Officieel: Hyundai i30 | prijzen v.a € 20.495 | Wagon pag. 2

Guest
7q4yysvb98dw.jpg


Hyundai i30

Hyundai heeft zojuist de derde generatie i30 onthuld. We zijn er live bij in Frankfurt en hebben nu al alle details voor je.
De eerste generatie Hyundai i30 debuteerde ruim negen jaar geleden op de beursvloer van Genève 2007, als opvolger van de Elantra. Zowel het uiterlijk als de rij-eigenschappen maken een grote sprong voorwaarts richting de Europese smaak en de i30 wordt dan ook een aardig succes. De tweede generatie verschijnt in 2012 en is opnieuw een flinke verbetering, waardoor we hoge verwachtingen hebben van deze derde.

Kijk om te beginnen goed naar de grille. Deze 'cascade-grille' zoals Hyundai het noemt, is een stijlelement dat we in alle komende Hyundais terug zullen zien. Mocht de associatie je ontgaan: het moet je doen denken aan vloeibaar staal dat omlaag stroomt. De brede koplampen bevatten drie led-projectoren en de eveneens led-dagrijverlichting is verticaal gepostitioneerd. Als je een vleugje 308 in de koets zegt te herkennen, zullen we je niet voor gek verklaren.

Aan de achterkant springen de los geplaatste mistlampen het meest in het oog. Het interieur heeft een opstaand scherm dat hoog is geplaatst om de blik van de bestuurder zo min mogelijk van de weg te halen. Voor het interieur kun je kiezen uit zwarte, donkergrijze en blauwe accenten. De bagageruimte biedt 395 liter en dat is aan de forse kant voor dit segment. Door de achterbank weg te klappen vergroot je dat naar 1.301 liter.

Dan de motoren: Hyundai biedt uitsluitend nog turbo's. De driecilinder 1.0 T-GDI met 120 pk en 170 Nm wordt volgens de importeur de populairste in ons land. Hij wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Verder debuteert een geheel nieuwe 1.4 T-GDI in deze i30. Hij levert 140 pk en 242 Nm en kan worden gecombineerd met de handbediende zesbak en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, bij Hyundai DCT genaamd. De viercilinder 1.6 CRDi diesel is leverbaar met 95, 110 en 136 pk en 275 Nm. De twee krachtigste zijn naar keuze hand- of automatisch geschakeld, de 95 pk alleen manueel.

Naar goede Hyundai-traditie is de i30 standaard lekker rijk uitgerust. De eenvoudigste versies hebben al een audiosysteem met 5-inch touchscreen, achteruitrijcamera en Bluetooth. Optioneel is een 8-inch scherm, geschikt voor Apple Car Play en Android Auto. Op de middenconsole kun je je smartphone draadloos laden (mits het toestel daar geschikt voor is) en het navigatiesysteem krijgt een zevenjarig abonnement op TomTom Live mee.

Ook op veiligheidsgebied heeft de nieuwe i30 een hoop te bieden. Autonoom remsysteem, botswaarschuwing, adaptieve cruisecontrol, blindehoeksensoren, waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit uitparkeren, actieve rijbaanhulp, grootlichtassistent en - voor het eerst in een Hyundai - vermoeidheidsherkenning.

Vandaag spreken we in Frankfurt met de specialisten van Hyundai. Wat we daar nog verder te weten komen over de volgende i30 en zijn varianten, lees je in AutoWeek 37, die woensdag 14 september verschijnt.

Toevoeging: Filmpje
 

Guest
Nette auto maar ook niet meer dan dat. Voor mijn gevoel veel stijlelementen van andere auto's. Ik zie iets van een 308, een B-klasse maar ook Kia Carens.
 

Wouter82

Moderator

Inderdaad. Achterlichten zijn haast identiek aan die van de Carens. Verder vooral een Koreaanse 308.
 

Mach1

Gebruiker
Skeep © zei:
Jammer van die verstoorde motorkaplijn...

Inderdaad, blij dat iemand andrs het ook opvalt. Geen fraaie oplossing. Verder wat betreft ontwerp een flinke achteruitgang t.o.v. de tweede generatie. Wat een suf ding.
 

Roder

Gebruiker
Tsja, vlees nog vis... Wederom geen fraaie Hyundai, helaas.

Plek voor de SD-kaart is ook een ergonomisch hoogtepuntje. Even verkeerd reiken en je alarmlichten staan aan...
 

GSI Fahrer

Gebruiker
Ik vind het een mooie auto hoor. Ook van binnen erg strak. Ik ben benieuwd naar de N. Op papier is dat een heerlijk bommetje.
 

verlichting2

Gebruiker
Laat ik voorop stellen dat ik jullie meningen begrijp maar ik plaats er ook een grote kanttekening bij. De tweede generatie van de Hyundai i30 heeft gewoon niet goed verkocht. De nu uitgaande i30 was wel een auto met een eigen gezicht. De gemiddelde consument wil echter een auto die niet opvalt. De Kia Cee'd is een stuk algemener gelijnd en die verkoopt redelijk tot goed in Nederland. Ik heb de verkoopcijfers even tegen elkaar gezet voor de verkoopjaren 2012 tot en met 2015. Dan zie we het volgende
2012 i30: 3064
2012 Cee'd: 2333 (de Cee'd is later op de markt gekomen dan de i30!)
2013 i30: 1337
2013 Cee'd: 2902
2014 i30: 731
2014 Cee'd: 1483
2015 i30: 999
2015 Cee'd: 2107
2016 tot en met juli?: i30: 569
2016 tot en met juli?: Cee'd: 1468
Bron: autoweek, verkoopcijfers.
Hieruit blijkt wel dat deze zusjes/broers heel andere verkoopresultaten boeken. De Cee'd verkoopt gewoon tot bijna 3 keer zo goed als de i30. Vinden jullie het dan gek dat Hyundai met een minder herkenbare koets komt? Ik niet. Wel vind ik het jammer dat Hyundai meer mainstream aan het gaan is, op prijs concurreren doen ze al niet meer. Kwaliteit moet nu het speerpunt worden als aankoop argument. Of dat genoeg is? De tijd zal het leren.

Ik ben wel benieuwd naar de 1,4 T-gdi. Die auto heeft een fraai koppel. Het interieur is herkenbaar als Hyundai. Het dashboard kan ik erg mooi vinden, gelukkig met gewone bedieningselementen voor de verwarming!
 

Guest
verlichting2 zei:
...
Het interieur is herkenbaar als Hyundai.
...

Echt? Ik vind het juist erg neigen naar KIA. Wat mij betreft een flinke verbetering want ik vond de middenconsole altijd vreselijk van de i30

1e generatie i30
m1fyodabpvp5.jpg


2e generatie i30
dgfysxjb4955.jpg


KIA Rio
m1eytfxbxl1c.jpg


Nieuwe KIA Rio
sveybd3bmq7g.jpg
 

verlichting2

Gebruiker
@Skeep: je hebt zeker een punt. De designtaal van de dashboards van Kia en Hyundai groeit naar elkaar toe. Toch kan ik als i20 rijder van de eerste generatie (facelift) ook wel dingen herkennen. Maar je onderbouwing met de foto's van de Kia Rio generatie III (2011-2016) is goed gedaan!
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Het is optisch helaas geen aansprekend model geworden. De oude i30 mag er wat mij betreft nog steeds zijn, al vind ik de cee'd wel veel mooier (en sowieso mooier dan bijna alle concurrenten), al waren de bumpers altijd een beetje rommelig, onder meer door de reflectoren en lijntjes eromheen, het gaf de auto een wat plastiekerige uitstraling waar bijvoorbeeld ook de Focus en Auris last van hebben (hopelijk begrijpt iemand wat ik bedoel :LOL:).

De nieuwe i30 oogt serieus, hoogwaardig en bijdetijds, maar echt mooi (met een nogal gecompliceerd ogende raamlijn) kan ik 'm niet noemen. Het interieur zal ongetwijfeld weer een flinke stap vooruit zijn, de i10 en i20 horen wat dat betreft immers ook al tot de top van hun segment. Verder vind ik het bijzonder dat Hyundai de atmosferische 1.4 continueert en die niet vervangt door de 100 pk-versie van de 1.0 T-GDI. Maar goed, voor de Nederlandse markt zal dat betekenen dat er kan worden ingestapt vanaf de 1.0 T-GDI met 120 pk. Ook goed nieuws dat de 1.4 T-GDI eindelijk zijn intrede doet, het motorenaanbod is daarmee eindelijk bijdetijds. Ik ben benieuwd of de auto beter in de smaak valt bij de Nederlandse koper en hoe de auto het in de multitests zal doen.

Overigens las ik dat de i40 geen opvolger krijgt, in plaats daarvan verschijnt er een i30 'vierdeurs coupé' en de nieuwe i30 Tourer moet gelijk de i40 Tourer overbodig maken. Daarmee zouden Hyundai en Kia zich op dat vlak dan in ieder geval onderscheiden, aangezien het laatste merk de Optima wel blijft aanbieden en zojuist zelfs een stationcar heeft gelanceerd.

@ Verlichting: De i30 is op Europees niveau wel populairder dan de cee'd. Bovendien zit in Nederland duidelijk de klad in de cee'd-verkopen sinds de introductie van de Niro - al zal de Ioniq op dezelfde manier in eigen huis deels de i30 beconcurreren.
 

Alex81

Gebruiker
Ik vind hem er best goed uitzien, de mooiste tot nu toe zelfs. Het interieur van Hyundai en ook Kia ga ik ook steeds meer waarderen. De neus heeft naar mijn mening ook wel wat van de Mazda 3 en recht van achteren zie ik er ook wel wat 1 serie in. Al snap ik de vergelijking met de Golf 6 achterlichten ook. Aangezien er al zo veel is gedaan kan ik me voorstellen dat het steeds moeilijk wordt om iets unieks te tekenen.
 

verlichting2

Gebruiker
Mooie foto's van Autobild. De foto's geven weer een ander beeld dan de persfoto's die Hyundai zelf de wereld in heeft geslingerd. Zelf hou ik wel van een rustig, wat behoudend design. Als het maar niet te saai en voorspelbaar wordt.

Voor mijzelf ben ik er nog niet uit of de i30 van de tweede generatie of de nieuwe i30 mijn voorkeur geniet. Hyundai kennend zal de nieuwe i30 wel weer een flinke stap vooruit zijn ten opzichte van de vorige generatie.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
3698692158_iV4YqPjg_IMG_2183.jpg


3698692158_0k74NefU_001.jpg


3698692158_TqBoVu89_IMG_2190.jpg


3698692158_hI1OPt8G_IMG_2193.jpg


3698692158_E6zoRrMG_IMG_2195.jpg


3698692158_gK0zkDnW_IMG_2198.jpg


3698692158_0MWGhVIX_IMG_2212.jpg


3698692158_1sD8vEoI_1609_EC8BA0ED9895_i30_ECA3BCED96891.jpg


3698692158_NcDvi4w8_1609_EC8BA0ED9895_i30_ECA3BCED96896.jpg


3698692158_CTSrilws_1609_EC8BA0ED9895_i30_ECA3BCED96895.jpg


Meer foto's:
https://global-autonews.com/bbs/board.php?bo_table=ct_097&wr_id=1684
https://global-autonews.com/bbs/board.php?bo_table=ct_021&wr_id=1917
 

Lancia Lover

Gebruiker
In het rood gaat het nog wel, maar eigenlijk vind ik het maar een duf model. De tweede generatie ziet er dan veel leuker uit. Jammer ook van die pruillip. Dashboard kan me overigens wel bekoren.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
autosalon-parijs-2016-hyundai-i30-283803-800.jpg


autosalon-parijs-2016-hyundai-i30-283811-800.jpg


autosalon-parijs-2016-hyundai-i30-283809-800.jpg


autosalon-parijs-2016-hyundai-i30-283805-800.jpg


Meer live foto's: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/september/41615-hyundai-i30-weer-een-stukje-beter
 

Guest
AutoVISIE Nieuwe Hyundai i30 in productie

De periode rond Kerst en Oud & Nieuw is voor velen een moment om nog even wat vakantiedagen op te maken of het in ieder geval rustig aan te doen. Dat gaat zeker niet op voor de Hyundai-medewerkers in de fabriek te Nosovice. Daar is men net begonnen met de bouw van de nieuwe Hyundai i30.

Een nieuw jaar, een nieuw model. Dat gaat op voor Hyundai. Afgelopen september presenteerde de Zuid-Koreaanse autobouwer op de Autosalon van Parijs de fonkelnieuwe i30. Het is de derde generatie sinds 2008 en het wordt het i30-model dat productienummer 1.000.000 op zijn naam gaat schrijven.

Drie varianten
Van de eerste twee edities zijn meer dan 800.000 stuks geproduceerd en de verwachting is dat de nieuwe generatie hogere jaarcijfers zal noteren dan zijn voorgangers. Niet in de laatste plaats omdat er van de i30 een nieuwe variant komt. De i30 debuteert als traditionele vijfdeurs hatchback, waarna de stationwagon volgt. Als derde model brengt Hyundai een vijfdeurs coupé. klik voor info

N-uitmonstering
Net als het bestaande model is de i30 ontwikkeld voor de Europese markt, maar enkele andere landen krijgen het model ook. Dat geldt tevens voor de sportieve telg, de i30 N. Dat wordt Hyundai’s eerste hot hatch, waarmee de Koreanen de strijd aan gaan met de GTI van Volkswagen, de ST van Ford en de GTi van Peugeot. De Koreaan krijgt een ongeveer 245 pk sterke 2.0 Turbomotor onder de kap.

Nieuwe viercilinder
De i30 N komt eind volgend jaar. De reguliere versies staan voor komend voorjaar op de agenda. De auto zal leverbaar worden met onder andere een 1.4 Turbomotor met 140 pk. Het is een fonkelnieuw blok. In de i30 komt ook een 1.0-driecilinder beschikbaar, die al in andere types voorhanden was.
 

HarrieD

Gebruiker
Eigenlijk ben ik nog meer benieuwd naar de auto die (op de foto) rechts naast de nieuwe i30 staat in de post van @DC 09-12-2016 16:14.
Is dat de 5 deurs coupé of is het een totaal ander model van Hyundai? Lijkt zo een mooi gelijnde auto.
 
HarrieD zei:
Eigenlijk ben ik nog meer benieuwd naar de auto die (op de foto) rechts naast de nieuwe i30 staat in de post van @DC 09-12-2016 16:14.
Is dat de 5 deurs coupé of is het een totaal ander model van Hyundai? Lijkt zo een mooi gelijnde auto.

Dat is een Hyundai Elantra, zelfde neus, zelfde schouderlijn
zie hier
 

Flipje1977

Gebruiker
Op Autobild.de staan de Duitse prijzen van de nieuwe i30.

"Der Hyundai i30 wird etwas teurer"
Zudem haben die Kunden die Wahl zwischen fünf Ausstattungslinien:
i30 Pure ab 17.450 Euro (vorher Classic ab 17.130 Euro)
i30 Select ab 18.300 Euro (neue Ausstattungslinie)
i30 Trend ab 21.450 Euro (Vorgänger ab 19.280 Euro)
i30 Style ab 23.550 Euro (Vorgänger ab 21.000 Euro)
i30 Premium ab 25.550 Euro (Vorgänger ab 25.580 Euro)

AUTOBILD
 

Guest
De instapper van het huidige model kost € 20.850, dat zal dus iets meer dan € 21.000 voor de nieuwe worden. De Megane en de Astra (om maar wat te noemen) zijn min of meer gelijk geprijsd. De meerwaarde zou dan moeten zitten in de 5 jaar garantie. Ik denk niet dat de nieuwe i30 een grote speler in het C-segment gaat worden....
 

Skodarno

Gebruiker
Wat een sprongen in het interieur maken die Koreanen toch, ziet er erg mooi uit. Auto zelf is ook prima maar niet perse mooier dan de Cee'd.
 

Roder

Gebruiker
Kan me geen enkel argument voorstellen waarom dit 'ding' te verkiezen is boven een Europese concurrent. Kan me niet voorstellen dat dit een succes wordt...
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Roder zei:
Kan me geen enkel argument voorstellen waarom dit 'ding' te verkiezen is boven een Europese concurrent. Kan me niet voorstellen dat dit een succes wordt...

Jaarlijks zijn er voor de cee'd en i30 elk in Europa ieder jaar zo'n 100.000 kopers die 'm verkiezen boven een concurrent, dus kennelijk hebben anderen daar wel argumenten voor. Ik twijfel er niet aan dat de i30 een hele goede auto is, maar dat moet straks maar uit de testen blijken. Op het gebied van interieurkwaliteit en beenruimte achterin is het niet zo moeilijk om bijvoorbeeld de Renault Megane te overtreffen.
 

Flipje1977

Gebruiker
C2UEZwuWQAEUnlZ.jpg


Hyundai has confirmed indirectly, but officially, the arrival of a fourth member of the i30 family. In a recent tweet, Hyundai Europe shared a photo, most likely part of a product presentation, which reveals the i30 hatch, wagon, and i30 N will be joined by a fastback, which will be introduced in early 2018.

Motor1.com
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
De i30 Fastback zou de i40 moeten gaan opvolgen geloof ik, die niet bepaald een succes is geworden. Omdat de i40 buiten Europa niet al teveel afzetmarkten heeft (de auto speelt de tweede viool naast de Sonata in Zuid-Korea en Australië) loont het waarschijnlijk niet om een speciaal voor Europa ontwikkeld model in het D-segment aan te bieden, zeker niet in een segment waarvan de afzet danig onder druk staat. In de Aziatische hoek is er momenteel nog slechts de Toyota Avensis als Europese Aziaat in het D-segment en die krijgt ook geen directe opvolger, wellicht dat de nieuwe Camry 'm overbodig moet maken. Mazda (6) en Kia (Optima) kozen ervoor om een internationaal model te ontwikkelen met een op de Europese markt gerichte stationcar, dat scheelt natuurlijk in de ontwikkelingskosten en dat maakt de auto's niet per se minder, integendeel zou ik zeggen in het geval van de Mazda.

Hier zijn de eerste testrecensies:
https://www.autoexpress.co.uk/hyundai/i30/98298/new-hyundai-i30-2017-review
https://www.autocar.co.uk/car-review/hyundai/i30/first-drives/2017-hyundai-i30-14-t-gdi-premium-review
https://www.autobild.de/artikel/hyundai-i30-2017-im-test-fahrbericht-10759081.html
https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/hyundai-i30-2017-im-fahrbericht-3022442.html

Niet allemaal even positief, maar dat komt vooral door de weinig inspirerende rijbeleving. De prijzen zijn niet langer gunstig vergeleken met de concurrentie, de auto moet nu echt rechtstreeks de concurrentie aangaan met het beste uit Europa. De auto is anderzijds voldoende praktisch, heeft goed presterende motoren die stil hun werk doen en is hoogwaardig afgewerkt met een solide plof van bijvoorbeeld de deuren die duidelijk laat zien dat de auto het op de Golf heeft gemunt. Voor rijdynamiek moet je elders zijn, al zal dat bij de N wellicht anders zijn.
 

Wouter82

Moderator

D-C zei:
Niet allemaal even positief, maar dat komt vooral door de weinig inspirerende rijbeleving.

Dat snap ik toch niet. Hoewel het geen heel belangrijk criterium is, lees je dit bij vrijwel elke nieuwe Kia en Hyundai. En dat terwijl die merken iedere keer weer roepen dat hun nieuwe model nog beter is afgestemd op de Europese smaak en soms zelfs getest is op de Nürburgring :confused:
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wouter82 zei:
Dat snap ik toch niet. Hoewel het geen heel belangrijk criterium is, lees je dit bij vrijwel elke nieuwe Kia en Hyundai. En dat terwijl die merken iedere keer weer roepen dat hun nieuwe model nog beter is afgestemd op de Europese smaak en soms zelfs getest is op de Nürburgring :confused:

Wat dat betreft heeft Hyundai nauwelijks een stap vooruit gezet ten opzichte van begin 2012, toen de vorige i30 op de markt kwam. Maar ik weet niet of het een misser is van Hyundai, wellicht (en waarschijnlijk) bestaat er een discrepantie tussen wat de autojournalist wil/verwacht en wat de gemiddelde autokoper in deze klasse wil, namelijk een auto die 'gewoon' goed rijdt en die een Focus of Mazda3 als nerveus ervaart.
 

Flipje1977

Gebruiker
Prijzen Hyundai i30 bekend Vanaf € 20.495 voor de deur

In Parijs maakte de wereld kennis met de derde generatie Hyundai i30. Vandaag weten we wat de C-segmenter moet gaan kosten.

Wie € 20.495 naar Hyundai overmaakt, krijgt de de sleutels van de nieuwe i30 met 120 pk sterke 1,0-liter metende T-GDI onder de kap overhandigd. Dit betreft de i-Drive versie. De i-Motion en de Comfort, uitvoeringen waar Hyundai er meer van verwacht te verkopen, kennen met dezelfde motorisering prijskaartjes van respectievelijk € 21.995 en € 24.495. De tijdelijke First Edion moet € 25.495 opbrengen. Het topmodel, de Premium, wisselt vanaf € 26.495 van eigenaar. Schakelen gaat in alle bovenstaande gevallen met een handgeschakelde zesbak.

Wie liever meer benzinekracht wil, kan de 140 pk sterke 1.4 T-GDI bestellen. De Comfort en Premium kosten met handbak € 26.495 en € 28.495. Dezelfde varianten met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling gaan voor € 29.495 en € 31.495 over de toonbank.

Dieselen kan met de 110 pk sterke 1.6 CRDI. De instapper, de i-Drive, kost minimaal € 23.495. De i-Motion, Comfort en Premium staan voor respectievelijk € 24.995, € 27.495 en € 29.495 op de bestellijst. De Comfort en Premium zijn ook met zeventrapsautomaat met dubbele koppeling te bestellen. Op diens prijskaartjes schrijft Hyundai € 31.495 en € 33.495. Bestellen kan per direct.

In Genève maken we kennis met de i30 Wagon. Deze zal later dit jaar op de markt komen. Ook heeft Hyundai een gespierde N-versie én een Fastback op de planning staan.

AUTOWEEK
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Dat zijn toch verrassend nette prijzen! Verrassend omdat Hyundai op dat vlak in Nederland nog weleens teleur wil stellen, mede door de vaak relatief onzuinige motoren.
 

Carfanatic

Gebruiker
Wil je navi dan zit je aan de comfort versie vast
Gratis zevenjarig abonnement op TomTom LIVE Services
Standaard in de nieuwe Hyundai i30 is het premium audiosysteem met 5-inch LCD-scherm, Bluetooth-connectiviteit en My Music-functionaliteit. Vanaf de Comfort-uitvoering is de Hyundai i30 uitgerust met een navigatiesysteem met 8-inch touchscreen en geïntegreerde achteruitrijcamera. Het navigatiesysteem is geschikt voor zowel Apple CarPlay als Android Auto en wordt geleverd met een zevenjarig abonnement op TomTom LIVE Services.
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Wel grappig dat er op de beginpagina van AutoWeek geklaagd wordt over de hoge prijzen en de nieuwe Honda Civic, die een 4.300 euro hogere vanafprijs heeft en (ook?) heel kaal is, volgens de meeste reageerders toch echt nette prijzen had. Als ik kijk naar concurrenten met ongeveer hetzelfde vermogen als de i30 120 pk benzine, dan lijkt de i30 bij de goedkopere modellen in zijn klasse te horen.
 

Guest
@D-C
Ik denk dat dat komt door onduidelijkheid vanuit AutoWeek:
Op 15 januari noemt men een vanafprijs van € 20.780
Op 22 december was de vanafprijs € 24.700 (na update)

Nog geen € 21.000 voor de Civic-instapper is prima en ik denk dat daarop de positieve reacties gebaseerd zijn. Een kleine 25.000 euro is aan de forse kant (to put it mildly).
 

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Skeep © zei:
@D-C
Ik denk dat dat komt door onduidelijkheid vanuit AutoWeek:
Op 15 januari noemt men een vanafprijs van € 20.780
Op 22 december was de vanafprijs € 24.700 (na update)

Nog geen € 21.000 voor de Civic-instapper is prima en ik denk dat daarop de positieve reacties gebaseerd zijn. Een kleine 25.000 euro is aan de forse kant (to put it mildly).

Nou, die prijzen in het bericht van januari kloppen volgens mij niet, ik kan er verder niets over vinden. Alle media berichtten over de eind december gecommuniceerde prijzen. Dus ik ga voorlopig uit van die 24.700 euro als vanafprijs.
 
Bovenaan