• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

rijlessen met automaat - hoe zit dat?

jef

Gebruiker
De laatste jaren hebben meer dan de helft van de nieuw verkochte personenauto's in Nederland een automatische versnelling. Zie Autoweek (2021):
"Tien jaar geleden hadden auto's met een automatische transmissie, continu variabele transmissie (CVT) en semi-automaat in Nederland een aandeel van 19 procent van de totale verkoop. Vorig jaar was dat 58 procent en ook dit jaar staat het percentage alweer op 57 procent, zo blijkt uit cijfers van Bovag en Rai Vereniging. Nederlanders omarmen dus in groten getale de automatische transmissie."
Ik las ergens dat VW helemaal gaat stoppen met de manuele versnellingsbak.

Dan nu mijn vraag: Waarom moet je in Nederland dan nog steeds leren autorijden bij een autorijschool met zo'n ouderwetse handversnellingsbak? Ik ben zelf vijf jaar geleden naar een automaat overgestapt, en ik wou dat ik dat 25 jaar geleden al had gedaan.
Kortom, gaat die achterhaalde wetgeving nog ooit veranderen?

Chef du SOS

Gebruiker
Je moet niets, en met wetgeving heeft het ook niets van doen. Je kan gewoon aangeven bij de rijschoolhouder, waarmee je rijlessen wilt volgen. Bij het rijexamen moet wel even opletten in welke auto je afrijdt. Rijd je met een automaar af, dan krijg je bij een positief resultaat een rijbewijs met code 78. Dat betekent dat je alléén met een automaat de weg op mag. Rijd je af met een handbak, dan krijg je geen code op je rijbewijs, en mag je met alle soorten en maten transmissies rijden.

Laatst bewerkt:
Bovendien: die percentages die je noemt zijn van nieuwe auto's; en ik schat zo maar dat 99% van de mensen die net hun rijbewijs hebben gehaald niet in een nieuwe auto gaat rijden als 1e auto; dat de meeste rijscholen dus vooral handbakken hebben is logisch.
Maar zoals hierboven al gezegd: je moet niets.
En lessen met een automaat beperkt je dus in je auto-keuze, niet alleen in NL om te kopen maar ook op vakantie om te huren.

Frits79

Actieve Gebruiker
Waarom een vraag stellen waar je zelf heel makkelijk het antwoord op kan verzinnen.
Je geeft zelf al aan, de laatste jaren worden er meer auto's met automaat verkocht dus alles daarvoor had de handbak een groter aandeel. Daarbij zegt een percentage niks want dat is over alle verkochte auto's en de meeste mensen beginnen met een kleinere auto en dan is er al beperkter aanbod in automaten.
Daarbij kopen de meeste mensen die net hun rijbewijs hebben geen nieuwe auto maar een oude en daar is de keuze in automaten helemaal beperkt en zijn er een hoop tegenvallende automaten verkocht die je eigenlijk niet wilt hebben.
Maar je bent niet verplicht om een rijbewijs te halen waar mee je ook kan schakelen maar je beperkt jezelf heel erg.
Kijk ik bij auto's tot 2013 dus 10 jaar of ouder dan staan er 86000 te koop waarvan 62000 met handbak en 24000 met automaat.

Vorq

Gebruiker
Een handbak is ook lastiger. Iemand die een handbak gewend is, kan makkelijk met een automaat wegrijden. Andersom is het lastiger, maar voor het merendeel niet zo lastig dat het rijbewijs halen veel langer duurt.

j.ko

Gebruiker
Interessant onderwerp, maar verkeerde vraag wellicht. Wat ik me afvraag: blijft die code 78 bestaan als er straks nog uitsluitend elektrische auto's verkocht mogen worden? Lesauto's zijn meestal nieuw, dus er komt een moment dat rijlessen in een handbak moeilijk wordt. Dan zit je dus met die beperking.

Ivanov

Moderator

Ik denk dat de vraag meer moet zijn: "waarom worden er zoveel auto's met automaat verkocht". Ik kan ook meteen het antwoord geven: "Omdat een groot deel van de nieuw-verkochte auto's EV's, PHEV's of HEV's zijn en dus automaat. Het is niet dat de autokoper inmiddels vaker een automaat kiest. Ze kiezen een auto en die is er vervolgens alleen in automaat.

Chef du SOS

Gebruiker
Interessant onderwerp, maar verkeerde vraag wellicht. Wat ik me afvraag: blijft die code 78 bestaan als er straks nog uitsluitend elektrische auto's verkocht mogen worden? Lesauto's zijn meestal nieuw, dus er komt een moment dat rijlessen in een handbak moeilijk wordt. Dan zit je dus met die beperking.
Om dit "probleem" aan te pakken is een wetswijziging nodig. Vooralsnog blijft code 78 bestaan, als je examen doet in een auto zonder koppelingspedaal en schakelpook , ongeacht of dit een benzine/diesel auto is of een elektrische auto.

Laatst bewerkt:

R Wolters

Gebruiker
Ik ben zelf vijf jaar geleden naar een automaat overgestapt, en ik wou dat ik dat 25 jaar geleden al had gedaan.
Kortom, gaat die achterhaalde wetgeving nog ooit veranderen?
25 jaar geleden was je ongetwijfeld niet zo blij geweest met een automaat. Die waren toen lang zo goed niet als tegenwoordig.

R Wolters

Gebruiker
Ik denk dat de vraag meer moet zijn: "waarom worden er zoveel auto's met automaat verkocht". Ik kan ook meteen het antwoord geven: "Omdat een groot deel van de nieuw-verkochte auto's EV's, PHEV's of HEV's zijn en dus automaat. Het is niet dat de autokoper inmiddels vaker een automaat kiest. Ze kiezen een auto en die is er vervolgens alleen in automaat.

Ook gewoon "ouderwetse" ICE's worden meer en meer standaard met automaat verkocht (en aangeboden).

Nissan GTR R34

Gebruiker
Ook gewoon "ouderwetse" ICE's worden meer en meer standaard met automaat verkocht (en aangeboden).
Klopt, goed voor de uitstoot, verbruik etc. Omdat de fabrikant dan de schakelmomenten kan bepalen.

Of het in de praktijk echt veel zin heeft betwijfel ik, maar op tests staat het natuurlijk goed.

jef

Gebruiker
Je moet niets, en met wetgeving heeft het ook niets van doen. Je kan gewoon aangeven bij de rijschoolhouder, waarmee je rijlessen wilt volgen. Bij het rijexamen moet wel even opletten in welke auto je afrijdt. Rijd je met een automaar af, dan krijg je bij een positief resultaat een rijbewijs met code 78. Dat betekent dat je alléén met een automaat de weg op mag. Rijd je af met een handbak, dan krijg je geen code op je rijbewijs, en mag je met alle soorten en maten transmissies rijden.
Zou daar nu werkelijk op worden gelet bij een verkeerscontrole, dus of je met een code 78-rijbewijs in een ouderwetse schakelbak zit?

jef

Gebruiker
IK had mijn vraag duidelijker moeten formuleren: Waarom maken we een bizar onderscheid in een rijbewijs voor een automaat (78) en een schakelbak? Het is toch voor rijscholen veel makkelijker om hun leerlingen te leren rijden in een automaat? Veilig rijden, verkeersinzicht en verkeersregels zijn - in elk geval voor mij persoonlijk- veel belangrijker dan dat je soepeltjes van z'n twee naar z'n drie schakelt.

Nissan GTR R34

Gebruiker
Voor een rijschool natuurlijk ook. Je doet nu een beetje alsof een handbak ineens een levensgevaarlijke auto is.

Als je er handig in bent gaat schakelen ook praktisch automatisch. Ik hoef er niet echt over na te denken. Ik kan mijn aandacht prima bij het verkeer houden hoor. En alle andere bestuurders als het goed is ook.

Schakel auto's zijn hier gewoon de standaard. Zo is het gewoon.
En zoals eerder ook al genoemd, nieuwe auto's hebben vaker een automaat. Verwacht je dat iedereen die klaar is met les een nieuwe auto koopt? Dat word natuurlijk gewoon een wat oudere auto, waarvan 90% een handbak heeft.

Dat onderscheid is gewoon hartstikke goed. Iemand die alleen automaat kan rijden, kan niet zomaar veilig rijden met een handbak. Jou alternatief zou er voor zorgen dat de meeste mensen nog geen auto kunnen rijden als ze geslaagd zijn.

Chef du SOS

Gebruiker
Zou daar nu werkelijk op worden gelet bij een verkeerscontrole, dus of je met een code 78-rijbewijs in een ouderwetse schakelbak zit?
Jazeker. Je kan een boete krijgen als je met code 78 op je rijbewijs een schakelauto rijdt. Erger nog : het kan verzekering technisch gevolgen hebben, als je een ongeval veroorzaakt. Dus niet een schakelauto rijden, als je code 78 op je rijbewijs hebt.

Vanwege de beperking/code 78 zou ik persoonlijk (in ieder geval op dit moment) er altijd nog voor kiezen om met een handbak te lessen en af te rijden. Je beperkt je ontzettend als je alleen met automaat mag rijden, zeker als je eerste auto een goedkoop APK instapblikje mag/moet zijn. Hier in de regio zijn een aantal grotere rijscholen al wel bezig met EV's, dan heb je dus de keuze. En wellicht laten ze de 'standaard' cursisten ook wel een paar uur in zo'n EV rondrijden, gewoon om het eens te ervaren. De verandering is dus zeker wel gaande, maar dat lijkt me ook logisch. Kan me wel voorstellen dat het voor kleinere rijscholen/eigenrijders wel lastig is.

DeeTwee

Gebruiker
Altijd je rijbewijs in een handgeschakelde auto halen. Daarmee ben je gewoon letterlijk en figuurlijk de completere chauffeur.

Ik lees nog wel eens dat mensen kiezen voor een automaatrijbewijs omdat ze denken dat het ze niet lukt de combinatie van schakelen en tegelijkertijd deelnemen aan het verkeer onder de knie te krijgen. Ik vind dat een uitermate slechte motivatie. Autorijden is nu eenmaal je aandacht verdelen, en jezelf nieuwe vaardigheden aanleren gaat niet vanzelf. Dus gewoon meer en beter oefenen. Ben zelf ook tig keer gezakt, heel frustrerend, maar het is mij uiteindelijk ook gelukt.

Automaat rijden is steeds vaker de norm, maar de betaalbaarste nieuwe, tweedehands- of huurauto's zijn nog steeds handgeschakeld.

Ik zou er eerder voor pleiten om het automaatrijbewijs slechts in uitzonderlijke gevallen toe te staan.

Ik lees nog wel eens dat mensen kiezen voor een automaatrijbewijs omdat ze denken dat het ze niet lukt de combinatie van schakelen en tegelijkertijd deelnemen aan het verkeer onder de knie te krijgen. Ik vind dat een uitermate slechte motivatie.
Wellicht dat ik ook oud begin te worden, maar het argument dat het 'allemaal te veel wordt' lijkt sowieso iets van deze tijd. Zeker van de jongere generatie. Maar ondertussen wel om de haverklap met de mobiel bezig omdat dat ding weer een notificatie geeft van een volstrekt irrelevant berichtje...

Twix

Actieve Gebruiker
Wellicht dat ik ook oud begin te worden, maar het argument dat het 'allemaal te veel wordt' lijkt sowieso iets van deze tijd. Zeker van de jongere generatie. Maar ondertussen wel om de haverklap met de mobiel bezig omdat dat ding weer een notificatie geeft van een volstrekt irrelevant berichtje...
Wel zo fijn om een automaat te hebben bij zo'n notificatie. Heb je een hand vrij voor de telefoon.

DeeTwee

Gebruiker
Tsja, de hoeveelheid informatie en mogelijkheden die op ons afkomt is ook gigantisch toegenomen, wat dat betreft kan ik best empathie hebben voor het feit dat steeds meer mensen zich overladen voelen. Maar tijdens rijles is dat allemaal toch eventje irrelevant lijkt me. Dan kun je juist even lekker mindful zijn ;-) Of zitten rijinstructeurs tegenwoordig zelf ook massaal te facetimen tijdens het lesgeven?

Ik zoek het wel in de tijdsgeest maar meer in het fenomeen 'instant fulfillment'. Zoveel dingen kunnen zo snel en makkelijk geregeld worden. Het idee dat je om goed te kunnen autorijden misschien 10 a 20 lessen extra nodig hebt tov dat pakket dat je gekocht had, dat wringt teveel. Temeer omdat -volgens mij- steeds meer mensen autorijden niet zo belangrijk meer vinden.

Jean 1106250

Gebruiker

Irrelevant in jouw geval misschien, maar ik neem aan dat in normale gevallen berichten meestal wel relevant en/of waardevol zijn:)

Daarnaast zijn auto's tegenwoordig amper nog handgeschakeld, dus waarom onderdaad nog leren schakelen, terwijl het meer iets van 'vroeger' is, en amper voorkomt.

Tsja, de hoeveelheid informatie en mogelijkheden die op ons afkomt is ook gigantisch toegenomen, wat dat betreft kan ik best empathie hebben voor het feit dat steeds meer mensen zich overladen voelen. Maar tijdens rijles is dat allemaal toch eventje irrelevant lijkt me. Dan kun je juist even lekker mindful zijn ;-) Of zitten rijinstructeurs tegenwoordig zelf ook massaal te facetimen tijdens het lesgeven?

Ik zoek het wel in de tijdsgeest maar meer in het fenomeen 'instant fulfillment'. Zoveel dingen kunnen zo snel en makkelijk geregeld worden. Het idee dat je om goed te kunnen autorijden misschien 10 a 20 lessen extra nodig hebt tov dat pakket dat je gekocht had, dat wringt teveel. Temeer omdat -volgens mij- steeds meer mensen autorijden niet zo belangrijk meer vinden.
Nou even los van het autorijden, wat ik meer bedoel is dat multitasken of je (mentaal) afzonderen steeds moeilijker lijkt te zijn. Geconcentreerd werken kan niet zonder zo'n koptelefoon op bijvoorbeeld. Maar het uit zich dus ook in autorijden, opletten en schakelen is blijkbaar teveel gevraagd.
Irrelevant in jouw geval misschien, maar ik neem aan dat in normale gevallen berichten meestal wel relevant en/of waardevol zijn:)

Daarnaast zijn auto's tegenwoordig amper nog handgeschakeld, dus waarom onderdaad nog leren schakelen, terwijl het meer iets van 'vroeger' is, en amper voorkomt.
Ik krijg genoeg relevante berichten op mijn telefoon, daar zit dan ook een melding aan gekoppeld. Maar als je van elk whatsappje, tweetje, linked-innetje, mailtje, nieuwsfeitje enz. enz. een pushmelding met plingeltje krijgt dan word je toch ook horendol. Maar ik kan me er sowieso al aan storen dat de mobiel vaak als heilig wordt beschouwd. Als je met iemand (offline) in gesprek bent en de telefoon gaat, dan wordt dat ding in 90% van de gevallen meteen opgenomen. Als je geluk hebt kan er nog een mededeling vanaf ('sorry deze moet ik even nemen') maar zelfs dat is vaak al teveel gevraagd en word je gewoon per direct genegeerd. Maar goed, dit is allemaal wat offtopic vrees ik (excuus). Dat auto's tegenwoordig amper nog handgeschakeld zijn is je reinste flauwekul. Voor nieuwe auto's geldt dat wellicht maar het bestaande wagenpark zal grotendeels 'gewoon' nog handgeschakeld zijn.

Frits79

Actieve Gebruiker
Voor iedereen irrelevant, je bent aan het auto rijden dan is niks op je telefoon relevant op eventueel een navigatie app na.

Nissan GTR R34

Gebruiker
Dit is dus echt gewoon onzin. Kijk eens naar het 2e hands aanbod van automaat vs handgeschakeld.

Ongeveer 50/50 op gaspedaal. 150.000 auto's. Dat is amper volgens jou? En ik weet ook wel zeker dat er in de praktijk veel meer handbakken zijn als automaten. En al helemaal als je het over auto's voor beginners hebt.

Jean 1106250

Gebruiker
Voor iedereen irrelevant, je bent aan het auto rijden dan is niks op je telefoon relevant op eventueel een navigatie app na.
Voor jou misschien, maar belletjes, berichten van naasten en/of updates over meetings/events zijn zeker wel relevant onderweg... Niet voor niets dat AA/ACP 'onmisbaar' zijn tegenwoordig en aankoopreden nr. 1 zijn.

Dit is dus echt gewoon onzin. Kijk eens naar het 2e hands aanbod van automaat vs handgeschakeld.

Ongeveer 50/50 op gaspedaal. 150.000 auto's. Dat is amper volgens jou? En ik weet ook wel zeker dat er in de praktijk veel meer handbakken zijn als automaten. En al helemaal als je het over auto's voor beginners hebt.

Ik heb het over nieuwe auto's uiteraard. Die vind je inderdaad niet op Marktplaats-achtige websites.

Frits79

Actieve Gebruiker
Voor jou misschien, maar belletjes, berichten van naasten en/of updates over meetings/events zijn zeker wel relevant onderweg... Niet voor niets dat AA/ACP 'onmisbaar' zijn tegenwoordig en aankoopreden nr. 1 zijn.

Ik heb het over nieuwe auto's uiteraard. Die vind je inderdaad niet op Marktplaats-achtige websites.
Dat is voor iedereen onmisbaar, niet doen of je bijzonder bent, dat soort dingen kunnen prima wachten. Niemand is zo belangrijk dat je dat onder het rijden moet doen, maar mensen vinden zich blijkbaar wel zo belangrijk dat ze ten kosten van het overige verkeer niet belangrijke zaken belangrijker vinden dan op de weg letten.

Jean 1106250

Gebruiker
Dat heet gewoon multitasken, of 'functioneren'. Jongere mensen zijn prima in staat om wanneer het zich toelaat te communiceren met wat er buiten de auto gebeurt. Zoals gezegd, AA/AC laten dat ook zien. Het een hoeft niet ten koste van het ander te gaan, het maakt alles juist efficiënter en makkelijker. Onnodig om dan juist handelingen kwijt te zijn met (ont)koppelen en schakelen bijvoorbeeld. Win-win dus...

DeeTwee

Gebruiker
Lekker belangrijk jopie. Alsof zoveel mensen zich een nieuwe auto kunnen veroorloven (laat staan dat ze het geduld hebben er vervolgens >1 jaar op te wachten). En dan nog, kijkend naar min of meer betaalbare modellen zie je dat de uitvoeringen met handbak het voordeligst zijn. Dat is relevant.

Muddy Bandit

Gebruiker
Dat heet gewoon multitasken, of 'functioneren'. Jongere mensen zijn prima in staat om wanneer het zich toelaat te communiceren met wat er buiten de auto gebeurt. Zoals gezegd, AA/AC laten dat ook zien. Het een hoeft niet ten koste van het ander te gaan, het maakt alles juist efficiënter en makkelijker. Onnodig om dan juist handelingen kwijt te zijn met (ont)koppelen en schakelen bijvoorbeeld. Win-win dus...
Iets waar jonge mensen heel goed in zijn is het sterk overschatten van hun multitask capaciteiten.
Maar helaas is er meestal eerst een stevige misser voor nodig voordat ze die beperkingen wat multitasken ook met zich meebrengt een keer in willen zien.

En een schrale troost: ik ben daar ook door schade en schande wijzer in geworden, 35 jaar geleden wist ik ook nog 100% zeker dat ik heel perfect was in het multitasken.;)

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Multitasken bestaat niet, is gewoon bewezen. Je kan wel snel schakelen tussen verschillende taken en sommige processen automatiseer je wellicht, maar wanneer je aan het bellen/berichten afluisteren bent, is je focus op de weg minder. Zelfs hands-free bellen vermindert al je autorijdend vermogen (het opletten). Hetzelfde geldt voor een fatsoenlijk gesprek met de bijrijder of een vraag van je kind op de achterbank. Al deze korte schakelmomenten hebben toch invloed. Dus beperk het, ook al is de invloed soms nihil. Zoals Muddy Bandit zegt, je overschat jezelf al snel.

RobG

Gebruiker
(...) Je kan wel snel schakelen tussen verschillende taken en sommige processen automatiseer je wellicht, maar wanneer je aan het bellen/berichten afluisteren bent, is je focus op de weg minder. Zelfs hands-free bellen vermindert al je autorijdend vermogen (het opletten). Hetzelfde geldt voor een fatsoenlijk gesprek met de bijrijder of een vraag van je kind op de achterbank. Al deze korte schakelmomenten hebben toch invloed. Dus beperk het, ook al is de invloed soms nihil. Zoals Muddy Bandit zegt, je overschat jezelf al snel.

En ook daarom is het belangrijk dat je leert schakelen tijdens het autorijden :)

Maar even serieus, mijn inschatting is dat je beter leert autorijden in een handbak. Omdat je dan veel bewuster leert bezig te zijn met de machine die je bestuurt. Dat je beter leert anticiperen. Dat je later eventueel in een automaat gaat rijdens is natuurlijk helemaal prima, maar de lesauto en ook de allereerste eigen auto kunnen beter handbakken zijn naar mijn mening. Tenzij je een fysieke beperking hebt natuurlijk.

Ramon87

Gebruiker
Ikzelf en een groep vrienden zitten als auto liefhebbers wel eens te denken wat de toekomst voor onze kleine kinderen brengt. Ik heb een leuke hobby auto, welke ik nog lang hoop te houden. Ik zou het ook leuk vinden om die hobby te kunnen delen met mijn kinderen. De oudste is nu bijna 3. Wanneer hij zover is om te mogen lessen (2036), verwacht ik niet dat hij nog de mogelijkheid heeft om met een schakelbak te lessen. Ik verwacht ook dat (als alles zo door gaat), dat elektrisch voor hem de standaard is (en misschien kijkt hij dan met een scheef oog naar die vieze oude stinkauto van vaders).
Maar zou hij er dan wel in mogen rijden als ik het hem kan aanbieden / leren? Wetgeving zal er t.z.t. wel naar aangepast worden vermoed ik. Anders is de klassieke auto echt ten dode opgeschreven (als dit al niet het geval is met alles wat er aan regels bedacht wordt)

Ik vind het nu nog niet zo spannend. Ik ken mensen die zoveel moeite hadden om met een schakel auto te rijden / te lessen dat een automaat voor die mensen de perfecte uitkomst is. Ik zie in de buurt echter ook steeds meer elektrische / hybride les auto's rond rijden. Jeugd kijkt al heel anders naar de auto en ik denk ook dat ze tegenwoordig gauw met een automaat gaan lessen, want mooie Tesla van de autorijschool (en het is makkelijker).

• Leuk
Waarderingen: j.ko

DeeTwee

Gebruiker
Ik ken mensen die zoveel moeite hadden om met een schakel auto te rijden / te lessen dat een automaat voor die mensen de perfecte uitkomst is.
Maar hoe geschikt ben je dan eigenlijk om auto te rijden, vraag ik me af, hoe ontspannen zit je dan achter het stuur? Ik bedoel, schakelen is toch op zich niet moeilijk, gewoon een kwestie van oefenen en herhalen als het niet meteen lekker gaat?

Maar hoe geschikt ben je dan eigenlijk om auto te rijden, vraag ik me af, hoe ontspannen zit je dan achter het stuur? Ik bedoel, schakelen is toch op zich niet moeilijk, gewoon een kwestie van oefenen en herhalen als het niet meteen lekker gaat?
Tja niet iedereen heeft dat gevoel en/of die coördinatie (of hoe je het noemen wil). Dus in bepaalde gevallen denk ik wel dat het een uitkomst kan zijn om in een automaat af te rijden (dan maar met die beperking). Maar om dit vanwege de nieuwe auto's nu al als 'standaard' te bombarderen, dat zou mij een stap te ver zijn. Dit even los van hoe de vlag er over 5 of 10 jaar bijhangt uiteraard (soms gaan dat soort ontwikkelingen ineens heel snel).

Hencque

Gebruiker
Ik ken eigenlijk maar 1 iemand die het echt niet lukt om in een schakelauto te rijden en die dus code 78 op het rijbewijs heeft. Maarja, die mist 1 vd onderbenen, dus dan wordt het al een ander verhaal.

Onze overheid schat ik zo in dat ze helemaal niets gaan aanpassen. Bekijk het eens vanuit de wetgever, waarom zouden ze de boel aanpassen?
Zodat de kinderen van nu de hobby van pa en/of ma over kunnen nemen? Die hobby is over een jaar of 10 toch niet meer te betalen. Brandstof kost hier in west europa over een paar jaar ook 'gewoon' 5 euro per liter en de belasting doet de rest.

Vorq

Gebruiker
Voor jou misschien, maar belletjes, berichten van naasten en/of updates over meetings/events zijn zeker wel relevant onderweg... Niet voor niets dat AA/ACP 'onmisbaar' zijn tegenwoordig en aankoopreden nr. 1 zijn....
Relevant voor wat? Tijdsbesparing of in uitzonderlijke beroepen (snelle handel) financieel gewin?

Stel dat de baby elk moment kan komen, je oma elk moment kan overlijden of de transactie van de maand binnen minuten moet dan kan je altijd nog afspreken de telefoon drie maal achtereen te blijven bellen, ander beltoontje voor de betreffende persoon zodat je even ergens stopt of een carkit gesprekje van 5 seconden en klaar. De rest kan zeker met die kabouterritjes in Nederland echt wel even een (half) uurtje wachten.

ACP/AA is populair omdat het veel media/navi mogelijkheden biedt en daarbij ook nog de dopamineverslaving van de instaboys en -girls op peil kan houden door berichten op het scherm te tonen. Mensen durven ook steeds minder te bellen en dat maakt het er niet beter op.

Over multitasken: het boek Focus van Mark Tichelaar geeft wat leuke onderzoekjes hoe je hele dagen per week kwijt raakt aan het zogenaamd 'hard werken' door continu te schakelen tussen telefoontjes/piepjes/mailtjes/berichtjes/mensen aan je bureau en dat is alleen nog maar op je kantoorstoel!

eerste opel

Gebruiker
Afgelopen week heb ik dit topic met belangstelling gevolgd.

Zelf ben ik in januari 2010 geslaagd voor mijn (automaat)rijbewijs oftewel met code 78 lees ik hier. Dat daar die code aan hangt wist ik niet, wel is mij bekend dat je niet zomaar in een schakelbak mag stappen.
Nu heb ik afgelopen dagen mijn fysieke rijbewijs op creditcardformaat gecheckt en hier staat alleen beperking/code 01 op. Ik heb inderdaad een bril voor veraf en ben bij een onafhankelijk huisarts geweest destijds met mijn eigen verklaring.
Kan er maar één code op het rijbewijs staan? Of zou code 78 naast code 01 ook op het fysieke pasje te vinden moeten zijn? Deze zie ik namelijk nergens staan. Of zit code 78 verborgen in de systemen en als ze je rijbewijsnummer invoeren, scannen etc. wordt het dan zichtbaar?

Wie is een eventuele fout daarin aan te rekenen? Mijn rijschoolhouder destijds (eenmanszaak die nu met pensioen is) weet dat ik altijd in een automaat van hem gereden heb en deze heeft (als het goed is) het juiste examen aangevraagd, dus ik zou zeggen dat hem niets aan te rekenen is.
De examinator die het verkeerd in het systeem doorgegeven heeft waardoor de gemeente niet wist dat deze code overgenomen moest worden?
Of had ik zelf het rijbewijs niet moeten aannemen en aangeven dat code 78 erop had moeten staan? Bij de verlenging eind 2019/begin 2020) is het ook niemand, dus ook mijzelf, niet opgevallen.
Eerlijkheidshalve heb ik mijn rijbewijs nog nooit bij een controle hoeven te laten zien dus hoe het precies werkt weet ik niet!

Magnifieke malloot

Actieve Gebruiker
Goede en interessante vraag @eerste opel
Ik heb zelf ook een code (105) maar dat is altijd goed gegaan, ook bij het verlengen.
Maar dit zijn wel altijd zaken die je zelf goed in de gaten moet houden. In jouw geval zou ik even CBR bellen bijvoorbeeld.

Bovenaan