Parkeren met een (lokale) app in het buitenland

Roadracer

Administrator

Forumleiding
We zijn inmiddels terug van vakantie en daarbij heb je vast al eens de optie gekregen om met een app te betalen voor het parkeren in het buitenland. Uit mijn hoofd heeft ParkMobile inmiddels best een flexibel internationaal bereik met de Nederlandse app (maar is het minder populair sinds de opslag voor incidenteel gebruik eerder dit jaar). Hebben jullie ook wel eens geprobleerd met een lokale app uit het betreffende land te parkeren? Ik heb het een paar jaar geleden in Engeland wel eens geprobeerd maar daar liepen pogingen vast op het niet accepteren van het Nederlandse kenteken dat niet het format heeft van een Engelse plaat; of het feit dat geen bevestigingsbericht naar een Nederlands/buitenlands nummer kon worden gestuurd. E-mail was in dat geval geen optie. Dus toch maar een paar muntjes opgezocht...
Hebben jullie ervaringen? Welke apps kun je aanraden (voor welk land)?

Ik ben er in Zwitserland tegenaan gelopen dat je uitsluitend per app kon betalen. In een plaats waar ik maar een keer kom en mijn hele leven niet weer. Alleen voor een uurtje parkeren een app op mijn telefoon installeren ging mij toch te ver. Met munten of pasje betalen kon niet. Maar een dorpje verder gereden om daar te eten.

Spraakmakers had er vandaag ook een item over, dan wel meer binnenlands gericht.
Maar, gebruik van een parkeerapp in het buitenland lukt, als toerist, vaak niet omdat men er niet bij stilgestaan heeft om dan ook buitenlandse bankrekeningen te accepteren..

(..) De populaire parkeerapps zorgen ervoor dat steeds meer parkeerautomaten verdwijnen. Een slechte trend, vindt ontwerpwetenschapper Jasper van Kuijk. Hij wijst op de miljoenen Nederlanders die niet digitaal vaardig zijn. "Er is totaal onbegrip voor deze mensen", stelt hij bij Spraakmakers. (..)

Met Parkster en Easypark kom je best ver in Scandinavië en Duitsland. Werkt ook prima met NL kenteken en NL bank. Ondersteunen heel veel talen.

In Gothenburg, waar ik nog weleens kom, is er trouwens een mooi systeem. Die hebben voor de hele stad een app. Daar kan je parkeren mee betalen (op straat en in garages), openbaar opladen, maar ook al het openbaar vervoer, de veerboot, tolwegen, etc. En het genereert ook nog eens een fatsoenlijke factuur voor zakelijk gebruik. En uiteraard meertalig.

Terug
Bovenaan