Guest

Hyundai i30
Hyundai heeft zojuist de derde generatie i30 onthuld. We zijn er live bij in Frankfurt en hebben nu al alle details voor je.
De eerste generatie Hyundai i30 debuteerde ruim negen jaar geleden op de beursvloer van Genève 2007, als opvolger van de Elantra. Zowel het uiterlijk als de rij-eigenschappen maken een grote sprong voorwaarts richting de Europese smaak en de i30 wordt dan ook een aardig succes. De tweede generatie verschijnt in 2012 en is opnieuw een flinke verbetering, waardoor we hoge verwachtingen hebben van deze derde.
Kijk om te beginnen goed naar de grille. Deze 'cascade-grille' zoals Hyundai het noemt, is een stijlelement dat we in alle komende Hyundais terug zullen zien. Mocht de associatie je ontgaan: het moet je doen denken aan vloeibaar staal dat omlaag stroomt. De brede koplampen bevatten drie led-projectoren en de eveneens led-dagrijverlichting is verticaal gepostitioneerd. Als je een vleugje 308 in de koets zegt te herkennen, zullen we je niet voor gek verklaren.
Aan de achterkant springen de los geplaatste mistlampen het meest in het oog. Het interieur heeft een opstaand scherm dat hoog is geplaatst om de blik van de bestuurder zo min mogelijk van de weg te halen. Voor het interieur kun je kiezen uit zwarte, donkergrijze en blauwe accenten. De bagageruimte biedt 395 liter en dat is aan de forse kant voor dit segment. Door de achterbank weg te klappen vergroot je dat naar 1.301 liter.
Dan de motoren: Hyundai biedt uitsluitend nog turbo's. De driecilinder 1.0 T-GDI met 120 pk en 170 Nm wordt volgens de importeur de populairste in ons land. Hij wordt geleverd in combinatie met een handgeschakelde zesbak. Verder debuteert een geheel nieuwe 1.4 T-GDI in deze i30. Hij levert 140 pk en 242 Nm en kan worden gecombineerd met de handbediende zesbak en een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, bij Hyundai DCT genaamd. De viercilinder 1.6 CRDi diesel is leverbaar met 95, 110 en 136 pk en 275 Nm. De twee krachtigste zijn naar keuze hand- of automatisch geschakeld, de 95 pk alleen manueel.
Naar goede Hyundai-traditie is de i30 standaard lekker rijk uitgerust. De eenvoudigste versies hebben al een audiosysteem met 5-inch touchscreen, achteruitrijcamera en Bluetooth. Optioneel is een 8-inch scherm, geschikt voor Apple Car Play en Android Auto. Op de middenconsole kun je je smartphone draadloos laden (mits het toestel daar geschikt voor is) en het navigatiesysteem krijgt een zevenjarig abonnement op TomTom Live mee.
Ook op veiligheidsgebied heeft de nieuwe i30 een hoop te bieden. Autonoom remsysteem, botswaarschuwing, adaptieve cruisecontrol, blindehoeksensoren, waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit uitparkeren, actieve rijbaanhulp, grootlichtassistent en - voor het eerst in een Hyundai - vermoeidheidsherkenning.
Vandaag spreken we in Frankfurt met de specialisten van Hyundai. Wat we daar nog verder te weten komen over de volgende i30 en zijn varianten, lees je in AutoWeek 37, die woensdag 14 september verschijnt.
Toevoeging: Filmpje