Motorproblemen Fiat 500 / bj 2011 / km-stand 341.000

gast 5996471

Net ingestapt
Goedemorgen allemaal,

Ik wilde een foto plaatsen van mijn dashboard, maar moet nog even opzoeken hoe ik precies een foto als link moet toevoegen, dus voor nu zal ik het probleem even beschrijven. Ik ben nieuw op dit forum en zal mij straks even voorstellen in het topic daarvoor bestemd.

Ik heb een Fiat 500 uit 2011 met 341.000 kilometers op de teller. Ik ben erg zuinig op de auto en laat dan ook ieder jaar een grote beurt uitvoeren en vervang alles als dat moet om zolang als mogelijk met de auto door te rijden. Nu ervaar ik sinds 2 weken een probleem wat echt heel irritant is en ik nog nooit gehad heb. Sowieso heb ik met deze auto al jaren geen problemen gehad qua storingen.

Het oranje "S" lampje van start stop gaat branden met de oranje driehoek en een 10 seconden oranje knipperend motorstoringslampje. De problemen zijn het ergste als ik stilsta voor een stoplicht en in de files. De auto gaat dan enorm bokken, zodoende dat de garage dacht aan de bougies en bobine.

Bij mijn vaste garage langsgeweest (2x in 1 week), hier de bougies en 2 bobines laten vervangen maar het probleem bleef maar terugkomen. Zodoende de Anwb laten komen en die had het over een labyrinth onder de motor wat verstopt zou zitten met motorvervuiling en dat de motor hierdoor 1 cilinder overslaat en dus op 1 cilinder draait ipv 2 cilinders en dat een motorflush een uitkomst zou kunnen bieden.

Vorige week de motorflush laten uitvoeren, een week lang geen problemen gehad en was net op weg naar de garage voor apk en grote beurt en de lampjes beginnen weer te branden. Ik heb dus nu echt geen idee meer waar ik moet zoeken en of bij wie ik terecht zou kunnen? Is het dan toch een Fiat dealer? Heeft iemand hier op het forum toevallig ook dezelfde soort problemen gehad met zijn of haar Fiat? Ongeveer 1,5 jaar geleden een compleet nieuwe accu inclusief start/stop in laten zetten, zou dit misschien toch ergens een probleem kunnen zijn? Ik gooi er ook al kwaliteitsolie in, zou dit dan misschien toch iets kunnen zijn dat andere olie het probleem kan oplossen?

Ben benieuwd of iemand een idee heeft waar het eventueel aan zou kunnen liggen? Ik ben zelf heel erg van het detailen van mijn auto, maar van auto onderhoud heb ik geen verstand.
 
Het is wel handig om wat meer informatie over je auto erbij te zetten, type motor/transmissie?
Als het lampje van het Start/Stop gaat branden dan is er misschien iets mis met het systeem, slechte accu?
Is de auto uitgelezen en wat zijn de foutcodes?
 
Hoi Willem,
Het is een handgeschakelde auto, 0,9 Twin air Lounge, 86 pk. Ik heb geen motorcodes als in foutcodes gezien, kreeg alleen te lezen: "foutcodes over cilinder overslag in systeem"
Accu ook helemaal laten nakijken en ook daar was helemaal niks te zien.
 
Een knipperend motorstoringslampje is een algemene niet merk specifieke aanduiding van overslaan. Ik zou dus ( nog eens) het hele ontstekingssysteem doorzoeken en nalopen. Bekabeling, bobines, bougie's etc. Dat het iets met de olie te maken heeft, lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

Mooie km-stand overigens voor zo'n klein 2 cilinder autootje (y) Ik zou hem wel eens in de rubriek "klokje rond" willen zien.
 
Laatst bewerkt:
Allereerst idd complimenten dat je met succes zo zuinig bent op je 500. Vind de TwinAir Turbo sowieso een heel fijn en betrouwbaar motortje, rijd er zelf ook mee in een Ypsilon en ben 'pas' ;) op de 220.000 á 230.000 nagenoeg probleemloze km, maar bij de 500 past hij helemaal perfect.

Met dat 'labyrint' doelt de ANWB vrijwel zeker op de MultiAir-module, bij de 500 TwinAir genoemd.
Ik begrijp ook dat je de 500 niet bij een Fiat (of andere voormalige FCA-specialist) in onderhoud hebt, en dat is juist best een groot risico bij de TwinAir en MultiAir motoren omdat die heel erg gevoelig zijn voor het gebruik van exact de juiste motorolie omdat die ook in het multi-airsysteem wordt gebruikt voor de variabele klepsturing.
Algemene garages zonder merkspecialisme dat de MultiAir/TwinAir omvat willen echter nog weleens te nonchalant met de oliesoort omgaan.

Ik zou dus zeker aanraden om een Fiat-, Lancia- of Alfa Romeo-specialist te raadplegen met verstand van MultiAir-systemen. Als een 'flush' niet (blijvend) helpt zou het echter helaas weleens kunnen dat de TwinAir-module definitief verpest is door een (oneerbiedig gezegd) beunhaas, en vervangen moet worden. Met mijn Ypsilon gelukkig nog niet meegemaakt, maar die is ook altijd dealeronderhouden. Bij mijn Giulietta echter, die ik tweedehands heb aangeschaft en waarbij ik daarom niet zo zeker ben van dat dealeronderhoud, is al minstens één keer de multi-air module vervangen terwijl die pas ongeveer 100.000 had gelopen - gelukkig vóór aanschaf - en sindsdien wel dealeronderhouden.

Het kan echter ook nog meevallen, behalve voor oliesoort zijn multiair en twinair motoren ook erg gevoelig voor oliepeil. Dat mag niet te laag, maar ook zeker niet te hoog zijn. En bij jouw kilometerstand is de kans reëel dat het olieverbruik hoger is geworden dan je gewend was, zodat het peil sneller verder zakt dan je verwacht. Dat zou ook kunnen verklaren waarom hij eerst weer probleemloos liep, maar de problemen nu weer terug zijn gekomen. Dus ik zou als allereerste het oliepeil controleren, er gaat sowieso niet zoveel olie in een TwinAir motor dus zelfs een relatief bescheiden verhoging van het olieverbruik kan eerder een te laag peil veroorzaken dan bij grotere motoren

Succes, hoop dat je het probleem snel opgelost krijgt en dan nog veel plezierige kilometers tegoed hebt.
Al was het maar om een lange neus te maken naar de wijdverbreide vooroordelen over downsize motoren, waar de TwinAir één van de extreemste maar ook één van de leukste voorbeelden van is :)
 
Laatst bewerkt:
Hier op het forum was iemand met een Punto TwinAir en die had ook problemen daarmee. Het issue zat vervolgens in een TwinAir filter ofzo, ergens in het blok. Die wordt steeds overgeslagen bij onderhoud en die raakte verstopt. In dat topic heeft ie dat mooi uitgelegd, ook met foto's erbij.
 
Dit lijkt op het twinair filter. Bij de Pandaclub komen dit soort klachten vaak voor.
Als blijkt dat het na het filter nog steeds niet is opgelost moet je denken aan revisie van de twinairmodule. Zeker gezien de huidige kilometerstand.
 
Hier even een update. Aan de hand van reacties van Ali As en Barri dit opgezocht naar de posts van Bart met zijn specifieke probleem en foto's van 2021. Auto weer naar de garage gebracht en nagekeken. Het zeefje en filter van de twinaire module bleek brandschoon te zijn en motor voor de zoveelste keer geflusht. Vaak duurt het max. 1 week voor de storing weer terug is, dus voor nu maar even fingers crossed.

Mocht de storing weer terugkomen dan ligt het waarschijnlijk aan dat de TwinAir module helemaal vervangen moet worden, maar inclusief arbeidsloon komt dit uit op zo'n €2000.

Ik zit dus echt heel erg in dubio wat ik zou moeten doen. De Fiat heeft 341.000km gelopen is technisch verder in goede staat en ook weer door de apk keuring heen. Is zoiets waard om te gaan vervangen of kan ik beter kijken voor een andere auto?
 
De Fiat heeft 341.000km gelopen is technisch verder in goede staat en ook weer door de apk keuring heen. Is zoiets waard om te gaan vervangen of kan ik beter kijken voor een andere auto?

Tja, dat is altijd lastig en hangt van je persoonlijke voorkeur / situatie af. Ik lees dat je van het detailen bent, dus waarschijnlijk staat er een stralend frisse 500 van buiten en binnen voor de deur, waar de kilometerstand niet aan af te zien is. Dat krijg je niet zomaar weer terug, denk ik. Als jij het met de auto zelf de komende jaren nog prima red (niet meer ruimte of een extra portier nodig) dan lijkt het mij die 2000 euro waard. Economisch gezien vermoedelijk niet een handige uitgave maar voor dat geld heb je ook geen andere 500 die jonger is en minder kilometers op de teller.
 
Terug
Bovenaan