Roadtrippers: Auto uitschrijven in NL? Of wegenbelasting blijven betalen? Hoe doen jullie het?

Broodje met beleg

Startmotor
Hallo,

Ik ben een roadtrip door Europa aan het plannen. En het wordt een nogal dure auto (voor de wegenbelasting in NL).
Natuurlijk zal de auto niet meer in NL rondrijden zodra de roadtrip start. Ik zal zo'n 1-2 jaar onderweg zijn.
Het is nogal vervelend om dan ieder kwartaal een paar honderd euro af te rekenen puur voor het gele kenteken. Dit hakt enorm in het budget.

Hoe lossen jullie dit op? Schrijven jullie de auto 'gewoon' uit? Of importeren jullie de auto naar een ander land en gaan verder op een nieuw kenteken?

Ik hoor het graag!

Hoe wil je een auto uitschrijven? Ga je 'm dan steeds inschrijven en registreren in het land waar je rijdt?
Gewoon wegenbelasting blijven betalen dus en de jaarlijkse APK ergens regelen.

Helaas:
En:

Je kan heb in een goedkoper land qua vaste kosten inschrijven maar of je dat lukt met en de verzekering en een auto ergens inschrijven zonder inwoner te zijn. Binnen de kaders van de wet wat lastig.
En binnen Europa zijn verzekering, niet betaalde belasting en APK erg makkelijk te controleren (en wil dit ook nog weleens automatisch gedaan worden - zodra NL een auto op signalement zet). In Zuid-Amerika kan je er iets langer mee weg komen maar de meeste Europese auto's kunnen de condities daar niet aan.

Mocht je in een ander land inschrijven zou ik er wel een uitzoeken waar de overheid een beetje gedigitaliseerd is. Niet in Duitsland doen dus want voor veel zaken moet je dan nog persoonlijk aanwezig zijn. Eerder Zweden of Estland.

Je hebt of hier in nederland alles geregeld ( verzekering / wegenbelasting / apk) of je regelt dat in het buitenland. Als je dat in het buitenland wil doen dan gaat dat normaal gesproken via je buitenlandse werkgever. in sommige landen mag je een half jaar met je nederlandse kenteken blijven rijden maar dat dient dan wel verzekerd en gekeurd te zijn! Na dat half jaar moet je de auto importeren, daar betaal je dus vaak ook import belasting over en ik weet van oud collega's van me dat dat soms zeer pittig geprijsd kan zijn. Gewicht, motor vermogen en nieuwprijs zijn dan vaak leidend. Een ander dingetje is dat elk jaar dat je in nederland bent uitgeschreven je dat 2% van je toekomstige A.O.W kost. Enige uitzondering is als je buitenlandse werkgever de premies voor je doorbetaald. Ander puntje van aandacht is als je terugkomt waar ga je dan wonen? Hou je je eigen woning aan? verhuur je die onder? ( toestemming vragen aan de kredietverstrekker / verhuurder)
Je kan ook kijken waarom deel je de roadtrip niet in delen op? Een auto in een container verschepen is niet zo heel duur en soms het makkelijkst dan blijf je binnen alle regelgeving

Ik heb geen zin om het wettelijk kader op te zoeken. Maar enige eis aan schorsen is dat deze niet op de openbare weg staat.

Voor rijden in het buitenland geldt dat de auto veilig moet zijn en aan de minimale eisen moet voldoen.

Ik zie niet in waarom je niet kunt schorsen...

Ik heb geen zin om het wettelijk kader op te zoeken. Maar enige eis aan schorsen is dat deze niet op de openbare weg staat.

Voor rijden in het buitenland geldt dat de auto veilig moet zijn en aan de minimale eisen moet voldoen.

Ik zie niet in waarom je niet kunt schorsen...
Behalve dat de verzekeraar dan niet uitkeert bij schade, niet onbelangrijk bij een roadtrip.

Ook bij een boete vanuit het buitenland maar door CJIB geïnd zie ik een mogelijk probleempje.

Volgens mij een hoop gedoe allemaal om weinig te besparen. Ook in het buitenland betaal je wegenbelasting en verzekeringen, dus je winst onder aan de streep is weinig tot nihil maar de administratieve rompslomp is alsof je de mount everest beklimt. Veel plezier ermee!

Vanwege de schorsing. Een auto is dan in principe niet verzekerd, ook al betaal je de premie gewoon door.
Ik hoop toch wel dat mijn verzekering uitbetaald in geval van stormschade. Dat was de hele reden om die aan te houden terwijl hij stil staat in afwachting van een nieuwe versnellingsbak.

Ik hoop toch wel dat mijn verzekering uitbetaald in geval van stormschade. Dat was de hele reden om die aan te houden terwijl hij stil staat in afwachting van een nieuwe versnellingsbak.
Het lijkt me wel voor zich spreken dat ik het heb over de uitkering na een verkeersongeval.

Ik vermoed dat er geen onderzoek wordt gedaan door een verzekeraar of er bij schade wel wegenbelasting is betaald...

Ik denk dat zelfs wanneer de verzekering bekend is met het feit dat de auto geschorst is, dit feit voor het verzekerde risico in beginsel weinig invloed heeft (uitgaande dat de auto gewoon een geldige APK heeft en aan de eisen voldoet).

Ik kan me wel iemand herinneren die problemen had met zijn verzekering omdat hij langer dan toegestaan in het buitenland was verbleven. Nu was er in die zaak meer aan de hand (vermoeden fraude), maar de schade was veroorzaakt door een overstroming. Dat is een risico dat in Nederland kleiner is. Dan begrijp ik dat een verzekering moeilijk doet.

Daarnaast dacht ik dat NL de gegevens uit het kentekenregister wel deelt met andere landen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit automatisch problemen oplevert. Dit doet me denken aan een auto die ik jaren geleden, maar wel ruim na invoering van de GAIK-kentekenplaten met EU/NL stempel, nog op de oude Nederlandse platen zag rijden in Zuid-Spanje. De pakkans is ongetwijfeld niet 100%, maar ik betaal toch liever een paar euro meer om onbezorgd rond te rijden.

Wat betreft exporteren naar een ander land: dit kost afhankelijk van het land ook geld en gedoe, nog los van de vraag of het überhaupt mogelijk is zonder zelf te emigreren.

Daarnaast dacht ik dat NL de gegevens uit het kentekenregister wel deelt met andere landen. Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit automatisch problemen oplevert. Dit doet me denken aan een auto die ik jaren geleden, maar wel ruim na invoering van de GAIK-kentekenplaten met EU/NL stempel, nog op de oude Nederlandse platen zag rijden in Zuid-Spanje. De pakkans is ongetwijfeld niet 100%, maar ik betaal toch liever een paar euro meer om onbezorgd rond te rijden.
Op Flickr zag ik een paar jaar geleden ook zo'n geval: deze spot uit Griekenland uit 2021(!):

1991 Subaru Legacy 2.2 4WD GX Estate from the Netherlands by FromKG, on Flickr

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan