Porsche 911 (992) | Nieuw: Dakar

Flieger

Gebruiker
02_porsche-992.jpg

04_porsche-992.jpg

05_porsche-992.jpg

10_porsche-992.jpg

11_porsche-992.jpg

06_porsche-992.jpg

14_porsche-992.jpg

27_porsche-992.jpg

28_porsche-992.jpg

34_porsche-992.jpg

39_porsche-992.jpg

Autoweek.nl zei:
Wie Porsche zegt, zegt 911. Het merk en alles dat het op de markt brengt is al decennia tot op de vezel doordrenkt met invloeden van die magische driecijfercombinatie. Geen wonder dat de komst van een nieuwe generatie 911 voor Porsche een belangrijk aangelegenheid is. Nu is het zo ver. Aan de vooravond van de Los Angeles Auto Show stelt Porsche deze achtste generatie 911 aan de wereld voor.

Gekscherend kun je stellen dat het uiterlijk van een nieuwe generatie 911 weinig toelichting behoeft. De basisvorm van Porsches icoon is sinds de introductie van de 911 in 1964 immers eigenlijk niet veranderd. Wie alle zeven voorgaande generaties op een rij zet, kan niet om de designtechnische samenhang heen. Porsche brengt bij deze achtste generatie nu ook meer samenhang aan tussen de diverse uitvoeringen. Waar de duidelijk bredere koets voorheen was voorbehouden aan de vierwielaangedreven versies én de S en Turbo-smaken, draagt vanaf heden élke 911 een ‘widebody’.

De bredere en dus diepere wielkasten bieden plaats aan grotere wielen én dus aan groter en breder rubber. Dat betekent: meer tractie. Aan de voorzijde meten de wielen 20-inch. De achterste exemplaren hebben een diameter van 21-inch. De wielkasten zijn net als het grootste deel van de koets voortaan uit aluminium vervaardigd. Let wel: we hebben het nu over de Carrera S en 4S, de enige varianten waarin Porsche de 911 nu nog heeft gepresenteerd.

We durven onze hand ervoor in het vuur te steken dat Porsche de onderkant van het 911-gamma later uitbreidt met een ‘basis-Carrera’ en dat de S en 4S later hun meerdere moeten erkennen in versies als de GTS, Turbo, Turbo S, GT3, GT2 en RS-derivaten van die laatste twee. Welke uitvoering je ook kiest, ze krijgen allemaal een lichtbalk over de gehele breedte van de achterzijde, nieuwe ledkoplampen én in de koets verzonken portiergrepen.

Dat laatste komt niet alleen de aerodynamica ten goede, het staat ook nog eens erg high-tech. Ook opmerkelijk is de achterspoiler, een exemplaar dat in hoogte variabel is en dat vrijwel de gehele breedte van het 911-achterste beslaat.

Modern DNA
Naast het exterieur wordt ook de werkplek van de 911 geïnjecteerd met modern DNA. De voorheen midden bovenin het dashboard geplaatste ventilatieroosters zakken omlaag om plek te bieden aan een nu hoger gepositioneerd en standaard aanwezig 10,9-inch groot scherm dat bij het infotainmentsysteem hoort. Meer schermnieuws vinden we direct achter het stuur. Een analoge toerenteller staat hier volgens goede 911-traditie centraal, maar ditmaal wordt die klok aan weerszijden vergezeld door twee digitale displays waarop de rest van de voor de bestuurder relevante informatie wordt weergegeven.

3,7 seconden
Zoals gezegd, heeft Porsche de nieuwe 911 alleen nog als Carrera S en als vierwielaangedreven Carrera 4S gepresenteerd. Achterin ligt weer een geblazen zescilinder boxermotor. Het blok stampt er nu 450 pk uit, 30 pk meer dan bij de uitgaande Carrera S en 4S. Tot op heden is alleen bekend dat die motor is gekoppeld aan een achttraps PDK-transmissie. Op de vraag of een handbak bij de mindere goden van de 911-familie blijft bestaan, wil Porsche nog niets kwijt. Tijd voor cijfers: de Carrera S lanceert zich in 3,7 seconden naar een snelheid van 100 km/h. De Carrera 4S klaart dat klusje 0,1 tel sneller. Daarbij zijn ze allebei grofweg een halve seconde rapper dan hun voorgangers. Wie het optionele Sport Chrono-pakket bestelt, snoept nog eens een tiende van een seconde van de sprinttijd af. De Carrera S houdt bij 308 km/h op met versnellen. Bij zijn vierwielaangedreven broer stopt de snelheidsmeter bij 306 km/h met oplopen.

WET-mode veiligheidssystemen betreft, maakt de nieuwe 911 onder meer kennis met een noodremsysteem én Porsche levert standaard WET-mode, een systeem dat water op de weg detecteert, de auto daarop instelt én de bestuurder erop attendeert. Ook nieuw, maar wel optioneel, camera’s die dankzij warmtedetectie ook in het donker kunnen kijken.

Voor nu moeten we het met deze Carrera S- en 4S-versies doen. De rest van het ongetwijfeld weer uitgebreide 911-gamma volgt later. En ja: daar horen ook weer een Cabriolet en waarschijnlijk weer een Targa bij!

Wouter82

Moderator

Zoek de verschillen, maar ik vind de huidige neus mooier.

h16yx76bqee0.jpg

042yl5xbec8f.jpg

Ook niet echt fraai m.i., alsof de motorkap open staat...

ydtykdabd5gb.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ziet er goed uit, de auto is weer wat dikker geworden, de achterkant echter ook rommeliger. Die bumpers had Porsche wel optisch minder zwaar mogen maken met minder tierelantijnen. Verder is er weinig nieuws onder de zon: technisch subliem, uiterlijk niks aan.

Wulp

Gebruiker
Ze worden wel steeds lomper maar ik vind de achterzijde erg geslaagd. Verder weinig verschil natuurlijk. Maar voorbumpers ontwerpen kunnen ze echt niet bij Porsche. Ziet er altijd zo goedkoop uit met al die plastic roosters. Alle foto's: https://www.netcarshow.com/porsche/2019-911_carrera_4s/

https://www.youtube.com/watch?v=KZv4bH5Lk7k

D Elzinga

Gebruiker
Als geheel vind ik de voorbumper wat te hoekig, past niet bij een ronde auto als de 911. "Gelukkig" moet er hier een kentekenplaat op, dat breekt het een beetje.

Wulp

Gebruiker
Bruine interieur met houten elementen zoals in de video ziet er imo echt fantastisch uit! Sowieso een bijzonder fraai interieur

DeeTwee

Gebruiker
Erg gaaf interieur. En zit er nou toch nog een soort van MMI-achtig draai/drukknopje linksvoor rechtsvoor tov de versnellingspook? Kan me niet voorstellen wat het anders is. Verstandige keus denk ik.

JoelD

Gebruiker
Ik weet het niet.... het lijkt alsof de achterkant te groot is. Hij heeft standaard 20" voor en 21" achter, ik heb hem even geshopt met 20" rondom:

SAkCPSF.gif

Guest
Het interieur is er echt enorm op vooruit gegaan, erg fraai.
Achterkant is nog wat wennen, de oude was een stuk rustiger

ykfF0hI.jpg

Wanneer komt de targa?

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Los Angeles International Auto Show:

003_o.jpg

009_o.jpg

006_o.jpg

007_o.jpg

014_o.jpg

018_o.jpg

019_o.jpg

020_o.jpg

022_o.jpg

023_o.jpg

024_o.jpg

Meer foto's: https://car.watch.impress.co.jp/docs/event_repo/2018LA/1155762.html

Wulp

Gebruiker
Configureren kan ook al: https://cc.porsche.com/icc_euro/ccCall.do?rt=1543522776&screen=1280x800&userID=CC&lang=cc&PARAM=parameter_internet_cc&ORDERTYPE=992120&CNR=C00&customID=cc&MODELYEAR=2020&hookURL=https%3a%2f%2fwww.porsche.com%2finternational%2fmodelstart%2fall%2f (paar opties aangeklikt voor het idee)

ibd7BWA.jpg

LGfk7xg.jpg

Guest
2de keer kijken:
- nummerbord achter wel erg laag
- ventilatie roosters middentunnel lijken laag, hopelijk werken ze net zo goed als in de 991
- lelijke deurgrepen, lijkt wel een nissan, ik prefereer de oude deurklinken zoals op de 993,997 en 991

ik wacht wel op de facelift :)

DeeTwee

Gebruiker
Gullwing zei:
2de keer kijken:
- nummerbord achter wel erg laag
- ventilatie roosters middentunnel lijken laag, hopelijk werken ze net zo goed als in de 991
- lelijke deurgrepen, lijkt wel een nissan, ik prefereer de oude deurklinken zoals op de 993,997 en 991

ik wacht wel op de facelift :)

Ventilatieroosters laag zou misschien wel prettig kunnen zijn, misschien blazen ze minder snel in je gezicht. Je zit er anderzijds wel sneller met je handen voor. De deurgrepen zijn een soort Tesla-achtige dingen die automagisch uitschuiven als je er met je hand (en sleutel vermoed ik) in de buurt komt.

Ik neem 'm wel zo, zonder facelift. Die brede kont staat 'm geweldig. Doe maar die knalgele of die knalblauwe. Mag helaas niet in Nederland, daar mag je 911 alleen donkerblauw, zwart of grijs zijn.

straatos

Gebruiker
022_o.jpg

Enige is dat wat mij betreft de richting indicator op het voorspatbord weg moet... of kan. Maakt 'm nog cleaner.
Verplaatsen naar spiegel?

Carfanatic

Gebruiker
Eens, maar komt ook door de smalle spaken van de velg. De velgen op de blauwe 992 op de achtergrond zien er een stuk beter uit.

Die op de achtergrond zien er inderdaad een stuk beter uit. Die vind ik erg gaaf zelfs. Bij de velgen op de voorgrond krijg ik een beetje zo'n idee van een foute Amerikaan met te grote velgen.

Wouter82

Moderator

straatos zei:
Enige is dat wat mij betreft de richting indicator op het voorspatbord weg moet... of kan. Maakt 'm nog cleaner.

Alleen op de US-uitvoeringen is die oranje, op de Europese gewoon wit/helder.

JoelD

Gebruiker
Dat laatste.

De achterkant vind ik echt verschrikkelijk. Leuk voor de Turbo of de GT2, maar de Carrera had wat mij betreft wel iets subtieler mogen zijn.

Wulp

Gebruiker
U2wli8R.jpg

2020-porsche-911-cabriolet.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/porsche/2019-911_carrera_4s_cabriolet/

Weer zo'n bultrug. Jammer van verder een prachtige auto

Wulp

Gebruiker
Configurator is trouwens uitgebreid. Hier met SportDesign bumpers (kenteken wat hoger trouwens) en sideskirts

HHLPa4c.jpg

vhjA12I.jpg

Jay DoubleYou

Gebruiker
Jammer van de te dikke kont op die Cabrio. Als ik het kon betalen had ik zeker dat SportDesign-pakket besteld. Oogt veel beter. Meer in balans aan de achterkant.

Barri

Moderator

Sja, ik weet niet wat ik er van moet vinden. Ik vind 'm wat te lomp worden. Zowel de coupé als de cabrio. Dashboard is wel mooi! Maar de toppers blijven wat mij betreft de 993 en 997.

JoelD

Gebruiker
Volgens mij is de 'bult' hetzelfde als bij de 991. Dakconstructie is gewoon het zelfde, zo te zien. Hooguit valt hij meer op omdat de kont wat massiever is geworden.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De cabriolet is wat mij betreft nooit een mooie auto geweest. Te duidelijk een gescalpeerde coupé. Ik snap dan ook niet zo dat de 718 het hier niet beter doet, de Boxster ziet er namelijk wel goed uit.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
911 cabriolet live:

Porsche-911-cabrio-live-valencia-992-02.jpg

Porsche-911-cabrio-live-valencia-992-01.jpg

Porsche-911-cabrio-live-valencia-992-04.jpg

Bron: https://www.autoblog.nl/nieuws/voila-live-pics-van-de-nieuwe-porsche-911-cabrio-119416

iDS

Gebruiker
De Boxster blijft de beauty onder de Porsches maar ik vind deze generatie van de 911 cabrio ook niet slecht ogen (van de uitlopende generatie prefereer ik nog steeds de Targa).

Guest
Erg mooie wagen maar cabrio lijkt een wat verhoogde 'bult' te hebben schuin van achteren bekeken, ongetwijfeld als gevolg opbergruimte van kap, maar geeft wat vreemde verhoudingen, viel bij de voorganger minder op, totaalplaatje blijft geslaagd.

straatos

Gebruiker
Ik heb nog nergens plaatjes gezien van de basis 992 Carrera... maar dit kan 'm misschien wel zijn, gezien het singuliere opschrift van 992. Niet?

1105f852-f953-4ad5-95d0-2aeed3b038f1_teaser_720x406x2.jpg

Wulp

Gebruiker
Nee je kan optioneel andere belettering krijgen achterop. Als je op porsche.nl kijkt kan je hem configureren dus zie je ook de basis Carrera

Pourquoi

Gebruiker
Entry Level 911: The Porsche 911 lineup is expanding as the company has taken the wraps off the entry-level Carrera Coupe and Convertible.
Set to arrive in the United States early next year, the models are powered by a twin-turbo 3.0-liter six-cylinder engine that produces 379 hp (283 kW / 384 PS) and 331 lb-ft (449 Nm) of torque. The engine is connected to a standard eight-speed PDK transmission which enables the coupe to accelerate from 0-60 mph (0-96 km/h) in four seconds flat. With the optional Sport Chrono Package, that time drops to just 3.8 seconds. The Convertible is a tad slower as the dash from 0-60 mph (0-96 km/h) takes 4.2 seconds and 4.0 seconds with the Sport Chrono Package. The top speed is also 180 mph (290 km/h), which makes it 2 mph (3 km/h) slower than the Coupe."

04c0461a-2020-porsche-911-4.jpg

aa05866e-2020-porsche-911-12.jpg

Qua uiterlijk geen verschillen, alleen standaard kleinere wielen. Maar mocht je toch alle officiele pics willen zien: https://www.carscoops.com/2019/07/porsche-introduces-entry-level-911-carrera-coupe-and-convertible-start-at-97400/

Flieger

Gebruiker
De versie op de persfoto's is voorzien van de optionele sportuitlaat. Hierbij plaatjes van de standaard Carrera.

iris-1564583158.jpg

iris-2-1564583158.jpg

iris-1-1564583158.jpg

Guest
Dat klopt. De Carrera S is eveneens strak en mooi, zonder frutsels (y)

JoelD

Gebruiker
Die kleinere velgen van de Carrera 2 zien er een stuk beter uit, vind ik. De vierkante uitlaten vind ik eigenlijk ook wel wat hebben.

straatos

Gebruiker
Nou nog een base model Carrera in retro uitvoering als de 911 die in de 70-er jaren nog op 15" Fuchs wielen reed, met voldoende rubber wangen. De 992 zou dan verhoudingsgewijs achter op 18" en voor op 17" wielen rijden. Nu is dat (op bovenstaande plaatjes) 20 en 19 inch.

992%2Bcarrera%2B%25281%2529.jpg

1983-Porsche-911-Targa-Gold5-1170x700.jpg

Wouter82

Moderator

En de eerste speciale editie van de 992,op basis van de Carrera 4S: de Belgian Legend Edition ter ere van de 75-jarige verjaardag van Belgisch racelegende Jacky Ickx, die veel successen met Porsche behaalde. Slechts 75 stuks en alleen voor België.

csdyqkbbksxn.jpg

4z2yuebbit1o.jpg

j9by961b1zbn.jpg

00eypcwbj9f7.jpg

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/porsche-911-belgian-legends-edition/

Porsche-911-Carrera-4S-Belgian-Legend-Edition-deurlijst-911-Carrera-4S-Belgian-Legend-Edition.jpg

Porsche-911-Carrera-4S-Belgian-Legend-Edition-badge-en-stuur.jpg

Porsche-911-Carrera-4S-Belgian-Legend-Edition-centrale-armsteun-met-Jacky-Ickx-handtekening.jpg

Porsche-911-Carrera-4S-Belgian-Legend-Edition-linkervoorzijde.jpg

Bovenaan