Beste autoliefhebbers,
Ik maak hier maar even een topic aan want ik heb een probleem waarvoor ik al 4x bij de garage ben geweest maar de garage kan het niet vinden. Het lastige is dat het een wat oudere auto is die geen foutcodes geeft.
Omschrijving van het probleem:
De auto maakt bij een koude motor veel te weinig toeren. Omdat er geen toerenteller op zit weet ik niet precies hoeveel toeren de motor te weinig maakt maar het is duidelijk hoorbaar dat de motor niet goed draait, ook rammelt de uitlaat dan een beetje en merk je als de verlichting aanstaat dat de verlichting zwakker wordt. Als je zelf geen gas bij geeft valt de auto soms uit en soms net niet. Zodra je zelf gas bijgeeft dan loopt de auto prima. Als de motor eenmaal warm wordt is het probleem minder en vaak is het weg als de motor warm is maar soms is het na 20-30 km nog licht merkbaar, de auto maakt dan iets minder toeren stationair maar niet zoveel minder als wanneer de motor koud is. Het probleem lijkt soms iets minder te zijn als je even wacht met starten nadat je het contact aan hebt gezet (dus stroom op het systeem). Het probleem lijkt merkbaar erger te zijn als je stroomverbruikers aan hebt staan zoals verlichting.
Wat heeft de garage al gedaan:
- Foutcodes gecontroleerd, de motor geeft geen foutcodes
- De nullastregelklep vervangen
- Het gaskleppenhuis met bijbehorende sensor vervangen
- Een pakking vervangen waar de motor valse lucht aanzoog
- Een gat in de uitlaat gelast voor de katalysator waarbij het vermoeden was dat dit mogelijk tegendruk gaf
Type auto:
Peugeot 106 1.1 benzine uit 1998
Ik hoop dat jullie mij op basis van deze post wellicht in de goede richting kunnen wijzen wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn. Wellicht kan ik bijvoorbeeld op de sloop een onderdeel vinden en zo tegen lage kosten proberen om uit te zoeken wat het probleem is.
Ik maak hier maar even een topic aan want ik heb een probleem waarvoor ik al 4x bij de garage ben geweest maar de garage kan het niet vinden. Het lastige is dat het een wat oudere auto is die geen foutcodes geeft.
Omschrijving van het probleem:
De auto maakt bij een koude motor veel te weinig toeren. Omdat er geen toerenteller op zit weet ik niet precies hoeveel toeren de motor te weinig maakt maar het is duidelijk hoorbaar dat de motor niet goed draait, ook rammelt de uitlaat dan een beetje en merk je als de verlichting aanstaat dat de verlichting zwakker wordt. Als je zelf geen gas bij geeft valt de auto soms uit en soms net niet. Zodra je zelf gas bijgeeft dan loopt de auto prima. Als de motor eenmaal warm wordt is het probleem minder en vaak is het weg als de motor warm is maar soms is het na 20-30 km nog licht merkbaar, de auto maakt dan iets minder toeren stationair maar niet zoveel minder als wanneer de motor koud is. Het probleem lijkt soms iets minder te zijn als je even wacht met starten nadat je het contact aan hebt gezet (dus stroom op het systeem). Het probleem lijkt merkbaar erger te zijn als je stroomverbruikers aan hebt staan zoals verlichting.
Wat heeft de garage al gedaan:
- Foutcodes gecontroleerd, de motor geeft geen foutcodes
- De nullastregelklep vervangen
- Het gaskleppenhuis met bijbehorende sensor vervangen
- Een pakking vervangen waar de motor valse lucht aanzoog
- Een gat in de uitlaat gelast voor de katalysator waarbij het vermoeden was dat dit mogelijk tegendruk gaf
Type auto:
Peugeot 106 1.1 benzine uit 1998
Ik hoop dat jullie mij op basis van deze post wellicht in de goede richting kunnen wijzen wat mogelijk het probleem zou kunnen zijn. Wellicht kan ik bijvoorbeeld op de sloop een onderdeel vinden en zo tegen lage kosten proberen om uit te zoeken wat het probleem is.