stop de geplande verhoging voor de MRB op LPG G3 auto's teken de petitie.

tom 7447694

Startmotor
De overheid wil de houderschapsbelasting voor LPG G3 voertuigen drastisch verhogen ondanks dat dit een van de schoonste brandstoffen is.
Deze actie is ondoordacht en ook niet onderbouwt vanuit de regering. Teken onderstaande petitie om deze onnodige belastingverhoging tegen te houden zodat wij deze op 10 September bij de tweede kamer kunnen aanbieden.
Delen van de petitie mag ook.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals Nico zegt. En daarbij is "de schoonste brandstof" inmiddels niet meer van toepassing. LPG geeft zelfs een extra risico op NH3 (ammoniak) emissies.
LPG heeft nog maar 1 troefkaart: het is efficiënter en CO2 besparender om er een auto op te laten rijden dan het te laten affakkelen. Daarvoor blijf je een voordeel houden van een lage brandstof prijs.
 
Er zit een korting op dit G3 tarief ten opzichte van het normale LPG tarief.
Voor zover ik weet was dat een stimulatieregel zodat men sneller naar G3 over gaat, welke efficiënter is dan de eerdere generaties.
Ze willen deze korting afschaffen.

Het gaat dus niet om een verhoging.

Maar dat is wel onderdeel van een belastingplan van de vorige regering.
Het rekeningrijden wat er op moest volgen (2030) is inmiddels alweer van tafel geveegd.... Dat kan dus ook voor de andere belastingregelingen die men van plan was vlak voor die grote wijziging, gebeuren. Die plannen zitten allemaal in elkaar gehaakt.

Tuurlijk wel, mensen met G3 rijden meer kilometers omdat het goedkoper is. Dus moeten ook meer betalen voor gebruik van de weg. Net als dieselrijders.
LPG is ook met korting nog steeds duurder dan Benzine in de wegenbelasting. Ook als de korting niet wordt afgeschaft.


@Engineer2 Is NH3 niet ook verantwoordelijk voor de stikstof emissies? Dan heb je gelijk de reden waarom ze de korting gaan afschaffen...

Edit: Typvaudten
 
Laatst bewerkt:
De overheid wil de houderschapsbelasting voor LPG G3 voertuigen drastisch verhogen ondanks dat dit een van de schoonste brandstoffen is.
Deze actie is ondoordacht en ook niet onderbouwt vanuit de regering. Teken onderstaande petitie om deze onnodige belastingverhoging tegen te houden zodat wij deze op 10 September bij de tweede kamer kunnen aanbieden.
Delen van de petitie mag ook.


Deze petitie actie is wel net zo ondoordacht, alsof zo'n petitie aanbieden wat uithaalt.:rolleyes:
Als je toch zo tegen die belastingverhoging aan hikt kun je beter die LPG-installatie eruit (laten) halen, dan betaal je daarna gewoon weer het "voordelige" benzinetarief.
 
Als je toch zo tegen die belastingverhoging aan hikt kun je beter die LPG-installatie eruit (laten) halen, dan betaal je daarna gewoon weer het "voordelige" benzinetarief.

Eerst de de-installatiekosten opvragen en dat afzetten tegen de verhoging van 144 euro per kwartaal (huidig prijspeil) en nog ff rekenen.
 
^^ precies en dan denk ik dat wij als LPG rijders nog weinig te klagen hebben.. Je zal maar zo'n buta/propaan tank op je erf hebben staan omdat in het buitengebied geen gasleiding ligt. Die groep gebruikers wordt door eenzelfde gedachte / maatregel (okay, de accijnsverhoging en niet de MRB ) bedreigd.

Natuurlijk kan men dan eenvoudig zeggen: van het gas af.. maar of dat allemaal realistisch is?
 
Zelfs nieuwbouw woningen krijgen vaak toch weer een gasaansluiting. Gewoon omdat dat realistisch is. Nou nog zo realistisch worden dat allemaal elektrisch rijden niet kan. Ja rijden wel, maar laden niet.
 
Tja.. EV rijders belasten (door het hogere gewicht) het wegdek meer en die betalen al jaren niks en dadelijk een schijntje...
Het verschil tussen een EV en die steeds groter wordende SUV's is niet zo groot. Dus ICE SUV's zijn nog altijd een veel grotere belasting voor weg en milieu.
 
Sympathieke petitie, maar auto's op lpg vormen nog maar een zeer klein deel van het wagenpark dus ik verwacht weinig steun. Daarom ook deze makkelijke keuze voor de politiek: weinig publieke weerstand. Maar het beoogde effect zal zowel financieel als uit oogpunt van milieu ongetwijfeld op papier weer mooier worden voorgeschoteld dan in de praktijk zal blijken. In ieder geval betekent deze maatregel met zekerheid nóg minder auto's op lpg en daarmee gelet op vraag en aanbod op termijn nóg minder tankstations waar je lpg kan tanken. Daarmee wordt lpg wel een heel onaantrekkelijk alternatief.

Tuurlijk wel, mensen met G3 rijden meer kilometers omdat het goedkoper is. Dus moeten ook meer betalen voor gebruik van de weg. Net als dieselrijders.
Maar dan ga je er aan voorbij dat het wel schoner is dan diesel en daarmee uit oogpunt van milieu een voordeel zou moeten blijven ten opzichte van diesel.

Er zit een korting op dit G3 tarief ten opzichte van het normale LPG tarief.
Voor zover ik weet was dat een stimulatieregel zodat men sneller naar G3 over gaat, welke efficiënter is dan de eerdere generaties.
Ze willen deze korting afschaffen.

Het gaat dus niet om een verhoging.
Met deze redenatie is er dus ook geen sprake van een verlaging als we het kwartje van Kok nog een keer terugkrijgen? Je gaat meer betalen, dus het is simpelweg een verhoging.

@Engineer2 Is NH3 niet ook verantwoordelijk voor de stikstof emissies? Dan heb je gelijk de reden waarom ze de korting gaan afschaffen...
Als ik even simpel google kom ik alleen maar artikelen tegen waarin lpg juist schoner wordt genoemd, ook wat betreft stikstof (NOx). Natuurlijk deels van de slager die zijn eigen vlees keurt, maar bijvoorbeeld ook op deze website: https://www.autoweek.nl/autonieuws/...ekende-optie-is-als-je-voordelig-wilt-rijden/
  • Lagere uitstoot van CO2 (TÜV-meting met Golf 1.4 TSI: 176,7 g/km op benzine, 161,3 g/km op lpg)
  • Lagere uitstoot NOx
  • Lagere uitstoot fijnstof (- 99% bij Euro 6-motor met directe inspuiting)
 
NH3 is Amonniak. Ook een stikstofbinding die per kg schadelijker is dan NOx en in grotere hoeveelheden aanwezig is.

Het wordt voornamelijk geproduceerd door de veeteelt en dat zijn precies de bedrijven die vanwege de stikstofmaatregelen moeten stoppen vanwege de hoge uitstoot van het spul.

Dus wellicht is LPG dan wel qua NOx lager, maar dat compenseert het dus (deels?) met NH3 uitstoot.

Wat betreft het kwartje van kok:
Dat ligt anders. Dat is geen doorlopende korting geweest maar een tijdelijke maatregel die nogal definitief is geworden.
De korting voor LPG is een vast bedrag per jaar en dat is nooit als tijdelijke maatregel ingevoerd. Die maatregel is wel een keer herzien in 2015. Dus nee het is geen verhoging. Al voelt dat natuurlijk wel zo.
 
NOx uitstoot (en ook fijnstof) is erg afhankelijk van de regelstrategie van de auto. Er zijn er die gaan reageren op de LPG en daardoor aparte effecten geven.
Als het systeem door de autofabrikant is gemaakt (niet hetzelfde als geleverd want dat is vaak alleen een importeur die een aftermarket systeem laat monteren) moet het sinds een aantal jaren door dezelfde certificering procedure als op benzine. Dus niet alleen de testcyclus maar ook de emissies buiten de cyclus (metingen op de weg) en de veroudering van o.a. katalysatoren moet erin meegenomen worden. En niet te vergeten is dat in de hele procedure er ook naar veel meer stoffen wordt gekeken dan alleen die in de gewone cyclus.

Aftermarket leveranciers hoeven alleen de cyclus te doen. En alle marketing materialen zijn ook alleen op die cyclus. En als ik het goed onthouden heb hoeven ze ook niet te werken met veroudering van de katalysator.
De emissies op de weg zijn nogal eens anders. Zo noemde ik al de vorming van NH3 wat bij zware belasting voorkomt en dus niet in de cyclus. Ik heb op een vermogensbank met een verouderde katalysator zelfs wel eens ammoniak geroken en dan komt er echt veel NH3 uit.

Oftewel: echt door de fabrikant ontwikkeld is ok. Aftermarket (ook als het via de importeur is geleverd) is echt minder. En dan heb je een dilemma; ga je echt hetzelfde eisen dan gaan de kosten van LPG systemen fors omhoog. Of accepteer je het zolang er niet teveel van op de weg komen? Nu gaan ze met het laatste - maar wanneer LPG te populair dreigt te worden moet er ingegrepen worden.

Dat suggereert een heel bewuste keuze maar het lijkt toch vooral om geld te gaan. Ook ok want hetzelfde effect.


Ik heb niets tegen LPG maar kom niet aan met dat het schoner is. Dat is namelijk echt achterhaald.
 
Op basis van de geur van één defecte katalysator?
Wat betreft het kwartje van kok:
Dat ligt anders. Dat is geen doorlopende korting geweest maar een tijdelijke maatregel die nogal definitief is geworden.
De korting voor LPG is een vast bedrag per jaar en dat is nooit als tijdelijke maatregel ingevoerd. Die maatregel is wel een keer herzien in 2015. Dus nee het is geen verhoging. Al voelt dat natuurlijk wel zo.
Nooit als tijdelijke maatregel ingevoerd, maar toch mag niet gesproken worden over een verhoging als het duurder wordt? Mij ben je kwijt.
 
:) leuk om dit zo terug te lezen. het is inmiddels gelukt, de geplande afschaffing van de belastingkorting is gelukkig teruggedraaid. de petitie aanbieding heeft dus toch tot een actie geleid :) zie ook de uitleg in dit filmpje van Henk Vermeer, degene die na de petitie aanbieding verder is gegaan in de tweede kamer.

Barri, welke uitleg wil je verder hebben? op de petitie pagina staat het meeste uitgelegd denk ik.

Iedereen die de petitie heeft getekend bedankt voor jullie hulp.
 
NH3 is Amonniak. Ook een stikstofbinding die per kg schadelijker is dan NOx en in grotere hoeveelheden aanwezig is.

Het wordt voornamelijk geproduceerd door de veeteelt en dat zijn precies de bedrijven die vanwege de stikstofmaatregelen moeten stoppen vanwege de hoge uitstoot van het spul.

Dus wellicht is LPG dan wel qua NOx lager, maar dat compenseert het dus (deels?) met NH3 uitstoot.

Wat betreft het kwartje van kok:
Dat ligt anders. Dat is geen doorlopende korting geweest maar een tijdelijke maatregel die nogal definitief is geworden.
De korting voor LPG is een vast bedrag per jaar en dat is nooit als tijdelijke maatregel ingevoerd. Die maatregel is wel een keer herzien in 2015. Dus nee het is geen verhoging. Al voelt dat natuurlijk wel zo.
Nee hoor kwartje van kok is wel degelijk weer terug gekomen. Na de invoering is de accijns voor 3 jaar bevroren.
 
Terug
Bovenaan