Schadevrije jaren behouden

Lucas 3686562

Wegverkenner
Ik heb 21 schadevrije jaren in Nederland en zo'n 8 in de Verenigde Staten. Ik heb ook nog een auto in Nederland in de stalling staan die geschorst maar wel verzekerd is.

Ik ben helaas al een poos niet meer eligeerbaar voor een Nederlandse autoverzekering en de verzekering wordt dus over enkele maanden van rechtswege beeindigd. Dat betekent dus dat ik mijn schadevrije jaren in Nederland ga verliezen. Ik vind dat ergens wel zonde, want ik zou ze graag (op een legale manier) willen behouden. Bovendien biedt de autoverzekering ook dekking tegen vandalisten en brand van de stalling (daarom is mijn NL auto verzekerd). We willen ook de mogelijkheid open houden om naar Europa terug te keren, het zou mooi zijn als ik die schadevrije jaren dus niet verlies.

In de Verenigde Staten zit ik bij Progressive. Zijn er Amerikaanse autoverzekeraars die ook in Europa werken, zodat je wellicht je Amerikaanse schadevrije jaren mee naar Europa kunt nemen? Zijn er hier mensen met ervaring met verzekeraars die wereldwijd opereren? Ik kan helaas geen nieuwe verzekering afsluiten in Nederland omdat ik niet meer eligeerbaar ben. Het oversluiten naar een Nederlandse verzekeraar die ook in de Verenigde Staten opereert om de schadevrije jaren de grens over te krijgen is dus helaas niet meer mogelijk, maar wellicht kan ik op een andere manier 21 schadevrije jaren in NL vastzetten?

Laatst bewerkt:
Eligeerbaar klinkt indrukwekkend, maar bestaat niet. Bedoel je "eligible: having the right to do or obtain something; satisfying the appropriate conditions."

Waarom kan je niet verzekeren? Kan je niet met iemand een deal maken? Volgens mij hoeft de auto niet op jouw naam te staan om er een verzekering op af te sluiten. Als verhaal zeg je: vriend heeft auto, gebruikt hem amper, ik mag hem X maanden/jaren lenen als ik in NL op vakantie ben maar moet zelf verzekeren.
Als dat niet kan, dan kan je misschien nog een auto op jouw naam zetten van iemand die je kan vertrouwen.

Schrale troost is dat je schadevrije jaren sowieso nog 3 jaar in Roy-Data zullen blijven staan nadat een verzekering wordt stopgezet. Je bent dus niet gelijk alles kwijt.

Maar je staat niet in nederland meer ingeschreven, daarom kun je geen nederlandse autoverzekering meer afsluiten. Lijkt me vrij logisch. Je komt niet meer in aanmerking ervoor (dit is hoe je eligible vertaald, "Eligeerbaar" is geen nederlands woord)

Je kunt dus: weer jezelf in nederland inschrijven, desnoods met alleen een briefadres, maar daar komen ook andere verplichtingen bij.

Je kunt zoals hierboven aangegeven de auto op naam van een familielid of vriend zetten.
Hiermee hou je je schadevrije jaren niet maar kun je de auto wel blijven gebruiken.
Je kunt niet als 1e of 2e bestuurder bijgeschreven worden omdat je niet op hetzelfde adres woont. Deze constructie is risicovol. Diegene is immers formeel eigenaar van de auto en moet aan alle verplichtingen voldoen die daarbij horen (verzekering, belasting, apk). Hij of zij kan hem ook gewoon verkopen...
Leg dit dus heel goed vast op papier.

Je kunt ook je auto op amerikaans kenteken proberen te zetten, al weet ik niet of dat lukt met een auto die niet in amerika is geweest. Er rijdt in elk geval genoeg amerikaans spul rond hier. En je mag 6 maanden per jaar in nederland rondrijden met dat kenteken.
Je raakt dan natuurlijk wel een hele zwik aan schadevrije jaren kwijt, maar je kunt in elk geval wel je auto verzekeren.

Heb je toevallig nog familie hier in Nederland wonen? Dan bestaat de mogelijkheid om je bij de autoverzekering van je familielid je zelf aan te geven als regelmatig bestuurder van haar / zijn auto en blijven je schadevrije jaren gewoon staan. Er staat nergens in de wet een precieze omschrijving van wat "regelmatig "is. Deze regeling is ook van toepassing bij oldtimer bezitters die zelf geen andere auto erbij hebben maar bv wel in de auto van de partner rijden

De auto blijft gewoon in de stalling. Voor de weinige keren dat ik in Nederland ben, huur ik een auto. De tenaamstelling blijft op mijn naam, dat kan gewoon als je geen Nederlands ingezetene bent. Je kunt alleen geen andere auto's op je naam zetten. De auto komt overigens alleen op de openbare weg met groene platen van de garage i.v.m. AP Keuring en onderhoud. Ook al mag de APK verlopen, ik probeer de auto APK gekeurd en ik laat elk jaar de olie wisselen. De garage heeft de autosleutels gewoon.

Het is een auto die ouder is dan 25 jaar oud, dus hij mag in principe naar de Verenigde Staten emigreren wat ik misschien ook een keer ga doen.. Ik kan de auto bij familie in NL laten verzekeren. Ik denk dat regelmatig bestuurder niet uitmaakt omdat er letterlijk 0 kilometers mee wordt gereden behalve een paar kilometers op groene platen. De naam die ik opgeef is dus per definitie niet gelogen. Maar dat is ook mijn doel, de verzekeraar moet het officieel accepteren. Ik wil wel een grijs gebied opzoeken, maar ik wil niet liegen naar de verzekeraar. Als jongere heb ik ook mijzelf opgegeven als regelmatig bestuurder op de autoverzekering van mijn ouders en dankzij die constructie heb ik nu zo veel legale schadevrije jaren.
Je kunt dus: weer jezelf in nederland inschrijven, desnoods met alleen een briefadres, maar daar komen ook andere verplichtingen bij.

Volgens mij mag dit officieel niet en geeft het potentieel enorm veel gezeur. Ik ben juist blij dat ik al jarenlang van de Nederlandse verplichtingen af ben :D

Laatst bewerkt:
Gewoon de verzekering afsluiten op iemand anders zijn naam (jezelf als 2e bestuurder) terwijl je de auto zelf op naam houdt.

Als ik het goed begrijp, is de reden van de verzekering er niet om met de auto te rijden, maar om bij evt. schade tijdens het gestald staan, deze vergoed te krijgen. En als ik het goed begrijp zal er helemaal niet met de auto worden gereden, behalve om hem in goede rijdende staat te houden, zoals een ritje naar de werkplaats voor onderhoud en verse APK. En bij zo'n ritje staat de auto op groene platen en valt hij onder de verzekering die daarbij hoort.

De kans dat de eigenaar ermee gaat rijden is nihil, aangezien hij niet bij de auto woont, maar elders op de wereld.

Het aantal schadevrije jaren is weliswaar opgebouwd, maar mogelijk niet omdat de auto of de bestuurder zo goed aan het verkeer heeft deelgenomen, maar zeker ook omdat ze helemaal niet aan het verkeer deelnamen in vele jaren.

Dus er is geen sprake van een bestuurder voor de verzekering van de auto. Zou hij dan nog wel als auto moeten zijn verzekerd? Is het niet mogelijk hem als 'object' te verzekeren, als inboedel, een kunstwerk of iets dergelijks? En daarmee is het aantal schadevrije jaren ook niet meer relevant.

Of zijn er toch plannen dat de auto zal worden gereden anders dan met groene platen?

Je kunt niet als 2e bestuurder worden opgegeven als je niet op hetzelfde woonadres woont als degene die de verzekering heeft.

Herinschrijven in nederland kan wel officieel volgens mij. Je hebt immers ook nog een Nederlands paspoort.
Maar het geeft een hoop extra verplichtingen, zoals ik al zei.

Kan je niet je schadevrije jaren laten overschrijven naar je Amerikaanse autoverzekering? Ik weet dat indien je je Nederlandse groene kaart meenam naar Amerika en bij de autoverhuurbalie op het vliegveld, je groene kaart liet zien je een behoorlijke korting kreeg.

Kan je niet je schadevrije jaren laten overschrijven naar je Amerikaanse autoverzekering? Ik weet dat indien je je Nederlandse groene kaart meenam naar Amerika en bij de autoverhuurbalie op het vliegveld, je groene kaart liet zien je een behoorlijke korting kreeg.
Dat heb ik destijds gedaan en ik kreeg er drie schadevrije jaren voor terug. De reden dat je er niet meer kunt krijgen is omdat je ook als je vanaf een Amerikaanse verzekeraar komt, er maximaal 3 kunt krijgen. De schadevrije jaren daarboven zijn meer loyaltyjaren of een soort van klant-lock-in. Wellicht handig om te weten en het proces is echt supersimpel. Je laat je laatste Nederlandse polisblad vertalen bij een gecertificeerde vertaler en dan stuur je die gewoon op naar je Amerikaanse verzekeraar. Ze storten dan zonder vragen te stellen het verschil terug op je credit- of debitkaart en passen je polis aan.
Dus er is geen sprake van een bestuurder voor de verzekering van de auto. Zou hij dan nog wel als auto moeten zijn verzekerd? Is het niet mogelijk hem als 'object' te verzekeren, als inboedel, een kunstwerk of iets dergelijks? En daarmee is het aantal schadevrije jaren ook niet meer relevant.

Of zijn er toch plannen dat de auto zal worden gereden anders dan met groene platen?
Geen plannen om te rijden in Nederland, tenzij we terug zouden verhuizen. Kun je een auto wel verzekeren als iets anders dan een auto? Volgens mij is WA altijd het minimale en is WA+ en comprehensief altijd een addendum op WA. Dus als je een comprehensief of WA+ afsluit, zit er altijd een WA component in.

Gewoon de verzekering afsluiten op iemand anders zijn naam (jezelf als 2e bestuurder) terwijl je de auto zelf op naam houdt.
En dan gebeurt er een keer wat en komt men er achter dat je jaren elders hebt gewoond. Verzekeraars zijn niet gek. Bovendien is het een vrij doorzichtige manier van fraude. Als men daar achter komt heeft TS een veel groter probleem dan het kwijtraken van schadevrije jaren.

Zijn er wellicht vanlifers op dit forum? Hoe doen vanlifers dit? Zou het mogelijk zijn de auto te laten herkeuren naar camper en er dan een vanlife verzekering op afsluiten? Ik las ook een tijdje terug iets over een man die in zijn auto woonde omdat hij geen geld had voor een woning. Hoe verzekert iemand zonder vaste woon- en verblijfplaats een motorvoertuig?

Terug
Bovenaan