Renault Clio V | Nieuw: facelift 2023

adinsx

Gebruiker
PERSBERICHT Copy-Paste om mee te beginnen ;)

Nieuwe Renault Clio: onthulling interieur

SCHIPHOL-RIJK – Renault presenteert het interieur van de volledig nieuwe Clio. Je ziet het meteen: een kwalitatief hoogwaardige uitstraling en optimale ergonomie voor de bestuurder waren prioriteiten voor de interieurdesigners van de nieuwe Renault Clio. Het interieur heeft kwalitatief een aanzienlijk hoogwaardigere uitstraling gekregen dankzij fraaie materialen, een zachte afwerking van dashboard, deurpanelen en omlijsting van de middenconsole, en zorgvuldig afgewerkte interieurbekleding.

Vijfde generatie
Sinds de introductie van de eerste generatie in 1990 zijn circa vijftien miljoen exemplaren verkocht. Daarmee is de Clio wereldwijd het bestverkochte model van Groupe Renault. Sinds 2013 staat de Clio zelfs aan de top van het B-segment in Europa – sinds 2012 noteert Renault elk jaar wéér hogere verkoopcijfers voor de Clio.

De vijfde generatie Clio is opnieuw moderner en atletischer en bezit hetzelfde DNA dat al bijna dertig jaar verantwoordelijk is voor succes. Het nieuwe model bouwt voort op de sterke punten van de vorige generaties.

Net als de Clio I van 1990 bezit de nieuwe generatie “alle kenmerken van een geweldige auto”. Het model is voorzien van technologie uit duurdere modellen zoals de Mégane en Espace.
Net als de Clio II biedt hij indrukwekkende interieurruimte en hoogstaand comfort.
Net als de Clio III heeft hij opnieuw een kwalitatief hoogwaardiger uitstraling.
Net als de Clio IV heeft de nieuwe Clio een krachtige uitstraling, met een designtaal die het gehele aanbod van Renault heeft geïnspireerd en is uitgegroeid tot een handelsmerk van Renault.
De Smart Cockpit is geheel nieuw en op de bestuurder gericht. De golvende vorm suggereert breedte, maar het dashboard is compacter dan voorheen om meer interieurruimte vrij te maken. De Smart Cockpit van de nieuwe Clio bevat ook meer technologie en onder meer het breedste scherm in het B-segment. Het dashboard is zeer modern en ergonomisch ingedeeld om de bestuurder een optimale rijervaring te bieden. In de Clio zijn voor dit segment unieke innovaties – zoals de elektrische parkeerrem die bijzonder handig is in het stadsverkeer – bereikbaar voor een breed publiek.

Multimediascherm
Het 9,3-inch multimediascherm is een essentieel onderdeel van de Smart Cockpit en het grootste dat ooit in een Renault is gemonteerd. Het verticaal geplaatste en licht gebogen scherm is geïnspireerd op dat van de Espace. Door de plaatsing is het scherm niet alleen optimaal afleesbaar, maar oogt ook het dashboard groter en moderner. Het scherm is naar de bestuurder gedraaid en met het nieuwe, connected EASY LINK-systeem biedt het toegang tot alle multimedia-, navigatie- en infotainmentsystemen, evenals de instellingen van MULTI-SENSE – alles bijzonder eenvoudig in het gebruik.

Digitale meters
Voor het eerst is de Clio uitgerust met een volledig digitaal scherm dat de traditionele analoge meters vervangt. De technologie is rechtstreeks afkomstig uit hogere segmenten. Het TFT-scherm – 7 tot 10 inch in diameter – is op een zeer intuïtieve manier te gebruiken om de rijervaring aan te passen aan de wensen van de bestuurder. Het 10-inchscherm kan ook de navigatiekaart weergeven. Met het 9,3-inch multimediascherm en de grote digitale meter (10-inch) is de nieuwe Renault Clio voorzien van de grootste schermen in zijn segment.

Dashboard
Renault heeft speciale aandacht besteed aan de kwaliteit van het nieuwe dashboard. Dat is verdeeld in drie delen: het bovenste paneel is voorzien van een zachte coating, het eveneens gecoate middenpaneel is naar wens aan te passen en het onderste gedeelte bevat functionele componenten zoals het handschoenenkastje. De golvende vorm geeft het dashboard optisch extra breedte. Die indruk wordt versterkt door de horizontale vorm van de ventilatieopeningen in het midden en aan weerszijden van het dashboard. Onder het centrale scherm bieden ‘pianotoetsen’ en de knoppen voor de aircobediening optimale ergonomie en bedieningsgemak voor de bestuurder.

Stuurwiel
Het nieuwe stuurwiel in de Clio is eleganter en compacter dan het vorige, dankzij de montage van een compacter opgeborgen airbag. Daardoor heeft de bestuurder beter zicht op het instrumentenpaneel. Het stuurwiel laat zich ook prettiger vasthouden dankzij de dikke rand en ondersteuning voor de duimen. De bedieningsknoppen op het stuurwiel zijn verlicht en zorgen samen met de zijdemat verchroomde afwerking voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Middenconsole
De middenconsole is eveneens een belangrijk onderdeel van de Smart Cockpit. Voor een betere ergonomie is de console hoger en biedt die plaats aan een kortere versnellingshendel. De gecoate middenconsole is aan te passen aan het gekozen interieurpakket en voorzien van speciale verlichting langs de buitenrand. De handige bergruimten in het onderste deel van de console bieden passagiers niet alleen gebruiksgemak, maar ook een plek om de smartphone draadloos op te laden.

Stoelen
De stoelen in de nieuwe Clio zouden niet misstaan in auto’s uit een hoger segment. Ze bieden optimale steun dankzij de langere zitting en vorm die het lichaam meer omvat. De zachte schaal zorgt voor meer knieruimte voor passagiers achterin. De kommavormige hoofdsteunen zorgen niet alleen voor beter zicht naar achter, maar ook een ruimtelijker gevoel vanuit de achterbank. Renault heeft extra aandacht besteed aan de gebruikte materialen, net als ook voor het dashboard. Daardoor is de uitstraling van het interieur van onmiskenbaar hogere kwaliteit. De stoelen zijn ergonomischer gevormd en eenvoudiger te verstellen.

Deurpanelen
Ook voor de bekleding van de deurpanelen zijn ongekend zachte materialen beschikbaar. De gecoate panelen zijn voorzien van grote inzetten die – zoals op de armsteunen – leverbaar zijn in een groot aantal kleurenschema’s. De inzetten zijn voorzien van zachte, indirecte sfeerverlichting.

Personaliseren
Kopers van de nieuwe Clio kunnen de auto verregaand aanpassen aan hun persoonlijke smaak. Daarvoor zijn verschillende optiepakketten beschikbaar waarmee het aanzien van de middenconsole, het dashboard, de deurpanelen, het stuurwiel en de armsteunen verandert. Er is keuze uit acht designthema’s en een uitgebreid voor de lijn die tussen de ventilatieopeningen over de volle breedte van het dashboard loopt. Ook is sfeerverlichting in acht kleuren beschikbaar.

Informatie over het exterieur van de nieuwe Clio volgt dinsdag 29 januari 2019.

Meer informatie over het aanbod, de beschikbaarheid en de prijzen van de nieuwe Clio wordt in een later stadium bekend gemaakt.

New_Renault_Clio_Intens_no3_interieur-1600x1202.jpg

New_Renault_Clio_RS_Line_no4_interieur-1600x1175.jpg

New_Renault_Clio_Intens_no2_interieur-1600x983.jpg

Ik moet zeggen, het valt me zeker niet tegen het interieur. Wel vind ik de knoppen onder het scherm een 'Peugeot-uiterlijk' hebben. Of het klopt weet ik niet, maar zo voelt het aan.
EasyLink is wel interessant, werd al een beetje bekend via de Twingo facelift, maar wat details daarover vind je op deze website:

Laatst bewerkt door een moderator:

DeeTwee

Gebruiker
Da's een prima cockpitje! Is het infotainment nou ook van een nieuwe generatie? Qua vormgeving (van de UI) krijg ik die indruk wel.

adinsx

Gebruiker
D2 maar dan met vierkante haakjes er omheen zei:
Da's een prima cockpitje! Is het infotainment nou ook van een nieuwe generatie? Qua vormgeving (van de UI) krijg ik die indruk wel.

Klopt nieuwe generatie. Heb een extra link onderaan toegevoegd.

adinsx

Gebruiker
Een video van YT-kanaal Groupe Renault over het interieur, maar ook alvast wat shots naar het exterieur:

https://www.youtube.com/watch?v=x5i7QtU5D4w

Wulp

Gebruiker
Wat een enorme stap vooruit zeg. Zo'n groot scherm is niet zo mijn ding maar de rest ziet er top uit.

b8ba2e9d-2020-renault-clio-interior-6.jpg

9715574e-2020-renault-clio-interior-7.jpg

a81c3757-2020-renault-clio-interior-4.jpg

fb8ed3ce-2020-renault-clio-interior-9.jpg

3192c12f-2020-renault-clio-interior-8.jpg

Heeft wel iets weg van het cleane, 'horizontale' en hoogwaardige van de Mazda2, behalve dan dat dit geen soft touch heeft op het dashboard

FN9ROXk.jpg

Lancia Lover

Gebruiker
Kan iemand bij Renault Le Quement weer in dienst nemen? Wat een creatieve armoe daar bij Renault. Hoe Japans wil je het hebben? Dit dashboard past veel beter bij bijv. Mazda...

929V6

Actieve Gebruiker
Lancia Lover zei:
Kan iemand bij Renault Le Quement weer in dienst nemen? Wat een creatieve armoe daar bij Renault. Hoe Japans wil je het hebben? Dit dashboard past veel beter bij bijv. Mazda...

Japans? Als je tegenwoordig nog creativiteit en mooie (of in elk geval interessante) dashboards zoekt moet je juist bij de Japanners wezen. Ik zou het Duits noemen.

Wulp

Gebruiker
Het heeft niet echt een eigen ontwerp, wellicht bedoelt ie dat. Zijn paar elementen die redelijk aan de Mazda2 doen denken in dat opzicht is de Japanse link niet vreemd ;)

Wulp

Gebruiker
qfmyrikbxb52_800.jpg

biky0kfbtu71_800.jpg

Zo zie je maar hoe nutteloos soms impressies zijn. Ook snap ik nooit dat mensen er ook vanuit gaan dat ie er zo dan uit komt te zien. Reacties als "Jammer, ook een trendvolger. Rare c style die elk merk overneemt. Achterlichten van opel en de rest maar wat plaatwerk. Jammer maar helaas."

SVF

Gebruiker
Bij de Clio lijken het dashboard en deurpanelen apart ontworpen te zijn terwijl het bij de Mazda een fraai en vloeiend overlopend geheel is. Het grote scherm in de Clio vind ik geen porum. Ik vind de inmiddels 4 jaar oude Mazda 2 nog steeds de mooiste B-segmenter van dit moment. Deze nieuwe Clio lijkt op het eerste oog niet meer dan een facelift met een Megane neus.

adinsx

Gebruiker
Renault heeft zelf de video met het interview met Laurens van Youtube afgehaald vanmiddag. Ik denk dat iemand er achter kwam dat het exterieur wel érg goed in beeld was. Maar, niet getreurd wie hem nog niet gezien had. Motor.tv had hem al geript en opnieuw op Youtube gezet:

https://www.youtube.com/watch?v=Z1dBy96iEO8

Wouter82

Moderator

Buitenkant is net de 206+, een wat uitgebreide facelift om hem geforceerd te laten passen bij nieuwere modellen. Interieur netjes maar ook volstrekt anoniem, allerlei onderdelen lijken al ergens te zijn toegepast.

Wulp

Gebruiker
Bedankt voor de foto's Johan Oost, prachtige auto! Kont ook een stuk beter dan voorheen

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Nou ja, op zich wel een mooie auto weer zo. Ik vraag me af nog steeds wel af hoe nieuw de auto echt is. In totaliteit blijft het wel een van de meest geslaagde auto's in zijn segment. Maar zo populair als de huidige wordt 'ie hier toch niet als de Estate verdwijnt. Ben benieuwd wat Peugeot en Opel hier tegenover gaan zetten. Het interieur is een flinke verbetering, het stuurwiel is mooi en verder lijkt het allemaal wel prima, al sluiten dashboard en deuren niet op elkaar aan inderdaad.

De Mazda2 vind ik persoonlijk dan weer de lelijkste in zijn klasse, verhoudingen kloppen wat mij betreft van geen kant. Maar dat dashboard ziet er wel goed uit, beter dan dat van de Clio.

Vraag me af waar me dat dashboard zo aan doet denken met die horizontale band die doorlopen naar de ventilatieopeningen in 'mineurstand'. Volgens mij iets van Audi of Volkswagen.

Johan Oost zei:

Ja dat was wat dramatisch gesteld :p

jooppasschier

Gebruiker
Rutger DC zei:
Johan Oost zei:

Ja dat was wat dramatisch gesteld :p

Ah ja, altijd lastig om een mening te vormen op basis van shaky fabriekscoopfotos. Maar zoals ik altijd al zei, altijd wachten tot je het model een paar maanden op de weg hebt zien rijden, pas dan kun je echt een mening vormen. Zelfs bij met photoshop bijgepunte folder foto"s als deze rode ;)

D Elzinga

Gebruiker
Het is absoluut geen lelijke auto, maar het is zo'n voorzichtige evolutie met een dusdanig voorspelbare toepassing van de elementen die wel vernieuwd zijn dat ik eigenlijk niet meer kan dan dit louter maar ter kennisgeving aannemen. Verdere gevoelens, positief noch negatief wekt deze nieuwe Clio tot dusverre eigenlijk niet op.

Kristian2

Gebruiker
Nette auto maar dat is de huidige ook. Interieur ziet er wat luxer uit maar die tablet in portrait opstelling vind ik werkelijk verschrikkelijk. Dat wil je toch niet in je auto hebben.....
Dat het veel mooier kan bewijst de nieuwe Mazda 3. Kleiner maar groot genoeg schermpje dat weliswaar losstaand is maar wel zeer mooi is ingepast in het dashboard.

Verder mis ik de Franse flair in het interieur. Op het lelijke scherm na herken ik er geen Renault in. Had ook een Duitser kunnen zijn.

929V6

Actieve Gebruiker
Het chroomlijstje aan de bovenkant van de zijruiten is wel een verbetering en maakt de nieuwe generatie nog enigszins direct herkenbaar. Ik hoop dat het standaard is. Zoals getoond op de non-persfoto's had het dashboard afgezien van dat scherm ook van een Renault uit de jaren 80 kunnen zijn, dus dat is een pre. Ik hoop wel dat de passagiersstoel op de tweede van die foto's extreem ver naar voren staat geschoven.

DeeTwee

Gebruiker
De huidige Clio is dusdanig succesvol dat het heel vreemd zou zijn deze qua uiterlijk drastisch te veranderen. Maar om dit een evolutie te noemen gaat eigenlijk nog te ver...

adinsx

Gebruiker
Ah, en daar doet hij het. Deel 2: Het Exterieur:

Inleiding
Renault presenteert het exterieur van de volledig nieuwe Clio. De nieuwe Renault Clio bezit de sensuele vormen van de vorige generatie en oogt eleganter en dynamischer vanuit alle hoeken. Hij is expressiever, maar behoudt zijn slanke profiel. De motorkap valt op door de gebeeldhouwde karakterlijnen. De grille is vergroot en de voorbumper heeft een meer uitgesproken vormgeving met een grotere centrale luchtinlaat voor optimale motorkoeling.

Qua afmetingen is de nieuwe Renault Clio 14 mm korter dan zijn voorganger, maar biedt daarbij wel een ruimer interieur. De carrosserie is tot 30 mm lager voor betere aerodynamische eigenschappen en een extra atletische houding. Daaraan dragen ook de 17-inchwielen bij (afhankelijk van uitvoering). Details als de haaienvinantenne, full-LED-verlichting, verzonken achterklep en verchroomde raamomlijsting zorgen samen voor een modernere en kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Carrosseriekleuren
De nieuwe Clio is verkrijgbaar in diverse nieuwe carrosseriekleuren, waaronder Orange Valencia, Brun Vison en Bleu Celadon. De kleur Orange Valencia straalt het energieke karakter van de Clio uit en biedt een ongekende diepte en glans dankzij de speciale vernislaag die voor het eerst in de auto-industrie wordt toegepast. In totaal is de nieuwe Clio leverbaar met keuze uit elf carrosseriekleuren en drie exterieurpakketten (rood, oranje en zwart) om de auto verder te personaliseren.

Luchtgeleiders
Het is de eerste Clio die voorzien is van luchtgeleiders bij de voorste wielkasten. Die dragen bij aan het verminderen van de luchtweerstand en het optimaliseren van de aerodynamica ter verlaging van het brandstofverbruik. Als bonus geven ze de Clio een extra sportieve look.

Koplampen
De nieuwe Clio is standaard uitgerust met full-LED-koplampen met de herkenbare C-vormige lichtsignatuur van Renault. Die geven de Clio een expressieve uitstraling, extra versterkt door het elegante diamantmotief aan de bovenzijde van de koplampunit.

Bagageruimte
De bagageruimte is zo rechthoekig mogelijk ontworpen. Het high-end BOSE-audiosysteem is volledig geïntegreerd en neemt daardoor geen ruimte in beslag. De inhoud van de kofferbak is vergroot tot 391 liter (+26 liter) en is daarmee de ruimste in deze klasse. De dubbele bodem vereenvoudigt het inladen van spullen, terwijl bij neergeklapte achterbank een volledig vlakke laadvloer ontstaat.

Achterlichten
Net als de koplampen zorgen ook de opvallende achterlichten voor een expressieve look, met een C-vormige signatuur en een 3D-effect dat zorgt voor meer diepte. Het derde remlicht boven de achterruit is langer en dunner van vorm.

Zijaanzicht
Het slanke profiel van de vorige generatie Clio – aangezet door de deurgrepen van de achterportieren, die verwerkt zijn in het achterste zijruitje – is verder verfraaid met een verchroomde raamomlijsting en hoogglans zwarte afwerking voor de B-stijl en de achterste portiergrepen. De onderste zijpanelen in de carrosserie zijn uitgehold en de CLIO-belettering is verchroomd. Samen zorgen ze voor een modernere en kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Achterzijde
De achterzijde wordt gekenmerkt door verchroomde lijsten, net als aan de zijkant, terwijl de uitsnijding van de achterruit zorgt voor een naadloze verbinding van de achterklep met de carrosserie. Het ontwerp van de achterklep, vooral bij de aansluiting met de achterbumper, zorgt eveneens voor een kwalitatief hoogwaardige uitstraling.

Meer informatie over het aanbod, de beschikbaarheid en de prijzen van de nieuwe Clio wordt in een later stadium bekend gemaakt.

adinsx

Gebruiker
En twee video's:

https://www.youtube.com/watch?v=mkoOrayy4mg

https://www.youtube.com/watch?v=RlP4gl0HpXo

Wulp

Gebruiker
Niet zo gek dat mensen steeds 'kleiner' gaan rijden als B-segmenters als zo luxe zijn en ook steeds ruimer worden

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Bird Nerd zei:
Niet zo gek dat mensen steeds 'kleiner' gaan rijden als B-segmenters als zo luxe zijn en ook steeds ruimer worden

Niet in tegenspraak met wat je beweert, maar toch opmerkelijk:

At 4048 millimeters, the supermini is actually 14 mm shorter than its predecessor. Despite a more compact size, it’s more spacious on the inside thanks to better packaging enabled by the new hardware and also by the fact it’s 66 mm wider than the old one, at 1798 mm.

Meer binnenruimte bij gelijke (of iets gekrompen) buitenmaten is natuurlijk positief. Nou ja gekrompen, de breedte is flink toegenomen: 1798 mm is net zo breed als sommige C-segmenters, de Clio volgt daarmee dus de brede Ibiza en Polo.

MBdoubleyou

Gebruiker
Exterieurevolutie met interieurrevolutie zegt Van den Acker. En dat is precies wat het is. Het eindresultaat vind ik echt supergeslaagd. Het ontwerp klopt aan alle kanten, oogt harmonieuzer, hoogwaardiger en volwassener. Wat mij betreft staat hier de meest aantrekkelijke B-segmenter van het moment. Als de motoren de juiste upgrade hebben gehad en het rijplezier is gebleven dan gaat deze Clio het echt wel maken.

Uiteraard is het een heel voorzichtige evolutie maar hoe langer je kijkt hoe beter je ziet dat er wel degelijk heel veel is veranderd. In 1 oogopslag zie je dat niet en staat er bijna dezelfde auto. En dat is natuurlijk ook een teleurstellend. Renault doet dat nooit en gooit het altijd over een andere boeg. In dit geval snap ik de keuze van Renault wel. De Clio is zo succesvol! Ik denk dat de nieuwe Captur wel iets meer verschil zal laten zien tov de huidige maar dat word ook zeker geen compleet andere auto.

Lancia Lover

Gebruiker
De buitenkant is voor een Renault nogal evolutionair te noemen, maar hij ziet er wel erg goed uit. Hij oogt helemaal 'af'. De grote deceptie volgt als je wilt instappen... Dat is echter bij de huidige Clio ook al het geval, dus wat dat betreft verandert er weinig. En dat is wel een gemiste kans... Ik verwacht dat landgenoot Peugeot hier punten gaat pakken. Die leveren hoogstandjes af tegenwoordig met hun schitterende interieurs.

Wulp

Gebruiker
Ik heb liever een stijlvol interieur dan een druk interieur zoals bij Peugeot. Is leuk in het begin maar uiteindelijk wil je rust in de tent en alles makkelijk willen bedienen

Wat mij betreft staat hier de meest aantrekkelijke C-segmenter van het moment.

B-segment ;) Voor mij ook! Mijn top 5:

1. Clio
2. Ibiza
3. Fiesta
4. Punto
5. Micra

Nico GTR

Gebruiker
Rutger DC zei:
Bird Nerd zei:

Niet in tegenspraak met wat je beweert, maar toch opmerkelijk:

At 4048 millimeters, the supermini is actually 14 mm shorter than its predecessor. Despite a more compact size, it’s more spacious on the inside thanks to better packaging enabled by the new hardware and also by the fact it’s 66 mm wider than the old one, at 1798 mm.

Meer binnenruimte bij gelijke (of iets gekrompen) buitenmaten is natuurlijk positief. Nou ja gekrompen, de breedte is flink toegenomen: 1798 mm is net zo breed als sommige C-segmenters, de Clio volgt daarmee dus de brede Ibiza en Polo.

Heel goed, lager en breder maakt dikker! Als de RS dan ook nog eens leverbaar word met de handbak helpt dat de prijzen van de Clio 3 RS misschien nog een beetje naar beneden. :D

nack

Gebruiker
Het enige jammere aan het ontwerp vind ik de gebogen lijn onder aan de portieren. Was die achterwege gebleven was het achterportier nog cleaner geweest. Voor de rest is het een keurig vervolg van de huidige.

adinsx

Gebruiker
Carfanatic zei:
standaard full-led koplampen is wel lekker voor deze klasse.

Dat bedacht ik me ook. Scheelt weer een crisisuitvoering die eruit ziet als crisisuitvoering. :)

Nee, ik had ook meer veranderingen aan de buitenkant verwacht, maar waarom zou je een succesvol model niet evolueren, dat doen VW en andere merken tenslotte al jaren met hun succesnummer. Het is alleen even wennen omdat Renault vaak echt met radicale wijzigingen komt. De 'hate-of-love-it' bij de Mégane II en het 'kontje' herinner ik me nog wel. Ik vond het geweldig net als de Clio IV als opvolger van de III. Zeker de Estate was bij de III een gedrocht wat mij betreft.

Dus ja, doe mij maar die blauwe RSline in TCe150/160 EDC trim voor de wederhelft. Al zal dat al rap over 30k lopen ben ik bang...

Op naar 5 maart, de eerste persdag in Genève. Eens kijken en voelen of dat interieur écht zo veel beter is dan het grotendeels gevormd plastic wat nu in de IV zit. ;)

adinsx

Gebruiker
Een Tjechische website zette de V even naast de VI ter vergelijk. Hoewel het platform en elk paneel anders is, heel duidelijk een evolutie. Zoek de verschillen :)

51199737_1241840439287465_9157354133202665472_o.jpg

51156320_1241844185953757_7949718872708349952_n.jpg

50924311_1241838789287630_4226882198818521088_n.jpg

Bovenaan