Rutger DC
Actieve Gebruiker
De Seres 3 kwam al voorbij in het Dongfeng-modellenoverzicht, maar omdat de auto hier leverbaar is, er steeds meer informatie verschenen is en om het overzichtstopic blijvend te laten fungeren als overzichtstopic, verdient de auto een eigen topic.
Seres is een submerk van Dongfeng Sokon (DFSK). De Seres 3 wordt in eigen land ook als Dongfeng Fengon (Fengguang) E3 (en Ruichi S513, zie de post van L Breevoort) verkocht en is de elektrische uitvoering van de Dongfeng Fengon 500.
De Seres 3 is qua formaat vergelijkbaar met auto's als de Seat Ateca, Skoda Karoq en Nissan Qashqai en is ongeveer 9 cm groter dan de MG ZS, ook de wielbasis is 7 cm langer, waarmee de auto een halve klasse groter is. De Seres 3 is echter ook 30 cm kleiner dan de Aiways U5.
Lengte 4385 mm
Breedte 1850 mm
Hoogte 1650 mm
Wielbasis 2655 mm
Massa Rijklaar 1650 kg
Bagageruimte 526 L
Meer foto's: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-seres-3-nu-al-te-bestellen/
Alle specificaties: https://ev-database.nl/auto/1357/Seres-3
L Breevoort had nog een interessante post over de Seres:
Seres is een submerk van Dongfeng Sokon (DFSK). De Seres 3 wordt in eigen land ook als Dongfeng Fengon (Fengguang) E3 (en Ruichi S513, zie de post van L Breevoort) verkocht en is de elektrische uitvoering van de Dongfeng Fengon 500.
De Seres 3 is qua formaat vergelijkbaar met auto's als de Seat Ateca, Skoda Karoq en Nissan Qashqai en is ongeveer 9 cm groter dan de MG ZS, ook de wielbasis is 7 cm langer, waarmee de auto een halve klasse groter is. De Seres 3 is echter ook 30 cm kleiner dan de Aiways U5.
Lengte 4385 mm
Breedte 1850 mm
Hoogte 1650 mm
Wielbasis 2655 mm
Massa Rijklaar 1650 kg
Bagageruimte 526 L
De cross-over heeft een kobaltvrij accupakket van 52 kWh in zijn bodem waarmee hij een actieradius van 320 kilometer (WLTP) moet kunnen halen. Het accupakket is aan een snellader in 30 minuten van 20 naar 80 procent vol te jagen. Op de vooras zit een 163 pk en 200 300 Nm sterke elektromotor die hem in 8,9 seconden naar de 100 km/h brengt. De topsnelheid bedraagt 155 km/h.
De Seres 3 heeft in Nederland een vanafprijs van € 37.995. Dat bedrag ligt boven de vanafprijs van de MG ZS EV, die net geen 31 mille kost. Die is echter iets kleiner, heeft een minder krachtige elektromotor (143 pk) en perst met 263 kilometer een kleinere actieradius uit zijn accupakket van 45 kWh. Ook is het uitrustingsniveau van de Seres 3 ronduit riant te noemen.
Voor de vanafprijs van € 37.995 krijg je namelijk 18-inch lichtmetaal en is de '3' standaard voorzien van ledverlichting rondom. Verder is hij voorzien van nagenoeg alles wat je in een doorsnee moderne personenauto kunt wensen. Climatecontrol? Aanwezig. Hetzelfde geldt voor cruisecontrol, een glazen panoramadak, parkeerhulp rondom, elektrisch verstelbare voorstoelen en zelfs een compleet met leer bekleed interieur. Privacy glass, verwarmde voorstoelen, een met leer bekleed stuurwiel, keyless go, een regensensor en elektrisch verwarmbare én verstelbare buitenspiegels maken tevens deel uit van de standaarduitrusting. Centraal op het dashboard zit in alle gevallen een 10,25-inch scherm dat bij het infotainmentsysteem hoort. In de Seres 3 kun je zelfs je telefoon draadloos opladen.
Ook wat veiligheidssystemen betreft is de Chinees helemaal actueel. Hill Start Assist, Hill Hold Control, Hill Descent Control, Lane Departure Warning, Forward Collision Warning, een noodremsysteem en een elektronische handrem zijn allemaal standaard.
De fabrikant zegt nog te werken aan een trekhaakoptie, daarover wordt in het eerste kwartaal van 2021 meer bekend. De Seres 3 is per direct online te configureren en kan ook worden besteld.


















Meer foto's: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/elektrische-seres-3-nu-al-te-bestellen/
Alle specificaties: https://ev-database.nl/auto/1357/Seres-3
L Breevoort had nog een interessante post over de Seres:
L Breevoort zei:N.a.v. iemand op de voorpagina, die spotte dat het logo van de Nederlandse Seres 3 op de grille en nummerplaat 'omgekeerd' zitten, hier een pictografische toelichting.
De Seres 3 is een ontwikkeling van Sokon (Xiaokang) Industry en wordt onder drie verschillende merken op de markt gebracht.
De eerste variant is de Fengon (Fengguang) E3. Fengon is een merk van en wordt gemaakt door DFSK, de joint venture van Sokon en Dongfeng. Deze wagen krijgt het bekende Dongfeng-logo.
Fengguang E3
![]()
De tweede variant is de Ruichi S513. Ruichi is een merk van Sokon en de auto wordt gemaakt door Jinkang Automobile, een dochteronderneming van Sokon. De specs zijn identiek.
Ruichi S513
![]()
De derde variant is de Seres ix3. Seres is een merk van Sokon en de auto wordt ook gemaakt door Jinkang met identieke specs.
Seres ix3
![]()
[size=small](De grille op deze foto is overigens open, omdat het de EV + range-extender variant betreft. Die is voor alledrie de merken aangekondigd).[/size]
Zoals je ziet bestaat het logo van Ruichi en Seres uit twee driehoekjes, alleen is het gespiegeld. De Nederlandse variant heet Seres 3 en heeft het logo van de Ruichi. Als je goed kijkt op de foto, zie dat in de nummerplaathouder het logo van Seres, met de driehoekjes andersom, is afgebeeld. Wij krijgen blijkbaar de Riuchi-variant, maar dan onder de Seres-merknaam.
Seres 3 (NL)
![]()