Opel Insignia | p.o.a.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De nieuwe Opel Insignia, Vauxhall Insignia en Holden Commodore zijn nu officieel gepresenteerd:

656yo1yb38ds_800.jpg


l8fylu2btmbw_800.jpg


rr7ysvqbpduw_800.jpg


kosy44sbwz0l_800.jpg


7exym5fb67gp_800.jpg


2018_holden_commodore_ng_official_02.jpg


2018_holden_commodore_ng_official_03.jpg


OFFICIEEL: OPEL INSIGNIA!

[size=medium]LICHTER, LANGER, LAGER, NIET ALS SEDAN[/size]
[size=x-small]JAN LEMKES/LARS KRIJGSMAN
7 DECEMBER 2016 00:01[/size]


Het gebeurt niet vaak dat we al met een auto mogen rijden voordat we ‘m zonder in ongecamoufleerde vorm mogen bewonderen. De nieuwe Opel Insignia is een uitzondering op die regel, maar nu wordt de auto eindelijk officieel onthuld!

Onlangs konden we je hem al nagenoeg zonder plakkers laten zien, maar nu is de Insignia geheel officieel.

In het introductie-offensief rondom de Insignia besloot Opel dat niet het uiterlijk, maar de rij-eigenschappen als eerste naar buiten moesten druppelen. Ook informatie rondom het onderstel en de maatvoering werd al in november bekend, maar nu valt het overgrote deel van de geheimzinnigheid toch echt van Opels gloednieuwe middenklasser af.

Monza
Het feit dat de naam ongewijzigd blijft, geeft al aan dat het gloednieuwe model minder revolutionair is dan z'n voorganger. Het design is bij de tijd, maar gooit het roer niet rigoureus om. Wie er elementen van de Monza Concept in meent te herkennen, krijgt gelijk van Opel. De IAA-knaller van 2013 diende volgens het merk namelijk als inspiratiebron voor zowel het ex- als het interieur. De Insignia steekt zijn grote vijfde deur met z'n zeer korte 'kont' niet onder stoelen of banken. Deze Grand Sport is in eerste instantie de enige leverbare carrosserievariant. In een later stadium volgt stationwagen Sports Tourer die we maandag al wisten te betrappen, maar de vierdeurs sedanversie keert bij het nieuwe model niet terug.

Het oude Epsilon II-platform wordt de laan uit gestuurd en Opel parkeert zijn nieuwe zakelijke oogappel op een compleet nieuwe basis waarmee de Insignia tot maar liefst 175 kilo afslankt ten opzichte van zijn voorganger. Kleiner is hij echter niet bepaald: de wielbasis neemt met 9,2 centimeter toe. Tegelijkertijd is de Insignia breder en lager dan het uitgaande model en wordt ook de zitpositie met 3 cm verlaagd. Op die manier hoopt Opel meer beenruimte op de achterbank te combineren met een sportiever gevoel voor de bestuurder. Helemaal achterin neemt de ruimte iets af: in plaats van 530 liter kan de vijfdeurs Insignia nu 490 liter verstouwen. Als de achterbank wordt neergeklapt, komt het totaal op 1.450 liter.

'Intelli-'
Op technologiegebied spelen woorden die beginnen met 'Intelli-' een grote rol. Aan de buitenzijde treffen we Intellilux-koplampen aan, de Matrix-techniek die we al kennen van de Astra. Ook het Intellilink-systeem, dat de inhoud van je telefoon op het touchscreen op het dashboard kan tonen, vindt natuurlijk z'n weg naar de Insignia. Als het gaat om de hoeveelheid veiligheidssnufjes is de nieuweling eveneens bij de tijd. Met zaken als een 360-graden-monitor, head-updisplay, adaptieve cruise control en een rijstrookassistent loopt de auto keurig in de pas met de concurrentie. Aan voetgangers is ook gedacht: bij een onverhoopte aanrijding vangt de aluminium motorkap de klap zo goed mogelijk op door iets omhoog te schieten.

Denk niet dat we nu alles weten over Opels nieuwe topmodel, want het motorenaanbod bewaart het merk alsnog voor een later moment. Wel beloven de hoge heren in Rüsselsheim de komst van een nieuwe achttrapsautomaat voor een vierwielaangedreven versie. Daarnaast krijgt de Insignia een adaptief onderstel mee. Dat 'FlexRide' is in drie standen in te stellen en past de afstelling van de dempers, de directheid van de besturing en de gasrespons aan de rijomstandigheden aan. In Sport-modus kun je zelf bepaalde voorkeuren aangeven.

In maart kunnen we de Insignia tijdens de Autosalon van Genève van dichtbij bewonderen!

Bronnen:
https://www.autoweek.nl/nieuws/officieel-opel-insignia/
https://www.caradvice.com.au/504474/2018-holden-commodore-revealed-officially-wraps-come-off-fully-imported-family-hauler/
 

Cd6lop

Gebruiker
Wat een supermooie wagen is het geworden, fantastisch! Opel is echt goed bezig, gelukkig maar, wat een geweldige wagen deze nieuwe Insignia. Goed om te zien dat zowel Opel als ook Alfa Romeo (Giulia en Stelvio) na een heel moeilijke periode zo overtuigend 'terugkomen' met geweldige wagens.
 

Wouter82

Moderator

Ik vind hem nu beter overkomen dan op de laatste scoopfoto's maar ben er nog niet helemaal uit. Ik ben wel benieuwd hoe de vuilniszakgrijze lease-uitvoering er uit ziet. En ook naar de sedan, als Buick Regal.

Leuk detail vind ik dat Opel toch vasthoudt aan het zijknipperlicht op het voorscherm in plaats van de spiegel. Net zo'n consistent detail als de Hofmeister-knik van BMW en het Casio-klokje van Toyota :)
 

RobEU

Gebruiker
Hoewel ik er talloze auto's en stijlen in herken, vind ik het als geheel een heel fraaie auto. Of het slimme zet is om deze auto niet als sedan aan te bieden, betwijfel ik zeer ernstig. Vooral buiten West-Europa lijkt men veel minder op liftbacks te zitten wachten.
Ben ook heel benieuwd naar de prijzen. Hopelijk gaat Opel niet mee in de premium-prijsstelling.
 

Guest
Bij Opel hebben ze in ieder geval goed naar andere merken gekeken. Je ziet allerlei gejatte stijlelementen. Belangrijker dan hoe de auto er uit ziet is hoe hij rijdt, want de vorige (huidige) Insignia rijdt als een vervoersmiddel van A naar B. En als je in B bent wil je eigenlijk niet meer met de Opel terug naar A. Zo'n auto was/is ook gewoon veel te duur voor wat 't is.
 

Edwin P

Gebruiker
FH126560 zei:
Bij Opel hebben ze in ieder geval goed naar andere merken gekeken. Je ziet allerlei gejatte stijlelementen. Belangrijker dan hoe de auto er uit ziet is hoe hij rijdt, want de vorige (huidige) Insignia rijdt als een vervoersmiddel van A naar B. En als je in B bent wil je eigenlijk niet meer met de Opel terug naar A. Zo'n auto was/is ook gewoon veel te duur voor wat 't is.

Wat een hoop onzin in drie regels zeg.

Je ziet allerlei gejatte elementen = Van wie zijn die elementen dan???
Ik ben regelmatig op punt B geweest en moest dan ook met een Insignia weer terug. Heerlijk terug in de sublieme AGR stoelen.

Ed
 

Roder

Gebruiker
Nogal saai en inwisselbaar design. Vooral de kont is van alles wat.
Best een dikke auto, maar totaal inwisselbaar en niet bijzonder.
 

DeeTwee

Gebruiker
Edwin_P zei:
FH126560 zei:
Bij Opel hebben ze in ieder geval goed naar andere merken gekeken. Je ziet allerlei gejatte stijlelementen. Belangrijker dan hoe de auto er uit ziet is hoe hij rijdt, want de vorige (huidige) Insignia rijdt als een vervoersmiddel van A naar B. En als je in B bent wil je eigenlijk niet meer met de Opel terug naar A. Zo'n auto was/is ook gewoon veel te duur voor wat 't is.

Wat een hoop onzin in drie regels zeg.

Je ziet allerlei gejatte elementen = Van wie zijn die elementen dan???
Ik ben regelmatig op punt B geweest en moest dan ook met een Insignia weer terug. Heerlijk terug in de sublieme AGR stoelen.
Ed

Tsjaaa, ik heb één keer een recente Insignia meegehad voor een dagje en ik vond 'm voor een D-segmenter toch ook erg prettig rijden. Nog wel dat aparte elastiekerige gevoel in de besturing wat vroeger wel meer Opels kenmerkte maar wat ik niet echt vervelend kon vinden, en een allejezustraag infotainment. Maar heerlijke stoelen, prettige versnellingsbak, en mooi comfortabele en strakke wegligging. Hij beviel mij vele malen beter dan de Mondeo die ik zelf een tijd gereden heb, en oneindig veel beter dan de Peug 508 die ook redelijk goed ken.

Maar goed, FH123456 is meer van het 'premium' spul zo te zien.
 

De Schaduw

Gebruiker
Mwoah. Niet heel bijzonder. Netjes, zeker niet lelijk maar voor mij geen koppendraaier. Vind de stijl van het interieur wel mooi.
 

Guest
Bron: OpelNL

OPEL'S NIEUWE VLAGGENSCHIP: INSIGNIA GRAND SPORT.
Pure emotie: design geïnspireerd op Monza Concept.

webheader-insigniags-684x250-7dec.jpg


Wij onthullen de eerste exclusieve foto’s van de nieuwe Insignia Grand Sport, die in de loop van 2017 op de markt komt. Op alle vlakken is de nieuwe Insignia Grand Sport uitzonderlijk. Hij is lichter, ruimer, efficiënter, slimmer en dynamischer dan ooit en heeft een atletische vormgeving.

Ultramoderne assistentie- en comfortvoorzieningen
De nieuwe Opel Insignia Grand Sport maakt indruk met ultramoderne assistentie- en comfortvoorzieningen. Ook staat de veiligheid voorop met uitstekende rijhulpsystemen. Geen enkel ander model in dit segment biedt zo’n grote range aan intelligente technologieën als de nieuwe Insignia.

Head-updisplay: informatie over snelheid, verkeersborden, navigatie en ingestelde of begrensde snelheid wordt geprojecteerd op de display direct in het zicht van de bestuurder. Op deze manier kan die zich maximaal concentreren op de weg.
Adaptive Cruise Control: dit systeem meet de afstand tussen de auto en de voorligger en past automatisch de snelheid aan. Het systeem schakelt automatisch de noodremfunctie in als de afstand abrupt aanzienlijk afneemt.
Lane Keep Assist met Lane Departure Warning: dit systeem waarschuwt en voert subtiele stuurcorrecties uit om ongelukken te voorkomen tijdens het onbedoeld verlaten van de rijstrook.
Rear Cross Traffic Alert: dit systeem maakt gebruik van radarsensoren in de achterbumper om objecten binnen 20 meter links en rechts naast het voertuig te detecteren. De kijkhoek bedraagt 90º. Een nuttige toepassing bij het achteruit inparkeren of wegrijden bij beperkt zicht.
IntelliLux LED®-matrixverlichting: Het grotere aantal LED-elementen (32!) zorgt ervoor dat diverse lichtpatronen zich kunnen aanpassen aan elke verkeerssituatie en dat de schakeling tussen diverse lichtpatronen soepeler verloopt dan ooit. De lichtintensiteit in de binnenste matrixsegmenten neemt afhankelijk van de stuurhoek toe zodat u maximaal zicht heeft in bochten. Als extra zorgt een andere ‘high beam spotlight’ samen met ingeschakeld grootlicht voor een lichtbereik tot wel 400 meter.
IntelliLink-systemen: De nieuwste IntelliLink-systemen met ondersteuning van Apple CarPlay zijn leverbaar in de nieuwe Insignia. Het koppelen van een smartphone aan het infotainmentsysteem is kinderspel en opladen kan draadloos dankzij de ingebouwde inductielader.
Opel OnStar: Ook Opel OnStar, de succesvolle en handige persoonlijke mobiliteitsassistent van Opel, is aanwezig en geeft zekerheid met systemen als Automatic Crash Response en Stolen Vehicle Assistance. Dankzij een ingebouwde Wi-Fi-hotspot kunnen tot zeven apparaten tegelijk online zijn.
Aluminium motorkap: Zelfs de veiligheid van mensen buiten de auto is naar een hoger plan getild. Zo heeft de Insignia als eerste Opel een actieve aluminium motorkap, wat de voetgangersveiligheid ten goede komt in geval van een aanrijding.
Ergonomische stoelen: De premium, ergonomische stoelen bieden een unieke combinatie van zijdelingse steun en massage-, geheugen- en ventilatiefuncties in aanvulling op de standaard verstelmogelijkheden. Passagiers achterin zitten comfortabeler dan ooit dankzij geïntegreerde stoelverwarming in de buitenste zitplaatsen.

Design geïnspireerd op Monza Concept
De veelgeprezen Monza Concept was de inspiratiebron voor het in- en exterieurdesign. De lengte van het vijfdeursmodel is nagenoeg identiek aan dat van zijn voorganger, maar het gewicht van de kale carrosserie van de nieuwe Insignia is wel zo’n zestig kg lager. In totaal kan de gewichtsbesparing oplopen tot 175 kg. De grotere spoorbreedte en lagere daklijn benadrukken het indrukwekkende en sportieve postuur. Dankzij de kortere overhang vóór en achter heeft de Insignia Grand Sport een langere wielbasis dan de huidige Insignia. De wielen zijn dichter bij de hoeken van de carrosserie geplaatst. De nieuwe proporties maken van de auto een ware Gran Turismo.

De prominente grille en ranke koplampen benadrukken de brede opzet van de voorzijde en geven de auto een stoer uiterlijk. De grille is lager geplaatst dan die van het vorige model en benadrukt de solide look. De compromisloze dynamiek loopt door in de zijkant van de carrosserie. De ‘sweepspear’, die start in de voordeur, zorgt voor een dynamische uitstraling en verwijst naar de atletische vormen van de Monza Concept.

De zijruiten zijn aan de bovenkant voorzien van een verchroomde strip en samen met de coupévormige daklijn zorgt dat ervoor dat de auto lager en breder oogt. De ‘blade’-vorm in de lagere portierdelen leidt de aandacht van de kijker naar de achterkant. Heldere en simpele lijnen gecombineerd met kenmerkende LED-verlichting in een dubbele ‘wing’-vorm maken de achterzijde van de auto een indrukwekkend geheel. Het nieuwe, centraal geplaatste derde remlicht met LED-techniek is geïntegreerd in de daklijn en geeft de achterzijde van de Insignia een hightech look. Een ander voordeel van het sportieve carrosserieontwerp is de extreem lage luchtweerstand. De Cw-waarde van de Insignia Grand Sport bedraagt 0,26. Daarmee is dit een van de meest aerodynamische auto’s in zijn klasse.

Interieur
De aandacht voor het kleinste detail is ook zichtbaar in het interieur. Strakke lijnen, gladde oppervlakken en toonaangevend vakmanschap bieden een gevoel van elegantie. De cockpit is gericht op de bestuurder, die in de nieuwe Insignia drie centimeter lager zit dan in de huidige Insignia. De algehele beleving is intuïtief, comfortabel en uiterst gemakkelijk. De bestuurder voelt hierdoor nog beter wat de auto doet en ondergaat een compleet nieuwe rijervaring. De middenconsole is zo ingedeeld dat de bestuurder maximale controle heeft en overal makkelijk bij kan. De grotere wielbasis geeft passagiers achterin meer zitruimte en de bagageruimte bedraagt 490 liter tot 1.450 liter.

Aandrijftechnieken die het rijplezier verhogen
De auto is vanaf de verkoopstart volgend jaar leverbaar met diverse turbomotoren en transmissies. De hoogst efficiënte achttrapsautomaat is helemaal nieuw en maakt indruk met toonaangevend schakelcomfort. De transmissieverhoudingen zijn uitgebreid en de schakelacties verlopen soepel en vrijwel onmerkbaar. Daardoor accelereert de auto gewillig, zelfs bij lage toerentallen. De inwendige wrijving van de achttrapsautomaat, die in eerste instantie alleen in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is, is geminimaliseerd, wat de efficiency ten goede komt.

De nieuwe, intelligente vierwielaandrijving is een andere highlight. Twee elektronisch aangestuurde multiplaatkoppelingen vervangen het achterdifferentieel. Voor het eerst biedt het AWD-systeem van Opel torque vectoring – de beste manier om de aandrijfkracht over te brengen op de weg, of die nu nat, glad of met sneeuw bedekt is. Het voertuig ontvangt stuurimpulsen via de actief gecontroleerde koppelverdeling naar de afzonderlijke wielen. Een voorbeeld: in een bocht stuurt het systeem extra koppel naar het buitenste wiel zodat de bochtenprecisie van de Insignia Grand Sport toeneemt. Het systeem reageert in milliseconden wanneer het gaspedaal ingedrukt wordt, zodat de auto onder alle omstandigheden stabiel en makkelijk bestuurbaar blijft.

Het verder geoptimaliseerde FlexRide-onderstel vormt de basis voor een optimaal rijgedrag onder alle omstandigheden. Het systeem past de instelling van dempers, besturing, gasrespons, ESP en schakelmomenten (bij automatische transmissie) onafhankelijk of gebaseerd op de ingeschakelde rijmodi ‘Standard’, ‘Sport’ of ‘Tour’ aan. De nieuwe ‘Drive Mode Control’-software vormt het hart van het adaptieve onderstel. Het systeem analyseert continu de geleverde informatie van sensoren en instellingen en herkent de rijstijl van de bestuurder.

De nieuwe, coupé-achtige Opel Insignia Grand Sport beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève, in maart 2017. De marktintroductie vindt plaats in het 2e kwartaal van 2017. Prijzen worden volgend jaar bekend gemaakt. De Insignia-familie wordt later uitgebreid met een nieuwe Insignia Sports Tourer en een Insignia Country Tourer.
 

Guest
Ik vind het eerlijk gezegd een mooie auto geworden.
Waar ik mij wel het meeste zorgen over maak.
Is wat er onder de kap gebeurd.

77uynzfbev93_800.jpg


Opel komt nou niet bepaald goed uit de betrouwbaarheidsstatestieken.
image_01.jpg

En voor deze auto hebben ze een aantal onderdelen nog dunner en lichter gemaakt dan de vorige.
Waarbij gebruikers de auto hier op autoweek slechts een 3.7 voor kosten en een 3.9 geven voor betrouwbaarheid

Meeste zorgen heb ik echter over de privacy in deze auto.
Opel doet iets héél vreemds, wat geen enkel ander merk doet in deze klasse.
In alle wat luxer aangeklede versies komt On-Star namelijk standaard.

OpelOnStarA5-702x414.jpg


Binnen On-Star verzameld GM/Opel de gebruikersgegevens van de autorijders.
Die delen ze vervolgens met allerlei enge clubs waaronder Watson.
Doel van dat delen is dat Watson reclame's kan pushen tot in de auto zelf.
Niet écht wat je als gebruiker wilt.

Daarnaast werkt Watson ook samen met overheid en verzekeraars als het gaat om Big-Data.
Enige oplossing lijkt vooralsnog elke keer de privacy knop indrukken met dat systeem.
Maar dat gaat behoorlijk tenkoste van de overige functionaliteit van Opel Onstar.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
The Leaper zei:
En voor deze auto hebben ze een aantal onderdelen nog dunner en lichter gemaakt dan de vorige.

Nóg dunner en lichter? :eek: En het was al zo'n vedergewicht o_O

The Leaper zei:
En voor deze auto hebben ze een aantal onderdelen nog dunner en lichter gemaakt dan de vorige.
Waarbij gebruikers de auto hier op autoweek slechts een 3.7 voor kosten en een 3.9 geven voor betrouwbaarheid

Nu moet je wel het hele verhaal vertellen, de gebruikers geven de Insignia respectievelijk een 3.7 uit 5 en 3.9 uit 5, ofwel een 7.4 respectievelijk 7.8 uit 10... Dat klinkt toch een stuk acceptabeler. Als je Opel zwart wilt maken, en dat wil je, doe het dan wel goed en vertel het hele verhaal.

Wat doen de concurrenten dan op het gebied van kosten / betrouwbaarheid:
Citroën C5 3.9 / 4.0
Ford Mondeo 3.7 / 4.1
Honda Accord 3.9 / 4.6
Hyundai i40 4.1 / 4.2
Mazda6 3.8 / 4.3
Opel Insignia 3.7 / 3.9
Peugeot 508 3.9 / 4.0
Renault Laguna 3.7 / 3.9
Skoda Superb 4.3 / 4.2
Toyota Avensis 3.8 / 4.1
Volkswagen Passat 3.7 / 4.0

Al kun je je vraagtekens zetten of deze door de eigenaren gegeven rapportcijfers werkelijk een goede indicatie geven... Wat zegt J.D. Power over de Vauxhall Insignia in de 2016 UK Vehicle Dependability Study? Totale horror zeker?

Škoda ranks highest in vehicle dependability among all nameplates for a second consecutive year, with a score of 66 PP100. Suzuki ranks second with 79 PP100, followed by Kia with 80 PP100; Vauxhall with 90 PP100; and Peugeot and Volkswagen in a tie with 92 PP100 each. The overall industry average is 113 PP100, a slight improvement from 114 PP100 in 2015.

Škoda has two models (Fabia and Yeti) that receive segment awards. Ford B-MAX, Kia Picanto, Mercedes-Benz E-Class, Toyota Auris and Vauxhall Insignia also receive a segment award.

Het is niet zo moeilijk om het tegendeel te beweren van wat jij zegt door selectief te shoppen bij de talloze betrouwbaarheidsonderzoeken die er in omloop zijn, waarbij J.D. Power overigens misschien wel de meest prestigieuze is.

Ik geloof niet dat Opel een buitengewoon betrouwbaar automerk is, de Consumentenbond gaf recentelijk een bekend beeld: de Japanners en Koreanen staan bovenaan, Franse, Duitse en Spaanse automerken bezetten de onderste helft van de lijst. De meest en minst betrouwbare Europese niet-luxemerken zijn volgens de Consumentenbond respectievelijk Renault (ja, ja) en Seat en Mazda valt in negatieve zin op bij de Japanse automerken.
 

Astra F

Gebruiker
Opel komt nou niet bepaald goed uit de betrouwbaarheidsstatestieken.
Neem dan wel goede statistieken. Dit is hoeveel km een Opel gemiddeld mee gaat, maar er staat nergens dat die auto's dan ook versleten zijn. Opel is een merk wat veel door particulieren wordt gereden, en met de Meriva en Agila/Karl in het programma ook door ouderen. Die maken nu eenmaal minder kilometers. Neem je een merk als Audi/BMW, dit zijn vaak leaseauto's die veel km. maken. Dus onderbouw je stelling wel met meerdere bronnen aub.

Meeste zorgen heb ik echter over de privacy in deze auto.
Opel doet iets héél vreemds, wat geen enkel ander merk doet in deze klasse.
In alle wat luxer aangeklede versies komt On-Star namelijk standaard.
En jij hebt nog de illusie dat jouw smartphone niet gedetecteerd wordt? Als ze willen weten ze al precies waar jij je in de wereld begeeft. Sterker nog, als ze willen is direct te zien welke onzin je hier op dit gehele forum altijd weet te verspreiden als het over Opel gaat. Jammer dat je nog nooit in de gaten hebt dat de meeste mede forummers dat gezeur van je wel een keer zat zijn.
 

RobEU

Gebruiker
Wat een misselijkmakende tekst van Opel Nederland zeg. Willekeurig gooien met willekeurige termen op willekeurige momenten, die uiteindelijk kant noch wal raken.

@Astra F.
Dus omdat je telefoon overal gevolgd wordt, moet dit meteen maar overal gebeuren? Ik ben het echt niet gauw eens met Leaper, maar ook ik vind dit een minder (hoewel niet onverwachte) ontwikkeling. Opel zou ook kunnen pionieren en juist bewust afstand hiervan nemen. Maar ja, Opel en pionieren gaat niet zo hand in hand. ;)
 

Cd6lop

Gebruiker
Ten aanzien van aantal kilometers, ik heb diverse Volvo's gereden met heel hoge kilometerstanden en erg veel onkosten. Rij nu al jaren diverse Toyota's ook met hoge kilometerstanden en nauwelijks onkosten, keer een lampje. Op de zaak diverse Opels en die zijn allemaal behoorlijk betrouwbaar, weinig onkosten buiten het reguliere onderhoud. Minst betrouwbaar in ons bedrijf wagenpark zijn de VW's en meest betrouwbaar met de laagste onderhoudskosten de Toyota Auris.

Verwacht dat deze Opel goed gaat scoren want GM doet het voor wat betreft betrouwbaarheidsstatistieken in de USA heel behoorlijk, met name Buick en Cadillac, Opel zal ook fors geïnvesteerd hebben in dit nieuwe model en ook geleerd hebben van de fouten uit het verleden. De nieuwe Insignia ziet er in elk geval zeer fraai uit, wat een mooie wagen is het geworden, onvoorstelbaar. Voor wat betreft uitstraling/ontwerp m.i. meteen met grote afstand de mooiste verschijning op de weg zowel in het D-segment als ook E-segment waar de auto met zijn forse afmetingen ook wel thuishoort.
 

Guest
D-C zei:
Wat doen de concurrenten dan op het gebied van kosten / betrouwbaarheid:
Citroën C5 3.9 / 4.0
Ford Mondeo 3.7 / 4.1
Honda Accord 3.9 / 4.6
Hyundai i40 4.1 / 4.2
Mazda6 3.8 / 4.3
Opel Insignia 3.7 / 3.9
Peugeot 508 3.9 / 4.0
Renault Laguna 3.7 / 3.9
Skoda Superb 4.3 / 4.2
Toyota Avensis 3.8 / 4.1
Volkswagen Passat 3.7 / 4.0

[...]

Ik geloof niet dat Opel een buitengewoon betrouwbaar automerk is, de Consumentenbond gaf recentelijk een bekend beeld: de Japanners en Koreanen staan bovenaan, Franse, Duitse en Spaanse automerken bezetten de onderste helft van de lijst. De meest en minst betrouwbare Europese niet-luxemerken zijn volgens de Consumentenbond respectievelijk Renault (ja, ja) en Seat en Mazda valt in negatieve zin op bij de Japanse automerken.

Het is inderdaad 'het eerlijke verhaal' om de auto vergelijken met zijn klassegenoten. Maar dan is het ook samen met de beruchte laguna de enige auto die op beide vlakken een 3.x scoort.

Qua betrouwbaarheid zou ik Opel ook indelen in de categorie seat, vw en renault. En ik denk dat voor de 'dieseltjes' ook niet het verhaal opgaat dat opels allemaal niet geleased worden, of kleine stadsautootjes voor oudere bestuurders zijn. Als je kijkt naar de benzineauto's dan zal opel wel net als bijvoorbeeld fiat(scoort hoger) relatief veel stadautos verkopen in het A/B segment.

Uiteindelijk is de beste voorspeller voor gedrag in de toekomst, het gedrag in het verleden. En dan zijn betrouwbaarheid & kosten wel een verbeterpuntje. Maar misschien lukt Opel ook wat Renault bij de Laguna is gelukt, de eerste 2 generaties waren drama en de laatste generatie was wel oke.

De betrouwbaarheid bij Opel is geen compleet drama, maar het is zeker een vlak waarop het merk voor verbetering vatbaar is.

Ik denk dat we over de waarde van Privacy, dataverzameling en gebruik van die gegevens voor in-car advertenties, verzekeringsdoeleinden, big-data analyses, en de verlening van gebruikersgegevens aan derden misschien allebij een ander persoonlijk uitgangspunt hebben.

Dat is niet erg, maar wel iets ook mee te nemen voor mensen die een beperking van hun privacy, en de gevolgen daarvan wel als minder vanzelfsprekend zien.

Ik persoonlijk, blijf de keuze voor de methodes van Watson een erg opmerkelijke vinden voor een Duitse fabrikant.
 
D-C zei:
The Leaper zei:
En voor deze auto hebben ze een aantal onderdelen nog dunner en lichter gemaakt dan de vorige.

Nóg dunner en lichter? :eek: En het was al zo'n vedergewicht o_O

The Leaper zei:
En voor deze auto hebben ze een aantal onderdelen nog dunner en lichter gemaakt dan de vorige.
Waarbij gebruikers de auto hier op autoweek slechts een 3.7 voor kosten en een 3.9 geven voor betrouwbaarheid

Nu moet je wel het hele verhaal vertellen, de gebruikers geven de Insignia respectievelijk een 3.7 uit 5 en 3.9 uit 5, ofwel een 7.4 respectievelijk 7.8 uit 10... Dat klinkt toch een stuk acceptabeler. Als je Opel zwart wilt maken, en dat wil je, doe het dan wel goed en vertel het hele verhaal.

Wat doen de concurrenten dan op het gebied van kosten / betrouwbaarheid:
Citroën C5 3.9 / 4.0
Ford Mondeo 3.7 / 4.1
Honda Accord 3.9 / 4.6
Hyundai i40 4.1 / 4.2
Mazda6 3.8 / 4.3
Opel Insignia 3.7 / 3.9
Peugeot 508 3.9 / 4.0
Renault Laguna 3.7 / 3.9
Skoda Superb 4.3 / 4.2
Toyota Avensis 3.8 / 4.1
Volkswagen Passat 3.7 / 4.0

Al kun je je vraagtekens zetten of deze door de eigenaren gegeven rapportcijfers werkelijk een goede indicatie geven... Wat zegt J.D. Power over de Vauxhall Insignia in de 2016 UK Vehicle Dependability Study? Totale horror zeker?

Škoda ranks highest in vehicle dependability among all nameplates for a second consecutive year, with a score of 66 PP100. Suzuki ranks second with 79 PP100, followed by Kia with 80 PP100; Vauxhall with 90 PP100; and Peugeot and Volkswagen in a tie with 92 PP100 each. The overall industry average is 113 PP100, a slight improvement from 114 PP100 in 2015.

Škoda has two models (Fabia and Yeti) that receive segment awards. Ford B-MAX, Kia Picanto, Mercedes-Benz E-Class, Toyota Auris and Vauxhall Insignia also receive a segment award.

Het is niet zo moeilijk om het tegendeel te beweren van wat jij zegt door selectief te shoppen bij de talloze betrouwbaarheidsonderzoeken die er in omloop zijn, waarbij J.D. Power overigens misschien wel de meest prestigieuze is.

Ik geloof niet dat Opel een buitengewoon betrouwbaar automerk is, de Consumentenbond gaf recentelijk een bekend beeld: de Japanners en Koreanen staan bovenaan, Franse, Duitse en Spaanse automerken bezetten de onderste helft van de lijst. De meest en minst betrouwbare Europese niet-luxemerken zijn volgens de Consumentenbond respectievelijk Renault (ja, ja) en Seat en Mazda valt in negatieve zin op bij de Japanse automerken.

Sorry, als marktonderzoeker moet ik hier toch even op reageren. Een 5-puntschaal omrekenen naar een 10-puntschaal is echt not-done in de methodologie. Verder eens met de rest van je verhaal.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Sorry, als marktonderzoeker moet ik hier toch even op reageren. Een 5-puntschaal omrekenen naar een 10-puntschaal is echt not-done in de methodologie. Verder eens met de rest van je verhaal.

Excuses :)
 

DeeTwee

Gebruiker
The Leaper zei:
Maar misschien lukt Opel ook wat Renault bij de Laguna is gelukt, de eerste 2 generaties waren drama en de laatste generatie was wel oke.
Wel oké? De Laguna 3 was één van de betrouwbaarsten in z'n segment. En bovendien zeer positief gewaardeerd door z'n berijders. En zo slecht als de Laguna 2 van vóór de facelift (want daarna was ie veel beter, en mijns inziens staat de eerste generatie Laguna sowieso niet per se slecht bekend), is de Insignia nooit geweest.

The Leaper zei:
De betrouwbaarheid bij Opel is geen compleet drama, maar het is zeker een vlak waarop het merk voor verbetering vatbaar is.
Zoals dat ook het geval is voor een x-aantal andere fabrikanten. Waar we jou echter nooit over zien klagen. Hoe komt dat toch?

The Leaper zei:
Ik denk dat we over de waarde van Privacy, dataverzameling en gebruik van die gegevens voor in-car advertenties, verzekeringsdoeleinden, big-data analyses, en de verlening van gebruikersgegevens aan derden misschien allebij een ander persoonlijk uitgangspunt hebben.
Kijk eens wat ik hier vind:

"Privacy
(...)OnStar zal uw informatie nooit verkopen. Uw informatie wordt uitsluitend verstrekt aan OnStar en de daaraan verbonden of geassocieerde ondernemingen, retailers en bedrijven die namens OnStar werken (geselecteerde derde partijen).
(...)"


Valt nog wel mee toch? Je bent nu in Nederland hè, hier hebben nog wel de illusie van privacy. Het artikel dat je aanhaalt komt uit de VS.

The Leaper zei:
Ik persoonlijk, blijf de keuze voor de methodes van Watson een erg opmerkelijke vinden voor een Duitse fabrikant.
Dat is waarschijnlijk niet zozeer de keuze van de Duitse fabrikant, als wel de keuze van het Amerikaanse moederbedrijf GM.

Wat is toch jouw probleem met Opel, Leaper? Waar komt toch die verontwaardiging met het merk vandaan? Heeft een Opelrijder je hamster overreden? Betaalt iemand je om dit te doen? Leg het toch eens uit. Want het is je duidelijk wel menens, zozeer dat je zelfs met onderbouwing van je standpunten komt (niet vanzelfsprekend op deze site), die vervolgens echter snel onderuit gehaald wordt. Waarom al deze energie in dit specifieke merk steken?
 

Guest
@D2.
Volgens mij hebben we dezelfde indruk over de Laguna twee en drie.
En hopen we hetzelfde voor de nieuwe insignia twee.
Al ben ik iets sceptischer over die betrouwbaarheid inderdaad.

Kritiek op de privacy aspecten van systemen heb ik ook wel eens gehad over fabrikanten die met bijv. google wilde samenwerken.
Maar GM is echt de enige met een strategie om advertenties toe te laten in de auto.

Verder stelt die uitsluiting van individueel 'verkopen' juridisch niet zoveel voor, of is die misschien zelfs misleidend als je verder leest in de voorwaarden over dat data wel gedeeld wordt met ' zakelijke partners': we verkopen je data niet.. we geven het gewoon aan onze 'partners' zodat die kunnen adverteren in de auto's.

Wat wel netjes is dat voor OnStar in Europa Watson & Adam Opel A.G. de gegevens in Duitsland verwerken. Zowel Watson als Opel zeggen, enkel gegevens over betalingen etc. te verlenen aan de VS. Daarnaast heb je een opt-out functie, door een privacyknop in te drukken in de auto, maar die beperkt ernstig je gewone te verwachten functionaliteit van de boordcomputer. En er zijn daarnaast opt-outs voor individuele gegevenssoorten, volgens de voorwaarden.

Wat mij tegen de borst stoot, is niet zozeer welke informatie er verzameld wordt (die is niet anders dan andere fabrikanten), ook niet waar die wordt opgeslagen (in Europa, juridisch is dat logisch).. maar op welke wijze en door wie die informatie gebruikt gebruikt gaat worden in het nieuwe GM wereldwijde partnerschap. Door Watson, met als doel te adverteren.

Onstar is ook het enige in-car systeem waarin dat gedaan wordt.
 

Cd6lop

Gebruiker
Opvallend dat Autovisie, nog op de site van de Telegraaf, noch op de eigen (m.i. waardeloze) website enige aandacht heeft besteed aan de nieuwe Insignia, onvoorstelbaar wat een blamage!!!!
 

Cd6lop

Gebruiker
@Skeep, inderdaad, gelukkig maar, ik kon het niet vinden op de site van de telegraaf op de autopagina, bedankt :)
 

Cd6lop

Gebruiker
Idd, een prachtige wagen en rood staat goed, jammer dat zoveel merken de kleur rood niet meer leveren. Ben erg benieuwd naar de eerste rijtests en vooral ook de prijzen. Kan niet anders dan dat deze Insignia een groot succes wordt voor Opel, eindelijk.
 

RobEU

Gebruiker
ab123cd zei:
Idd, een prachtige wagen en rood staat goed, jammer dat zoveel merken de kleur rood niet meer leveren. Ben erg benieuwd naar de eerste rijtests en vooral ook de prijzen. Kan niet anders dan dat deze Insignia een groot succes wordt voor Opel, eindelijk.

Ik ben benieuwd, welke merken zijn dit dan? Op Peugeot na, levert ieder merk in dit segment de kleur rood.
 

RobEU

Gebruiker
ab123cd zei:
Diverse merken zoals o.a. bij enkele modelseries van Volvo, Peugeot, Toyota etc.

Precies, je opmerking raakt dus wederom kant noch wal in dit topic. Volvo levert alles onder de 90-serie gewoon in het rood (heb ook al een XC90 in brandweerrood gezien, dus zou wel moeten kunnen), Peugeot op de 108 en 508 na ook en Toyota op de Aygo de kleinste modellen na ook.
 

DeeTwee

Gebruiker
Nouja, de Insignia schurkt qua formaat tegen het E-segment aan, en daar zijn kleuren -met een paar uitzonderingen natuurlijk- überhaupt verboten...Maar goed, de Insignia blijft een D-segmenter naar ik meen.
 

Edwin P

Gebruiker
RobEU zei:
ab123cd zei:
Idd, een prachtige wagen en rood staat goed, jammer dat zoveel merken de kleur rood niet meer leveren. Ben erg benieuwd naar de eerste rijtests en vooral ook de prijzen. Kan niet anders dan dat deze Insignia een groot succes wordt voor Opel, eindelijk.

Ik ben benieuwd, welke merken zijn dit dan? Op Peugeot na, levert ieder merk in dit segment de kleur rood.

Mijn Astra GTC 1.6 Turbo is ook Rood. Dus Opel leverd(e) dit ook al langer.

Ed
 

MrX

Gebruiker
Vooral de achterkant vind ik heel fraai. De Insignia altijd al een heel mooie wagen gevonden. Deze wagen moet je wel echt bestellen in een hogere trim zoals de Cosmo met lederen interieur.

Enkele jaren gereden geleden gereden in een Insignia Tourer in de Edition trim, met gewoon stoffen zetels en ik vond het maar gewoontjes ogen. De Cosmo versie voelde wel lekker aan.

rr7ysvqbpduw_800.jpg
 

RobEU

Gebruiker
Alleen komen dan auto's als de S60, A4, C-klasse, 3-serie, et cetera, in beeld, zou je dan alsnog een Opel aanschaffen?

Ik hoop overigens echt dat 'ie niet tegenvalt qua rijden, en prijzen. De Talisman werd ook met dergelijk enthousiasme ontvangen, maar het rijden was maar heel gewoontjes en de prijzen omvatten best wat hiaten.
 

Wouter82

Moderator

RobEU zei:
Ik hoop overigens echt dat 'ie niet tegenvalt qua rijden, en prijzen. De Talisman werd ook met dergelijk enthousiasme ontvangen, maar het rijden was maar heel gewoontjes en de prijzen omvatten best wat hiaten.

AutoWeek was vooralsnog niet helemaal overtuigd van het rijgedrag van de Insignia.

Jammer van de Talisman vind ik het ontbreken van een fatsoenlijke benzineversie met handbak.
 

MrX

Gebruiker
Het is eigenlijk heel gemakkelijk te begrijpen: vele mensen hebben vele meningen en vele smaken. Gelukkig voor de autoliefhebber dat er verscheidenheid is in mensen, anders zou het lokale wagenpark maar een saaie boel zijn.

Als kind dacht ik dat vanilleijs het de beste ijs was en dat iedereen dat wel zou verkiezen boven alles. Al vroeg heb ik begrepen dat wat ik het beste vond niet voor iedereen van toepassing was..

Het gaat trouwens ook niet altijd om geld. Ik ken een ingenieur bij Bekaert die tot aan zijn pensioen bovengemiddeld veel poen verdiende. Om een of andere reden kon hij altijd wel Opel waarderen. In 2002 had hij de keuze voor een nieuwe wagen waaronder een Audi A6, de man is gewoon gegaan voor een Vectra GTS. "Waarom" vroeg ik hem? "De wagen bevalt mij gewoon het meeste" was zijn antwoord.
 

DeeTwee

Gebruiker
Wouter82 zei:
AutoWeek was vooralsnog niet helemaal overtuigd van het rijgedrag van de Insignia.
Dat lijkt me een nogal persoonlijke interpretatie. In het web-artikel lees ik weinig negatiefs, al staat er uberhaupt weinig in. In de AutoVisie louter positieve feedback, en waar AutoWeek vermeldt dat korte oneffenheden stoterig doorgegeven worden geeft AV expliciet aan dat het comfort op minder goede wegen ook uitstekend is.

Als de Insignia II net zo'n sprong vooruit is als de Astra K dan kan het eigenlijk niet anders dan dat de auto zeer goed in de smaak gaat vallen. Aan de huidige Insignia viel alleen het infotainment mij echt tegen. Dit is bij de Astra K zeer goed voor elkaar, dus daar zal de Insignia echt niet op achterblijven.

RobEU zei:
Alleen komen dan auto's als de S60, A4, C-klasse, 3-serie, et cetera, in beeld, zou je dan alsnog een Opel aanschaffen?
Momenteel kun je een zeer complete Insignia Business Executive (Cosmo bestaat niet meer) met 170pk 2.0 CDTI voor ietsje meer dan 38k ophalen (of de 1.6 136pk voor 35k+nogwat), dus genoemde concurrenten -behalve de veel kleinere S60!- komen alleen door de zoeker van een verrekijker in beeld. Maar goed, dat gaat natuurlijk om een uitloopmodel (net als de Volvo) dus dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Toch, als je voor de prijs van een Insignia een A4, 3 of C wilt kopen, dan blijft het een kwestie van een volle Opel of een kale premiummer. Zelf heb ik voor de volle Opel gekozen, en die A3/1-serie moet wel verdomd goed zijn zou ik willen ruilen...
 

RobEU

Gebruiker
[D2] zei:
RobEU zei:
Alleen komen dan auto's als de S60, A4, C-klasse, 3-serie, et cetera, in beeld, zou je dan alsnog een Opel aanschaffen?
Momenteel kun je een zeer complete Insignia Business Executive (Cosmo bestaat niet meer) met 170pk 2.0 CDTI voor ietsje meer dan 38k ophalen (of de 1.6 136pk voor 35k+nogwat), dus genoemde concurrenten -behalve de veel kleinere S60!- komen alleen door de zoeker van een verrekijker in beeld. Maar goed, dat gaat natuurlijk om een uitloopmodel (net als de Volvo) dus dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Toch, als je voor de prijs van een Insignia een A4, 3 of C wilt kopen, dan blijft het een kwestie van een volle Opel of een kale premiummer. Zelf heb ik voor de volle Opel gekozen, en die A3/1-serie moet wel verdomd goed zijn zou ik willen ruilen...

Zoals M. X. ook al in zijn omvangrijke post aangeeft, zonder daarbij overigens antwoord te geven op m'n vraag, gaat dit om specifieke gevallen. Jij bent autoliefhebber, jij weet wat de kwaliteiten zijn per merk. Maar de gemiddelde koper ziet vooral die Duitse premium-logo's blinken, en gezien de relatief lage leasetarieven van die auto's, komen die ook nog eens binnen handbereik! Dus als je dan kunt kiezen tussen een Opel en een BMW...
Begrijp me niet verkeerd overigens, ik gun het Opel van harte. En het is een heel mooie auto. Maar gezien de Nederlandse mentaliteit verwacht ik er geen wonderen van.
 
Bovenaan