Smart ForTwo EQ Cabrio afschrijving

Erwin1999

Gebruiker
Hallo allemaal.

Ik rij nu sinds 3 jaar in een leuke Audi A1 Sportback uit 2012. Echter zou ik nu graag elektrisch willen rijden. Dit aangezien ik vooral afstanden afleg rondom Amsterdam (ik woon in Hoofddorp), en ik ook een andere rij ervaring zoek die wellicht ook nog wat geld bespaard. Mijn oog is gevallen op een superleuke Smart ForTwo Cabrio Brabus.

Afgerond met het aantal kilometers en geschatte onderhoud kom ik uit op de volgende kosten per jaar:
Audi A1: €3500
Smart: €2000

Ik hou €1,80 aan voor de benzine en een optimistische €0,40 per KWH (voor de komende 3 jaar).

Alleen zit ik nog heel erg te twijfelen aangezien de afschrijving van elektrische auto's een stuk hoger kan zijn dan bij benzine auto's. De Smart is uit 2019 (precies 4 jaar oud) en is al ongeveer 35% gedaald ten opzichten van de nieuwprijs. Ik zou hier minimaal drie jaar lang in rijden ivm de SEPP subsidie. Mijn Audi A1 heeft de afgelopen drie jaar voor €1000 per jaar aan onderhoud gekost. Ketting, Bougies. hogedrukinspuitpomp, schokdempers en banden waren de grootste kosten hiervan.

Het zou niet uit kunnen als de waardedaling doorzet op de Smart, en de onderhoudskosten toch wat minder worden op mijn A1 aangezien volgens mij de duurste reparaties wel geweest zijn en de waardedaling zou ongetwijfeld wat minder zijn op mij A1. Ik heb voor de Smart voor €500 aan onderhoud berekend maar ik zou eigenlijk niet zo goed weten of dit realistisch is. Dus wat denken jullie, zou de Smart na vier jaar oud te zijn verder blijven dalen met ongeveer €1500 waardoor mijn besparing minimaal wordt..? Tweedehands prijzen van de gemiddelde Smart Brabus Cabrio zijn rond de 17/18k met subsidie.

Ben benieuwd wat jullie denken! Mijn technische kennis van auto's is echt 0 dus wij mij gerust op foutjes die ik daar in maak. En ik weet ook dat de Smart absoluut niet heel ver komt op een volle accu maar het zou genoeg zijn voor mij ;)

AsconaGT

Actieve Gebruiker