Peugeot 3008

Guest
3_4_av_action_g_image_photo_leader.jpg

3_4_ar_action_d_image_photo_leader.jpg

profil_stat_g_image_photo_leader.jpg

3_4_ar_stat_g_image_photo_leader.jpg

detail_feu_ar_image_photo_leader.jpg

https://www.automobile-magazine.fr/media/galeries/photos/peugeot/3008/peugeot_3008_2/%28photo%29/112875#galerie_top

Guest
Filmpje:
https://www.youtube.com/embed/VU9aEXrG4HQ

Mooi verzorgd design! En erg tof dashboard

Wouter82

Moderator

mpoywl9bxbjt_800.jpg

3s2yussbgsm4_800.jpg

aheyb97bx539_800.jpg

ackyewlb3n3p_800.jpg

zyaywztb0tc8_800.jpg

nlpyphrb7eju_800.jpg

[size=x-large]OFFICIEEL: NIEUWE PEUGEOT 3008[/size]

100 KILO LICHTER, STEVIG RUIMER.
De nieuwe Peugeot 3008 zien we al maanden in camouflagetrim de revue passeren. Vandaag is het moment daar dat we de complete auto van Peugeot op een dienblad gepresenteerd krijgen. De uitgaande 3008 is alweer ruim zes jaar op de markt en staat sinds 2013 in zijn huidige, gefacelifte vorm in de Nederlandse showrooms. De C-segment cross-over is populairder dan ooit en dus heeft Peugeot enige druk gezet op een snelle ontwikkeling van een compleet nieuwe generatie. We konden de nieuwe 3008 al eerder bijna zonder plakkers zien, eerder vandaag lekte de auto al uit en vorige week warmde Peugeot met een teaser nog op voor zijn komst. Vandaag is de nieuwe 3008 dan echt volledig onthuld.

Zwart dak
De nieuwe 3008 is wat scherper getekend dan zijn voorganger. Full led-koplampen zijn optioneel leverbaar, en dat geldt ook voor een in glanzend zwart uitgevoerd dak. Aan de achterzijde vinden we led-verlichting volgens de nieuwe designstijl van Peugeot. De nieuwe 3008 staat op het EMP2-platform waar ook de 308 gebruik van maakt. Zijn nieuwe basis geeft de SUV een gewichtsbesparing van zo'n 100 kilo ten opzichte van zijn voorganger. De lichtste benzineversie legt 1.325 kilo in de schaal. De lichtste diesel weegt 50 kilo meer. De 3008 meet 4,45 meter in de lengte, waarmee hij 8 centimeter is gegroeid. De wielbasis is met 2,68 meter 6,2 centimeter langer.

Het benzinegamma start met een 130 pk sterke 1.2 Puretech met handgeschakelde zesbak. Het blok is er ook met zestrapsautomaat. Hoger op de ladder staat een 165 pk sterke 1.6 e-THP, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Dieselen kan met een 120 pk sterke 1.6 BlueHDi die zowel met automatische zesbak als met handgeschakelde zesbak te krijgen is. De volgende stap is een 150 pk leverende 2.0 BlueHDi met handgeschakelde zesbak. Wie een automaat op z'n 2.0-diesel wil is aangewezen op de 180 pk-variant, die er weer niet met handbak is.

Peugeot weet als geen ander dat vierwielaandrijving op een model als de 3008 geen verplichting is. Zo schrijft het merk zelf dat "[...]weinig SUV's daadwerkelijk buiten de gebaande wegen worden ingezet." Advanced Grip Control is aanwezig voor extra grip op slecht wegdek of naast het asfalt. De bagageruimte meet 520 liter.

Peugeot wil zichzelf graag hoger positioneren. De nieuwe 3008 moet volgens de Fransen daar - met zijn i-Cockpit - als eerste Peugeot iets van laten zien. Het stuurwiel is, in lijn met onder meer de 208 en 308, kleiner dan voorheen en voorzien van twee afgevlakte kanten. Bovendien vinden we in het interieur een 12,3-inch metend HD-scherm dat dienst doet als instrumentarium. Het is volledig naar eigen smaak aan te passen en kent vijf verschillende weergavemodi die via een rolkop op het stuurwiel geselecteerd kunnen worden. i-Cockpit Amplify is een systeem dat onder andere de lichtsterkte van de sfeerverlichting regelt, de massagefunctie van de stoelen aanstuurt en de geur in de auto middels een parfumeur kan regelen.

Ook het materiaalgebruik is verbeterd. Zo is vanaf het tweede uitrustingsniveau leer aanwezig, hetzelfde geldt voor verchroomde inzetstukken en glanzend zwarte afwerking. Midden op het dashboard zien we een 8-inch touchscreen, vergezeld door zes 'toggle switches' om direct naar zaken als radio, airco en mobiele apps te gaan. Het infotainmentsysteem kan uiteraard overweg met MirrorLink, Android Auto en Apple Carplay.

Geen nieuwe auto zonder een grote hoeveelheid veiligheidssystemen. Peugeot levert een heel pakket bestaande uit Active Safety Brake, Distance Alert, Lane Departure Warning, Vermoeidheidsherkenning, Grootlichtassistent, Verkeersbordherkenning, Adaptieve Cruise Control en een dodehoeksensor. Met VisioPark 360 moet tijdens het parkeren rond de auto kunnen worden gekeken.

Tijdens de Autosalon van Parijs die later dit jaar in oktober plaatsvindt, beleeft de nieuwe 3008 zijn publieksdebuut.
https://www.autoweek.nl/nieuws/37215/officieel-nieuwe-peugeot-3008

Guest
Even wennen, deze 3008 II:

* Weg Latijnse warmte
* Nu Bad-ass looks
* Chinees front
* Mooie details
* Hyper fraai dash

Altijd weer knap van de Fransen:
* Scenic lijkt op niets anders.
* 3008 II lijkt op niets anders.
* Cactus lijkt op niets anders.

Hoe anders dan bij VW en nog enkele merken:
- daar is vernieuwing amper zichtbaar.

Guest
T.a.v. de "Chinese" voorzijde:

Had een VW front op gemoeten.
De 3008 heeft een ongemakkelijke, omhooglopende snuit.
Wat geaccentueerd wordt door de gebogen 'spleet-ogen' licht signatuur.

Rembrandt

Gebruiker
Prachtige auto........en dat zegt veel dat ik dat zeg bij een SUV.:p

Die zwarte verlichtingsbalk achter (zal wel bij meer Peugeots terugkomen, zie 308 sedan) vind ik erg mooi design. Maar is die nou helemaal zwart als de lichten uit zijn?
Verder was het interieur van de 3008 en de 5008 al erg mooi, maar dit is werkelijk fantastisch om te zien.
Mooie upgrade van de 3008.(y)

Mach1

Gebruiker
De vorige 3008 was meer een MPV, dit is meer een SUV. Komt de 5008 te vervallen? Ben er niet van onder de indruk en jammer van het zoveelste 'zwevende' dak.

Gilletti

Gebruiker
JP2010 zei:
Rembrandt zei:
Maar is die nou helemaal zwart als de lichten uit zijn?

De achterverlichting zal altijd aan staan (dagrijverlichting) ;)

De auto zelf zal toch ook wel eens een keer uit staan? :)

Ik vind hem wel geslaagd deze nieuwe 3008. Was er bang voor dat het allemaal te druk en teveel frutsels zou worden naar mijn smaak maar het valt gelukkig mee.
Het interieur ziet er helemaal top uit. En inderdaad, eindelijke een panoramadak wat open kan.
Zeker een kanshebber als opvolger van mijn huidige 308.

ENTE

Gebruiker
Ik vind hem wel geslaagd deze nieuwe 3008. Was er bang voor dat het allemaal te druk en teveel frutsels zou worden naar mijn smaak maar het valt gelukkig mee.
Het interieur ziet er helemaal top uit. En inderdaad, eindelijk een panoramadak wat open kan.
Zeker een kanshebber als opvolger van mijn huidige 308

ENTE

Gebruiker
Ff je tekst gebruikt, Gilletti:T

180pk diesel automaat met zo'n open dakkie.....hmmmm....best aardig lijkt me!

Guest
ENTE zei:

Onder de nick Rick M. Enthe de PSA 3008 II accessoireslijst ff gehacked.

Wat zie ik?

Grindhappers!
Kiezelvangers!!

Goed nieuws voor je Dr E.!

peugeot gek

Gebruiker
Vind hem nu niet meteen mooi. Misschien ook eens in het echt zien.
Heeft misschien ook met die bruine kleur te maken op de introductie foto's.

Front vind ik toch wat druk ogen door de grille, en die lijn vanaf de koplamp naar de a-stijl had voor mij ook niet gehoeven.

iDS

Gebruiker
Roder zei:
Wat leuk, een opgeblazen 2008 met Clio estate/Renault sausje.

Gééééuw: zo slaapverwekkend, altijd datzelfde commentaar. Ik ben nog steeds naar die vloeiend gelijnde Clio op zoek in dit scherp gesneden ontwerp. Is hij verhakkeld misschien?
En de gelijkenis met de 2008, tja het is zijn grote broer. Anders komen er weer tig commentaren dat hij 'toch geen typisch merkgezicht heeft'.
Wat een verademing na dat lelijke ei dat het huidig model is. De voorzijde wat té scherp, overdone misschien. Het dak in een contrasterende kleur en het chroomaccent maken er echter een mooi gestrekt ontwerp van. Die zwarte band achteraan had voor mij niet gehoefd.
En dan het interieur: een diamantje, schitterend gewoon. Mooie samenhang van de verschillende elementen ook.
And last but not least: een openschuivend panoramisch dak! Peugeot kan dus luisteren als je lang genoeg zeurt :)

iDS

Gebruiker
En al drie verschillende radiatorroosters in dit korte topic:
De eerste foto's ( is hij nu rood of roestbruin, het lijkt op elke foto wel anders): horizontale strips, zoals de 2008 jaja, de blauwe met een zwart rooster, de de witte met verticale plaatjes ( dus toch niet helemaal 2008).

Guest
Dat ik dit als PeuFiel annex PeuMaan moet zeggen valt me zwaar .....
......maar Peugeot is bij sommige modellen al een tijdje zijn mojo kwijt.

Neem het front van deze jongste loot. Ja, ik heb de uitleg van op YT net gehoord:
https://www.youtube.com/watch?v=C87PLSnzk7Y
"kozen voor een platte motorkap & rechtopstaand front voor een SUV look".
Maar SUV? Had dan de wielkasten rechthoekig gemaakt à la Tucson / Cherokee!.

Wat ik uitgesproken vreemd, klungelig, hotseknotsbegonia design vind is: dat stuk vanaf voorste wielkast naar de grille.
Lijntje zus, vormpje zo, plasticje hier, lampie daar, plomp & amorf plaatwerk.

Doet mij heftig verlangen naar het sierlijke, sensuele, en vooral coherente Laurens van den A. design.
Of BMW. Of Kia.

Dash is werkelijk subliem.
Zelfs textiel in verwerkt

https://www.youtube.com/watch?v=Cnev6ems2BA

RRL

Gebruiker
Fraaie auto geworden. Peugeot is de goede weg ingeslagen met de laatste modellen!
RWF zei:
Hé, het dak kan nu weer open :cool:
Viel mij ook op. Het heeft even geduurd maar eindelijk hebben ze bij PSA door dat een panoramadak mooi is, maar het nog mooier is als hij open kan.

Gilletti

Gebruiker
ENTE zei:

Wij begrijpen elkaar. :)
Goed te lezen dat er inmiddels toch weer wat ruimte ontstaat voor een Peugeot als opvolger.
De geschiedenis herhaalt zich. Eigenlijk een soort cyclus van ongeveer 3 jaar. :T

speedtouch

Gebruiker
RRL zei:
Fraaie auto geworden. Peugeot is de goede weg ingeslagen met de laatste modellen!
RWF zei:
Hé, het dak kan nu weer open :cool:
Viel mij ook op. Het heeft even geduurd maar eindelijk hebben ze bij PSA door dat een panoramadak mooi is, maar het nog mooier is als hij open kan.

Inderdaad, het werd tijd dat ze hun Europese verzuim inzagen (In China wel leverbaar met schuifdak).

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Hmm, ik ben niet onder de indruk. Het basisontwerp ziet er niet erg dik uit, zeg maar een beetje iel. Verder stikt het van de ontwerpdetails die wat mij betreft niet echt een fraai geheel vormen. Chroom, zwart plastic, afschuwelijke nepdiffuser aan de voorkant, mistlamparmatuur met verchroomde details, grille met apart/druk patroon en dikke verchroomde omlijsting, koplampen met knik, rechtopstaande grille, chroom op de deuren, lijntje van koplampen naar A-stijl, zwarte Heckblende, verchroomde dakrailing, verchroomde deurlijst van A-stijl naar spoiler achterop met een ontsierende naad... Het ontwerp verdrinkt in hysterie. Ik ben benieuwd of de kopers dit ontwerp straks net zo weten te waarderen als een Qashqai, Kadjar, Sportage, Tucson, Ateca of Tiguan.

Die rechtopstaande neus doet me bij de 2008 facelift trouwens een beetje denken aan de SsangYong Actyon. Als dat geen compliment is weet ik het ook niet meer :p

2eccf116cc74080fea01f1eff2f6af78.jpg

ENTE

Gebruiker
Thiago zei:
ENTE zei:

Onder de nick Rick M. Enthe de PSA 3008 II accessoireslijst ff gehacked.

Wat zie ik?

Grindhappers!
Kiezelvangers!!

Goed nieuws voor je Dr E.!

Ik ben om!

ENTE

Gebruiker
Gilletti zei:
ENTE zei:

Wij begrijpen elkaar. :)
Goed te lezen dat er inmiddels toch weer wat ruimte ontstaat voor een Peugeot als opvolger.
De geschiedenis herhaalt zich. Eigenlijk een soort cyclus van ongeveer 3 jaar. :T

Haha, ja dat klopt. Maar we zijn nog geen 2 jaar onderweg...dus alles is nog mogelijk;)

Lancia Lover

Gebruiker
Vind het een mooie auto geworden, zeker van binnen, maar helaas niet genoeg herkenbaar als Peugeot. Zeker vanaf de zijkant gezien kan het van alles zijn. Dommage. En helaas ook geen radiobediening achter het stuurwiel meer. :(

Guest
Look & details van 3008 II dash.

https://www.youtube.com/watch?v=ZpkVQ28jZUI.

Wel ff deze 'food for thought'.

Ik reed in mijn eerste B-segmenter als volgt naar de Middellandse Zee:
18.00, vertrek. Stap in auto. Draai aan sleutel, schakel, weg...... 12.00, lunch in Bandol.

Vergelijk dat met hedendaags C-segmenter:
18.00, vertrek. Loop naar auto. Van alles begint te piepen en de bewegen. Neem plaats.
Diverse menu's doorlopen. 10 knoppen geactiveerd. Of gedeactiveerd. 30 sec. reflectie of ik nix vergeten ben.
18.15, auto rolt.
18.15, led's melden dat ik 3 dingen vergeten ben. Stop. Buuf lacht mij uit (ja, ja, bend over taartschep!)
18.18, automaat schakelt 'D', op weg
18.20, scherm popped op: "Uw fav. nr wordt nu gespeeld op Radio OtoWheek"
18.31, geluidmelding: "Uw bandenspanning li.voor heeft 0.05 bar nodig"
18.38, red alert: "U moet nog 1134 km". (zeg maar jij bitch!)
18.54, navi.: "U, sorry, jij moet rekening houden met de mogelijkheid op een kans van vertraging die eventueel bij Hazeldonk ..."
18.59, sensor: "olie temp tof, watertemp cool, bakolie temp gemiddeld, airco resetten aub"
19.30, uitgeput sla ik een pint bier naar binnen ter hoogte van Antwerpen........

23.45, met een dizzy hoofd scoor ik een Bed & Breakfast (Lit & Baguette ;) ) in Orleans. Nog 650 km te gaan ;(

Gilletti

Gebruiker
Dat dash zit echt mooi in elkaar. (y)
Weet niet of ik al die beeldeffecten nou wel nodig vind maar dat is geen breekpunt.

Lancia Lover

Gebruiker
Wow, dat scherm is gaaf man! Wat ik me trouwens afvroeg is of de 3008 nou een tweespaaks stuur heeft. Op de foto's is het heel moeilijk te zien.

RWF

Gebruiker
Op het filmpje is het wel duidelijk te zien: tweespaaks. Dat is wel geinig. Minder geinig vind ik dat de tegen-de-klok-in draaiende toerenteller gehandhaafd is vanuit de 308...

Alles ziet er wel er fraai en verzorgd uit.

Guest
Je mag inmiddels concluderen dat Peugeot doorgaat met deze dash layout.
Ze hadden voor de 3008 II kunnen besluiten "het was leuk, nu terug naar af, we behouden het (fraaie) dashboard uit de 3008 I"
Niet dus. Sterker, nu zijn er 4 modellen met klokken hoog / klein stuur.

Vind het prima.
En 750.000 kopers in 2016 ook.

NB:
Benieuwd welke (Chinese) fabrikant de eerste is die Peugeot kopieert.

Guest
Op 0.44 nogmaals het dash, nu zoals een doorsnee Pierre Pastiche / Bernard Baguette het ervaart.
Terloops meldt Guy Ganzelever wel dat hij iets van het scherm recht voor niet kan zien.
Maar dat hij e.e.a. kan oplossen met de (stuur-)instelling.

https://www.youtube.com/watch?v=2c6bZY90qCs

DeeTwee

Gebruiker
Poeh, zo IRL vind ik het wel een behoorlijk overtuigende kar hoor! Gave kleur, toch best wel indrukwekkende -en zeer onderscheidende- aggressieve snuit en strakke kont (heeft Peugeot zich door Lexus laten inspireren?) en last but not least een beeldschoon interieur met super kewle klokkenwinkel.

edit: Maar wel weer bijna alles via een touch screen bediend :(

Rembrandt

Gebruiker
De e-Kick is een elektrische step die PEUGEOT heeft ontwikkeld in samenwerking met MICRO. Dankzij het op maat gemaakte dockstation kunt u uw e-Kick opbergen en tijdens het rijden opladen in de bagageruimte van uw nieuwe PEUGEOT 3008 SUV.

Brilliant.
Ook handig bij grote parkeerterreinen bij kantoor.:)

der Magistrat

Gebruiker
[D2] zei:
Poeh, zo IRL vind ik het wel een behoorlijk overtuigende kar hoor! Gave kleur, toch best wel indrukwekkende -en zeer onderscheidende- aggressieve snuit en strakke kont (heeft Peugeot zich door Lexus laten inspireren?) en last but not least een beeldschoon interieur met super kewle klokkenwinkel.

edit: Maar wel weer bijna alles via een touch screen bediend :(

Mee eens, fantastisch fraai interieur met moderne snufjes (goed, Audi had dat geïntegreerde scherm al, maar het lijkt me bijna niets anders dan de meest logische plaats).
Betreffende het touch screen:
"Midden op het dashboard zien we een 8-inch touchscreen, vergezeld door zes 'toggle switches' om direct naar zaken als radio, airco en mobiele apps te gaan. Het infotainmentsysteem kan uiteraard overweg met MirrorLink, Android Auto en Apple Carplay."
Dat lijkt mij een prima middenweg: opgeruimd dashboard en de belangrijkste functies via een knop.

Guest
Mag.:

Inderdaad, je bent de eerste die het opmerkt.
De switches activeren op het TS de belangrijkste functies.

Bovenaan