet.

Beetje een zure reactie, dure auto's komen helemaal niet in aanmerking: 'Voorwaarde is wel dat de auto niet meer dan 45.000 euro kost. Voor tweedehands elektrische auto's is 2000 euro subsidie beschikbaar.'

Niks zuurs aan. 45.000 euro is voor veel mensen ook duur. Ik heb het niet zomaar liggen en zo zit dat met de meeste mensen. Degene die dat wel kunnen betalen hebben dus al een goed inkomen dus niks te klagen.

Niks zuurs aan. 45.000 euro is voor veel mensen ook duur. Ik heb het niet zomaar liggen en zo zit dat met de meeste mensen. Degene die dat wel kunnen betalen hebben dus al een goed inkomen dus niks te klagen.
De meeste mensen die een auto in die prijsklasse kopen, hebben al een auto. Je moet dan kijken naar het verschil tussen wat ze verkopen en wat aankopen. Het bedrag wat bijbetaald wordt voor een nieuwe zal eerder richting de 20k gaan en dat is voor mensen die nieuw (willen) rijden te doen.

EV's worden nu in snel tempo goedkoper. Het is logisch dat een nieuw product in eerste instantie duur is. Moet je kijken hoe lang het bij brandstofauto's duurde voordat "de gewone man" een auto kon betalen en dan meestal, tot op de dag van vandaag, geeneens een nieuwe.

Overigens hoef je een benzineauto niet te vertroetelen. Je kunt ze nog tot 2035 kopen wat betekent dat wij waarschijnlijk allemaal dood zijn als de laatste verkochten benzineauto naar de sloop gaan.

Ik moet toegeven, er zijn dagen dat ik het ook niet verdien. ;)

Maar zoals hierboven al aangevoerd, ook 'brandstofauto's' zijn de laatste jaren gewoon duurder geworden. Voor 45.000,- euro koop je tegenwoordig net een leuk aangeklede Golf. Een hele gewone 'Volkswagen'. Voor de duidelijkheid, dan heb ik het het niet over een Golf R, want die kost kaal al bijna het dubbele.

oimyx42buj97.jpg

Weer een iets betaalbaarder model Kia EV3, zeker na SEPP subsidie moet die €33.000 in NL toch haalbaar zijn. Zou volgend jaar op de markt komen.

De laatste weken van de SEPP subsidie breken aan, diverse fabrikanten stunten met hun prijzen middels dubbele subsidies en smart bonussen! Bijvoorbeeld een Hyundai Inster heb je al vanaf €18.395,- en een Ioniq 5 vanaf € 35.045. Klinkt als een goed moment voor de particuliere koper om een EV aan te schaffen.

Nee, dank je.... laat mij voorlopig nog maar genieten van die dagelijkse lokale laadpaaloorlog zonder er zelf aan deel te nemen.

• Leuk
Waarderingen: Volt
Terug
Bovenaan