Micha's Dierentuin - Panda Projectjes

Gaaf! De 1.4 T-jet is inderdaad een heerlijk blok. Zeer "vrolijk" om het zo maar te zeggen. 180PK is inderdaad de uitkomst na een softwarekuur, dus dat zou maar zo kunnen. Dat interieur ziet er nog goed bijtijds uit en die stoelen zijn inderdaad geniaal.
Veel plezier er mee!

Geweldig die Abarth!!
Altijd al groot fan van geweest, geweldig scheurijzer.

Ook lekker bezig met het oude wagenpark, roest preventie is heel belangrijk!

@Damian: Ja, ik moest al aan je denken, jammer dat je er niet bij was! Had je even een rondje mee kunnen doen ;). Bedankt ook!

@Rob: Zeker, die stickers moeten er wel op, want nu is het net een Punto die door de Legostore is gereden met al dat plastic. Gaat goed komen :).

@Brent: Oh dat wist ik niet jôh, wat grappig.

@Engineer: Zeker, zwart kan uitdagend zijn, vooral al het een zachte lak is. Daarom overweeg ik ook een coating, nét dat beetje meer bescherming. Het worden wel veel Italianen inderdaad, maar niet helemaal expres dus :). Bedankt!

@EVUNIEBN: Thanks, vrolijk is inderdaad een leuke beschrijving. Wat gewoon heel prettig is, is dat je bij 120km/h in z'n 6 niet hoeft terug te schakelen om in te halen, zelfs dan pakt hij gewoon fijn op. Eigenlijk een keertje op de rollerbank zetten, dat zou wel leuk zijn. En die stoelen zijn heel fijn (alleen bovenaan een beetje smal, maar dat komt misschien omdat ik vrij lang ben dus wat hoger in de stoel uitkom).

@René: Thanks!

Inderdaad erg jammer, even terugvliegen vanaf ibiza was een beetje te veel moeite helaas:T Ach ja er komt ooit wel weer een meet

Nou Micha, ik vond de stoel ook gek smal bovenaan. En ik ben niet bepaald breed :p
Ook de steun in de onderrug vond ik iets minder dan verwacht. Maar hij zit een stuk beter dan de standaard stoel :D

Vandaag vrij onverwacht toch wat laswerk verricht aan de Pony! De lasser appte of ik in Delft was en of de Pony nog gelast moest worden, want hij had een gaatje vrij. Nou, dan graag! Het hoekje achter de wielkast is nu weer zo goed als nieuw, foto's volgen.

Hé, wat cool. Nu weet ik ook waar die Abarth ineens vandaan komt op de meeting-foto's. Ziet er gaaf uit (y).

Thanks Elco :D! En Rob :( :T.

Omdat ik hem zelf ook wel gaaf vind....

IMGP5593 (klein) by Micha Collection, on Flickr

IMGP5596 (klein) by Micha Collection, on Flickr

IMGP5599 (klein) by Micha Collection, on Flickr

IMGP5602 (klein) by Micha Collection, on Flickr

IMGP5610 (klein) by Micha Collection, on Flickr

IMGP5612 (klein) by Micha Collection, on Flickr

Ik ben de afgelopen dagen (donderdag en vrijdag) druk bezig geweest met een volledige lak detail. Jammer genoeg ga ik nog niet zo snel, dus morgen afmaken en dan kan de lak er de komende maanden weer even tegen. De foto's daarvan volgen nog :)!

De Pony is laswerk aan verricht, maar qua looks ben ik nog niet tevreden (en de lasser overigens ook niet). Dus dat gaat nog aangepakt worden! Het is in ieder geval weer even hard, en er komt geen water meer in de achterschermen.

Voor de Panda begonnen de schokdempers voor de vervangen. Een schokdemper is daarbij eigenlijk de complete veerpoot, dus die moet uit elkaar (inclusief de veren eraf enz.). Even moeite gehad met de bovenste moer loshalen, maar dat lukte uiteindelijk. Alleen de stofhoes was zo ver vergaan dat ik die maar nieuw heb besteld. Hoop dat ook deze week ergens af te ronden...

Ik blijf het zeggen maar wat een geweldig ding zo'n abarth, super gaaf! Stoelen nodigen je ook echt uit om even plaats te nemen, het is jammer dat er niet super recente exemplaren meer van zijn, vind deze toch wel een heel stuk mooier dan de 500 abarth, en die is al ongekend voor mij ;)

Je moeder heeft een nieuwe auto maar ondertussen ben jij nog meer verliefd volgens mij :D(y)
Zo'n Abarth blijft idd geweldig, kleine turbo die gelijk aangrijpt, kleine lichte wagen, prachtige looks, recept voor een topwagen!

Niet zo snel met die volledige lakdetail van je???
Zoiets duurt bij mij minimaal een dikke week in totaal , dus zo slecht doe je het nog niet.

Ik kaap het topic even. ;)

Toen we de Abarth net hadden, gaf hij al aan dat er een storing was in het remlicht. Toen hebben we de lampjes vervangen en de contanten gesmeerd. Helaas kwam na een week de storing weer terug, alleen nu in het derde remlicht. Na wat speuren kwamen we erachter dat het probleem in de bekabeling zat. Helaas was de bekabeling van het remlicht niet het enige probleem in die hoek:

h15s9eUh.jpg

Van meerdere kabels was de isolatie afgesleten. Ook het slangetje van de ruitensproeier was kapot. Kabel van het remlicht was helemaal door. Dus alle kabels los van elkaar geïsoleerd, nieuwe bekabeling getrokken voor het remlicht en het slangetje aan elkaar gelijmd en een krimpkousje erover gedaan.

En net ook rode oortjes gemonteerd:

4En3T6bh.jpg

Er komt nog Abarth striping aan de zijkant, maar nog even uitvogelen waar dit kan voor niet al te gek veel geld. Bij de dealer vragen ze 210 Euro per kant ex. btw ex. monteren. o_O

Die stickers zijn genoeg te vinden op ebay etc etc
Die er netjes recht op krijgen is wel iets wat je echt moet kunnen.

Ik zou een wrapper vragen of zoiets, komt akelig precies.

Die kabelboom in de klep is echt een Italiaans euvel: de MiTo en Giulietta hebben daar ook vaak gedoe mee.

Blijft toch een leuk ding die Punto! Des te meer verbaas ik mij over positieve reacties over de gedateerde en suffe Argo en Tipo, alsof men de Punto en Bravo helemaal vergeten zijn ;)

Damianw26 zei:
Ik blijf het zeggen maar wat een geweldig ding zo'n abarth, super gaaf! Stoelen nodigen je ook echt uit om even plaats te nemen, het is jammer dat er niet super recente exemplaren meer van zijn, vind deze toch wel een heel stuk mooier dan de 500 abarth, en die is al ongekend voor mij ;)
Zeker, de stoelen zitten heerlijk. En ach, wat zegt recent nou helemaal? Ik heb er liever eentje die goed onderhouden is dan een hele nieuwe.

Bofkont zei:
Je moeder heeft een nieuwe auto maar ondertussen ben jij nog meer verliefd volgens mij :D(y)
Zo'n Abarth blijft idd geweldig, kleine turbo die gelijk aangrijpt, kleine lichte wagen, prachtige looks, recept voor een topwagen!

Niet zo snel met die volledige lakdetail van je???
Zoiets duurt bij mij minimaal een dikke week in totaal , dus zo slecht doe je het nog niet.
Haha, ik vind het wel een heerlijke auto ja. Wat dan betreft net een kart. De turbo pakt inderdaad heerlijk snel op, dat was met de Saab cabrio van m'n moeder wel anders, die kwam er echt laat bij.

Ik zie gasten die dit in een dag doen, ik doe het ze niet na. Maar ik ben blij dat het af is, detailen vind ik heerlijk, maar polijsten wordt je op een gegeven moment wel zat :).

Bofkont zei:
Die stickers zijn genoeg te vinden op ebay etc etc
Die er netjes recht op krijgen is wel iets wat je echt moet kunnen.

Ik zou een wrapper vragen of zoiets, komt akelig precies.
Ik ben vooral bang dat als je iets goedkoops van E-bay trekt ze snel verkleuren, dat is natuurlijk wel het gevaar bij rood.

Barri zei:
Die kabelboom in de klep is echt een Italiaans euvel: de MiTo en Giulietta hebben daar ook vaak gedoe mee.
Best wel knullig en gevaarlijk. En niet netjes te repareren zonder de hele kabelboom achter te vervangen, dat rubber kun je namelijk alleen maar los snijden.

Bird Nerd zei:
Blijft toch een leuk ding die Punto! Des te meer verbaas ik mij over positieve reacties over de gedateerde en suffe Argo en Tipo, alsof men de Punto en Bravo helemaal vergeten zijn ;)
Zeker! Al vind ik de Tipo toch wel een geinig model. Wel meer gericht op de massa heb ik het idee, maar volgens mij kan Fiat dat goed gebruiken.

Thanks Justin!

Afgelopen weekend was de Gamma Racing Day, het weekend waar we bij Forze Hydrogen Electric Racing (het studenten dreamteam van de TU Delft waar ik aan deelneem) al het hele jaar naartoe werken. De fulltime leden hebben echt een ongelooflijke prestatie neergezet en ik ben super trots en dankbaar dat ik daar ook een (klein) steentje aan mocht bijdragen.

Het was echt een prachtig weekend waarbij we op zondag goed competitief mee hebben kunnen doen aan de Supercar Challenge. Ik heb me dit weekend vooral bezig gehouden met foto's maken. Wat ook wel tof was dat twee foto's van mij op groot formaat de stand versierden.

WzPwwGn.jpg

uizRVXF.jpg

Ik had de Abarth mee en dat bleek een fijne reisgenoot te zijn. Na iets meer dan twee uur zitten krijg je wel pijn in je kont, want de stoelen zijn aan de harde kant en door de enigszins stuiterige vering ga je dat wel merken. Daarnaast blijkt het vrij lastig om de auto warm te rijden zonder boven de 2500 toeren uit te komen. Het motortje is dusdanig gretig in combinatie met de turbo dat het toerental daar bij optrekken al snel bovenuit komt. Verder vooral veel leuke reacties gehad van de mensen die mee hebben gereden, misschien niet zo opvallend als een dikke Mini, maar toch zeker niet geheel anoniem.

Doe je dit nu expres, over een MINI reppen, ken het gevoel wel heel erg want de auto is opzich heel makkelijk "langzaam" te rijden omdat je gewoon weinig hoeft te doen maar dat gemak komt idd mede doordat je al snel naar de 3000 toeren gaat.

Wat een gave ervaring moet dat zijn op het circuit als je zelfs ,al is het een klein, aandeel erin hebt.

De Mini is natuurlijk een makkelijk voorbeeld, enigszins vergelijkbaar model qua formaat, prestaties en prijs. Maar uiteindelijk valt een standaard Mini al meer op, als je dan zo'n dikke hebt als jij hebt, is dat natuurlijk helemaal af :D. Misschien dat de Punto wat meer opvalt als de stickers erop zitten. Al is opvallen niet het uiteindelijke doel hoor :T.

Haha, ik begrijp je! Als de rode stickers erop zitten zal men in ieder geval denken dat er wat speciaals aankomt rijden. stickaahtjoening +10PK per sticker :p

Alweer bijna een maand verder. M'n vakantie is voorbij, morgen zal ik beginnen aan mijn master Strategic Product Design in Delft.

De laatste twee weken van mijn vakantie ben ik aan het werk geweest in Delft, dat wil dus zeggen dat ik geen tijd had om aan m'n auto's te klussen helaas. De paar weken daarvoor heb ik nog wel een aantal dingen kunnen doen.

Laat ik beginnen met mijn aankopen van de Summer Detail Day van Carclean, een dag vol kortingen waar ik natuurlijk even gebruik van moest maken. De Gyeon Silkdryer, het kleine flesje detailspray en het kleine panel potje wax vooraan waren een give-away. De rest vooral dingen die ik al lang op het verlanglijstje had staan of die zo erg in de aanbieding waren dat ik ze niet kon laten staan :D.

SC2A1 by Micha Collection, on Flickr

Dan de Panda. Daarmee ben ik natuurlijk naar Italia a Zandvoort geweest.

S43A1 by Micha Collection, on Flickr

En nog een keer aan het poetsen geweest.

S43A2 by Micha Collection, on Flickr

Ook de kast met modelletjes opnieuw ingericht en wat auto's toegevoegd.

S43A3 by Micha Collection, on Flickr

Een nieuw interieur opgehaald voor de Panda. Zeer zeldzaam Panda Super interieur, alle plastic onderdelen in het bruin, dikkere stoelen en meer kappen e.d.. Heeft wat licht opknapwerk maar is zeker in nette staat.

S43A4 by Micha Collection, on Flickr

S43A5 by Micha Collection, on Flickr

Ook de schokdempers vervangen voor, helaas kwam ik daarbij nog iets naars tegen...

S43A6 by Micha Collection, on Flickr

Ook de bouten waren niet helemaal je-van-het meer. De vervangers daarvan vinden bleek nog niet zo gemakkelijk, omdat het nogal een specifieke maatgeving is met fijn draad. Uiteindelijk een vervanger met grof draad genomen, dat leek mij niet zoveel problemen op te moeten leveren.

S43A7 by Micha Collection, on Flickr

Deze demper heeft z'n beste tijd ook wel gehad...

S43A8 by Micha Collection, on Flickr

En de andere kant was niet veel beter qua roest.

S43A9 by Micha Collection, on Flickr

Dus tijd om voor het eerst dat ik de Panda heb laswerk te laten verrichten aan de carrosserie (er is alleen een keer aan een deur gelast voorheen).

S43A10 by Micha Collection, on Flickr

S43A11 by Micha Collection, on Flickr

S43A13 by Micha Collection, on Flickr

Hier zat nog een klein plekje oppervlakkige roest (rechts), dus ook meteen aangepakt.

S43A12 by Micha Collection, on Flickr

*Blink* Heb ook nog nieuwe veren overwogen, maar die zijn eigenlijk nog vrij goed.

S43A14 by Micha Collection, on Flickr

S43A15 by Micha Collection, on Flickr

S43A16 by Micha Collection, on Flickr

Inderdaad een tijdje stil geweest, maar man wat een mooie spullen weer gescoord zeg! Ben ook wel benieuwd naar het panda super interieur, maakt hem wel af uiteraard(y)

Micha respect voor alles wat je met het oude wagenpark doet! Die Pony komt er wel! :) En tsja na ruim 30 jaar moest het er toch van komen bij de Panda. Maar ook dat ziet er weer tip top uit! (y)

Mooi werk man, leuk hoeveel energie en liefde er in voor sommigen "doorsnee auto's" gestopt wordt. (Al moet ik zeggen dat de Panda's steeds minder op de weg te vinden zijn, dus denk dat daar ook zeker wel een moment gaat ontstaan dat mensen ze nog gaan missen. :p )

Thanks Brent! Voor mij is het ook gewoon een doorsnee auto hoor, niets bijzonders meer aan; ik rij er elke week in :T.

Ik begin de laatste tijd ook wel te merken dat mensen Pandaatjes meer gaan waarderen, dat had ik 4 jaar geleden echt helemaal niet. Zo heel af en toe krijg je wel een duimpje of een glimlach van iemand. Maar met de Pony heb ik dat nog veel meer.

Leuk om weer even bij te lezen Micha! Je bent en blijft goed bezig, met al je leuke auto's!

Tijdje terug in Zandvoort! :) Je kent deze auto wel ;)

Dankje Peter! En 'al' mijn auto's, het zijn er maar twee hoor :T.

En ook René bedankt. Korting is bij mij niet aan dovemansoren gericht :T.

Ik ben inmiddels ook aan de schokdempers voor van de Pony begonnen, iets ingewikkelder dan bij de Panda, maar uiteindelijk valt het wel mee. Ben nog niet klaar, maar dat ligt aan een grote moer die niet los gaat (het zal eens niet...). Ik ben er inmiddels wel achter dat de helft van de tijd gaat zitten is het los maken van vastzittende bouten. Zo heb ik bij de Panda de rubbers van de reactiestangen aan de voorwielophanging ook vervangen, als je de bouten los krijg een klusje van een uurtje voor twee zijdes, ALS...

Vrees dat dat geldt voor veel auto's die al wat ouder zijn: bouten&moeren die vastzitten, wegrotten zodat je er zowat geen sleutel op kunt zetten of nog gekker: vastrotten in een bus o.i.d. "Been there, done that, got the t-shirt" :cool:

Die staan toevallig allebei naast elkaar hier op het bureau, zowel de Punto Abarth (1:18) als de Pony (2x), wel het verkeerde model eigenlijk.

Lekker bezig Micha! :cool:

Naar dat je een paar roestplekken hebt ontdekt aan je Panda maar het is weer vakkundig opgelost. (y)
En mooie vondst dat interieur.

Thanks Marc!

Afgelopen vrijdag m'n pekelbak opgehaald. Hij kan wel een goede poetsbeurt gebruiken :T. Even kijken hoe vies ik hem kan maken voordat ik hem was.

SFP1A1 by Micha Collection, on Flickr

SFP1A2 by Micha Collection, on Flickr

Ik was niet echt op zoek, maar ik kwam hem tegen en hij was goedkoop, dus waarom niet. Overigens is het een Panda 900 uit 1996, 166k kilometers en een flinke stapel rekeningen erbij. De eigenaar deed hem weg omdat de koppakking lek was, toen kocht iemand van de Pandaclub hem, heeft de koppakking en nog meer gefixt, APK erop en toen aan mij doorverkocht omdat hij een andere leuke auto zag.

Hij rijdt erg goed, voelt moderner aan dan de Panda 45 (stiller, meer comfort) maar wel beduidend langzamer (injectie tegenover carburateur).

Het plan is om hem zo goedkoop mogelijk (maar wel veilig uiteraard) door de winter heen te rijden en daarna te kijken wat ik er mee doe (stallen tot de volgende winter of verkopen). Hij is overigens behoorlijk netjes, alleen de bestuurdersdeur heeft wat roest, een paar kleine plekjes onder het voorraam en de blanke lak op het dak laat een klein beetje los, maar verder valt het mee.

Als 'ie echt goed is, haast zonde om als pekelbak te gebruiken. Maar een Panda kan vast wel tegen een beetje kou.

Blijven leuke wagens die Panda's. Heb nog leuke herinneringen aan de Panda Young uit 1989 die ik een paar maanden van mijn opa mocht lenen.

Terug
Bovenaan