Octavia inruilen voor Focus automaat?

Jeroen Octavia

Wegverkenner
Ik heb nu 1,5 jaar de Octavia 1.0TSI uit 2017.
Prima auto, maar ik heb spijt dat ik geen automaat heb gekozen.
Ik zou natuurlijk een andere Octavia kunnen kopen, maar iets echt anders is natuurlijk leuker.

Nu ben ik wat aan het rondkijken en wel gecharmeerd van de Ford Focus van het huidige model.
Dan kom ik al snel op en 1.0Ecoboost.

Wensen:
Benzine
Automaat!
Stoelverwarming
Climate Control
Minimaal 1250kg trekgewicht
Trekhaak (kan uiteraard nog geplaatst worden)
Liefst Adaptive cruise control met start en stop
Kilometerstand uiteraard zo laag mogelijk.

Liefst geen zwart

Ik rijd 30-35K per jaar dus een redelijk zuinige auto is wel gewenst.
We zijn maar met 2 dus station of hatchback maakt niet heel veel uit.

Hebben jullie nog tips voor de Focus of goede andere alternatieven?

Budget rond 20.000 euro (gaat inruil Octavia nog vanaf)

Vind bijvoorbeeld de Megane ook wel mooi, maar lees teveel horrorverhalen over de motoren.

Laatst bewerkt:
De Renault Megane is inderdaad een heel goed alternatief.

De 1.330 CC is door Renault Nissan en Mercedes ontwikkeld en staat juist bekend als heel betrouwbaar, degelijk en betrouwbaar.
Anders had ik de motor zeker niet gekozen.

Motorguide legt goed uit waarom de motor een hele goede keus is. (Ik weet niet hoe je aan de horror verhalen komt)

In de hybride zit de 1.6 Nissan motor met indirecte injectie, die ook bekend staat als erg degelijk en betrouwbaar.

Ik heb de samen met Mercedes ontwikkelde 1.330 CC motor en Magna Getrag 7 DCT300 automaat ook in mijn Renault Clio zitten, die ik 3,5 jaar in bezit heb.
En ben erg tevreden over het rijden, het comfort, brandstofverbruik, de kwaliteit en betrouwbaarheid.
in die periode is er zelfs nog geen lampje gewisseld.

Ik denk dat volledig elektrisch ook zeker is te overwegen.
De kosten per kilometer liggen dan lager.
In 2024 komen bijvoorbeeld de nieuwe elektrische Citroën C3, Renault 5 en Fiat Panda. Of kijk bijvoorbeeld naar een (gebruikte) elektrische Citroën C4 of Renault Megane.

Let op de 1.3 van Renault heeft ook ketting problemen. Voor de rest is het vooral ook een persoonlijke keuze. De Focus is de sportievere auto en daar moet je van houden. De Opel Astra is ook een goede aanbieding en dan heb je de Koreanen nog, de Kia Ceed en de Hyundai i30.

Over de Megane las ik vooral problemen over de 1.2. Jammer want daarvan had ik een heel mooie gezien.
De 1.3 lees ik ook problemen over.
Elektrisch is geen optie. Niet qua budget en niet qua trekgewicht.

Ik zoek trouwens tot ca. 20.000 euro. (Zie wel wat ik voor de Octavia terugkrijg)

Heb zelf in 2020/2021 een tijdje in een nieuwe Focus Station gereden met de 1.0 Mild Hybrid 125pk. Geen strepentrekker, maar prima auto. De stoelen waren niet helemaal mijn ding, maar dat is erg persoonlijk. Wij kregen beide na 1,5u een wat doof gevoel in onze onderrug.

Wel even opletten, want volgens mij mag de Mild Hybrid niet zo heel veel trekken.

Adaptive cruise control in de Focus is ook erg goed. Beter dan in de VW Golf VII die ik daarvoor had.

Qua automaat heb ik ervaring met een 125pk Fiesta. De automaat doet het erg goed en soepel, zal het ook prima doen in een Focus denk ik. De automaat is niet super sportief, maar bij normaal rijden helemaal prima.

Mijn Focus was er één in ST-Line uitvoering in het prachtige Desert Island Blue, vind het nog altijd een mooie auto als ik er een zie. Auto stuurde ook echt een stuk lekkerder dan andere auto's die ik gehad heb.

Over de Megane las ik vooral problemen over de 1.2. Jammer want daarvan had ik een heel mooie gezien.
De 1.3 lees ik ook problemen over.
Elektrisch is geen optie. Niet qua budget en niet qua trekgewicht.

Ik zoek trouwens tot ca. 20.000 euro. (Zie wel wat ik voor de Octavia terugkrijg)
De 1.3 TCe kent geen structurele problemen, anders had ik de motor zeker niet gekozen. Een enkele keer lees je over problemen met de distributieketting, vaak komt dat door niet op tijd de olie te verversen. Maar als je kijkt naar de enorme productie aantallen dan komt dit bijzonder weinig voor.

De motor wordt door Mercedes, Renault, Nissan, Dacia en Mitsubishi in heel veel modellen gebruikt, en wordt in enorme aantallen geproduceerd.

De 1.3 Mercedes/ Renault/ Nissan 4 cilinder motor staat juist veel beter aangeschreven dan de 1.0 3 cilinder van Ford.
Ford gebruikt een "natte " distributieriem.

Laatst bewerkt:
Ondanks dat de 1.0 Ecoboost al een paar keer Engine of the year is geweest kent deze ook zijn probleemgevallen. Echter geld daarvoor hetzelfde als bij de TCe van Renault. Het blok gaat inmiddels jaren mee, wordt telkens verder gefinetuned en ligt inmiddels in diverse modellen door de jaren heen.

Ik zou mij er niet door laten tegenhouden.

Ik vraag mij in zijn algemeenheid af hoe betrouwbaar de 3 cilinder motoren met weinig inhoud, maar een relatief hoog vermogen dmv een turbo op den duur zijn. Echter heb je bij veel merken weinig keuze meer. 4 cilinders of meer zijn er amper of een flinke klap duurder

De 1.3 TCe kent geen structurele problemen, anders had ik de motor zeker niet gekozen.
Toen jij jou Clio kocht was de motor net 2 jaar op de markt en weinig kans dat er dan al heel veel problemen zijn. Maar goed jou reactie moet je met een korrelzout nemen jij hebt nou eenmaal een roze Renault bril op.

Wel even opletten, want volgens mij mag de Mild Hybrid niet zo heel veel trekken.
Het is een misvatting dat een mild-hybrid minder mag trekken. Een beperking voor het trekgewicht geldt alleen voor full-hybrids, waar de elektromotor altijd samen met de benzinemotor werkt, zoals bij Toyota hybride modellen. Mild-hybrids zijn altijd gewone benzine/diesel auto's waarbij een kleine elektromotor een klein beetje assistentie levert, maar niet noodzakelijk is voor de voortbeweging.

Toen jij jou Clio kocht was de motor net 2 jaar op de markt en weinig kans dat er dan al heel veel problemen zijn. Maar goed jou reactie moet je met een korrelzout nemen jij hebt nou eenmaal een roze Renault bril op.
Wat een onzin, ik kijk niet met een roze bril.
Ik geef naar eer en geweten advies aan de TS, en geef ook aan als er problemen zijn.

Elke deskundige kan bevestigen dat de 1.330 CC motor een hele goede, zuinige en betrouwbare motor is. Als je kijkt naar de enorme productie aantallen dan zijn er erg weinig problemen.

Laatst bewerkt:
Het is een misvatting dat een mild-hybrid minder mag trekken. Een beperking voor het trekgewicht geldt alleen voor full-hybrids, waar de elektromotor altijd samen met de benzinemotor werkt, zoals bij Toyota hybride modellen. Mild-hybrids zijn altijd gewone benzine/diesel auto's waarbij een kleine elektromotor een klein beetje assistentie levert, maar niet noodzakelijk is voor de voortbeweging.

Helemaal geen misvatting in dit geval.
Ik dacht mij te herinneren dat mijn Focus niet zo heel veel mocht trekken. Net even het oude kenteken opgezocht en gecheckt, de Focus die ik had (met Mild Hybrid dus) mocht maar 1000kg trekken.

TS wil graag minimaal 1250kg als trekgewicht dus moet hij even uitzoeken of een mild hybrid Focus altijd maximaal 1000kg mag trekken of dat dat bij andere uitvoeringen/bouwjaren anders is.

Sluit mij aan bij jeroen en Frits, histoire se répète , de 1.2 TCE werd de eerste jaren ook als das Gelbe vom Ei omschreven. Ik zou nog een paar jaar w88 en de berichten volgen, alvorens een 1.33 TCE te overwegen.

Mocht je de Focus overwegen: Lees je in op waarop je moet letten (onderhoudshistorie en specificatie gebruikte olie). Wat betreft de automaat heb ik geen parate kennis, jaren geleden was de reputatie knudde. De class action law suits vlogen je (in Canada en de VS) om de oren vanwege de Power shift transmissions (van Getrag, ander type dan in de Clio van AK2), maar dat betrof modellen voor 2017.

Vergelijk 1.2 TCE en 1.3 TCE vanuit het perspectrief van de blije garagist ;):

Bij de veelverdiener garagist aan typerende merk, type, motor, automaat gebonden prijzige ingrepen is de 1.3Tce nog niet onderdeel van pakketaanbiedingen, dat pleit wellicht voor de 1.3 Tce, maar ''the jury is still out...'':

Ford gebruikt in de laatste Ford Focus volgens mij tegenwoordig de zelfde 7DCT300 7 traps automaat met dubbele koppeling van Magna Getrag als ook Renault in de Clio, Captur, Megane, Talisman en Espace gebruikt. De automaat heeft een goede reputatie.

De problemen met Getrag automaten van Ford en Volvo waren eerder en waren bij een heel ander type en generatie.

O.A. Mercedes, Nissan, Mitsubishi , BMW en Mini gebruiken in veel modellen de zelfde 7DCT300 automaat.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de input. TCS zit bij mij in het dorp dus kan daar eens informeren naar de Renault motoren.

Ga woensdag even proefrijden met een Focus. Is er 1 uit 2018 met weinig kilometers. Wel aan de dure kant, maar dan weet ik in ieder geval wel of het überhaupt een fijne auto is

Vind zelf de station ook mooier dan de hatchback. Met de Octavia ben ik ook wel gewend geraakt aan een grote kofferbak wat soms toch wel fijn is.

Hiervoor had ik een 308 hatchback. Dat voldeed ook wel

Wij hebben een 2018 Scenic met de 1.33 TCe motor met 163pk en EDC automaat. Km-stand is 80.000. Van belang is elk jaar of bij max 30.000km een beurt. Zoals bij veel direct ingespoten motoren is ook dit blok soms gevoelig voor interne vervuiling. Te voorkomen door af en toe flink door te halen en hoog in de toeren te rijden. Het 'nieuwe rijden' is de pest voor veel motoren en zorgt dan voor vervuiling. Goede brandstof (lees: tank E5) helpt ook gedoe te voorkomen.

De auto's die in mijn budget vallen hebben al zeker rond de 80.000 gelopen.
Ik lees dat het praktijkverbruik van de Megane toch wel een heel stuk hoger is dan van de Octavia.
De Focus lijkt niet veel te schelen met de Skoda.

Morgen daar op de proefrit ook eens op proberen te letten.

Klopt het dat een automaat nog altijd minder zuinig is een en handbak?
Dat zei de verkoper, maar verbaast mij omdat de automaat 2 versnellingen meer heeft en de beste schakelmomenten kan bepalen

Moderne automaten zoals een EDC automaat zijn gunstig voor het verbruik, omdat de techniek de motor steeds in het optimale toerental houdt. (En je hebt meer overbrengingen. ) Veel beter dan de gemiddelde bestuurder kan.

Oude traditionele automaten zorgen juist voor een hoger verbruik door o.a. meer slip, en verlies.

In de praktijk zal het verschil in verbruik tussen de Octavia, Megane en Focus niet heel groot zijn, en vooral afhangen van de bestuurder en rijomstandigheden.

Ga er gewoon in rijden en kijk welke auto en motor het fijnste is om te rijden.

De Renault 1.3 TCe is vind ik een erg fijne en stille motor.

Laatst bewerkt:
De auto's die in mijn budget vallen hebben al zeker rond de 80.000 gelopen.
Ik lees dat het praktijkverbruik van de Megane toch wel een heel stuk hoger is dan van de Octavia.
De Focus lijkt niet veel te schelen met de Skoda.

Morgen daar op de proefrit ook eens op proberen te letten.

Klopt het dat een automaat nog altijd minder zuinig is een en handbak?
Dat zei de verkoper, maar verbaast mij omdat de automaat 2 versnellingen meer heeft en de beste schakelmomenten kan bepalen
In de praktijk zijn de rijstijl en de rij-omstandigheden voor 99,99 % bepalend voor het verbruik. De manier van schakelen heeft geen merkbare invloed op het verbruik, tenzij je steeds doorhaalt tot het rode gebied op de toerenteller. . In het geval van een Octavia kun je kiezen tussen een handbak met 6 verzetten, of een DSG bak met 7 verzetten. Beide werken geheel mechanisch, dus verwacht ik ook geen verschil in verbruik tussen die 2 .

Met 30-35k per jaar zou ik een diesel ook niet uitsluiten, zou dit toch eens uitrekenen.

(Seat Leon)

Heb zowel ervaring met de Octavia 1.0 TSi als de Megane 1.3 TCe. Het verbruik scheelt bij mij zo’n 2 km op een liter in t voordeel van de 1.0 TSi. Olieverbruik daarentegen weer in het voordeel van de Megane.

Motorisch vind ik de 1.3 duidelijk prettiger.

Ben nu een mooie Octavia tegengekomen. Voordeel is dat ik dan de huidige accessoires als winterbanden en dakdragers gewoon kan blijven gebruiken. Ook een op maat gemaakte subwoofer e.d.
Maar de DSG. Hoe betrouwbaar is die tegenwoordig? Auto is uit 2019

Het probleem bij de DSG is dat deze veel te snel opschakeld en daardoor continue in de lage toeren zit wat niet prettig rijd. Daarbij slipt de koppeling wat voor hele snelle slijtage zorgt. Carrec legt het een en ander uit in hun nieuwe werkplaats vlog.

Terug
Bovenaan