Schatting aantal kilometers voor verzekering

A

Anoniem

Guest
Hoi!
Ik schat dat ik met een tweede auto ongeveer 20dkm tot 25dkm ga rijden, eerder tegen de 25dkm komend jaar vanwege vakantie.
Zal dat verschil problemen kunnen geven als je een ongeluk maakt als de auto verzekerd is tot 20dkm?

speedtouch zei:
En wat moet je dan op jaarbasis méér betalen i.g.v. 25.000km?

+/- € 50,-
Maar ongeacht de meerkosten ben ik gewoon benieuwd naar ervaringen en inschattingen of zoiets problemen zou geven.

Wat zijn de gevolgen van een onjuiste kilometrage op de polis?
Indien je 12.500 kilometer hebt gereden en op de polis staat maximaal 12.00 kilometer, heb je nog niet gelijk een probleem. Dit kan wel een aanleiding zijn om het aan te passen op de polis. Als je verwachting is dat je volgend jaar weer tot 12.000 kilometer gaat rijden, kun je het beter niet aanpassen. Wat nu als je 20.000 kilometer hebt gereden, terwijl op de polis staat maximaal 12.000 kilometer? Dit kan gevolgen hebben. De verzekeraar kan een extra premie in rekening brengen. In een uiterste geval kan de verzekeraar zelfs een schade maar gedeeltelijk uitkeren.
https://financieel.infonu.nl/verzekering/151690-autoverzekering-te-laag-kilometrage-op-de-polis-wat-nu.html

Bij een onjuiste kilometeropgave kan de verzekeraar besluiten dat je achteraf moet bijbetalen. En bij schade kan de verzekeraar zelfs besluiten (een deel) van de schade niet te vergoeden. Dat zou wel heel vervelend zijn. Daarom raden we je aan altijd het juiste aantal kilometers op te geven.
https://weblog.independer.nl/onderzoek/verzekerde-zegt-veel-minder-kilometers-te-rijden/

In de praktijk komt het er op neer, dat je er nooit iets over hoort van de verzekeraar.
Schades worden ook normaal uitgekeerd bij kleinere schades.
Boven bepaalde bedragen wordt er een expert toegewezen, die gaat uitzoeken of ze onder de claim kunnen uitkomen.
Dan wordt gecontroleerd wie er achter het stuur zat, wie de hoofdbestuurer is en of alle opgegeven gegevens bij de aanvraag exact overeenkomen met de werkelijkheid.
Dus als je volgens de polis 20.000 km per jaar hebt opgegeven en je rijdt het dubbele, dan heeft dat gevolgen voor de uitkering. Het risico op schade is voor de verzekeraar veel groter dan, waarvoor de auto is verzekerd.
Voor een paar duizend meer of minder per jaar, zal dit geen problemen geven.

Bij relevante factoren, mag de verzekeraar bij doorgeven van incorrecte informatie of niet doorgeven van afwijkingen, deze naar ratio de uitkering korten.

MX6 zei:
In de praktijk komt het er op neer, dat je er nooit iets over hoort van de verzekeraar.
Schades worden ook normaal uitgekeerd bij kleinere schades.
Boven bepaalde bedragen wordt er een expert toegewezen, die gaat uitzoeken of ze onder de claim kunnen uitkomen.
Dan wordt gecontroleerd wie er achter het stuur zat, wie de hoofdbestuurer is en of alle opgegeven gegevens bij de aanvraag exact overeenkomen met de werkelijkheid.
Dus als je volgens de polis 20.000 km per jaar hebt opgegeven en je rijdt het dubbele, dan heeft dat gevolgen voor de uitkering. Het risico op schade is voor de verzekeraar veel groter dan, waarvoor de auto is verzekerd.
Voor een paar duizend meer of minder per jaar, zal dit geen problemen geven.

Oke dit komt dan gelukkig overeen met het beeld dat ik er van had, dankje!

Ik ben zo blij dat ik geen kilometers hoef op te geven voor de verzekering....

Overigens kun je nog altijd gewoon je teller terugdraaien.

Je kan toch heel nauw (laag) inschatten en na een half of driekwart jaar even bellen dat je het niet gaat halen? Misschien ben je dan nog wel goedkoper ook dan meteen hoog opgeven.

Terug
Bovenaan