Panda Twinair start niet

ginkelvanmichiel

Kilometervreter
Technische vraag:

Ik heb hier een Panda 312 TwinAir uit 2014, die vorige week geparkeerd door een andere auto is aangereden. Er is zichtbare schade aan de portieren.

Sindsdien heeft de auto startproblemen.
Wanneer je de auto op contact zet komt de melding ‘brandstofstop’ en ‘startstop niet beschikbaar’. De auto start niet (brandstofpomp draait niet). Afgelopen zaterdag deed de auto het ineens weer wel, is er 140 kilometer mee gereden, en nu doet hij weer niets.

Ik heb gepoogd:
- ecu resetten door accu los te koppelen
- obd scanner gepoogd te verbinden en codes te wissen
- brandstofbeveiliging na aanrijding gepoogd te resetten
- andere accu getest

Niets werkt… ik begrijp er niets meer van.
Iemand hier met FIAT-kennis?

Ik vraag me af deze 2 incidenten geen puur toeval zijn. want ik kan geen enkel verband bedenken tussen een deuk in de portieren, en de genoemde brandstof foutmeldingen.
Ik zou de stekker verbinding op de brandstofpomp eens (laten) nakijken, of de pomp zelf eens testen.

Laatst bewerkt:
Ik heb weleens begrepen dat bij sommige auto's de brandstofpomp al ingeschakeld wordt als je het portier open doet, dus gekoppeld aan het deurcontact. Misschien is het zoiets simpels als een slecht contact?

Onze Punto TwinAir heeft de melding ‘start/stop’ niet beschikbaar ook eens gegeven, dat lag toen aan de sensor van het koppelingspedaal ( ook nodig voor de CC).

Deze heeft geen CC, maar ik heb idd ook even gedacht aan de remlichtschakelaar. Gek genoeg heb ik de originele accu even terug opgeladen en geplaatst, en toen waren er helemaal geen storingen meer. Heel vreemd allemaal.

Zo gek vind ik dat niet Michiel, laatst had ik pech met m’n Renault trafic, dynamo laadde niet meer. Maar omdat ik midden in Brno reed (vreselijk druk) ben ik doorgereden de stad uit. Door de lage accuspanning gingen zowat alle systemen in storing Nadat de accu weer geladen was + een nieuwe dynamo functioneerde alles weer normaal. Dus een te lage accuspanning klinkt heel plausibel.(y)

Vanochtend deed de auto weer niets... Storingen all over, en starten ho maar. Net even naar een garagebedrijf om de hoek gelopen, hij leest hem zo even voor me uit. Dat is beter dan gissen. Zeker omdat mijn eigen obd-reader geen zin heeft in het Fiat-protocol.

Vandaag is de auto uitgelezen, het lijkt erop dat een gedeelte van de auto geen spanning krijgt:
Abs pomp, stuurhuis, startmotor.

Nu zien te achterhalen waar dat vandaan komt.

Contactslot? Als je 'm op contact zet zal er ergens wel een relais geactiveerd worden wat de halve zekeringkast onder spanning brengt

Dat was mijn idee ook! Vanmiddag startte hij wel weer, maar gaf wel een storing. Ik ga nog even een extra massakabel aan te leggen. Iets wat ik ook nog bedacht is dat de auto hier heel scheef staat; misschien dat de oliesensor te weinig olie registreert. Dan starten ze ook niet… ofwel: ik heb hem nu even anders geparkeerd!

vanochtend de Panda naar de schadetaxateur gebracht. Ding start alleen als hij een nacht zonder accu heeft gestaan. Ondertweg gingen alle wijzers op en neer lampjes aan en uit en hield de auto vreselijk in, op sommige momenten. Ik weet niet wat er is gebeurd met die aanrijding, maar ik vrees dat het einde Panda is.

Wel heel gek hoor. Ben benieuwd of ze dit bij de schade taxatie ook kunnen relateren aan de schade.

Die Panda Twinairs zijn wel rare dingen met starten. Ik heb er ook eentje en die reageert bij koude motor pas goed op het gaspedaal als je na de eerste keer starten het contact uit zet en hem nog een keer start. Maar die van jou maakt het nog wel even bonter.

De auto is TL verklaard. Het is net zo'n debacle als met die Corsa destijds. We hebben besloten afstand te doen van de auto. M'n vriendin heeft gelukkig studenten-ov, maar een auto is toch wel praktisch. Mits hij rijdt...

Kabelboomproblemen worden al snel total loss verklaard bij auto's van een bepaald budget... Teveel werk om uit te zoeken en op te lossen.

Jammer van de auto voor jullie, maar misschien wel beter dan frustraties erover blijven houden.

Terug
Bovenaan