Porsche Cayenne III | Nieuw: facelift 2023

Flipje1977

Gebruiker
2018-porsche-cayenne-leaked-official-image.jpg

Gelekt: nieuwe Porsche Cayenne!

Porsche had de onthulling van de derde generatie Cayenne pas voor volgende gepland, maar digitaal kunnen we de nieuwe SUV van de heren en dames uit Stuttgart nu al van alle kanten bekijken.

Onze Engelse collega's van AutoExpress waren iets te enthousiast toen ze de foto's van de nieuwe Cayenne onder ogen kregen en besloten kennelijk de boel maar direct de digitale wereld in te slingeren.

De Cayenne is voor Porsche een groot succes gebleken en - eerdere spionagebeelden wekten dat vermoeden al - het merk ziet weinig noodzaak om van de receptuur van de tweede generatie Cayenne af te wijken. Deze volledig nieuwe derde generatie Cayenne krijgt van Porsche een achterste mee waarin de verlichting van de Panamera is verwerkt. Ook in het interieur is de familieband met dat model overduidelijk. De rest is vooral erg 'Cayenne zoals we hem kennen'.

Hoewel deze gelekte beelden al het volledige uiterlijk uit de doeken doen, blijft het naar het technische aspect van de nieuwe Cayenne nog even gissen, maar hier zijn de wijzigingen vast ingrijpender dan puur op optisch vlak. Volgende week weten we meer. Op 29 augustus trekt Porsche zelf het doen van zijn ongetwijfeld weer goed scorende model.

Laatst bewerkt door een moderator:

Soloman

Gebruiker
Hij zal wel prima rijden, maar oei wat een lelijk ding.

Ik zal hem binnenkort wel zien. In mijn dorp zijn de Cayennes de meest geziene auto's hier. Maar heel gek: het zijn vooral vrouwen die er in rijden. Ik denk dat de mannen in hun lease A-zessen naar het werk gaan.

RobEU

Gebruiker
Recht van voren echt spuuglelijk, maar verder wel een prima ding. Een tikkeltje plomp wellicht. Ik vind de tweede generatie zelfs best een mooi model, en zou 'm liever hebben dan de 911. Het is gewoon allemaal wat generiek. Haal de neus weg en het had een Kia of Skoda kunnen zijn.
Interieur vind ik wel ongelofelijk gaaf.

Wulp

Gebruiker
Meer foto's: https://www.carscoops.com/2017/08/2018-porsche-cayenne-surfaces-early.html

Doet me werkelijks niets. Lijkt alsof het oude model een facelift heeft ondergaan en die zwarte inzetstukken in de bumpers van diverse VAG modellen staat mij al een tijdje tegen. Misschien maakt ie op betere foto's en video's meer indruk zoals de 718 Cayman ook deed

Soloman

Gebruiker
Interieur is inderdaad mooi.
Maar ik zie deze auto's iedere dag, erg gewoon. Er zijn wel hobbyisten met oudere 911's, Bilthoven Noord, dat is wel heel apart.
Maar dit model begint een beetje de klasse lease-Tesla te worden.

BENZine

Gebruiker
Zo, die is er even flink op vooruit gegaan! Een veel mooier dashboard, maar vooral de achterkant ziet er vele malen beter uit dan de Cayenne II met z'n afschuwelijke Koreaanse achterlichten.

Wel ben ik met Soloman eens dat de Cayenne een typische Gooische mutsenauto is, in elk geval niet mijn ding. Dan 100x liever een Panamera!

Soloman

Gebruiker
snelwegridder zei:
Zo, die is er even flink op vooruit gegaan! Een veel mooier dashboard, maar vooral de achterkant ziet er vele malen beter uit dan de Cayenne II met z'n afschuwelijke Koreaanse achterlichten.

Wel ben ik met Soloman eens dat de Cayenne een typische Gooische mutsenauto is, in elk geval niet mijn ding. Dan 100x liever een Panamera!

Ha ha, dat klopt, als ik op een vrije ochtend naar de bakker loop staan die dingen er weer met die kletsende huismeiden. Wat hebben die trouwens een mooi leven. Hoeven niet te werken, alleen beetje zelf doen waar ze zin in hebben. Ben echt jaloers op ze.

DeeTwee

Gebruiker
Is dat interieur echt zo bijzonder ja? Ik vind het zeker in vergelijking met de Panamera nogal tegenvallen, veel minder speciaal en een beetje lompig. Net als de rest van de auto.

RobEU

Gebruiker
[D2] zei:
Is dat interieur echt zo bijzonder ja? Ik vind het zeker in vergelijking met de Panamera nogal tegenvallen, veel minder speciaal en een beetje lompig. Net als de rest van de auto.

Naja het is natuurlijk wel een suv, waarin je met modderige laarzen en handschoenen de auto in stapt. Dan mag het interieur wel wat lomper. ;)

Overigens vind ik het interieur van de Panamera nog mooier en verfijnder. Als ik dan toch een Porsche moet uitkiezen, dan zeker de Panamera!

RobG

Gebruiker
Volgens mij heb ik een soort crossover/SUV filter gekregen. Ik registreer ze niet eens meer. Als je me had verteld dat dit een 2e generatie Cayenne was had ik je ook geloofd, zo ontzettend weinig doet zo'n crossover blob me. Cayman of 911 (en dan vooral een oude), leuk, maar zo'n huisvrouwen ding gaat het ene oor in en het andere oor weer uit. Een soort VW Sharan met een mooi interieur, een grotere motor en andere bumpers. (n)

Wulp

Gebruiker
Interieur lijkt een stuk minder interessant doordat de Panamera mooie 'weggewerkte' roosters heeft. Geeft toch gelijk een heel ander beeld

Porsche-Panamera-2017-1024-33.jpg

Porsche-Cayenne-22.jpg

Cd6lop

Gebruiker
Van de softe suv een van de mooiste en fijnste suv's. Prachtige wagen ondanks de behouden stilering, toch voldoende vernieuwd m.i.

Guest
Een nieuw model mocht ook wel een keer, de vorige was gewoon bij de introductie qua gadgets al verouderd.

Max M

Gebruiker
Met niet van de negatieve reviews, maar dit ontwerp is teleurstellend. Vorig jaar heb ik lang getwijfeld tussen de aanschaf van een Porsche Cayenne Diesel V6 of een BMW X6 4.0D. Uiteindelijk voor de BMW gekozen wegens de motorisering en de achterkant van de X6 is erg mooi in tegenstelling tot de Caynenne. Het dashboard van de Cayenne, hoewel het navigatie systeem niet up-to-date was, was gewoon prachtig. Mooie vormen, prachtige klokken en mooie materialen.

Had van de nieuwe Cayenne gehoopt dat ze de styling aan de buitenkant nu een keer echt Porsche waardig maken, maar dat is niet gelukt en daarbij is het interieur echt NIET mooi geworden.

Nou deze kan dus van het lijstje voor over een paar jaar....., de X6 is een ongelooflijk fijne auto...., dus daar rij ik nog wel een paar jaar in.

MBdoubleyou

Gebruiker
De Cayenne is absoluut geen hebbeding meer. De huidige vind ik al niet echt spannend (en de de achterlichten ervan kunnen echt niet!), maar deze raakt bij mij geen enkele snaar meer. Hij straalt geen kracht en snelheid uit. Misschien dat het met een ander ontwerp velg en in een andere kleur nog wat wordt maar qua looks heeft Porsche de plank misgeslagen. Zal de verkopen vast niet beïnvloeden.
Het interieur is ook al zo saai. Met als afknapper dat grote scherm met die enorm lelijke ventilatieroosters eronder.

Ik ben eigenlijk benieuwd naar deze auto in het zwart met zwart interieur. Misschien staat dat nog het best. Sowieso is 75% van alle Cayennes zwart dus hopelijk wordt het nog wat.

Het eerste type in facelift trim is toch echt de fraaiste Cayenne, zeker als GTS:
Porsche-Cayenne_GTS-2008-1024-11.jpg

Porsche-Cayenne_GTS-2008-1024-0a.jpg

En het huidige Cayenne interieur vind ik ook zeer geslaagd:
bg_int.jpg

Wouter82

Moderator

Dat oude dash vind ik volgens mij op alle fronten mooier en moderner. Maar ja, wat moet je als Porsche dan ook? Net als bij Mini moet er elke zoveel jaar iets nieuws komen, en je kan niet anders dan aan het basisontwerp vasthouden. Net als de 911, het kan alleen maar groter, dikker, meer elektra en 20 varianten door 20 keer de computer te herprogrammeren voor verschillende vermogens en door 20 verschillende combinaties van spoilers toe te passen.

DeeTwee

Gebruiker
Poeh, nou, zo lelijk als de eerste Cayenne zullen ze waarschijnlijk wel niet zo snel meer worden. Moet even mijn ogen uitspoelen na het zien van dat rode gevaarte hierboven. Sowieso worden SUV's steeds een beetje sierlijker wat mij betreft. Dus al met al vind ik de buitenkant wel een verbetering in ieder geval. En echt mooie SUV's zijn wat mij betreft sowieso minstens één segmentje kleiner.

iDS

Gebruiker
Die achterzijde van de eerste Cayenne: niet te pruimen, het lijkt binna een Q2 :eek:
De voorzijde is na de facelift nog te pruimen, zijaanzicht ook niet direct een designwonder...
Het interieur van het huidige model mag er inderdaad zijn, net als bij de Panamera doen de uitlopende modellen het op dat vlak beter dan hun vervangers.
Aan de buitenzijde zijn de recentste versies dan weer de sterktste ontwerpen. Maar zoals [D2] terecht stelt: voor een echt mooie Porsche wordt je een categorie kleiner beter bediend. Een grote Porsche wordt toch snel iets lomps en patserbakachtig.

Max M

Gebruiker
[D2] zei:
En echt mooie SUV's zijn wat mij betreft sowieso minstens één segmentje kleiner.

Voor lange tijd vond ik dat de verhoudingen bij één maatje kleiner niet lijken te kloppen, dat is nu duidelijke aan het veranderen met de nieuwe modellen: Volvo XC60, X3, Land Rover Velar en de Porsche Macan.

Prijstechnische stijgen deze echter wel naar het oude formaat full size.....:confused:

Wulp

Gebruiker
Cayenne
New-Porsche-Cayenne-18.jpg

Porsche-Cayenne-2.jpg

Porsche-Cayenne-3.jpg

Cayenne S
Porsche-Cayenne-4.jpg

Porsche-Cayenne-6.jpg

Porsche-Cayenne-8.jpg

Porsche-Cayenne-7.jpg

Porsche-Cayenne-5.jpg

Porsche-Cayenne-9.jpg

En live foto's: https://www.carscoops.com/2017/08/2018-porsche-cayenne-debuts-as-company.html

Verrassing; ziet er beter uit dan verwacht zoals op de uitgelekte foto's ;) Lijkt op de huidige maar dan met mooie achterlampen. Wordt geheid weer een succes

BENZine

Gebruiker
In alle opzichten vind ik hem mooier dan de huidige Cayenne. De voorkant is strakker, het dashboard is véél strakker (minder rommelig), en de grootste verbetering is de achterkant die er nu mooi en herkenbaar uitziet i.p.v. de oude met z'n vreselijke achterlichten. Ik denk dat de Gooische mutsen die net een Cayenne gekocht (of gekregen) hebben wel zullen balen dat ze niet even gewacht hebben :D.

Wat een kansloze persfoto's zeg....
De auto blijft voor mij een veel te Aziatisch ontwerp hebben. Ik kan het simpelweg niet mooi vinden. Dit zijn de oude lijnen met modern ogende lampenunits. Het werkt gewoon niet.

Cd6lop

Gebruiker
Schitterende auto, geweldig, wat mij betreft de mooiste in zijn segment, superieure bouwkwaliteit. dashboard wat wennen met name de luchtroosters maar voor de rest een top-wagen voor ongetwijfeld een topprijs, voor wie het kan betalen.

funf

Gebruiker
Voor een SUV vind ik hem wel mooi, een hele verbetering ten opzichte van zijn voorganger. Het blijft een auto met een enorme road presence.

Dakloos

Gebruiker
[D2] zei:
Poeh, nou, zo lelijk als de eerste Cayenne zullen ze waarschijnlijk wel niet zo snel meer worden. Moet even mijn ogen uitspoelen na het zien van dat rode gevaarte hierboven. Sowieso worden SUV's steeds een beetje sierlijker wat mij betreft. Dus al met al vind ik de buitenkant wel een verbetering in ieder geval. En echt mooie SUV's zijn wat mij betreft sowieso minstens één segmentje kleiner.
Wat achterlichten betreft vond ik alle voorgaande generaties niet zo geslaagd. Dat lijkt bij deze een stuk beter gelukt. Ik vind een kleinere SUV zoals de Macan eigenlijk ook fraaier qua design, maar toch vind ik een SUV in groot formaat toch beter tot zijn recht komen.

Guest
Mooie auto met de juiste verhoudingen. Een SUV hoort groot te zijn. Een Macan is wel heel iel, de Cayenne heeft veel meer presence.
Design is eenvoudig en strak, zoals een Duitse SUV eruit moet zien (net als de Audi Q7). Flinke verbetering t.o.v. de vorige generaties Cayenne.

MBdoubleyou

Gebruiker
Op de nieuwe foto's ziet ie er een stuk beter uit. Minder dan 20" kan ie dus niet hebben want dan wordt het een lullig autootje :).

De achterkant oogt zwaar door dat zwarte stuk onder de bumper. Bij een zwarte valt dat niet zo op. Als je het stuk tussen de uitlaten in carrosseriekleur zou spuiten oogt het misschien beter.

Dat beige interieur staat dus gewoon niet. In het lichtgrijs of donkerbruin is de bovenkant van het dat dezelfde kleur en dat oogt stukken beter. In het rood gaat het ook nog. Ik denk dat een heel zwart dash ook niet verkeerd als je het combineert met rood leer.

Zo wil ik 'm best hebben :).
porsche-zoom.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ IAA Frankfurt 2017:

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290924-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290925-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290926-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290928-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290922-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290921-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290931-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290935-800.jpg

iaa-frankfurt-2017-porsche-cayenne-290934-800.jpg

porsche-al-salone-di-francoforte-2017-6a1efddd193b8fa6dfbaca27c7956398.jpg

porsche-al-salone-di-francoforte-2017-a394e056c3ec9d120f76adc989b7154d.jpg

porsche-al-salone-di-francoforte-2017-6921359fdd0c4bd5b6ddf72806d530dc.jpg

porsche-al-salone-di-francoforte-2017-b2211da9f9556bdede72647738969ea2.jpg

Meer foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/september/43560-iaa-frankfurt-2017-porsche-neemt-geen-risico-met-de-cayenne
Porsche stand: https://www.omniauto.it/salone/francoforte2017/stand/1879/porsche

Wulp

Gebruiker
Op de configuratie van porsche.nl vinden we maar 5(!) kleuren (exclusief standaard wit) en voor de Turbo kan je maar uit 3 verschillende interieurkleurencombi's kiezen. Bizar weinig voor een luxemerk als Porsche.

Wulp

Gebruiker
61e96837-porsche-cayenne-coupe-10.jpg

389150fa-porsche-cayenne-coupe-9.jpg

d497f877-porsche-cayenne-coupe-8.jpg

b8955c20-porsche-cayenne-coupe-carscoops47.jpg

005c529b-porsche-cayenne-coupe-carscoops15.jpg

d9e9571f-porsche-cayenne-coupe-1.jpg

e2e64871-porsche-cayenne-coupe-2.jpg

20d3f3fa-porsche-cayenne-coupe-3.jpg

8c582d81-porsche-cayenne-coupe-carscoops28.jpg

71c8e2a0-porsche-cayenne-coupe-carscoops20.jpg

421ddccd-porsche-cayenne-coupe-carscoops6.jpg

316e788b-porsche-cayenne-coupe-carscoops3.jpg

e0f339bb-porsche-cayenne-coupe-11.jpg

e0885fa0-porsche-cayenne-coupe-12.jpg

Meer foto's, video's en info: https://www.carscoops.com/2019/03/porsche-cayenne-coupe-breaks-cover-as-a-sleek-bmw-x6-rival/

Ik vind hem eerlijk gezegd best geslaagd, mooier dan de reguliere versie zonder een rare X4 of X6 I kont te krijgen. Maar blijft toch een auto met een dubieus imago met bijbehorende berijders

brg

Gebruiker
Eindelijk een Porsche-silhouet voor de Cayenne.
Eens nieuwsgierig hoeveel men zal moeten bijbetalen bovenop de gewone Cayenne om een coupé te krijgen die er eindelijk uitziet als een Porsche ipv als een VW Touareg.

TYN

Gebruiker
Nee, gewoon nee. Los van het idiote concept, dat platte stuk tussen achterlichtbalk en kentekenplaat ziet er toch niet uit?

Maar er zullen er vast weer veel van verkocht gaan worden.

MBdoubleyou

Gebruiker
BENZine zei:
In alle opzichten vind ik hem mooier dan de huidige Cayenne. De voorkant is strakker, het dashboard is véél strakker (minder rommelig), en de grootste verbetering is de achterkant die er nu mooi en herkenbaar uitziet i.p.v. de oude met z'n vreselijke achterlichten. Ik denk dat de Gooische mutsen die net een Cayenne gekocht (of gekregen) hebben wel zullen balen dat ze niet even gewacht hebben :D.

Wat maakt de Coupé dan zo protserig? Is een GLE of GLC Coupé ook protseriger dan een gewone?

BENZine

Gebruiker
British Racing Green zei:
Eindelijk een Porsche-silhouet voor de Cayenne.

Nou, dan alleen nog even de hoogte met ruim 30 cm verminderen. Dan staat er een soort Panamera, inderdaad een auto met Porsche-silhouet.

Barri

Moderator

Ik vind het eigenlijk een best geslaagd model. De enige mooie coupé SUV wat mij betreft.

Wulp

Gebruiker
Je kan de Coupe al configureren op de website: https://www.porsche.com/netherlands/nl/models/cayenne/cayenne-coupe-models/

Hier twee modellen met veel opties:

etOyfiu.jpg

iKMLZyq.jpg

XL6OpQP.jpg

lzdaNdh.jpg

ShHzL38.jpg

ybtkdXc.jpg

Mach1

Gebruiker
Wat mij betreft de mooiste SUV coupe die er is! Heeft niet het ordinaire van de X4 en die Benz.

Wulp

Gebruiker
Behalve dan één verkeerd om, één in donker en met zwarte wielkasten. Maar het idee is aardig..

s velthuis

Gebruiker
Een coupe was ooit een lage driedeurs. Tegenwoordig is een verhoogde vijfdeurs liftback suv ook al een coupe. Een shooting brake mag gewoon een verlengde vijfdeurs suv zijn.
Mijn vierdeurs sedan heeft een Webasto dakraampje. In de breedte ligt de motor in het midden.
Ik heb meteen m'n auto op Marktplaats geadverteerd als roadster met middenmotor.

Wulp

Gebruiker
De Infinti FX35, Mazda 323F en aardig wat Japanse D-segment hatchbacks uit de jaren 90 waren hun tijd vooruit :)

Bovenaan