• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Nieuwe auto of verder blijven rijden

GeertDaneels

Gebruiker
Hallo allemaal,

Ik rij momenteel met een Ford Focus 1.8TDCI bouwjaar 2005 - 188 000km. Auto wordt dit jaar 18 en het is een EURO 4. Via autoscout eens gezien voor wat deze auto's verkocht worden en ik verwacht ongeveer 1000 euro verkoop waarde. Normaal als er niets stuk zou gaan, zou het onderhoud voor de komende 2 jaar enkel filters en olie zijn.

Nu ben ik al een tijdje naar een Honda Civic e:HEV aan het kijken, persoonlijk vind ik de auto wat duur uitvallen 37000 euro. Wat vinden jullie van een Honda voor deze prijs?

Frits79

Actieve Gebruiker
Je hebt nu een auto van 18 jaar en gaat dan meteen een nieuwe kopen, ja dan is 37k veel geld.
Maar als ik ga kijken krijg je voor dat geld weinig auto's die sneller zijn, hij heeft 184pk en is zuinig.
Maar zonder enige vorm van informatie kunnen we je niet echt helpen.
Wat zoek je voor auto?
Hoeveel rij je per jaar?
Wat is je budget?
Het verstandigste is natuurlijk gewoon doorrijden, je hebt geen afschrijving en voor het geld van een nieuwe kan je nog jaren onderhoud plegen. Aan de andere kant snap ik heel goed dat je een wat jongere en modernere auto wilt.

GeertDaneels

Gebruiker
Dag Frits79

Indien ik een nieuwe auto koop ;

Hatchback.
12000km per jaar woon werk verkeer voornamelijk.
32000 +/- is mijn budget.
Merk maakt mij zeer weinig uit, ik zoek iets betrouwbaar, 4 cilinder, 2L, mag een Hybride zijn, maar is niet noodzakelijk. Ik had vernomen van een paar werk collega's dat Honda ook niet slecht zou zijn. (zelf heb ik geen ervaring met Honda), maar die nieuwe Civic zie ik zeker wel zitten. Ik ben zelf nog niet bij de dealer geweest, dit zijn de prijzen uit de brochure, misschien gaat er nog wel iets van de prijs. Maar ik weet niet of dat hedendaags nog zo is. Toen ik mijn auto 18jaar geleden kocht kon je nog echt onderhandelen. Toyota heb ik ook al naar gezien, maar de modellen zelf vind ik niet echt veel. Persoonlijk vind ik dat de nieuwe generatie auto's wel duur zijn geworden tegenover een paar jaar terug.

Frits79

Actieve Gebruiker
Duur zijn ze zeker geworden.
Maar heb je veel ruimte nodig? Persoonlijk vind ik de Mazda 3 een hele mooie auto.

Kalman2

Gebruiker
Honda heeft een goed track record qua betrouwbaarheid. Maar dit type is nog helemaal nieuw, dus eigenlijk kun je daar nog weinig over zeggen. De reviews zijn in ieder geval wel lovend en ik kan me voorstellen dat je deze auto wil hebben. Ik heb zelf een Civic van twee generaties terug en dat vind ik een heel prettige auto.
Je zou ook nog even kunnen doorrijden met de Ford en wachten tot ze als jong gebruikte occasions op de markt komen. Dat kan flink schelen, al zijn de prijzen van occasions tegenwoordig torenhoog vanwege de slechte leverbaarheid van nieuwe auto's. Wellicht is dat over twee jaar anders.

Joel 1987

Gebruiker
Dag Frits79

Indien ik een nieuwe auto koop ;

Hatchback.
12000km per jaar woon werk verkeer voornamelijk.
32000 +/- is mijn budget.
Merk maakt mij zeer weinig uit, ik zoek iets betrouwbaar, 4 cilinder, 2L, mag een Hybride zijn, maar is niet noodzakelijk.

Is de 2L een harde eis?
Daarmee beperk je je keuze nogal, er zijn niet meer zoveel merken die een 2L aanbieden voor een 'redelijke' prijs

Laatst bewerkt:

406c

Actieve Gebruiker
Mazda 3 is volgens de autoweek carbase de enige hatchback met een ~2 liter motor onder de 35k.
Jong gebruikt valt er ook niet veel te kiezen, een handje vol Mini's, Polo GTI's en misschien een A220.

Laatst bewerkt:

ak2

Gebruiker
De voordeligste optie is verder rijden, en de Ford houden.

De Honda Civic lijkt mij best een goede optie, de auto is nog erg kort op de markt, over de betrouwbaarheid valt nog niet veel te zeggen.

Als particulier is het denk ik aantrekkelijker om volledig elektrisch te gaan rijden. Niet alleen schrijf je er minder op af, maar de totale kosten liggen vaak lager. De al genoemde Jeep Avenger en Renault Megane zijn dan prima opties, maar er komt ook nog heel veel op de markt in het B en C segment. Ik denk dat je dus beter nog even kan wachten.

2 liter benzine motoren zijn tegenwoordig heel zeldzaam, daar beperk je erg de keus mee. En de grote van de motor zegt in de praktijk vrij weinig over de betrouwbaarheid en degelijkheid.

GeertDaneels

Gebruiker
Bedankt allemaal, de wagen hoeft niet echt nieuw te zijn. Ik ga het eens overwegen om eventueel nog 2 jaar verder te rijden. Ik heb graag een auto met iets sterkere motor, tegenwoordig zie je heel veel 1.0 motoren, 3 cilinders, persoonlijk ben ik daar niet zo voor te vinden. Ik ga zeker eens kijken naar de genoemde modellen! Volledig elektrische zou eventueel ook mogelijk zijn, maar het probleem is de laadpunten, en thuis laden is eigenlijk een beetje moeilijk aangezien mijn wagen niet in een garage staat, zit je weer met die kabels.

Nissan GTR R34

Gebruiker
Beetje een lastig topic. Het verschil tussen een focus uit 2005, en een gloednieuwe auto is zo groot dat je ook niet echt vergelijkingen kan maken.

De goedkoopste optie is natuurlijk verder rijden. Maar als je al zo naar een nieuwe auto aan het kijken bent zal het wel kriebelen.;)

Om dan toch maar een suggestie te doen, en omdat je het over elektrisch hebt, en niet zo veel kilometers rijdt, Dacia Spring? Een laadpunt hoeft ook niet zo heel duur te zijn. Heb je wel een eigen plekje?
Zonnepanelen ook toevallig? Als je zo'n auto koopt, en zonnepanelen hebt, of investeert in zonnepanelen heb je 10 vliegen in 1 klap, en is je "brandstof" vaak praktisch gratis. Ligt natuurlijk ook compleet aan je woonsituatie.

Dat je niet voor een 1 litertje wil gaan snap ik ook, maar een 1.6 met turbo doet tegenwoordig echt niet meer onder op een atmosferische 2.0. Ook niet qua betrouwbaarheid. En helemaal als je naar hybrides kijkt is een 2.0 natuurlijk zeldzaam.
Zou inderdaad de zoektocht ook niet beperken op minimaal een 2.0 motor.

Laatst bewerkt:

Barri

Moderator

Ik denk dat het belangrijkste is dat er een auto gekocht gaat worden die naar verwachting weer een jaar of 15 zal blijven. Dus niet alleen een auto die nu goed past, maar ook in de komende jaren. Is een Civic, 3 of Corolla dan misschien te laag? Dan iets als een Yaris Cross?

GeertDaneels

Gebruiker
Bedankt @Barri, ik ga zeker die Jaris Cross ook eens bekijken! Die nieuwe Toyota Prius vind ik ook wel iets hebben, maar is wel een stuk lager.

Daar heb je wel een punt in van die 1.6 motor @Nissan GTR R34, ik vergelijk een beetje de motoren van toen ik mijn auto kocht 18 jaar geleden. Ik heb zelf wel zonnepanelen liggen maar geen carport of een garage aan mijn woning, ik ga het zeker nog eens goed bekijken voor ik een beslissing ga nemen.

Nissan GTR R34

Gebruiker
Onthoud ook dat je bij een hybride motor vaak de elektromotor mee kan tellen. Als je accu vol zit, en je wil een keer door trekken, pakt de elektromotor ook gewoon mee, en heb je het vermogen van beide motoren. Een hybride kan heel vlot zijn in dat soort situaties, zelfs met een relatief kleine verbrandingsmotor. (ligt ook aan de instellingen qua zuinigheid, en vaak kan je dat ook aanpassen met een sport knop oid)

Qua betrouwbaarheid is een elektrische auto in principe ook gewoon heel interessant, veel minder bewegende delen, minder onderhoud, alleen de accu's blijven een dingetje. Maar dat is ook best wel overschat. Als je je een beetje inleest, en kijkt hoe je de accu's het beste kan behandelen, (zo min mogelijk snel laden, zo min mogelijk helemaal leeg of vol, dat soort dingen) blijven ze ook gewoon heel lang goed. Beetje hetzelfde als een mobiele telefoon. Als je er ruw mee om gaat, en hem maar een beetje willekeurig aan de lader hangt, kan het zomaar heel snel over zijn. Als je er voorzichtig mee bent gaat het gewoon heel lang goed.

Arrows

Gebruiker
Ik begrijp deze vraag volkomen omdat ik het zelfde probleem heb nl op zoek naar een nieuwe maar welke?
En inderdaad ook ik had mijn oog laten vallen op een Civic omdat ik dat inderdaad al particulier een relatief goede optie vond, al is het in wezen ook eigenlijk een gewone benzinemotor die dan de benzine omzet in elektriciteit.. so what's in a name?
los daarvan heb ik de Civic uit men hoofd gezet. Voor een goed begrip, ik woon en België en hier is de Civic in feite niet meer te koop.
Ik had deze week nog contact met een verdeler. Er is een bestelstop. Je kan een pré-order doen maar je weet niet aan welke prijs? de verkoper sprak van 10à 15 % duurder en weet niet wanneer hij hem effectief zal kunnen bestellen, laat staan wanneer hij geleverd zal worden. De dealer hebben 2 wagens staan nl een witte advance en een blauwe Sport versie die ze niet mogen doorverkopen van Honda invoerder. Al kan je links of rechts mits wat rondbellen er misschien toch wel een op de kop tikken
Ik hoor wel dat sommige dealers er ene wil verkopen waarschijnlijk omdat hun geld er in steekt en ze toch quasi onverkoopbaar zijn momenteel. Een vervelende situatie dus als je een Civic wil momenteel.
Ik heb alvast besloten om voor een wagen met een gewone benzinemotor te gaan.

ak2

Gebruiker
Hybride Alternatieven voor de 3 cilinderToyota Yaris Cross zijn bijvoorbeeld de nieuwe Mitsubishi ASX, technisch identieke Renault Captur hybride en Nissan Juke Hybrid, deze 3 auto's gebruiken de betrouwbare, en degelijke 4 cilinder 1.6 liter motor van Nissan, zonder turbo, met indirecte inspuiting, dus vrijwel geen vervuiling. De in Zuid Korea gebouwde Renault Arkana gebruikt ook de zelfde techniek en platform.

Bij Hyundai en Kia kun je ook goed terecht voor hybrides.
Zoals de Hyundai Kona, en Kia Niro.

Laatst bewerkt:
Bovenaan