• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Schade en premie

Autovragen

Gebruiker
Goedemorgen beste leden,

Situatie is als volgt:

- Ongelukje, mijn auto heeft kleine schade
- Tegenpartij heeft meer schade
- Ben all risk verzekerd
- Aansprakelijkheid nog niet vastgesteld maar vermoed dat ik ook deels schuldig ben
- Tegenpartij heeft schade bij eigen verzekering gemeld
- Ik heb schade bij mijn eigen verzekering nog niet gemeld want heb dus nog paar vragen

Schade voor tegenpartij zal hersteld moeten worden door mijn verzekering neem ik aan, maar schade aan mijn eigen auto kan ik zelf betalen en of herstellen is alleen een onderdeel vervangen.

Maar wat ik mij afvraag is dus, gaat mijn premie hoe dan ook omhoog al meld ik de schade of niet?
Zal ik schade aan mijn eigen auto zelf herstellen of toch gewoon laten herstellen want premie gaat toch omhoog?

Beste optie voor mij zou dus zijn, schade zelf herstellen of betalen waardoor premie niet omhoog gaat en misschien schadevrije jaren behoudt en dat auto van tegenpartij hersteld wordt mocht ik aansprakelijk wordt gesteld.

Zeg ik nu iets onzinnigs of kan het ook zo? :p

Janneman

Gebruiker
In je polis zal wel staan dat je VERPLICHT bent svhade te melden. Later kun je in overleg altijd nog besluiten of je een schade zelf wil betalen zodat je je schadevrije jaren behoud.

Autovragen

Gebruiker
Janneman zei:
In je polis zal wel staan dat je VERPLICHT bent svhade te melden. Later kun je in overleg altijd nog besluiten of je een schade zelf wil betalen zodat je je schadevrije jaren behoud.

AH, dankjewel voor je reactie.

Goed om te weten hier was ik dus ook niet van bewust! Maar schadevrije jaren dus gaan verloren mits je schade door verzekering laat betalen?

John 9401355

Gebruiker
Die premie gaat sowieso omhoog. Jouw verzekering zal toch de schade van de tegenpartij moeten betalen bij schuld.

Barri

Moderator

Het kan zijn dat je voor casco schade (je eigen schade) nog een eigen risico hebt. Maar verder zou ik idd zeggen dat als jij schuld hebt en jouw verzekeraar dus opdraait voor de WA schade het niet uitmaakt voor de schadevrije jaren en premie verhoging of jouw casco schade wordt gerepareerd. Maar ik steek er mijn hand ook niet voor in het vuur. Goed om dit even goed te checken bij de verzekeraar of evt tussenpersoon.

Vorq

Gebruiker
Dit ligt al bij jullie verzekeraars dus iemand gaat omhoog in premie. Als alles achter de rug is kan je na x maanden alsnog alle schade terugbetalen aan je verzekering. Je premie gaat dan niet omhoog.

Je kan jouw schadebedrag ook contant krijgen. Dus dat goedkope dingetje van jou is toch €500 de tegenpartij €1000. Jij plakt er liever een sticker op van €1 dan kan je die €499 gebruiken om de €1500 terug te betalen. Of je houdt de 499 als een soort compensatie van de hogere premie

ScaniaV8

Gebruiker
Ik weet niet waar je verzekerd bent en hoeveel schadevrije jaren je hebt, maar bij mijn verzekering gaat de premie na een schade niet omhoog.
Wel zak ik op de lijst en bij een tweede schade in een jaar gaat de premie wel omhoog.
Ik heb meer als 15 schadevrije jaren en sta op trede 21 met korting 80%. Bij een schade zak ik naar trede 16, maar daar is de korting nog steeds 80%. Bij een tweede schade zak ik wel op de ladder en gaat de premie dus omhoog.
Ik zou dus nog even goed naar je voorwaarden kijken.

Autovragen

Gebruiker
ScaniaV8 zei:
Ik weet niet waar je verzekerd bent en hoeveel schadevrije jaren je hebt, maar bij mijn verzekering gaat de premie na een schade niet omhoog.
Wel zak ik op de lijst en bij een tweede schade in een jaar gaat de premie wel omhoog.
Ik heb meer als 15 schadevrije jaren en sta op trede 21 met korting 80%. Bij een schade zak ik naar trede 16, maar daar is de korting nog steeds 80%. Bij een tweede schade zak ik wel op de ladder en gaat de premie dus omhoog.
Ik zou dus nog even goed naar je voorwaarden kijken.

Dankjewel voor je reactie.

Ik heb maar 4 schadevrije jaren daarom wil ik ze het liefst behouden, want ik ga nu meer dan 100 euro omhoog qua premie. Mijn verzekering wil niet echt meewerken, of ze nemen telefoon niet op of ik moet 5 dagen wachten op een reactie ben ook van plan om naar een andere verzekering te gaan maar dan dus wel het liefst mijn vrije jaren houden.

haarr

Gebruiker
Als de verzekering gaat uitbetalen gaat dat ten koste van je schadevrije jaren. Maakt niet uit of dat voor de reparatie van jouw auto is of die van de tegenpartij.
Deze kun je alleen behouden als je niet schuldig bent aan het ongeluk, overstappen maakt hiervoor niet uit: verzekeringsmaatschappijen delen deze info met elkaar. Misschien kun je ergens een korting onderhandelen.

Autovragen

Gebruiker
haarr zei:
Als de verzekering gaat uitbetalen gaat dat ten koste van je schadevrije jaren. Maakt niet uit of dat voor de reparatie van jouw auto is of die van de tegenpartij.
Deze kun je alleen behouden als je niet schuldig bent aan het ongeluk, overstappen maakt hiervoor niet uit: verzekeringsmaatschappijen delen deze info met elkaar. Misschien kun je ergens een korting onderhandelen.

Het wordt inderdaad in Roydata genoteerd, kom er hoe dan ook niet onderuit haha helaas :(

Bovenaan