Renault Captur II / Mitsubishi ASX

adinsx

Gebruiker
Je bent er snel bij Joop. HIeronder het persbericht:

De nieuwe Renault Captur: volledig nieuw, 100% Captur

Met 1,2 miljoen verkochte exemplaren sinds de introductie in 2013 is de Renault Captur de bestverkochte stads-SUV. Ook vorig jaar was de Captur de populairste in zijn klasse, toen wereldwijd meer dan 230.000 stuks verkocht werden. In Nederland zijn er inmiddels meer dan 45.000 Captur modellen verkocht.

e marktintroductie van de volledig nieuwe Captur is onderdeel van het strategische plan Drive the Future (2017-2022) van Groupe Renault. Het is tevens een van de belangrijkste modellen van de Groupe.

De nieuwe Captur wordt gekenmerkt door zijn internationale karakter. De nieuwe generatie komt op alle continenten onder dezelfde naam op de markt, ook in Zuid-Korea, en zal tevens in China geproduceerd worden – een strategisch belangrijke regio voor Groupe Renault.

Het belang van de Captur binnen de autogroep wordt ook benadrukt met de grote hoeveelheid technologie aan boord, waarmee hij voldoet aan de drie pijlers voor toekomstige mobiliteit, zoals beschreven in het strategische plan:

Elektrisch aangedreven: tegen het einde van het plan heeft Groupe Renault acht volledige elektrische modellen en twaalf geëlektrificeerde modellen in het aanbod. De nieuwe Captur is het eerste Renault model dat profiteert van de nieuwe E-TECH plug-in hybride aandrijflijn die door Renault in samenwerking met de Alliantie ontwikkeld is.
Connected: rond dezelfde periode moeten ook alle voertuigen op de belangrijkste markten volledig connected zijn. De nieuwe Captur loopt hierop vooruit met een nieuw multimediasysteem het Renault EASY LINK systeem.
Autonoom: tegen het einde van het strategische plan biedt Groupe Renault vijftien modellen met autonome rijtechnologie. De Captur is daarbij een van de pioniers. Met de nieuwe Clio worden geavanceerde hulpsystemen nu al standaard aangeboden in het B-segment.
De nieuwe Captur vormt de kern van de strategie om het synergievoordeel binnen de Alliantie te versterken. Dit wordt met name gerealiseerd door de ontwikkeling van gemeenschappelijke technologie en door het gebruik van nieuwe platforms, zoals het CMF-B-platform waarop de nieuwe Captur gebouwd is. De nieuwe architectuur maakt het mogelijk om de nieuwste technologische ontwikkelingen toe te passen en daarmee te voldoen aan de nieuwste eisen in verschillende werelddelen.

De nieuwe Captur is eind 2019 bij de Renault dealer te bezichtigen. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

https://media.renault.nl/de-nieuwe-renault-captur-volledig-nieuw-100-captur/

Hele persbericht (Word-bestand) vind je hier Volledige persdossier

Passchier

Gebruiker
Heul veel foto's:
https://lenouvelautomobiliste.fr/actualites/dacia-duster-black-collector-des-watts-et-du-collector/

Videootje van Autovisie:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=C08aZgdwtwM

Passchier

Gebruiker
Pers dossier (in t Frans)
https://zone-secure.com/GroupeRenault/Dossier-de-presse-Nouveau-Captur/

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De Captur ziet er weer bijdetijds uit, op de vormgeving valt niet veel af te dingen, behalve dat het allemaal niet zo spannend of vernieuwend is. De eerste Captur is behoorlijk trendsettend geweest, stylingkenmerken zijn ook op concurrenten te zien. Suzuki en Volkswagen kozen bij hun Vitara en T-Cross niet voor niets voor twee kleurenschema's die overeenkomstig zijn met de twee introductiekleuren van de oude Captur en met het afwijkend gekleurde dak was Renault toch (een van) de eerste. De nieuwe Captur heeft nu een 'zwevend dak' gekregen, waarbij het derde zijruitje met wat chroom optisch doorloopt tot aan de achterruit. Dit designgrapje is inmiddels gemeengoed, tig Chinese autofabrikanten maken er ook gebruik van, zoals de Soueast DX3:

Al met al is de nieuwe Captur wat mij betreft minder herkenbaar dan voorheen, maar de auto ziet er zonder meer goed uit. Anders dan bij de B-segment hatchbacks denk ik dat Peugeot op optisch vlak een voorsprong pakt met de nieuwe 2008.

adinsx

Gebruiker
Misschien een beetje bevooroordeeld met een blauwe Mégane, maar ik vind het op de Captur II ook erg lekker staan i.c.m. zilveren details:
nouveau-renault-captur-2019-zen-bleu-lenouvelautomobiliste_03-1024x684.jpg

MBdoubleyou

Gebruiker
Erg geslaagd! Ik vind de Captur toch echt behoorlijk veranderd t.o.v. de huidige. Proporties zijn anders, C-stijl is anders, achterlichten totaal gewijzigd, veel details zijn anders: er staat echt een andere auto. Bij de Clio is er veel minder verschil, daarbij zal je in het verkeer goed moeten kijken of het een Clio IV of V is. Terwijl dat bij de Captur II meteen duidelijk is.

Ik denk dat Renault een behoorlijke kans maakt om aan kop te blijven in het segment. Wat mij betreft de meeste geslaagde B-segment SUV.

iDS

Gebruiker
Het is een mooie wagen geworden.
Enkel die dagrijverlichting in bajonetvorm kan me niet bekoren al lijkt de oplossing hier net wat eleganter dan bij de Mégane en Talisman bv.
De chroomstrip is echt een mooi accent. Misschien is de inspiratie bij de Astra Sportstourer gevonden maar Renault heeft gesnapt hoe de strip wél toe te passen.

rohar

Gebruiker
Leuk auto, al had het front wat mij betreft wel iets meer afwijkender vormgegeven kunnen worden... Achter kant vind ik leuk!

Alleen ook hier weer een lelijk Ipad scherm....

adinsx

Gebruiker
Even de oude en nieuwe bij elkaar op een foto. Bij de Clio waren de verschillen in exterieur natuurlijk minimaal, bij de Captur is het een stuk duidelijker een nieuw model:

9ZQJLAX.jpg

x03YeaT.jpg

dOraFWc.jpg

uBDLLa0.jpg

PIEX9Gd.jpg

Mach1

Gebruiker
Het nieuwe model is een grote vooruitgang. De vorige vond ik altijd nogal truttig, deze tweede generatie heeft dat van zich afgeschud. Ben blij dat deze wel als nieuw herkenbaar is in tegenstelling tot de nieuwe Clio.

Wouter82

Moderator

C-stijl past nu wel mooi bij Espace. Wel een geslaagde evolutie, ben benieuwd hoe de Clio had kunnen zijn als ze die vergelijkbaar hadden aangepakt.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
renault-captur-valladolid-mdm-3-e1564464546502_750x.jpg

renault-captur-valladolid-mdm-1_1440x655c.jpg

renault-captur-valladolid-mdm-4_750x.jpg

Bron: https://www.diariomotor.com/noticia/renault-captur-valladolid/ via https://worldscoop.forumpro.fr/t12885p500-2019-renault-captur-ii-hjb

Captur II en Captur I:

renault-captur1-vs-captur2-07.jpg

renault-captur1-vs-captur2-09.jpg

renault-captur-2-45.jpg

renault-captur-2-42.jpg

renault-captur-2-47.jpg

renault-captur-2-36.jpg

renault-captur-2-06.jpg

renault-captur-2-05.jpg

renault-captur-2-02.jpg

renault-captur-2-2019-15_2.jpg

renault-captur-2-2019-36_2.jpg

renault-captur-2-2019-37_2.jpg

renault-captur-2-2019-27_3.jpg

Meer foto's: https://www.largus.fr/actualite-automobile/renault-captur-1-vs-captur-2-quest-ce-qui-change-9911390.html

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De Renault Captur beleefde zijn werelddebuut eind augustus op de Chengdu Motor Show:

5b793e08330c42b3ad264c2a116c7cb5.jpeg

3556b6234de049b5a490ab050dabb745.jpeg

a8966c0e40074e09a715ac084b3d64c6.jpeg

Bron: https://www.sohu.com/a/343560691_100101664

En stond op de IAA Frankfurt 2019:

Wheel Critic

Gebruiker
^Dat ene iele pijpje hadden ze imo beter weg kunnen laten.
Ziet er een beetje zielig uit en verstoort het design.
Beter de pijp onder/achter de bumper laten. of net als bij die blauwe 2 placebo uitlaten.
2 echte pijpen gaat bij die kleine motortjes van tegenwoordig niet lukken. Worden dan van het formaat waterleiding:LOL:

adinsx

Gebruiker
8 november hebben de dealers hun introductie, dus ik denk eind november/begin december de demo's bij de dealers?

Ik kwam voor het weekend nog een (Belgische) rijtest tegen met de Captur II 130Tce EDC meen ik. Kan hem alleen nergens meer vinden...

adinsx

Gebruiker
Wel een andere test gevonden, die van de TCe 155 EDC: https://www.autonieuws.be/test/4857-test-renault-captur-tce-155-edc-2019-video

En een video van ze:

https://www.youtube.com/watch?v=lWyywOneXNQ

Steven L

Gebruiker
adinsx zei:
Ik kwam voor het weekend nog een (Belgische) rijtest tegen met de Captur II 130Tce EDC meen ik. Kan hem alleen nergens meer vinden...

https://www.autowereld.be/autotests/eerste-test/renault-captur-test-review-2019.html

adinsx

Gebruiker
De, voor zover ik gezien heb, eerste op Nederlands kenteken voor de dealertraining:

dS30pAH.jpg

Lelijk trouwens, dat grijze dak bij het prachtige Iron Blue

MBdoubleyou

Gebruiker
Dan wil je toch geen Crossland :)? Ik hoop echt dat de Captur de nummer 1 in zijn segment blijft. Supergeslaagd model! Duidelijk meer onderscheidend van het oude model dan dat bij de nieuwe Clio het geval is. Samen met de Juke de 2 leukste modellen in het SUV/Crossover B-segment. De nieuwe 2008 haalt het er wat bij betreft niet bij. Onevenwichtig vormgegeven model waarmee ze krampachtig een kleine 3008 hebben willen neerzetten. Oefening niet geslaagd (n).

De Crossland die ervoor staat zal wel ter vergelijking aanwezig zijn. In mijn Renault tijd (auw...32 jaar terug) vond ik de producttrainingen altijd geweldig. Alle directe concurrenten waren aanwezig waardoor je heel goed de plus -en minpunten van de Renault in kwestie t.o.v. de concurrentie kon uitvinden.

Foie Gras

Gebruiker
Waarom er überhaupt mensen voor een Grandland gaan heb ik nooit begrepen... Slap aftreksel van de Captur en zelfs voor de verstokte Opelfan is er weinig Opel aan.

Maar deze Captur ziet er goed uit, sterke achterkant met elegante achterlichten;) Waar de vorige een wat suffe kont had is dat nu helemaal weg. Zou me verbazen als hij het succes niet zou evenaren...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Statisch vergelijk tussen de nieuwe generaties Peugeot 2008 en Renault Captur:

peugeot2008renaultcapturstatiqueavant1.jpg

35a0808-modifredimensionner.jpg

35a0849-modifredimensionner.jpg

35a0958redimensionner.jpg

35a0610-modifredimensionner.jpg

35a0826-modifredimensionner.jpg

35a0866-modifredimensionner.jpg

35a0942-modifredimensionner.jpg

35a1529-modifredimensionner.jpg

35a1201redimensionner.jpg

Eerste vergelijk: https://www.largus.fr/actualite-automobile/video-peugeot-2008-vs-renault-captur-premiere-rencontre-au-sommet-10065391.html

De 2008 ziet er wat spannender uit en heeft een op het eerste gezicht fraaier en eigenzinniger interieur, maar de Captur is ruimer en flexibeler met dank aan een verschuifbare achterbank, maakt anders dan je zou vermoeden een hoogwaardigere indruk en heeft een intuïtievere bediening. Ziet er goed uit voor de Captur dus.

MBdoubleyou

Gebruiker
De eerste Franse vergelijking lijkt in het voordeel van de Captur uit te vallen. Ik vind de prijsstelling van de 2008 erg ambitieus: 25.760 voor de 100pk Active en 27.560 voor de Allure. Dat maakt 'm meteen de duurste in zijn segment.

Het is wachten op de Capturprijzen. Bij de oude Clio en Captur zat er ongeveer 3.500 euro tussen. De nieuwe Clio kost 17.290. Het prijsverschil zal wat groter worden. De T-Cross begint bij iets meer dan 22 mille en de Kamiq bij iets meer dan 23 Mille. De Juke met 117pk kost 23.990. Meer dan 22 mille zal de Captur Life 100pk dan toch niet mogen kosten :)?

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Qua maten en uitstraling vind ik de Captur en 2008 beter vergelijkbaar met de T-Roc. Die is het breedst, maar net zo lang als de Captur en een stukje kleiner dan de 2008. Beide Fransozen hebben langere wielbases. De T-Roc, Captur en 2008 zijn vlotte, dik uitziende crossovers en de T-Cross, nou ja - niet. Platforms zeggen wat mij betreft niet zoveel meer, de Skoda Scala, Fiat Tipo en wijlen Nissan Pulsar hebben immers ook een B-segment-platform in de basis en zelfs de toekomstige Alfa Romeo Tonale krijgt een platform dat in de basis voor B-segment-modellen bedoeld is. De T-Roc is bizar duur geworden: vanaf 29.506 euro volgens volkswagen.nl. Een vanafprijs die iets boven die van de T-Cross begint kan Renault zich denk ik prima veroorloven, T-Roc-tarieven dan weer niet.

Maten (lengte/breedte/hoogte - wielbasis):
T-Cross 4108 / 1760 / 1584 - 2551 mm
T-Roc 4234 / 1819 / 1573 - 2590 mm

Captur 4230 / 1800 / 1593 - 2630 mm
2008 4300 / 1770 / 1540 - 2600 mm

MBdoubleyou

Gebruiker
Het woud van SUV's/crossovers wordt steeds overzichtelijker :rolleyes:. De positionering van de T-Roc heb ik altijd al lastig gevonden, net als de Q2. De T-Cross schijnt ruimer te zijn dan de T-Roc. Dat alleen al is vreemd.

Qua maatvoering zijn 2008 en Captur dus vergelijkbaar met de T-Roc. De vanafprijs van de T-Roc is gestegen omdat de basisuitvoering is geschrapt. Het begint dus nu met de 115pk Style voor 29.500 . Een T-Cross 115pk Style is slechts 1.800 euro goedkoper! Ze zijn ook bijna even zwaar. Ik snap de T-Roc niet! De kopers wel want het ding gaat als een tierelier (plaats 16 in de Europese verkopen).

Vraag is welke uit de VAG stal de kopers als concurrent van de Captur zien: T-Roc of T-Cross ......of Arona of Kamiq?

Als het prijsplaatje klopt dan heeft de Captur het zeker in zich om de nummer 1 in het (wat onduidelijke) segment te blijven. De huidige Captur staat op 14 over de eerste 3 kwartalen van 2019. De overige SUV's: op 5 de Tiguan, op 10 de QQ en op 13 de Duster. De 2008 op 22.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Nieuwe Renault Captur: de prijzen[/size]
[size=x-small]Frank Jacobs | 30 oktober 2019 om 09:00[/size]

Op dit moment rijden wij onze eerste kilometers in de volledig nieuwe, tweede generatie Renault Captur. Hoe dat bevalt, lees je dus heel spoedig op deze site. Tot die tijd kun je vast genieten van de prijzen.

21.590 euro hoog is de financiële drempel die je moet nemen om eigenaar te worden van een nieuwe Renault Clio. Dat is de prijs van de meest bescheiden uitvoering, een TCe 100 Life. Om met die motor te beginnen: het is een driecilinder 999 cc turbo met multipoint injectie die 74 kW (101 pk) en 160 Nm koppel, in combinatie met een handgeschakelde vijfbak.

De Life-uitvoering omvat onder meer Active Emergency Braking, Safe Distance Warning, led Pure Vision koplampen, cruisecontrol, lichtsensor en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels. Bij warm weer ben je echter aangewezen op geopende ramen.

Is je dat te min, dan neem je bijvoorbeeld de Zen. Die heeft namelijk wél (handbediende) airconditioning, naast het Easylink multimediasysteem met 7 inch aanraakscherm, 17 inch lichtmetalen wielen en verchroomde accenten. Meerprijs: € 1.900. Voor nog € 2.000 meer krijg je de Intens met led-dagrijverlichting, klimaatregeling, handsfree card, parkeersensoren achter, elektrisch inklapbare buitenspiegels en MultiSense, waarmee de rijkarakteristiek in te stellen is.

Om de Captur feestelijk zijn wittebroodsweken in te sturen is er de Edition One. Deze heeft navigatie met drie jaar TomTom Traffic en een groter (9,3 inch) scherm, Bose hifi en een inductielader voor de smartphone. Verder is hij versierd met aluminium dakrails, 18 inch wielen. Meerprijs ten opzichte van de Intens: € 2.000.

De ultieme smulpaap kiest de Initiale Paris. Voor € 1.700 meer dan de Edition One krijg je leren bekleding, verwarmbare voorstoelen en stuur, automatisch inparkeren, vogelperspectief-camera, adaptieve cruisecontrol en 18 inch wielen met Eiffeltorenmotief.

Dan de verdere keuze in motoren: de hierboven genoemde indirect ingespoten driecilinder is er als Life, Zen, Intens en Edition One. De overige motoren zijn 1.333 cc vierpitters met turbo en directe inspuiting. De 96 kW (131 pk) versie heeft 240 NM koppel en is er naar keuze met handgeschakelde zesbak (€ 25.390 als Zen) of zeventraps EDC-automaat (€ 27.390, Zen).

De topper is dezelfde vierpitter met 113 kW (154 pk) en 270 Nm, altijd met de EDC-7. Die is leverbaar vanaf de Intens-uitvoering en kost dan 30.590 euro. Volgend jaar volgen een Bi-Fuel-variant van de TCe 100 en een plug-in hybride, de E-Tech.

De nieuwe Renault Captur is per direct te bestellen en arriveert begin december bij de Nederlandse dealers.

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/nieuwe-renault-captur-de-prijzen/

Rutger DC

Actieve Gebruiker
201909271251195119132168_7115633_11.jpg

201909271251425142120161_7115628_11.jpg

201909271251345134133378_7115630_11.jpg

2019092715230423481769_7119096_11.jpg

Fotogalerij: https://photo.bitauto.com/photo/model_5930/

In China staat de voortaan lokaal geproduceerde Captur bij de dealers. Renault is nog niet lang actief op de Chinese markt en begon voortvarend, maar net als bij de Franse collega's van PSA gaat het slecht. In 2017 werden er nog 72.221 stuks van de Kadjar en Koleos geregistreerd, maar dit jaar zal het niet eenvoudig worden om de 20.000-grens te slechten. In september was het resultaat met 546 stuks ronduit waardeloos. De nieuwe Captur en elektrische Kwid (K-ZE), die onder eigen vlag, maar ook als Venucia, Dongfeng Fengxing en Dongfeng Aeolus verkocht gaat worden, moeten het merk er weer bovenop helpen.

amelse

Gebruiker
Inmiddels is ook de uitrusting van de verschillende uitvoeringen bekend en staat de nieuwe Captur ook in de configurator van Renault. Ik kan niet anders zeggen dat Renault de verschillende Capturs voor de prijs erg goed heeft uitgerust, chapeau!
De auto is in veel verschillende kleurcombinaties te leveren en er zijn leuke pakketten verkrijgbaar.
Ik verwacht dat de Captur het (weer) goed zal gaan doen.

Total Loss

Gebruiker
Beetje Captur komt toch wel uit tussen de 26k ( 100 pk Zen + wat opties ) en 31k ( 130 pk introversie ).
Maar kijkend naar de concurrentie is dat redelijk marktconform, wat een geld joh.

adinsx

Gebruiker
Total Loss zei:
Beetje Captur komt toch wel uit tussen de 26k ( 100 pk Zen + wat opties ) en 31k ( 130 pk introversie ).
Maar kijkend naar de concurrentie is dat redelijk marktconform, wat een geld joh.

Ik zat hem gister ook even samen te stellen. Intens 130 EDC met lekker wat luxe (bose, etc) maar geen 18” of panoramadak en de prijs lag al op 31.500 ...

GT 1973

Gebruiker
Waar gaat het met de auto's heen? 30k voor een hoop onzin. Als het met de auto's net zo zou gaan als met technologie, dan zouden we nu rondrijden in hypermoderne auto's voor 1900 euro.

Foie Gras

Gebruiker
GT 1973 zei:
Waar gaat het met de auto's heen? 30k voor een hoop onzin. Als het met de auto's net zo zou gaan als met technologie, dan zouden we nu rondrijden in hypermoderne auto's voor 1900 euro.

Blijkbaar zijn er een hoop mensen bereid om 30K voor een 'hoop onzin' te betalen. Meer dan anderhalf miljoen zijn er al voorgegaan in het geval van de Captur;)
Maar nee, zo werken de kosten natuurlijk niet. Een auto kost meer dan dat. R&D, distributie, productie, allemaal niet gratis...

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Captur vs. C3 Aircross:

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-5.jpg

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-3.jpg

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-8.jpg

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-4.jpg

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-2.jpg

citroen-c3-aircross-vs-renault-captur-2020-6.jpg

essai-citroen-c3-aircross-shine-rouge-2020-13.jpg

essai-renault-captur-zen-2020-16.jpg

1. Renault Captur
2. Citroën C3 Aircross

Vergelijkingstest: https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-le-renault-captur-2-face-au-citroen-c3-aircross-10127396.html

HarrieD

Gebruiker
Prachtige auto. Een SUV/Crossover naar mijn smaak. Niet te groot, niet te klein, mooi formaat. Maar ook de nieuwe Nissan Juke vind ik er geweldig uitzien.
De Captur zal iets praktischer zijn, maar de interieurafwerking van de Juke vind ik uitermate geslaagd.
Gelukkig hebben deze auto's net voldoende trekgewicht om mijn compacte caravan te trekken. Ik was bang dat Renault op dat gebied een stap terug zou doen, net als bij de nieuwe Clio.
Maar zoals hiervoor ook al opgemerkt is. Ze worden wel erg duur. Dan kunnen ze wel een complete uitrusting hebben, maar dertig mille is toch wel heel veel netto maandsalarissen. Daarom hoop ik maar dat anderen hier iets gemakkelijker overheen stappen zodat er over een paar jaar leuke gebruikte exemplaren te koop staan.

rw54

Gebruiker
De Captur II is inderdaad een prachtige auto om te zien en zal het zeker ook goed doen wat rijden, comfort e.d. betreft. Kan nu de opvolger worden voor mijn huidige Volvo V40 II D3 (2015). Was nu steeds aan het kijken naar een VW T-Roc maar dat is nu ook wel voorgoed voorbij. En aangezien er geen haast was en de beslissing steeds voor me heen had geschoven is er ook geen foute keuze gemaakt.

Cd4Lop

Gebruiker
rw54 zei:
De Captur II is inderdaad een prachtige auto om te zien en zal het zeker ook goed doen wat rijden, comfort e.d. betreft. Kan nu de opvolger worden voor mijn huidige Volvo V40 II D3 (2015). Was nu steeds aan het kijken naar een VW T-Roc maar dat is nu ook wel voorgoed voorbij. En aangezien er geen haast was en de beslissing steeds voor me heen had geschoven is er ook geen foute keuze gemaakt.

Captur veel en veel mooier afgewerkt dan de VW. Wie had dat ooit kunnen denken..... .

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Meer info Renault Clio en Captur hybrides[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 9 januari 2020 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Renault geeft meer informatie vrij over de aanstaande Clio en Captur hybrides. Modulaire E-Tech-techniek maakt het mogelijk Renault-modellen uit te voeren als stekkerloze hybride of plug-in hybride. Beide varianten zijn vanaf morgen te zien op de Brusselse autosalon.

Renault kondigde de hybride varianten van de Clio en Captur eerder al aan. Vanaf morgen kun je beide bekijken op de autosalon van Brussel. Voor de gelegenheid informeert het Franse merk ons ook over de technische mogelijkheden. De twee modellen hebben zaken gemeen, maar verschillen ook van elkaar. Dat kan omdat ze beide zijn gebouwd op het flexibele CMF-B-platform voor elektrische auto's. Renault heeft gebruikgemaakt van onderdelen van reeds bestaande elektrische modellen én van hybridetechniek uit de Formule 1.

De Clio E-Tech 140 pk is een hybride zonder stekker met een 1,2 kWh-batterijpakket. Hij start altijd in elektrische modus en blijft daarin tot een snelheid van 70 à 75 km/u. In de stad rijdt 'ie dus bijna geheel emissieloos, wat flink wat benzine bespaart. Mooi ook is de snelheid waarmee je versnellen kunt: in slechts 6,9 seconden van 80 km/u naar 120 km/u.

Net als de Clio is de Captur E-Tech Plug-in 160 pk voorzien van een 1,6 liter benzinemotor. De stekkerhybride Captur heeft echter twee elektromotoren - waarvan een met hoge voltage startgenerator - en een 9,8 kWh-accupack. Bij een snelheid tot 135 km/u kan de plug-in hybride maximaal 50 km volledig elektrisch rijden, in de stad zelfs 65 km. In plaats van een reguliere versnellingsbak wordt een slimme, 'multimodale' transmissie uit de F1 toegepast, waarmee het schakelen soepel verloopt.

Renaults E-Tech-technologie is dan ook ontworpen om leuk mee te kunnen rijden. Daarnaast is zuinig verbruik een doelstelling. Dat laatste wordt tevens bevorderd door voorzieningen als terugwinning van rem-energie, stroombesparing bij het loslaten van het 'gas'pedaal en het automatisch wisselen tussen rijmodi. Met de E-Save-optie kies je voor rijden op brandstof. Het gecombineerde verbruik van de plug-in hybride Captur ligt (theoretisch) op 1,5 l/100 km.

Bij de showroomintroductie berichten we over prijzen en uitrusting van de twee hybride modellen.

renault-captur-e-tech-plug-in-2020-303218-1024.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2020/januari/46951-meer-info-renault-clio-en-captur-hybrides

iDS

Gebruiker
GT 1973 zei:
Je verwart technologie met informatietechnologie. En de evolutie daar gaat vooral over verwerkingssnelheid en opslagcapaciteit. Verder doet een computer in principe nog steeds hetzelfde als 30 jaren geleden. De verpakking is gewijzigd maar je koopt nog steeds opslagcapaciteit, een processor, een toetsenbord en een scherm.
Aan een wagen worden steeds nieuwe eisen gesteld op vlak van veiligheid, verbruik, comfort. Daardoor worden steeds nieuwe technieken, uitrustingen en technologieën geïntroduceerd.
Dus je krijgt niet enkel wat dertig jaren geleden standaard was maar ook 7 airbags, radio en GPS, meer spiegels, ABS, ASR, vaak een luxere bekleding en afwerking (al gaat dat bij de T-Roc zijn naam indachtig, terug naar af ;) ) en zoveel andere zaken.
De Golf I is lange tijd verder verkocht (en ontwikkeld) in Zuid-Afrika als City Golf en daar was die wagen ook goedkoop.

Bovenaan