Phev vs 12v accu

j 3750174

Startmotor
Hoi, onlangs heb ik een kuga phev gekocht. Daarvoor 3 jaar in een benzine model gereden. Het opladen van de 12 volt accu is voor mij wat onduidelijk. Normaal (benzine) laadt de dynamo de accu op. Maar ik rijd weken achter elkaar alleen maar electrisch (in de omgeving) ik vraag me af waardoor de accu dan wordt opgeladen. Heb begrepen dat al meerdere kuga rijders met een lege accu werden geconfronteerd. Heeft iemand een idee??

De fabrikant en de verkoper gaan er vanuit dat je regelmatig op benzine rijdt, en dat de dynamo de accu weer voldoende bijlaadt. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die langdurig elektrisch rijden, en daardoor (wellicht) een lege accu gaan ervaren..

Heeft een PHEV wel een conventionele dynamo, of wordt de 12 volt accu opgeladen vanuit de 48 volt accu?

Bij hybride auto's wordt de 12 volt accu geladen via een omvormer door de start generator en/of tijdens het stekkeren. Normaliter hoeft de bestuurder daar geen aandacht aan te besteden. Echter, als auto te lang heeft stilgestaan zonder te stekkeren, kan de 12 volt accu te zwak zijn geworden, om het hybride systeem te starten. Dit geld voor alle hybrides, met en zonder stekker.

chef du sos...
Begrijp ik het dan goed, dat er in hev/phev GEEN dynamo zit ? Dan heb je dus een probleem bij het langdurig op benzine rijden, zonder te stekkeren (vakantie).

De fabrikant en de verkoper gaan er vanuit dat je regelmatig op benzine rijdt, en dat de dynamo de accu weer voldoende bijlaadt. Ik ben benieuwd of er mensen zijn die langdurig elektrisch rijden, en daardoor (wellicht) een lege accu gaan ervaren..

Ja, die zijn er , zoals een achterbuurman van mij met een Lynk en Co 01, die ik vroeger wel eens hielp om z'n Oude Volvo V40 op de weg te houden en waar ik van de zomer een keertje m'n 18 jaar oude barrel naast mocht zetten om hem weer op weg te krijgen.
Gelukkig ging hij nog wel van de sloten af, anders sta je toch raar te kijken...overigens zat de startaccu in de kofferbak...

Laatst bewerkt:
Heeft een PHEV wel een 48V accu?
Nee, die zullen met hogere spanningen werken zoals in een volwaardige ev, vanwege het stroomverbruik.
Lagere spanning is meer stroomverbruik, bij dezelfde belasting.
Hogere stromen betekent dikkere kabels.

Conclusie van N=2 is dat het varieert per merk...
Het is voor deze discussie helemaal niet relevant wat de voltage van de grote accu is. Het gaat hier om de manier van laden van de 12v accu.

Laatst bewerkt:
chef du sos...
Begrijp ik het dan goed, dat er in hev/phev GEEN dynamo zit ? Dan heb je dus een probleem bij het langdurig op benzine rijden, zonder te stekkeren (vakantie).
In principe niet. Als het goed ik blijft de grote accu op peil door het regenereren tijdens afremmen.

Laatst bewerkt:
TWIX, goede conclusie. Zoiets ontspoord vaker, waardoor het ineens over totaal iets anders. Maar mijn vraag is denk ik wel beantwoord, voeding van de 12v accu vindt plaats vanuit de "grote" accu. Een ieder bedankt voor de bijdragen.

chef du sos...

In een (P)HEV zit een startgenerator die functie van de 12 volt dynamo overneemt. Een gewone 12 volt dynamo zul je dus niet aantreffen in hybride auto's.

Laatst bewerkt:
Lulkoek hoor 2000 km op benzine gereden met de caravan naar spanje op de plek 4 dagen niet gebruikt accu leeg .

Lulkoek hoor 2000 km op benzine gereden met de caravan naar spanje op de plek 4 dagen niet gebruikt accu leeg .
Dat lijkt me een defect of gebruikersfout. Als je een auto niet kan starten 4 dagen na 2000 of zelfs 20km rijden dan loopt er vergelijkbaar met 2 stadslichtgloeilampjes 48 uur lang weg.

@ts, meten is weten. Misschien is er zo'n geheim menu voor je auto waar je de accuspanning kan inzien. Koop anders zo'n obd ding of meet aan de sigaretplug of accu met een multimeter

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan