• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Opvolger voor mijn BMW 340i Touring ‘17

Sjoerd91

Gebruiker
Inmiddels bijna drie jaar in het bezit van een prachtige BMW 340i Touring. Origineel met 326pk en inmiddels 470pk dmv. chiptuning en een andere downpipe. Een fantastische auto, maar na drie jaar wil je toch een keer wat anders.

De vraag is alleen, wat moet je in godsnaam kopen? Ik ben verwend met een heerlijke 6 cilinder met fijne 8-traps automaat. Wat me stoort is een aantal opties die ik mis, voornamelijk adaptive cruisecontrol.

Mijn budget is rond de 60k incl. inruil van mijn huidige BMW. Mijn eisenpakket staat hieronder;
- Benzine (evt. hybride)
- Minimaal een 6 cilinder, een 8 cilinder mag ook
- Station of SUV (groter dan een 3-serie, met twee kinderen toch nét wat te klein)
- Bouwjaar bij voorkeur 2019 of nieuwer
- Liefst full option, zaken zoals stoelverwarming en adaptive cruisecontrol zijn een must. Fijne opties zoals head up display, stuurwielverwarming, grootlichtassistent zijn wenselijk!

Zelf heb ik even gekeken naar een Volvo V60 of V90, maar helaas doet Volvo ook lekker mee aan het downsize verhaal en terug naar een 4 cilinder? Vallen wel ruim binnen het budget. Misschien moet ik er een keertje mee gaan rijden, ik weet het niet…

Sjoerd91

Gebruiker
Frits79 zei:
De opvolger een G21 M340?
Is een mogelijkheid, maar ik ben niet getrouwd met BMW (lees: merkgebonden). Daarnaast is een maatje groter wenselijk, zal dat in het eisenpakket aanpassen.

Frits79

Gebruiker
Er zijn nog maar weinig merken met 6 cilinders.
BMW, Audi en Mercedes.
Je kan kijken naar een X3 of X5 of een 545i das een plugin hybride.

Sjoerd91

Gebruiker
Frits79 zei:
Er zijn nog maar weinig merken met 6 cilinders.
BMW, Audi en Mercedes.
Je kan kijken naar een X3 of X5 of een 545i das een plugin hybride.
Thanks Frits, ik was er stiekem al bang voor, helaas. Ook nog even naar een S6 gekeken, of gewoon een A6 met veel opties. Snap nog steeds niet wat het verschil is tussen de twee, het zijn toch dezelfde auto’s?

Jay DoubleYou zei:
Lijkt me erg prijzig te worden of zie ik dat verkeerd?

Auto encyclopedie zei:
Volgens mij kom je dan uit bij lexus. https://www.gaspedaal.nl/lexus/rx-serie?bmin=2017&pmax=75000&cilindersmin=6&srt=df-a
Ik ben er in eerste instantie geen fan van, maar er zit wel een mooie 3.5 V6 in, dus valt nog niet af!

Vorq

Gebruiker
Hou je gewicht in de gaten:

3 serie = speedboot
5 serie = motorjacht
X5 = torpedo jager
XC90 = containerschip

Sjoerd91

Gebruiker
Inmiddels heb ik proefgereden in een Volvo V90 T8. Dit was er een uit 2021, dus zou hem per definitie niet worden ivm. de hoge aanschafprijs (65k), maar prima om even kennis met de auto te maken.

Na de eerste kilometer had ik eigenlijk al besloten dat dit hem niet zou worden. Ja, het is een snelle auto en alle opties zitten er op. Ook op de snelweg een fantastische auto, heerlijk comfortabel en erg stil. Alleen, dat stille is en blijft altijd. Ook tijdens het wegrijden bij een stoplicht. Heel eerlijk, er zit gewoon 0,0 sportiviteit in. Totaal geen ‘beleving’ zoals ik in de BMW wél heb. Daarnaast vond ik de automaat bij lange na niet zo fijn schakelen als dat de ZF bak in de BMW doet.

De zoektocht gaat door. Binnenkort een nieuwe(re) Audi A6 (of S6, want ik snap het verschil nog steeds niet) gaan bekijken, want dát is wel gewoon een 6 cilinder en hoewel een hybride leuk is qua kosten (ik heb zonnepanelen) heb ik besloten dat ik daar nu niet voor kies. Ik wil een snelle, sportieve station met genoeg ruimte voor de kids waar ik rustig en comfortabel in kan rijden, maar wanneer pappa alleen is moet er wel flink doorgetrapt kunnen worden.

Lastig allemaal, maar we zoeken rustig door! Dat kan nog een half jaar tot een jaar duren, maar voor zoveel centen wil ik er wel 100% achter staan.

Frits79

Gebruiker
De A6 is de gewone auto, met gewone benzine en diesel motoren tegenwoordig ook hybride. De S6 en RS6 zijn de sportievere modellen en zijn aangepakt en hebben niet een sportpakket. Meer vermogen, andere remmen andere ophanging en vaak luxer.

Niseko

Gebruiker
Je vindt op deze site veel gebruiker reviews, daar vind je nuttige ervaringen uit eerste hand over de auto’s die je interesseren.

Dat een V90 ver van sportief is in vgl met 340i kon je eigenlijk vooraf al weten; als je echter 95% autostrade rijdt, graag super comfortabel wil zitten in een interieur met Zweedse twist en het Volvo Adaptieve CC systeem hebt, is een geweldige relaxe kilometervreter.

Ga je er mee naar de Ardennen, de Eifel of de Nurburgring om te vlammen, tja.... :)

der Magistrat

Gebruiker
Hmm, sportief en zescilinders; met wat mazzel vind je een Ghibli of zelfs een Levante.
https://www.autoscout24.nl/aanbod/maserati-levante-3-0-v6-awd-gransport-panoramadak-harman-kardon-benzine-zwart-2cad5918-9084-44b8-8203-fc2cd6f9fea0?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=2&position=2&search_id=12m34rcpqlh&source_otp=t10&source=listpage_search-results

Kristian2

Gebruiker
Volgens mij is de G21 al weer een stukje ruimer op achterbank dan de F31. Hier is de F31 met twee kinderen ruim genoeg. Een 5-serie rijdt al duidelijk minder dynamisch dan een 3, een grotere auto van een ander merk zal nog minder sportief zijn. Een Stelvio misschien nog interessant?
Zelf zou ik graag mijn 320i nog een keer willen inruilen op een 340i. Lijkt me een heerlijke auto.

Springbok

Gebruiker
Kristian2 zei:
Volgens mij is de G21 al weer een stukje ruimer op achterbank dan de F31. Hier is de F31 met twee kinderen ruim genoeg. Een 5-serie rijdt al duidelijk minder dynamisch dan een 3, een grotere auto van een ander merk zal nog minder sportief zijn. Een Stelvio misschien nog interessant?
Zelf zou ik graag mijn 320i nog een keer willen inruilen op een 340i. Lijkt me een heerlijke auto.

Ik zou denk ook voor een nieuwe 340i gaan. Evt een 540i als je wat groter wilt.

De S6 is een diesel, dus dat valt al af. Een A6 is ook niet echt sportief vergeleken met een 340i.

Als je iets gekker wilt doen zou je naar een C43 AMG kunnen kijken.

DeeTwee

Gebruiker
Als het iets ruimer moet lijkt mij een X3 i40 M geen onlogische keuze. Zelfde aandrijflijn maar dan in SUV verpakking. Eventueel zou je voor een X3 M kunnen kijken als het heftiger moet. Beter rijden dan je huidige auto zal het waarschijnlijk niet.

JoelD

Gebruiker
https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-43-amg-estate-4matic-panodak-widescreen-17-dealer-onderho-benzine-zwart-18e56889-f873-48de-8137-26514dcf2097?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=6&position=6&search_id=1ttw4nnp3fj&source_otp=t10&source=listpage_search-results
(Even een voorbeeld, deze is iets te oud, maar voor 60k wel te vinden van 2019, bijvoorbeeld in Duitsland).

E43 AMG T-Modell. Deze mist head-up display en memory stoelen, maar verder behoorlijk compleet. Echt een hele fijne auto om te rijden met een fantastisch geluid.
18e56889-f873-48de-8137-26514dcf2097_ae7ccb52-5a93-4301-b950-d944da21e2ba.jpg

EDIT: 2019 kom je bij een E53 AMG uit. Kan ook, zit budgettechnisch wel aan de bovenkant van je budget en je moet in Duitsland gaan zoeken.

Voorbeeld (te duur) in NL:

https://www.autoscout24.nl/aanbod/mercedes-benz-e-53-amg-estate-4matic-premium-plus-pano-luchtvering-360-ca-benzine-wit-5aaee285-58b8-42d5-b9f3-820118f2c2d7?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=zpqj1m6uko&source_otp=t10&source=listpage_search-results

Springbok

Gebruiker
spoiler alert zei:
Mazda CX60. Plugin, 327pk, groot zat, niet alledaags, en mooi interieur.
De DS7 is ook mooi, maar ja, wel Frans...

CX-60 rijdt ook niet sportief natuurlijk vergeleken met een 340i. En daarnaast was de stoel en zitpositie voor mij echt een afknapper. Je zit echt op de stoel. Jammer want ik vind het ook een mooie auto.

spoiler alert

Gebruiker
Springbok zei:
spoiler alert zei:
Mazda CX60. Plugin, 327pk, groot zat, niet alledaags, en mooi interieur.
De DS7 is ook mooi, maar ja, wel Frans...

CX-60 rijdt ook niet sportief natuurlijk vergeleken met een 340i. En daarnaast was de stoel en zitpositie voor mij echt een afknapper. Je zit echt op de stoel. Jammer want ik vind het ook een mooie auto.
Klopt, reviews zijn niet positief zag ik net. 2000 kilo en SUV. ...
Dan is zelfs een Model Y een betere keuze: genoeg pk, net zo zwaar en smoother dan een V6.

Het is erg lastig om erop vooruit te gaan als je al een 340i hebt. Groter is logger.

Oh wacht, nog 1 suggestie gevonden: Alfa Stelvio of Giulia Quadrifoglio. Dat is een V6.
Daar is ook een "budgetversie" van met maar 280pk

DeeTwee

Gebruiker
Een Audi SQ5 kan een optie zijn, mits met de 3.0 TFSI (354pk V6 benzine). Vanaf 2019 is die in Nederland alleen geleverd als TDI (diesel dus), dus dan zou je of 1 van bouwjaar t/m 2018 moeten zoeken of een import van daarna.

Bovenaan