Smart ForTwo EQ Cabrio afschrijving

Erwin1999

Gebruiker
Hallo allemaal.

Ik rij nu sinds 3 jaar in een leuke Audi A1 Sportback uit 2012. Echter zou ik nu graag elektrisch willen rijden. Dit aangezien ik vooral afstanden afleg rondom Amsterdam (ik woon in Hoofddorp), en ik ook een andere rij ervaring zoek die wellicht ook nog wat geld bespaard. Mijn oog is gevallen op een superleuke Smart ForTwo Cabrio Brabus.

Afgerond met het aantal kilometers en geschatte onderhoud kom ik uit op de volgende kosten per jaar:
Audi A1: €3500
Smart: €2000

Ik hou €1,80 aan voor de benzine en een optimistische €0,40 per KWH (voor de komende 3 jaar).

Alleen zit ik nog heel erg te twijfelen aangezien de afschrijving van elektrische auto's een stuk hoger kan zijn dan bij benzine auto's. De Smart is uit 2019 (precies 4 jaar oud) en is al ongeveer 35% gedaald ten opzichten van de nieuwprijs. Ik zou hier minimaal drie jaar lang in rijden ivm de SEPP subsidie. Mijn Audi A1 heeft de afgelopen drie jaar voor €1000 per jaar aan onderhoud gekost. Ketting, Bougies. hogedrukinspuitpomp, schokdempers en banden waren de grootste kosten hiervan.

Het zou niet uit kunnen als de waardedaling doorzet op de Smart, en de onderhoudskosten toch wat minder worden op mijn A1 aangezien volgens mij de duurste reparaties wel geweest zijn en de waardedaling zou ongetwijfeld wat minder zijn op mij A1. Ik heb voor de Smart voor €500 aan onderhoud berekend maar ik zou eigenlijk niet zo goed weten of dit realistisch is. Dus wat denken jullie, zou de Smart na vier jaar oud te zijn verder blijven dalen met ongeveer €1500 waardoor mijn besparing minimaal wordt..? Tweedehands prijzen van de gemiddelde Smart Brabus Cabrio zijn rond de 17/18k met subsidie.

Ben benieuwd wat jullie denken! Mijn technische kennis van auto's is echt 0 dus wij mij gerust op foutjes die ik daar in maak. En ik weet ook dat de Smart absoluut niet heel ver komt op een volle accu maar het zou genoeg zijn voor mij ;)

AsconaGT

Actieve Gebruiker
ijn Audi A1 heeft de afgelopen drie jaar voor €1000 per jaar aan onderhoud gekost. Ketting, Bougies. hogedrukinspuitpomp, schokdempers en banden waren de grootste kosten hiervan.

op de schodempers en banden na heb je die andere dure kosten niet snel een EV. Het is gewoon erg goedkoop rijden, zeker zo'n kleintje. Kun je thuis wel laden? Anders ben je afhankelijk van de grillen van de aanbieders. Thuis laden ook, maar heb je iets meer in eigen hand.

Verder zijn zaken als afschrijving en onderhoud altijd een beetje glazenbol kijken. wie weet komt de overheid over 2 jaar met een nieuwe beleid waarbij jou auto juist ineens heel populair word (of juist helemaal niet). Er zijn gewoon te veel variabelen om er echt een onderbouwde calculatie van te maken. Dat de smart goedkoper zal zijn geloof ik gelijk, maar je krijg ook echt een heel klein, hobbelig autootje, maar zoals je zegt; het is een andere rijbeleving waar je ook naar op zoek bent.

Erwin1999

Gebruiker
op de schodempers en banden na heb je die andere dure kosten niet snel een EV. Het is gewoon erg goedkoop rijden, zeker zo'n kleintje. Kun je thuis wel laden? Anders ben je afhankelijk van de grillen van de aanbieders. Thuis laden ook, maar heb je iets meer in eigen hand.

Verder zijn zaken als afschrijving en onderhoud altijd een beetje glazenbol kijken. wie weet komt de overheid over 2 jaar met een nieuwe beleid waarbij jou auto juist ineens heel populair word (of juist helemaal niet). Er zijn gewoon te veel variabelen om er echt een onderbouwde calculatie van te maken. Dat de smart goedkoper zal zijn geloof ik gelijk, maar je krijg ook echt een heel klein, hobbelig autootje, maar zoals je zegt; het is een andere rijbeleving waar je ook naar op zoek bent.

Dat klinkt dan wel heel aantrekkelijk! Of het is dan niet zonde om mijn A1 nu weg te doen na deze grote reparaties gedaan te hebben vraag ik mij dan af? Of kan er nog veel meer kapot gaan naast wat ik al heb laten vervangen.. De afschrijving is inderdaad enorm lastig ook aangezien de EQ versie er pas sinds 2017 is. Het lijkt wel wat af te nemen na vier jaar, maar alsnog wel wat uiteraard. En mijn A1 heeft nu ook een enorm stugge wegligging waardoor ik elk steentje kan voelen, dus dat ben ik in ieder geval gewend ;) Het open dakje lijkt mij heerlijk en zat aan twee stoelen de komende drie jaar.

Engineer2

Gebruiker
De Smart EQ is een wat eenvoudigere elektrische auto. Niet superzuinig (zeker in de winter verbruikt de kachel vrij veel want het is geen warmtepomp of zoiets), geen mogelijkheid tot snelladen, etc.

Dat heeft zijn voordelen in de aanschaf nu (elektrische auto's schrijven namelijk over het algemeen helemaal niet zo snel af als benzine auto's.. maar de Smart is een uitzondering) en natuurlijk een nadeel als je hem verkoopt. Maar ook de 1e types Nissan Leaf die nog wat ouder zijn en ook wel wat beperkingen kennen zijn inmiddels toch aardig gestabiliseerd in waarde en ook bij 10 of richting 15 jaar oud duurder dan een vergelijkbare benzine auto.
Tot nu toe lijkt de markt toch te zeggen dat elektrische auto's minder snel afschrijven dan benzine auto's. Gaat dus aardig tegen de voorspellingen in zelfs.

Erwin1999

Gebruiker
De Smart EQ is een wat eenvoudigere elektrische auto. Niet superzuinig (zeker in de winter verbruikt de kachel vrij veel want het is geen warmtepomp of zoiets), geen mogelijkheid tot snelladen, etc.

Dat heeft zijn voordelen in de aanschaf nu (elektrische auto's schrijven namelijk over het algemeen helemaal niet zo snel af als benzine auto's.. maar de Smart is een uitzondering) en natuurlijk een nadeel als je hem verkoopt. Maar ook de 1e types Nissan Leaf die nog wat ouder zijn en ook wel wat beperkingen kennen zijn inmiddels toch aardig gestabiliseerd in waarde en ook bij 10 of richting 15 jaar oud duurder dan een vergelijkbare benzine auto.
Tot nu toe lijkt de markt toch te zeggen dat elektrische auto's minder snel afschrijven dan benzine auto's. Gaat dus aardig tegen de voorspellingen in zelfs.

Bedankt voor je reactie. Mij verbaast het ook dat je online veel leest dat elektrische auto's aanzienlijk sneller afschrijven dan benzine auto's. Hoe kan dat terwijl de vraag waarschijnlijk alleen maar blijft stijgen, we nu weten dat batterijen prima 10 jaar vooruit kunnen, en inderdaad als je op Autoscout kijkt ziet dat de Leaf's & Zoe's nog 30-35% van hun nieuwprijs behalen na 10/11 jaar..? Ik heb zelf ook het idee dat de vraag naar compacte elektrische auto's waar ik woon rondom Amsterdam steeds groter gaat worden. Alle Biro's en Rocks-E autotjes zijn misschien al een voorbode want zelfs in Hoofddorp zie je die behoorlijk vaak (ondanks dit geen echte auto's zijn natuurlijk).

Jean 1106250

Gebruiker
Leuk, een Smart EQ Fortwo!
Met het feit dat nieuwe auto's nog steeds lange levertijden hebben, en kleine auto's erg in trek zijn zou ik me persoonlijk geen zorgen maken tov je A1. Ook zul je op andere vlakken dusdanig besparen (gratis parkeren tijdens laden in steden etc.) dat ik als ik jou was de gok wel aan zou durven.

Erwin1999

Gebruiker
Leuk, een Smart EQ Fortwo!
Met het feit dat nieuwe auto's nog steeds lange levertijden hebben, en kleine auto's erg in trek zijn zou ik me persoonlijk geen zorgen maken tov je A1. Ook zul je op andere vlakken dusdanig besparen (gratis parkeren tijdens laden in steden etc.) dat ik als ik jou was de gok wel aan zou durven.
Lijkt mij ook een ontzettend leuk autotje! Klopt het alleen echt dat je niet hoeft te betalen voor parkeren als je oplaad..? Ik was hier niet van op de hoogte.

AsconaGT

Actieve Gebruiker
Lijkt mij ook een ontzettend leuk autotje! Klopt het alleen echt dat je niet hoeft te betalen voor parkeren als je oplaad..? Ik was hier niet van op de hoogte.

dat was vroeger wel zo om elektrisch rijden te stimuleren door gemeentes. Maar nu er veel mensen EV rijden/hybride rijden is het op de meeste plekken gewoon betalen. eigenlijk alle plekken zover ik weet als het een betaald parkeren zone is.

Als je echt niet meer dan 2 mensen in de auto zit, je rijd alleen in en rondom amsterdam (let wel, zelfs een weekendje weg naar de ardennen of zo word al een flinke uitdaging qua laden) en je kunt thuis laden en niet dat je telkens maar aan een openbare laadpaal moet hangen met duur start tarief om een paar Kwh-tjes te laden. Dan kan het een leuk alternatief zijn. Zelf zou ik als hoofdauto er niet aan moeten denken maar het kan zijn dat het in jou situatie prima past.

Bovenaan