Peugeot 408

MCW

Actieve Gebruiker
peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-2023.jpg

peugeot-408-live-pictures.jpg

Alle foto's en info: https://www.motor1.com/news/593544/2023-peugeot-408-reveal-specs/

Ik hou eigenlijk niet zo van die druk gelijnde auto's maar zo op het eerste oog vind ik dit toch wel een erg gaaf model.

iDS

Gebruiker
Lijkt op de C5 X???? Ik zie totaal geen gelijkenis, of lijkt een 4-serie, een A5 Sportback ook op de C5 X?
Te druk naar mijn smaak, teveel vlakken, teveel zwart:
Wat is de 508 een sereen ontwerp in vergelijking hiermee, geef me die maar!

Bobbeltje

Gebruiker
Echt helemaal geweldig
Mocht deze ook als volledig elektrisch komen dan weet ik mijn volgende auto al :)

Mitsfan

Gebruiker
Bobbeltje zei:
Echt helemaal geweldig
Mocht deze ook als volledig elektrisch komen dan weet ik mijn volgende auto al :)

Ga maar vast geld opzij leggen dan, want de BEV komt er zeker.
Maar ik deel je mening, ik vind het ook een fraaie automobiel!

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Dat ziet er verrassend goed uit. De neus lijkt hier beter in proportie dan bij de 308. Verder oogt de auto lekker dik en ook heel 'premium' en exclusief, meer dan auto's van premiummerken in de lagere segmenten zelf. Ben benieuwd naar de Opel met dezelfde basis.

Timo

Gebruiker
Ik vind dit ook wel een gaaf ding hoor, lijkt goed in verhouding te zijn. En die bizarre velgen, heerlijk :D

Passchier

Gebruiker
Rutger DC zei:
..Verder oogt de auto lekker dik en ook heel 'premium', en exclusief meer dan auto's van premiummerken in de lagere segmenten zelf.

Inderdaad. Eigenlijk zou je dit soort design bij een merk als BMW verwachten. Je ziet dat merk stuntelen met haar stijlelementen. Peugeot daarentegen zoekt op ee -vind ik- smaakvolle manier de grenzen op.

Elco

Gebruiker
Ik zou 'm graag vreselijk vinden, maar eigenlijk vind ik 'm mooi en zeker fraaier dan de nieuwe 308. Veel lijnen zonder te druk resultaat. Van opzij en schuin achter gezien zijn motorkap en voorscherm kunstig verlengd en van achteren oogt ie zo te zien lekker breed.

De wielen? Erg bijzonder maar smaakgevoelig. Ik zou ze eerder bij Citroën verwachten.

929V6

Actieve Gebruiker
Ik vind het ontwerp met al z'n vouwen iets te druk om er echt van onder de indruk te zijn, maar het lijkt me wel een geslaagd model. Ik had al iets gelezen over de achterbumper en dat is inderdaad een apart geval. Deze velgen zitten zoals ik heb begrepen alleen op de duurste uitvoeringen, ik ben benieuwd hoe hij eruitziet met de kleinere velgmaten. Ik denk dat de 408 het wel goed zal gaan doen. Tegen de tijd dat hij bij de dealers staat zijn de dagen van de 508 denk ik wel geteld...

MCW

Actieve Gebruiker
Velgmaatje inder:
Xf8xjbx.jpg

Een grijze:
1AOZMgq.jpg

Hier vind je meer foto's van de 408 met de andere wielen. Plus afbeeldingen van alle wielen: https://www.netcarshow.com/peugeot/2023-408/#8 of je bekijkt alle persfoto's hier en dan zoeken op 408: https://www.media.stellantis.com/em-en/peugeot/images

Bobbeltje

Gebruiker
Zo en nu even in de mooiste kleur :)

7541604-A-5950-4-C79-9-CBC-71507815151-C.jpg

Hierbij de velg opties

En zoals je kan zien op de witte dezelfde velg als op de 3008 // 5008

MCW

Actieve Gebruiker
z28552061IH,Peugeot-408.jpg

z28552038IH,Peugeot-408.jpg

z28552076IH,Peugeot-408.jpg

z28552073IH,Peugeot-408.jpg

z28552055IH,Peugeot-408.jpg

Meer 'echte' foto's: https://moto.pl/MotoPL/7,88389,28551993,peugeot-408-jest-podobny-zupelnie-do-niczego.html

MCW

Actieve Gebruiker
B84-BE745-7937-450-E-9713-F50-D7-A90-C3-B0.jpg

0-FC0-E5-EE-BE89-4665-B346-110-C6-B25-D17-D.jpg

Meer foto's van die rode Urus.. uh 408 staan hier: http://worldscoop.forumpro.fr/t12895p750-2022-peugeot-408-p54

der Magistrat

Gebruiker
Ik ben niet zo van het verhoogde spul, maar wauw, wat gaaf! Ik zou deze auto nooit willen hebben (opnieuw: want verhoogd), maar wat een heerlijke auto om te zien. (y)

929V6

Actieve Gebruiker
speedtouch zei:
Alpino zei:
Leuk ding maar ik zie er vooral een C5X in.

Die gedachte had ik ook!

Vreemd dat die vergelijking zo vaak gemaakt wordt. De C5 X is een bolronde auto met een nogal "hangend" achterwerk en een vrij forse overhang aan de voorkant. Dat zijn allemaal kenmerken die de 408 niet of nauwelijks heeft, om nog maar te zwijgen van het totaal andere design van de neus en kont.

DeeTwee

Gebruiker
Ik blijf wat 'hangen' op dat spijltje in de achterportierruiten, of misschien meer de grootte van het achterste zijruitje wat daarmee gecreëerd wordt. Niet helemaal mooi qua proporties. Voor de rest een heel gave bak.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
DeeTwee zei:
Ik blijf wat 'hangen' op dat spijltje in de achterportierruiten, of misschien meer de grootte van het achterste zijruitje wat daarmee gecreëerd wordt. Niet helemaal mooi qua proporties.

Dat is inderdaad apart, maar zorgt wel voor een betere instap achterin en vermoedelijk kostenbesparingen, omdat Peugeot zo dat achterste zijruitje kon opofferen - de 408 heeft daar geen achterste zijruitje maar slechts een zwart gelakt (inzet)stuk.

https://cdn.motor1.com/images/mgl/YAANlj/s1/peugeot-408-live-pictures.jpg / https://i.ibb.co/6Jd7cNF/0726-FB32-2897-4-DEE-B5-DD-C81398-D0-F1-F5.jpg

DeeTwee

Gebruiker
Rutger DC zei:
DeeTwee zei:
Ik blijf wat 'hangen' op dat spijltje in de achterportierruiten, of misschien meer de grootte van het achterste zijruitje wat daarmee gecreëerd wordt. Niet helemaal mooi qua proporties.

Dat is inderdaad apart, maar zorgt wel voor een betere instap achterin en vermoedelijk kostenbesparingen, omdat Peugeot zo dat achterste zijruitje kon opofferen - de 408 heeft daar geen achterste zijruitje maar slechts een zwart gelakt (inzet)stuk.

https://cdn.motor1.com/images/mgl/YAANlj/s1/peugeot-408-live-pictures.jpg / https://i.ibb.co/6Jd7cNF/0726-FB32-2897-4-DEE-B5-DD-C81398-D0-F1-F5.jpg
Ik bedoel niet dat zwarte driehoekje maar gewoon het derde zijruitje, in het portier dus. Dat doet niets voor de instap lijkt me, logischerwijs. Het zorgt er ongetwijfeld wel voor dat de ruit verder open kan.

406c

Actieve Gebruiker
929V6 zei:
speedtouch zei:
Alpino zei:
Leuk ding maar ik zie er vooral een C5X in.

Die gedachte had ik ook!

Vreemd dat die vergelijking zo vaak gemaakt wordt. De C5 X is een bolronde auto met een nogal "hangend" achterwerk en een vrij forse overhang aan de voorkant. Dat zijn allemaal kenmerken die de 408 niet of nauwelijks heeft, om nog maar te zwijgen van het totaal andere design van de neus en kont.
Ik vermoed dat dat is omdat het design van de zij-, achterkant en velgen meer citroën dan peugeot is. Tot nu toe heeft Peugeot nog nooit zo'n gigantische hoeveelheid lijntjes op de zijkant gehad of zo'n gigantische plastieken achterbumper. En zaken als die motiefjes op de velgen en in de achterbumper zijn ook zaken die we tot nu toe bij Citroën zagen.

MCW

Actieve Gebruiker
De toon was al bij de 2008 gezet met relatief veel lijnen. Dit is idd wel next level. Citroën is meer van de 'rondingen' maar zowel de C5 X als de 408 zijn lifttback crossovers en beide zo'n oplopende lijn dat daarna licht afzakt naar achteren toe zo rond de C/D-stijl. Ook de lijn op de achterklep is een beetje hetzelfde. Ook is er bij beide auto's onderaan de portieren een hoop gaande

CxG96Ty.jpg

Xu47Fcf.jpg

Daarmee vind ik ze niet op elkaar lijken maar bewandelen ze wel ongeveer hetzelfde pad alleen dan de ene in Peugeot-stijl en de ander in Citroën-stijl.

929V6

Actieve Gebruiker
DeeTwee zei:
Ik blijf wat 'hangen' op dat spijltje in de achterportierruiten, of misschien meer de grootte van het achterste zijruitje wat daarmee gecreëerd wordt. Niet helemaal mooi qua proporties. Voor de rest een heel gave bak.

Die vormgeving doet mij nogal aan oude Opels (Rekord E2, Omega A) denken. Denk er even een neus met Opel Vizor bij en hij had prima in het Opel-gamma gepast. Is Opel hier wellicht een nieuwe crossover (Manta? Monza?) door de neus geboord ten faveure van Peugeot?

MCW

Actieve Gebruiker
Zo zie je maar hoe design kan veranderen. Hier een mock-up van een '408' uit 2015: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,6058644,6058644#msg-6058644 Dat vind ik nou wel een fraaie auto doordat het een stuk rustiger oogt.

Elco

Gebruiker
Met je eens. Voor 2015 is dat design vooruitstrevend, maar ook in 2022 straalt die gele '408' meer Peugeot uit dan het productiemodel.

Ik vind het een verschrikkelijke auto. Overal maar rare lijnen, vouwen, hoeken en deuken, alleen maar om het "anders" te laten ogen. En dan te bedenken dat Peugeot vroeger juist van de dagelijkse modellen nog mooie, tijdloze auto's wist te maken, zoals de 206, 306 of 405. En daarnaast nog een paar toppers als de 406 Coupe of 306 Cabrio. Alleen de 208 en 508 zijn op dit moment nog wel te pruimen.

Ik vind dat Peugeot de weg kwijt is, maar als ik zo om mij heen kijk op de weg, ben ik volgens mij één van de weinige die er zo over denkt...

CD9LOP

Gebruiker
Quadrifoglio Verde zei:
Ik vind het een verschrikkelijke auto. Overal maar rare lijnen, vouwen, hoeken en deuken, alleen maar om het "anders" te laten ogen. En dan te bedenken dat Peugeot vroeger juist van de dagelijkse modellen nog mooie, tijdloze auto's wist te maken, zoals de 206, 306 of 405. En daarnaast nog een paar toppers als de 406 Coupe of 306 Cabrio. Alleen de 208 en 508 zijn op dit moment nog wel te pruimen.

Ik vind dat Peugeot de weg kwijt is, maar als ik zo om mij heen kijk op de weg, ben ik volgens mij één van de weinige die er zo over denkt...

Denk er precies zo over, verschrikkelijke design ellende bij Peugeot en Citroën en vele andere merken. Tijdloze 604, 505, 504, 405, cx, c6, lang geleden allemaal.

Gilletti

Gebruiker
Als liefhebber van het oude Peugeot spul kan ik het helaas ook niet zo waarderen.
Al die frutsels en vouwen, niet erg mooi. Met als toppunt van afschuwelijkheid die velgen van de 408.
Hoewel ik nog best wat modernere Peugeots gehad heb, is het na de -06 series naar mijn smaak nooit echt mooi meer geweest.

speedtouch

Gebruiker
Even off-topic, ik was gisteren bij de BMW garage en daar stonden de nieuwste exemplaren te pronken (een hele aparte groen metaallak), maar je moet van de nieuwe looks houden, tijden veranderen en dus ook de uiterlijken, ik vond het wat agressiever dan voorheen en pompeus, en de Xi die daar ook stond (wat ik op internet opzocht) je moet er van houden....
https://www.autoscout24.nl/aanbod/bmw-ix-xdrive50-driving-assist-prof-h-k-laser-elektrisch-zwart-2c4dc723-a56f-4f2a-bbbd-01b72d1cccb4?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtsrc=listPage&cldtidx=2&position=2&search_id=nz5ou3ajqu&source=listpage_search-results

SVF

Gebruiker
Ik zie ook liever meer strakke en gladde lijnen (zoals bv bij Mazda) en ik denk dat als deze 408 10 jaar geleden op de markt was gekomen ik hem gewoon lelijk zou vinden. Maar al die gekkigheid is nou eenmaal in de mode en went ook op de een of andere manier. Ik denk wel dat het minder tijdloos is en snel gedateerd overkomt. De tijd zal het leren. Overigens vind ik hem meer lijken op een C4 dan op de C5, al vind ik die C4 wel echt vreselijk; dat zal nooit wennen!

Die gele uit 2015 die MCW post vind ik ook een stuk fraaier en zou met wat aanpassingen prima als Opel door het leven kunnen: de C-stijl heeft in elk geval wel iets des Opels (Mokka, Crossland X) Ik denk dat de Opel een soort Mokka liftback wordt.

MCW

Actieve Gebruiker
Maar al die gekkigheid is nou eenmaal in de mode en went ook op de een of andere manier. Ik denk wel dat het minder tijdloos is en snel gedateerd overkomt.

Met beide eens.

Smaak is subjectief maar auto's die als tijdloos worden gezien en nog steeds als mooi worden omschreven zijn toch vaak ingetogen auto's die toch iets over zich hebben waardoor ze de wow-factor hebben. Zoals inderdaad de 406 maar ook oudere 3-series bv. Nieuwe auto's lijken ook meer tijdelijk te zijn, na verloop van tijd zijn ze geëxporteerd (al die auto's met grote touchscreens e.d. zijn straks niks meer waard) omdat mensen toch een nieuwe leaseauto uitkiezen.

Passchier

Gebruiker
Heul gaaf ding. Lijkt wel een lambo!
BMW had eigenlijk dit soort grensverleggend desgin moeten hebben.

MCW

Actieve Gebruiker
Jammer van de komt, veelste lomp en druk. Grensverleggend zie ik niet zo. Druk design is niks nieuws en een crossover ook niet.

Passchier

Gebruiker
MCW 84 zei:
Jammer van de komt, veelste lomp en druk. Grensverleggend zie ik niet zo. Druk design is niks nieuws en een crossover ook niet.

Grensverleggend alsin: het desing is enorm rijk aan detaillering. In zoverre zelfs dat het een bepaalde burgelijkheid ontstijgt en je het bijna, of misschein als zelfs hebt over premium design.
Daarnaast zie je dat ze het qua lijnen en vormen net weer even anders proberen te doen dan andere merken.

Daarom zou ik dit design eerder bij een merk als BMW verwachten, vooral omdat ik vind dat dat merk de plank erg misslaat op het gebied van design.

iDS

Gebruiker
Die klomp plastic die voor achterbumper moet doorgaan begrijp ik helemaal niet: hebben ze daar een stagiair aan laten werken? Dat heeft Citroën bij de C5 X m.i. veel beter opgelost
Op deze foto:
receiv11.jpg

valt ook op hoe de onderrand van de voorspoiler naar voren uitsteekt. Dat komt wel erg agressief over.
En dat is wat me ook bij het ontwerp van de 308 stoort: het ontwerp van de voorzijde met die spleetoogjes samen met de slagtanden als dagrijverlichting staat zo ver af van de elegantie die Peugeots vroeger uitstraalden.
Een misser m.i.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Op de Mondial de l'Auto in Parijs staat 'ie in blauw (genoeg foto's te zien op deze pagina), antracietgrijs en wit.

S8-mondial-de-l-auto-2022-peugeot-408-la-star-du-salon-730493.jpg

S8-mondial-de-l-auto-2022-peugeot-408-la-star-du-salon-730492.jpg

S8-mondial-de-l-auto-2022-peugeot-408-la-star-du-salon-730495.jpg

S8-mondial-de-l-auto-2022-peugeot-408-la-star-du-salon-730496.jpg

peugeot-408-mondial-auto-2022.jpeg

Meer foto's:
https://www.caradisiac.com/photos-article/mondial-de-l-auto-2022-peugeot-408-la-star-du-salon-198595.htm
https://www.largus.fr/mondial/mondial-de-paris-2022-le-stand-peugeot-en-detail-11057393.html

Bovenaan