Slim om voor een 1.5 HDI te gaan (met juiste maatregelen)?

MatthijsGaasbeek

Startmotor
In een ander topic al genoemd: ben op zoek naar een zevenzitter. Omdat de kinderen lang zijn (185cm+) kom ik niet uit met de gewone grote auto's zoals de Grand Scenic. Ik blijf uitkomen op een Ludospace (Berlingo, Rifter, Combo). Nu heb ik deze op het oog
https://www.autoweek.nl/auto/95200/combo-tour-l2h1-1-5-diesel-130pk-edition/

Het nadeel van de Ludospace uit de stal van PSA zijn de motoren. Je komt uit of op 1.2 Puretech of op de 1.5 Diesel. Beide hebben ontwerpfouten. Voor beide worden ook reparatie's aangeboden. De Puretech lijkt wel een hele slechte motor (of omdat er veel mee gereden wordt vind je relatief meer slechte verhalen). Op dit moment overweeg ik dan maar een diesel ook al zal ik niet helemaal het Heilige Omslagpunt halen.

Bij de 1.5 HDI moet je de ketting (en krukas) vervangen van 7 naar 8mm. Dus in mijn aanschaf wil ik dit gelijk aanpakken. De dealer (tevens Peugeot-garage) kende het probleem natuurlijk en gaat overleggen met de garage wat er is gebeurd c.q. wat ze kunnen doen. Sowieso een harde eis van mij om de ketting te upgraden.

Maar nu lees ik ook over problemen met de AdBLue tank en nog meer horrorverhalen.
- Wat is slim om te doen? Ook de diesel links laten liggen?
- Wat kan ik nog meer preventief doen om mankementen zo veel mogelijk te voorkomen?
- olie en filters goed in de gaten houden (10k)
- Ik las ergens dat iemand een soort filtertje van 30 euro er tussen had gezet maar kan die opmerking niet meer terugvinden. Zegt iemand dat wat?
 
De 1.5 diesel was de minst betrouwbare versie( een aantal problemen zijn je al bekend, en gedurende de productie zijn de kinderziektes opgelost )
De 1.6 diesel euro 6 met Ad Blue kent nog wel eens problemen met de Ad blue tank maar was wel beter,
Heel betrouwbaar is de 1.6 diesel Euro 5, die zit ook in onze Citroën C3 ( 2011)die we sinds 2014 in bezit hebben. Ik ben zeer tevreden over deze motor.
De 1.5 diesel kent best veel aandachtspunten, zou niet mijn eerste keus zijn.

Bij de 1.2 Puretech geldt eigenlijk hoe nieuwer hoe beter.
In de loop van 2019 kwam een verbeterde versie, ik zou zelf voor de zekerheid dan kijken naar 2020 of later, aantoonbaar goed en regelmatig onderhouden door een dealer.

Kijk ook naar andere merken.
 
Laatst bewerkt:
Volgens deze ANWB'er (?) is de verbetering in de PureTech in 2017 doorgevoerd, maar hoort het vaker vervangen van de distributieriem er gewoon bij
 
  • Leuk
Waarderingen: ak2
Honda CRV (2013-2018 zijn ruim en betrouwbaar)? Skoda Enyaq? Volgens mij zat ruime auto’s.

Zelfs een late Sharan is nog meer aan te raden.
Tussen de Ludospace en de modellen die je aanraadt zie ik toch echt dat ze een stapje kleiner zijn.


De Sharan ga ik meenemen, die stond nog niet echt op mijn radar
 
Heb de 1.6 eHDi in een P508 (I), 1.5 HDi in een P508 (II) en Puretech in een C4 gereden. Alle drie zeer tevreden over.

De PT is wel een kwetsbare motor. Afgetrapte of slecht onderhouden exemplaren leveren jou de problemen op. Dus ex Lease, ontbrekende kennis over eerdere berijders of je eigen rijgedrag vormen het echte probleem.
 
Heb de 1.6 eHDi in een P508 (I), 1.5 HDi in een P508 (II) en Puretech in een C4 gereden. Alle drie zeer tevreden over.

De PT is wel een kwetsbare motor. Afgetrapte of slecht onderhouden exemplaren leveren jou de problemen op. Dus ex Lease, ontbrekende kennis over eerdere berijders of je eigen rijgedrag vormen het echte probleem.
Ja, goed onderhouden, bepaade manier rijden, regelmatig goede olie en geen bio-ethanol toegevoegde benzine (premium E5)

Door dit topic neig ik er toch aan om een goede (dealeronderhouden etc) PureTech ook weer op de lijst te zetten. Eventueel bij dit bedrijf de motor na te laten kijken: https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/#distributie Zit er ook eentje in Friesland en er zullen er vast meer zijn. En als ik google vind ik zelfs een PureTech-specialist een stad verderop.
 
De 1.5 hdi is probleemloos nu. AD blue problemen en de ketting zijn reeds aangepakt door Stellantis.
Ik wacht nu op de euro 7 diesel van stellantis.
Ze gaan volop terug voor diesels de komende 5 jaar.
Momenteel 310.000 km op de euro 5 diesel van stellantis.
1.6 HDI van 2011, geen druppel olie verbruik.
 
Ja, goed onderhouden, bepaade manier rijden, regelmatig goede olie en geen bio-ethanol toegevoegde benzine (premium E5)

Door dit topic neig ik er toch aan om een goede (dealeronderhouden etc) PureTech ook weer op de lijst te zetten. Eventueel bij dit bedrijf de motor na te laten kijken: https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/#distributie Zit er ook eentje in Friesland en er zullen er vast meer zijn. En als ik google vind ik zelfs een PureTech-specialist een stad verderop.
En als je er dan eentje treft waar de vorige eigenaar van een PT binnen 100k de koppeling heeft moeten vervangen (ander forum), zou ik die occasion niet kiezen....

Maar wat mij betreft alle drie prima motoren. De 1.6 e-HDi "bulderde" echt. Garage gaf over die motor wel eens aan "daar is nooit wat mee", maar dat speelde in de BMW-THP motor tijd. De 1.5 HDi was nog vlotter en ook zuiniger dan de e-HDi. De PT, in een kleiner segment, staat mij vooral bij als heel zuinig voor een benzinemotor.
 
En als je er dan eentje treft waar de vorige eigenaar van een PT binnen 100k de koppeling heeft moeten vervangen (ander forum), zou ik die occasion niet kiezen....
Tja, dat weet je nou nooit met een occasion hé ;-) En als die vervangen is, is er toch geen probleem? Beter dan een bijna versleten koppeling die je nog moet gaan vervangen.
 
Tussen de Ludospace en de modellen die je aanraadt zie ik toch echt dat ze een stapje kleiner zijn.


De Sharan ga ik meenemen, die stond nog niet echt op mijn radar

Wow die Peugeot is echt veel groter dan ik dacht! Een CRV is echt een grote wagen en een Sharan is echt een balzaal qua ruimte. Maar die rifter is nog een slag ruimer en groter.

Misschien zo een Chrysler voyager stow&go apparaat? De enige auto die ik heb gereden met meer ruimte dan een Sharan.
 
Wow die Peugeot is echt veel groter dan ik dacht! Een CRV is echt een grote wagen en een Sharan is echt een balzaal qua ruimte. Maar die rifter is nog een slag ruimer en groter.

Misschien zo een Chrysler voyager stow&go apparaat? De enige auto die ik heb gereden met meer ruimte dan een Sharan.
Ik waardeer je advies hierboven maar je snapt nu ook waarom ik ben blijven hangen bij de Ludospace :)
 
Wat is je rijgedrag, past dit bij een diesel of de benzine?

Beide motoren vereisen een goede opwarming en langere stukken in niet te lage toeren, anders gaat de boel maar vervuilen.

Probeer te achterhalen wat de vorige eigenaar van een PureTech aan benzine (ethanol of 98 E5) heeft getankt en wat zijn/haar rijpatroon was. Is lastig natuurlijk... maar rechtstreeks van een particulier kopen is misschien een idee?
Je hebt dan geen garantie maar die kan je financieel zelf aanleggen met een stukje geld dat je bespaart t.o.v. de dealer/universeel (als het goed is) .


Sowieso zou ik het carter (laten) demonteren zodat je de oliezeef kan controleren op verstopping. Dan weet je ook of je direct maar een nieuwe riem en zeef moet laten monteren. ;)
 
Terug
Bovenaan