Mitsubishi l200 dansen op stationair draaien.

Giel 5766436

Net ingestapt
Hallo beste mensen,

Ik heb een Mitsubishi l200 uit 2016 met 80000km gereden.

Sinds een tijd heeft ie ergens last van wat ik niet kan peilen, met name als ie warm gereden.

Normaal stationair toerental met airco aan is 900 toeren, als ik stop mee rijden en hm stationair laat draaien begint ie na +/- 25 seconde terug te vallen naar 600 toeren en begint ie tussen 600 en 800 toeren wat te dansen, om vervolgens weer terug na de 900 te gaan. En dit vreet het bloed onder mn nagels vandaan😜.

Als de airco niet aan staat, zakt standaard het toerental na 600 toeren.

Maaaaaaaaaar goed, een van jullie un idee wat het kan zijn?

Hoor het graag en bedankt alvast👍🏻

Groeten Giel

Zou best eens normaal kunnen zijn, mijn Mitsubishi varieert ook nog wel eens wat in stationair toerental.
Misschien moet de ECU eens gereset worden...
Ik ervaar dit overigens niet als hinderlijk, zolang ie maar blijft lopen.

Hee Kees,

Bedankt voor de reactie.

Dit heeft ie een jaar lang niet gedaan, altijd standaar 900 toeren en nu sinds tijdje wel, dat is vreemd dan toch?

Schommelend stationair toerental komt 9 van de 10x door valse lucht of een defecte stationairregelingsklep/sensor (of soortgelijk onderdeel)
Valse lucht of een probleem met de klep/sensor van de stationairregeling (dit kan ook een luchtmassameter zijn) zorgt voor een afwijkend mengsel met tegenstrijdige waardes bij de lambda.
De motor krijgt het dan niet meer bijgeregeld en blijft wisselen met het mengsel om het goed te krijgen, maar die onbekende waarde kan die niet meten, dus blijft het een probleem.

Edit: ik ga bij het bovenstaande uit van benzine. Bij diesel werkt het weer anders. Er stond geen brandstof in de startpost vermeld.

Bij diesel ligt de manier van regelen heel anders. Maar ook daar kan valse lucht deze klachten veroorzaken.
Afgezien van dat kan een brandstofprobleem (lekkende/slechte verstuiver, water in het brandstoffilter of gewoon een heel oud dichtgeslibt filter) of een verstuiver waarvan de pakking niet goed meer afsluit een oorzaak zijn. Slechte compressie is ook nog een optie. Maar als het daar niet in te vinden valt, moet ik ook hulp inschakelen. Diesel is niet mijn ding.

Terug
Bovenaan